Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 7969 ggr
Miowi
0

Reklamera jeans?

Något OT men om det är något jag som kvinna med kurvor har problem med så är det jeans, speciellt efter operation av blindtarm då jeans lät skaver.

Jag var och köpte ett par jeans för 2 veckor sedan, extremt mycket stretch vilket jag gillade då jag hatar känslan av stela jeans. Kollade prislappen, 1100:- men tänkte att det kunde jag unna mig. Testa dessa hemma, tycker de är något tajta på höfterna och i butiken sa de att dessa jeans inte alls töjer sig utan formar sig något efter kroppen men inte mycket, dessutom ser det ut som om sömmen i insidan av vaden kommer spricka när som helst just för att de är så tighta.

Går tillbaka till butiken när jag fortfarande har bytesrätt, tar på mig jeansen för att se vad de tycker. Men nej nej allt sitter bra och de kommer anpassa sig och sömmerna i vaden kommer inte synas sen. Fast, nja.. Har jag dessa jeans 3 timmar under föreläsning så är det första jag gör när jag kommer hem att slänga av mig jeansen. De sitter åt på höftbenen (mina sticker ut väldigt mycket) vilket inte alls är skönt, och enligt dem skulle jeansen anpassa sig mer efter kroppen utan att töja sig så de trillar av.. men det håller jag inte med om.

Har ni någon aning om hur det fungerar gällande reklamation av jeans? Kan man reklamera dessa för att de inte anpassat sig efter kroppen?_
Och ja, jag har använt dessa en del så de har haft tiden att forma sig lite under 2 veckor. Och ja, jag borde kanske gå till butiken men drar mig lite för att gå just dit av någon anledning så vill gärna höra om ni har koll vad som gäller med jeans._

MiniW
1

Jag förstår "problemet" du har, jag har köpt ett par liknande stretchjeans (kan det vara Tiger of Sweden märket?) som sitter väldigt tight över höfterna och sömmarna liknar lite det du beskriver till utseendet. Dom sitter ju väldigt snyggt (om man inte är perfektionist som jag är och tänker på sömmarna på utsidan) när man står upp, trycker lite mot höftbenen när man rör på sig eller sitter.
MEN, ungefär 3 månader av frekvent användande så har de mjukat upp sig och nu skaver de inte längre, de ligger fint mot kroppen. Det enda som stör mig är att sömmarna delvis syns fortfarande (mörkblå jeans/vita sömmar..).

Jag tror inte att man kan reklamera av just det syftet då det nog inte räknas som en giltig förklaring att man köpt "för små jeans" (det är väl så de tolkar det när man tycker att de sitter för tight och sömmarna är lite utdragna).

Jag har fått reklamera jeans EN gång och då var det inte ens jag som tänkte på det eller föreslog det. Jag hade köpt ett par jeans och haft i säkert 7 månader när gylfen gick sönder, så jag ringde butiken jag köpt dom i och frågade om de kanske kunde hjälpa mig att laga den (de syr ju upp jeans osv så), de bad mig komma in med jeansen och tog en snabbkik på dom och sa sen "men du, dom här reklamerar vi så får du ett par nya".

Sen måste jag rekommendera märket Lee på jeans. BÄSTA märket för nästan alla skulle jag våga påstå. Jag är liten men jag har ganska breda höfter och former för min storlek men dom sitter som gjutet och det är som att ha på sig mjukisar men i jeans! När andra kommer hem och byter om till mer bekväma byxor om dagarna så sitter jag kvar i mina jeans för att de är så himla bekväma.

Jag tror också att du måste gå med jeansen ett bra mycket längre tag än 3 timmar åt gången för att de ska "gå in sig" lite. Som sagt, för mig tog det 3 månader av frekvent användande.

.m.m
3

Det är bara att ta med sig jeansen till butiken, lägga dem på disken och säga: "Jag skulle vilja reklamera de här." Enligt lag har de ingen rätt att vare sig fråga efter en förklaring om varför och absolut inte vilja se dig i dem först. De ska bara bistå dig i ärendet, rätt och slätt.

MiniW
2

#2. Det går att göra så ja. Men jag som jobbar i butik vet att man mer än gärna vill (och behöver) veta vad orsaken är om man ska kunna förbättra produkten om det är något fel på den eller dylikt - det gäller även för att veta exakt hur man ska kunna ersätta kunden på bästa sätt (öppet köp går ju oftast ut efter en viss period, så presentkort, tillgodokvitto, ny produkt av samma vara eller ny produkt av likvärdig vara i samma prisklass osv).
Vi vill väl att det vi betalar för, som det är "fel" på, ska förbättras?

Mabrotnosh
1

Ja om man nu vill förbättra produkten kan man väl säga som giltig anledning att de verkligen inte är sköna och att man får ont av dem. Men hon kan fortfarande reklamera dem men har ingen skyldighet att ge en anledning till varför hon vill göra det.

