Tappat sexlusten
(Vet ej om inlägget hör hemma i den här sajten, men antar det).
Jag och min fästman har aldrig haft problem med sexlivet, tvärt om. Men nu sen ett halvår tillbaka så har jag tappat lusten, i princip helt.
Jag känner mig inte äcklad eller någonting och min fästman är allt jag vill ha och jag älskar honom till tusen. Men jag är så otroligt stressad och känner press över många saker (som ej hör till förhållandet, utan till vardagen).
Jag har ätit Nevoletta 28 i ungefär 3 år har jag för mig och det har funkat bra, men har börjat fundera på att det kan vara orsaken till att jag tappat lusten? Men kan det verkligen visa sig 3 år efter?
Annars har jag ingen aning om vad det kan vara, förutom stressen.
Ja, man kan få biverkningar i ett senare skede. Stressen förändrar dina hormoner väldigt mycket och då kan Nevoletta ge en annan effekt än tidigare.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Mitt inlägg försvann så jag skriver igen. Jag knaprade p-piller i 13 år och har nu slutat sedan sex månader tillbaka. Enorm skillnad i sexlust!!! Jag har provat de flesta på marknaden och upplevde ingen större skillnad mellan dem.
Men stress kan ju påverka mycket så börja ta tag i det och byt p-piller sedan om det inte hjälper.
#2 Det är upp till dig hur du vill göra. Men jag hade inte velat utsätta mig för medicinska hormoner i din situation, så jag hade slutat helt med p-piller. Jag tror det blir lättare för din kropp då också att komma till rätta med stressreaktionerna.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#0 Jag går också på Neovletta sedan några år tillbaka. Sexlusten behöver inte minska av att man äter p-piller, sexlust är något man kan "träna" upp. Ofta genom att ha solosex (onani) så kan man motverka tappad sexlust pga pillren.
Däremot tror jag att stressen är av betydande faktor. När vi är stressade och mår dåligt så stänger kroppen av alla utom de nödvändigaste funktionerna, där i bland sexlusten. Stresshormoner kan ställa till med både det ena och det andra och oro är en definitiv lustdödare. Jag skulle föreslå att du börjar med att jobba med din stress och ha kontakt med läkare för en helhets bedömning.
Här finns ett par artiklar om solosex för kvinnor, de kanske kan hjälpa lite.
http://feminism.ifokus.se/articles/5203c20c8e0e744f41006344-solosex-for-kvinnor-del-1?discussions-1
http://feminism.ifokus.se/articles/52134e6c8e0e7458d20006ec-solosex-for-kvinnor-del-2?discussions-1
Viktigast av allt är att du inte låter sex bli ett krav, det stjälper mer än det hjälper. Du ska må bra först, sedan kan du tänka på annat.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här