Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4391 ggr
Anonym
0

Oregelbunden mens

Jag fick mens när jag var 11-12 första gången, men efter det fick jag det inte förrän jag var kanske 14. Och enda sen dess så har den varit riktigt oregelbunden och idag är jag 21 och den har fortfarande inte rättat till sig.. Jag har ätit primolut nor för det, men det hjälpte inte. Jag kan inte äta p-piller för det finns blodproppar i släkten, på båda sidor.

Sen jag fick min "nya" telefon i augusti förra året har jag använt en app för att hålla koll på det här. Och när jag ser listan över hur många dagar det varit mellan min mens så blir jag så sjukt orolig.

35, 39, 24, 36, 60, 44, 42, 25, 41, 49..

Jag vet att jag borde kolla upp det men är så sjukt rädd.. Någon som haft/har det likadant?

När jag väl får mens blöder jag som fan å har sån mensvärk att jag ibland blir sängliggande i flera dagar..

Fridaaaa
2

Vissa har oregelbunden mens livet ut.
Har man däremot alltid haft regelbunden och den blir oregelbunden kan det vara något som inte stämmer, eller ändrad kost eller något annat.

Men om det alltid varit så för dig, behöver du nog inte oroa dig 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Yllhilda]
0

Precis som #1 säger är den för vissa helt naturlig. Om du pratar med en barnmorska kommer hon att säga samma sak. Och att den aldrig gått över två månader låter ändå helt rimligt.

[rosetten]
0

När jag hade vanlig mens (innan jag började med p-piller), var det alltid mellan 35 och 43 dagar emellan och min barnmorska sa att det var helt normalt och till och med regelbundet för mig.

LinaLj
0

Jag fick min mens när jag var 12 och sedan dess (är 31 nu) har den varit enormt oregelbunden. Ibland går det tre-fyra månader mellan, ibland kommer den när den ska i ett par månader osv. 

Jag har ätit ett antal med omgångar av olika tabletter för att det ska bli bättre. De funkar i ett par månader och sedan blir det som det brukar igen. P-piller är inte att tänka på i mitt fall då jag har en familjehistoria med hormonkänsliga cancerformer i mängder.

Det är bra att gå och kolla upp det och var envis att de verkligen ska göra en utredning. Jag har märkt att många gynekologer bara skriver ut tabletter och så är det bra. 

Nu har jag gett upp och accepterat att jag funkar på det här sättet. Den enda gången jag söker läkare är de gångerna då min mens håller i sig onormalt länge (mer än 10 dagar).

OlgaMaria
0

Lchf-kost brukar få ordning på mensen, även lindra smärta och PMS. Om inte annat kan det vara bra att känna till om man vill få barn i framtiden och det inte lyckas. Många bebisar har blivit till efter kostomläggning! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
1

Det är inget som är konstigt, själv har jag en cykel på över 100 dagar och det bara är så.

Ikajo
0

#5 Det är inte kosten i sig skulle jag tro, det är snarare så att övervikt kan orsaka hormonrubbningar och LCHF är ju en form av diet. Högt sockerintag eller stress kan också orsaka hormonrubbningar som påverkar mensen. Själv har jag brist på östrogen. Äter inte jag P-piller får jag ingen mens alls just nu.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

OlgaMaria
0

#7 Ja, det handlar om hormonrubbningar. Men LCHF-kost normaliserar våra hormoner, inte för att vi går ner i vikt i första hand, utan för att insulinnivåerna regleras. Av samma anledning som du säger - socker kan orsaka hormonrubbningar. Och för vissa måste sockret ner nästan till noll (dvs alla kolhydrater ner till noll nästan). De flesta tål ju kolhydrater, men ibland har kroppens metabolism rubbats så att hormonnivåerna blir rubbade även av måttliga mängder kolhydrater.