.m.m
1

#3. Det är bara att ställa frågan vilken ersättning hon vill ha och ge henne alternativen. När ni är färdiga kan du fråga vad du ska "skriva på lappen". Har hon sagt att hon vill reklamera har hon redan bestämt sig och det ska respkteras. Det är det enda alternativet som är god service. Det får aldrig nånsin verka som ett villkor och att du sen säger vad du tycker så att det verkar som nån slags övertalning eller att hennes upplevelse inte är korrekt. Vill hon veta vad du tycker så ställer hon frågan. Mycket få expiditer "behöver veta" vad som är fel för att kunna rätta till. Och där ska du vara försiktig för du har faktiskt ingen rätt att få veta. Speciellt inte ett par jeans, såvida du inte gjort dom själv.

Miowi
0

Tack för er hjälp! Var förbi där igår och förklarade läget, hon i butiken som även hade hjälpt mig med jeansen frågade om jag kunde ta på nig jeansen så hon kunde få se hur det såg ut, om det var fel på jeansen eller om de var för små - visade sig vara båda. Sömmarna skulle inte se ut som de gjorde, killen jag fick hjälp av gången innan när jag dubbelkollade detta sa att han jämförde med andra jeans och de såg likadana ut, vilket tjejen som sen hjälpte mig tyckte var knäppt. I alla fall, fick nya jeans i större storlek men när jag kom hem idag satt de inte alls bra över ett ärr jag har på magen som är känsligt, så gick in och lämnade tillbaka dessa. Enligt min kille har denna butik låtit honom byta jeans trots att det blivit hål i bakficka av hans plånbok och snusdosa (dvs slitage) så dem är nog väldigt inriktade på service, samtidigt stod det på en lapp jag fick med "går jeansen sönder inom 1 år hjälper vi dig laga dem" så hade det varit en gylf det var fel på hade dem säkert lagat det ist för att byta

MiniW
0

Nu menade jag inte att jag (eller nån annan) som expedit vill veta; utan tillverkaren behöver veta - just för att de ska kunna förbättra produkten eller om ett säljstopp är nödvändigt.

Jag menade inte att hon inte har en giltig anledning. Det var inte min mening heller att göra någon upprörd över detta, bara berätta lite över hur det ser ut från expeditens "sida" (i det här fallet blir det ju utifrån den butik jag jobbar i), även om vi jättegärna vill hjälpa till så kan det vara så att butikens rutiner ser ut på ett visst sätt och vi är ombedda av chefer att göra på det sättet.
Enligt våra rutiner, där jag jobbar, när det kommer in en reklamation så börjar vi med att be kunden visa/tala om vad det är för fel/varför de vill reklamera så att vi kan se om det är "fabriksfel", om det enbart är det exemplaret, om det är en hel batch osv.
Vi vill oftast veta just för att om det är en vara som kommer tillbaka av samma anledning så kan vi, genom butiken, ordna ett säljstopp på varan och kräva en undersökning av produkten från tillverkaren innan den får komma ut i butik igen (om den klarar av kvalitetstestet som utförs).
Vi understryker alltid att vi vill veta just för att vi ska veta vad vi ska skriva till tillverkaren, inte för att vi själva är nyfikna, som sagt.

Väldigt sällan så nekar man en reklamation just för att det är en kund som är missnöjd; vilket ger tillfälle att förbättra en vara och dessutom ett ypperligt tillfälle att göra kunden nöjd och se till att de kommer tillbaka tack vare bra service och förståelse.

.m.m
1

#7. Syftet spelar i detta fall ingen roll. Det finns inga omvägar runt en lag i pränt. Hur *fin* anledningen än må vara. Poängen är att det inte finns lagligt stöd att fråga om varför och ni får Aldrig neka en kund reklamation heller enligt lag. Vet inte eran chef om detta så vänligen upplys denne om detta. Följ lagen. Nekar ni en kund reklammation så kan ni bli anmälda.

MiniW
1

#8. Det säger jag ju inte heller. Jag försöker bara förklara varför jag svarade det jag gjorde, jag sa ju inte att hon inte skulle kunna reklamera jeansen utan bara att "för små" kanske inte skulle godtas som anledning till att reklamera (bristande funktion) (jag kunde ju inte se jeansen om det var fel på sömmen som det nu var) då jag vet att det funkar på det viset på väldigt många ställen (och det skriver jag då inte för att jag jobbar i butik, jag jobbar inte med kläder, utan för att jag själv stött på en hel del när man vart ute och handlat osv).
Vi nekar inte reklamationer heller om det är fel på grejerna. Jag vet inte riktigt om du menar enbart reklamation som i bristande funktion på varan eller också även de andra alternativen så som ångerköp, bytesrätt m.m.?

