"Du är för smal"
Jag måste skriva av mig lite, jag är otroligt irriterad. Till att börja med har jag alltid varit smal och liten i kroppen. Jag är 22 år, 157 cm och har som mest väg 50 kg. För en tid sedan fick jag problem med hjärtat och har sedan den perioden gått ner ca 15 kg. Nu är jag nere på 35 kg vilket jag vet är väldigt lite, men som jag också ska få hjälp med och inte mår dåligt över. Jag har alltid varit nöjd med min kropp. Nöjd över att jag tycker jag har en fin figur som är smal men det finns ändå kurvor där jag vill ha dem. I och med att jag alltid varit nöjd har jag inte heller ägnat en tanke åt vad andra tycker och gör egentligen fortfarande inte det. Det stör mig dock något enormt att människor jag nästan inte känner (alltså bekanta och vänners vänner osv) ALLTID ska påpeka hur smal jag är. Ofta är det kommentarer som "Oj har du blivit ännu mindre? Du finns ju snart inte längre", "den där magen kan det inte få plats mycket i", "Gud vad skönt för dig att varken behöva träna eller bry dig om vad du stoppar i dig", "Jag förstår inte varför du tränar, var glad att du är smal utan att behöva jobba för det". Ja, jag kan äta vad jag vill utan att lägga på mig många gram. Men det betyder inte att jag inte gillar att äta nyttigt emellanåt . Ja, jag är glad över att vara nöjd över min kropp och motion behöver inte alltid ses som en anledning till att gå ner i vikt. Jag tycker om att försöka hålla min kondition uppe. Nyligen träffade jag mitt ex som sa "Men herregud Erika, har du gått ner i vikt ännu mer?" Hur f*n kan folk tro att det är okej att ständigt kommentera hur smal någon är? Det är precis lika störande vad än folk säger om ens kropp eller utseende. Varför tror de att de är "snälla" eller att det är okej att ständigt påpeka detta? Jag kontrar ständigt med att det är så min kropp är byggd och att jag vet att jag väger lite. Men jag är nöjd, trots mina låga kilon har jag en fin kropp och vem kan ta sig rätten att säga att någon som är hälsosam och mår bra är för smal? Vem fasiken har rätten att veta någon annans bästa? Det är ju bara jag som kan säga att jag mår bra oavsett om jag väger 35 kg eller 90 kg. Jag var tvungen att skriva av mig
Alltså du väger ju extremt lite, så det är ju troligen för att de är oroliga för din vikt som de kommenterar. Jag förstår dock hur du känner det. då jag råkat ut för detsamma. Både när jag var större och mindre. Jag känner nog att det viktiga är HUR människor isf påpekar..
#1 det är jag medveten om och jag får hjälp med det. Det är lite men jag mår bra, äter som jag ska och lever som jag mår bäst över. Men det är precis det jag menar, som du säger, HUR man påpekar det. Det är också irriterande att människor som inte vet anledningen till varför jag väger så lite just nu kommenterar det. Att väga som jag gör nu är ju inget jag valt själv, det har kommit med sjukdomen. Jag skulle med nöje väga mer, absolut. :)

Av någon anledning är det inte ok att kommentera vikten på folk som är tjocka men är man smal så går det bra.. Händer mig ofta, jag bryr mig inte men man kan ju undra varför det är ok på vissa men inte på andra.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 jag funderar också på det. Varför det är okej att kommentera och prata om vissa saker. Ingen har rätten att säga något om någon annan. De vet varken anledning eller bakgrund. Och egentligen spelar det ingen roll om det finns någon "anledning" till ens vikt eller utseende. Jag förstår inte hur man kan tro att man får och kan göra det,
Det finns ett sjukligt fokus på vikt! Testa ställa dig vid "veckotidningshyllan" i närmaste affär och kolla framsidorna på tidningarna. Hur många "historier" handlar om att någon blivit tjock eller smal? Och är detta det viktigaste och mest intressanta som pågår i världen just nu?
Klart det kan vara jobbigt att få sitt utseende kommenterat titt som tät, oavsett om det är att man är smal, tjock eller vad det nu är!
Jag har också varit väldigt smal när jag var yngre och fick också höra konstant att "du är så liten och smal" osv osv. Var otroligt irriterande, tror dom inte att man vet det själv? Usch ne att ständigt få höra att man är för smal är som att höra att man är tjock, faktiskt.