Många som inte behöver gå ner i vikt och heller inte gör det med LCHF-kost har fått regelbunden mens tack vare kostbytet. LCHF är en viktminskningsmetod för överviktiga, men kan lika gärna vara en hälsometod för normalviktiga.

Ikajo
0

#8 Jag gav mig på GI för några år sedan, personligen blev jag illamående av den feta maten. Kroppen behöver balans, alla kolhydrater är inte onyttiga. Ris till exempel är jättebra, det mättar väl och har bra effekter på kroppen. I många länder där ris är basfödan är befolkningen överlag friskare och normalviktiga. Den här tjejen verkar vara ganska ung och då ska man inte ge sig på specialkost utan att snacka med en dietist först.

Jag är överhuvudtaget rätt skeptiskt till dieter som påstår sig besitta den ultimata metoden. Minskade portioner mat, minskad intag av raffinerat socker, bra kombination av mättade och omättade fetter samt frukt och grönt är alldeles tillräckligt.

Karmatarerskanise
0

#9 Mig mättar det en liten stund, sedan är jag superhungrig igen. Så jag håller inte med om att det är bra. Tomma kalorier.
De som har ris som basföda och nästan inte äter något annat har ofta bristsjukdomar också.

Ska man äta ris bör man äta fullkorn där skalen sitter kvar, för de innehåller lite nyttigheter. Vitt ris är bara ondigt.

Ikajo
0

#10 Japanerna har högst medellängd i världen. Deras kost baseras på ris, fisk, skaldjur och baljväxter. Givetvis kan man inte överleva på enbart ris men det är en utmärkt bas i en måltid. Jag har själv haft lyxen att äta ris som thailändska vänner odlat och plockat.
Jag tycker kriget mot kolhydrater är lite överdriven. Allt handlar om balans. Ris och potatis är väldigt bra råvaror helt enkelt.

Karmatarerskanise
0

som sagt, det beror på vilket ris. Vitt ris nej nej, fullkorn ok.
Det finns bra och sämre kolhydrater. Vitt ris tillhör de sämre eftersom de inte innehåller speciellt mycket nyttigt. Men visst kan du ta det om du vill.

Själv väljer jag råvaror med bättre innehåll, som tillför kroppen mer än bara bukfylla och socker.

Det handlar inte om något krig mot kolhydrater. Det handlar om att tänka nyttigt.

Ikajo
0

Faktum är att forskning visat att det inte är så stor skillnad på "vanligt" och fullkornsris. Ska du få någon verklig skillnad så blir det nog att välja råris. Annars spelar det inte så stor roll. Själv så är mitt enda krav att det inte är polerat ris.

Karmatarerskanise
1

Visst ja, råris syftade jag på.

Raderade ditt sista stycke. Har du åsikter kring mig som person är du välkommen att skicka PM och hålla sajten fri från det.

För övrigt har vi hamnat OT nu, tråden handlar ju inte om kost per se utan om oregelbunden mens.

OlgaMaria
0

Fullkornsris kan betyda lite olika saker, det kanske var råris Hera syftade på.

Men ja, vanligt vitt raffinerat ris som de flesta äter och tänker på då vi pratar om ris, tillför ingenting nyttigt. Det enda som är nyttigt med det som kolhydratkälla är väl att det inte innehåller gluten isåfall.

teezan
0

känner igen oron. jag har inte haft mens på åtta månader, kanske mer. jag fick min första när jag var 12-13 och fick den 0-2, eventuellt 3, gånger per år innan jag började med p-piller strax innan jag fyllde 17. slutade 7 år senare, det vill säga i januari i år… så jag vet inte alls hur min kropp funkar längre. 

vill reda ut det känner jag och har bokat tid för att kolla vad det kan bero på. jag har börjat tänka på framtiden, bilda familj och sånt, och så skulle det helt enkelt vara skönt att få veta varför det är som det är.

är du orolig tycker jag du kan kolla upp det. är ju skönt att få bekräftat att inget är fel.