Men det är väl inte så konstigt att folk som vill dig väl reagerar om du väger 35 kg?!? De skulle väl reagera på samma vis om du hade andra synliga tecken på ett livsfarligt hälsotillstånd? De vill dig ju bara väl. Däremot när du vägde 50 kg ocg vara bara smal så kan jag förstå att du irriterade dig men du måste väl ändå inse att folk blir oroliga om du väger så extremt lite? Det skulle väl vara mer oförskämt att inte värna om sina vänner tycker jag.
#7 självklart vill de mig väl, men som sagt så är det inte ens mina vänner. Det är folk som jag hälsar på på stan och utbyter artighetsfraser. Jag har alltid fått kommentarer om att jag är "sjukt smal", när jag vägde 45 kg och när jag ägde 50 kg. Det är svårt för er som inte vet hur jag ser ut, 35 kg är LITE. Jag ser inte "sjukligt smal" ut eller benig men jag förstår väl också att det är lite. Jag har ingen form av ätstörning och vet att jag är smal, jag vet att jag måste ha lite hjälp på traven att gå upp i vikt och det får jag också. Jag vet att det i längden inte är hälsosamt och som sagt är det inget jag gjort medvetet. Jag har försökt hela mitt liv att gå upp flera kilo. Men nu ska jag inte kapa min egen tråd om hur lite jag väger, det jag ville säga var bara hur människor kan ge sig själva tillstånd till att kommentera andras utseende. Man bör välja sina ord väl anser jag. Man bör även kanske ta sig en funderare på hur man själv skulle reagera på en sådan kommentar man just slänger ur sig.

#7 TS har gått ner ca 15 kilo. Om hon istället gått upp 15 kilo (och vägt 65), tror du att folk hade sagt nåt då? Det tror inte jag även om det är uppenbart att hon har blivit mullig eller tjock och det är ju inte på något sätt mer hälsosamt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tyvärr har inte alla ett filter dom hindrar dom från att kommentera då de blir chockade/oroliga/avundsjuka. Du skriver att det inte ser sjukt smalt ut, men det är din uppfattning. Jag hade garanterat reagerat i mitt huvud, men inte sagt något om min oro om jag inte kände dig väl. 35 kilo är extremt lite och det är bra att du får hjälp! Hur gör ni för att få upp dig i vikt?
#10 det är mitt hjärtproblem och delvis min depression som gjort att jag gått ner i vikt. Jag har fått ett kostschema som jag ska följa och även diverse tillskott av de ämnen jag själv har svårt att producera. Jag sitter just nu i väntrummet och ska göra lite tester. Förut vägde de och mätte mig, jag har gått upp 2 kg och det är fantastiskt tycker jag! Det var länge sedan jag kunde gå upp i vikt, om ens någonsin :). Det går åt rätt håll :)

Vad bra att din behandling går år rätt håll. Det är klart man blir orolig när man ser extremt smala människor, men om de inte är goda vänner så tror jag det är svårt att säga nåt om det på "rätt" sätt. Jag är överviktig, men ikke extremt, men får ändå ofta kommentarer om det. Det är ganska vanligt att folk tycker att de kan lägga sig i. Det jag får höra är ofta nåt i denna stil "åh vad kul att du dansar så fint trots att du är tjock". Mmmmm tack eller…
11 grattis till framgången :) kämpa på!
Jag kan ju säga att jag känner igen mig. Jag är nästan i din längd och väger inte mycket jag heller och visst, det är jobbigt att bli kommenterad ibland, även om det för mig inte händer alltför ofta.
Jag är längre än dig, TS, och väger snudd på 50kg. Jag får höra av okända på stan att jag har anorexi och om jag inte börjar äta kommer jag dö osv… Det är uppenbarligen helt okej för folk att ta i min handled och påpeka hur smal den är (min mamma har nästan lika smal handled och hon är överviktig) och hur jag måste äta mera. Oftast sägs detta med en medlidande röst. Förstår inte varför det skulle vara ett okej beteende?
Jag är tyvärr en sådan typ att jag sedan jag var ung har varit väldigt smal och helt enkelt inte gått upp i vikt. Jag går upp ett kilo här och ett kilo där men inte de där , säkert, 10kg jag behöver.
Men jag är frisk, alla mina värden ser fina ut. Min kropp fungerar helt normalt , jag har utan svårighet blivit gravid och det är faktiskt läkare samt vårdpersonal som brukar kommentera min vikt minst.
Jag tycker vi helt enkelt ska ge sjutton i att kommentera vikt överhuvudtaget. Låt människor vara som dom är.
Fy, jag gillar inte ordet jag lider med dig. Men det verkar som det du är med om, är det jag också vill beskrivs. Oerhörda svårigheter att gå upp i vikt och det är minst lika tråkigt och jobbigt som att försöka gå ner i vikt. Jag håller med dig :)
Tycker inte att det är okej att kommentera någons vikt oavsett om man väger ohälsosamt mycket eller lite, eller om man väger lagom. För man har inte med någon annans vikt eller kropp över huvud taget att göra. Visst att det är någon i familjen eller en nära vän som är orolig, men människor som man knappt känner ska inte lägga sig i tycker jag. Nej fy för människor som jämt ska lägga sig i.
Har fått kommentarer om att jag väger perfekt och att min mage är perfekt osv, på ett avundsjukt sätt. Och det är faktiskt lite störande.. Jag har alltid varit smal och var underviktig för några år sedan, har dock gått upp en del nu de senaste åren! Men det är inte så kul när alla ska kommentera det. Jag menar, sköt ert eget liv så sköter jag mitt…
Sedan förstår jag inte varför det är okej att kommentera att man är smal men inte att man är tjock. Jag menar, det är lika illa båda fallen.. Sedan är det ju en annan sak om man mår bra och äter bra, men gör man inte det så är det ens eget ansvar att göra något åt det. Och då får man ju hjälp, men vill inte personen ha hjälp, så ska inte andra lägga sig i.
Lycka till med din vikt och det, blir glad för din skull när jag läser att det går bra för dig. Kämpa på! :)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag vet också hur det känns och blev mobbad som yngre för att jag var smal. Så sjukt, förr i tiden var min smalhet normal men idag så är det "normala" åt några storlekar större. Jag har istället varit lång och haft en tunn benstomme. Var 164 som 12 åring och vägde runt 40. Har alltid vägt ca 15 kilo under min längd och har alltid följt min viktkurva. Ingen läkare eller sjuksköterska har klagat utan tycker att jag ser sund ut för… Jag ÄR sund. Dessvärre var mina jämnåriga kompisar inte sen med att kommentera. "Meeeeeen guuuu vaa smaaal duu ÄR" "ät mer" "åååh man känner dina höftben" blabla En gång kinde jag hugga ifrån ock klaga på seras "kurvor" vilket mest var en massa michelinringar. Nu som 23 åring är jag 176 och väger 60 kilo. Har former "på de rätta ställena" och tränar, äter husmanskost och gottigheter 3 ggr i veckan.. Folk kan bara ta och sluta KOMMENTERA OCK SKÖTA SINA EGNA LIV! Att du gått ner några kilo har väl sina orsaker och folk som känner dig vet väl antagligen om varför det är så, då borde inte folk hålla på kläcka ut sig dumheter. Jag kommentera aldrig folks storlekar utan ger mest komplimanger om derAs frisyrer eller dylikt. Man vet själv hur komplex kan starta. Näe fy, jag går inte och kommenterAr om vänninor som har lagt på sig lika lite som jag kommenterar de som har gått ner. Så onödigt hela grejen bara.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

18 självklart kommenterar man inte omnågon lägger på sig lite vikt. Däremot om någon blir sjukligt fet eller sjukligt smal anser jag att det är konstigt om man inte reagerar!
#19 Som ts beskrev det så har hon gått ner typ 15 kg. Idet låter inte mycket i mina ögon men det kanske är mycket för henne vad vet jag. Det jag svarar på är det hon skriver "hur f*n kan folk tro att det är okej att ständigt kommentera om hur smal någon är?" Vilket jag också tycker är väldigt knepigt som ts ifrågasätter. Men frågan var inte om någon blir sjukligt fet eller sjukligt smal utan varför folk alltid tror att det är okej att kommentera smala människor.
Skråmyrs blogg

20 15 kg på en redan smal person är jäkligt mycket. Att folk tycker det är mer ok befor ju på att smalhet är accepterat medans fetma ses som något fult, något man ska skämmas över.
#21 nu vill jag inte vara sådan men jag väger 16 kg under min längd, om ts är 157 och väger 35 väger hon 22 kg under sin längd. Vet många som gör det, kanske inte ts ska göra det MEN det är inte ovanligt och behöver inte vara undervikt. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om smalhet är så accepterar där jag kommer ifrån. Alla var större än mig och mobbade mig för att jag var tunn.
Skråmyrs blogg

22 ts förlorade vikt pga sitt hjärta och får hjälp att gå upp igen. Du tycker alltså inte att folk ska reagera om någon plötslugt blir väldigt snal eller väldigt tjock? Det tycker jag. Så du håller inte med om att samhället gillar smalhet och inte övervikt? Ser du många modeller som har övervikt?
#23 Jo jag läste det. Det jag skriver som du inte verkar förstå är att folk inte borde kommentera jämt och ständigt kring smala människors kroppar!! Precis som ts ovan ifrågasätter. Skulle dock inte använda Smalhet och övervikt som varandras motsatser. Jodå, men samtidigt finns det väldigt många modeller som inte är smala. Dock så ger det inte en anledning till att kommentera och kränka andras kroppar bara för att man är smal. Bara för att den smala kroppen är ett ideal så är inte det en anledning till att kommentera den människas kropp. Förstår du vad jag menar?
Skråmyrs blogg

Jag förklarar varför jag tror att folk tror det är ok att kommentera smalhet men inte övervikt. Jag ser undervikt och övervikt som motsatser.
Då förstår jag bättre. Jag ser också undervikt som överviktens motsats. Smalhet är nödvändigtvist inte undervikt.
Skråmyrs blogg

Självklart kan man vara smal utan undervikt.