Det jag (och då alla andra som jobbar på samma ställe + alla i samma kedja runt om i landet) har fått lära mig är att vi alltid ska fråga kunden vad reklamationen gäller (om de inte talar om det själva) och kolla skadan - om det är produktfel eller om det är så att kunden orsakat så att produkten gått sönder av att kunden utsatt varan för t.ex. våld. Har en kund t.ex. orsakat skador på varan genom yttre våld (om en plastpryl gått sönder eller så och man ser att någon brytit av det) så har jag fått lära mig att vi då ska neka reklamation då det bara gäller vid produktfel (eller hur man säger? Svårt att förklara i text).
Jag har inte hört tidigare att det inte är lagligt att fråga (om det var det du menade) då ingen våra kunder nånsin reagerat när vi tagit fram reklamationspapper och frågat vad det är för fel på varan; ofta så säger de själva när de ska reklamera direkt vad felet är.
LÄNK.
"Reklamera felaktiga varor

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat." LÄNK.

Skulle du kunna PM:a mig #8? Har lite frågor och så där. Lägg gärna upp länk till lagen du menar här eller i PM:et också.

.m.m
0

Jag ska försöka förtydliga mig, även om det är mitt i natten. Säg till om det fortfarande är luddigt. Först av allt vill jag säga att jag inte ifrågasätter din personliga hantering så den behöver du inte gå in på, om du inte vill förstås. Svaret rör TS fall och liknande. Du har svarat TS att du inte tror att hon har ett giltigt skäl att reklamera sina jeans och skriver senare att du själv jobbar i butik. Jag måste erkänna att jag blir nyfiken på vad du expiderar för där startar bekymret. I en jeansbutik eller annan butik där servicen är högre och köpråd förekommer, är lagen ännu mer strikt till köparens fördel. Du skriver att ni sällan nekar en kund reklamation, men det är ändå för ofta. ( Så vida vi inte pratar om att du säljer låt säga en kamera och kunden kommer tillbaka med kameran i tre delar och vill reklamera. Men jag utgår från att vi diskuterar vanlig praxis här. Är det ett mindre fel på kameran så måste DU som säljare bevisa att felet inte fanns där från början. Det är svårt och brukar sällan vara värt besväret.) Om kunden uppfattar "felet" som ett problem och ni inte håller med så är det kundens uppfattning som gäller. Kommer en kund in, säger att denna önskar reklamation, expediten tar emot byxorna och på frågan vad denne ska skriva på lappen så säger kunden "för små" eller "skaver" så är ärendet och utfrågningen egentligen slut där. Nästa fråga bör vara "hur vill du bli ersatt"? Inte: " ta på dig byxorna så jag får se". Utöver det även, utan någon fråga från kunden, kommentera och säga att så inte alls är fallet och sen att det inte är giltigt. Jag skulle milt sagt bli mkt upprörd över ett sådant bemötande och be att få tala med ansvarig. Jag tycker ungdomar borde få lära sig lite grundläggande juridik i skolan så de vet sin rätt som konsument. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/ Varsågod. Här är lagen i sin helhet. Härifrån utgår all lag omkring köp. Det går bra att PM:a för frågor.

Mabrotnosh
1

#10 du får det att låta så enkelt att reklamera grejer. Det är inte så enkelt som du tror. På papper är det enkelt men inte när du står där. Och lagar och paragrafer är ofta så luddigt skrivna att vi kan tolka den som vi vill. Har många gånger försökt reklamera mobiltelefoner och där är du chanslös. Du kan lika gärna kasta den i byrålådan och köpa en ny även fast den du har är 3 månader gammal. Reklamera är liksom ingen ide och sen kan du skriva ut lagar eller arn papper men de betyder inte ett skit. För övrigt sluta hacka på stackarn.

MiniW
0

#10. Jag menade som sagt inte att hon inte kunde reklamera jeansen, det var ju faktiskt fel på dom. En reklamation menar ju på att det är fel på varan, är anledningen BARA att jeansen är för små så är det ju ångerköp/bytesrätt mot en storlek som passar kunden alternativt öppetköp och pengarna tillbaka. Så jag menade inte att hon inte skulle kunna reklamera dom utan berättade bara att det kunde vara svårt att få dom reklamerade med anledningen att de skulle vara för små (men än en gång så var det ju faktiskt fel på dom, då har hon all rätt i världen att reklamera) - men då går det ju fortfarande att använda öppetköp eller ångerrätt..
Jag tycker att paragraf 18-21 förklarar det jag försökt skriva.

Nu trodde jag att det var mig per say du menade allt till, inte TS tråd (jag uppfattade det som att vi gled in på ett sidospår om reklamation). Självklart hade TS rätt till att reklamera eftersom det var ett ursprungligt fel på varan och/men det är tyvärr mycket som #10 säger.
Jag hittar samma svar i den länk du angivit som jag utgår från, konsumentköplagen.

"23 §

Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Lag (2005:62)

.

24 §

Utan hinder av 23 § får köparen åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder eller om felet är sådant som avses i 18 §."

Man kan väl säga att jag jobbar inom detaljhandel. Som du skriver exemplet om kameran det är precis så vi hanterar våra reklamationer och det var det jag menade. Alla har rätt att reklamera men det beror ju på vad felet är - om det är ursprungligt eller att köparen har orsakat felet själv (alltså, som att t.ex. ha isär en kamera i tre bitar). Så på så vis kan jag inte se att vi nekar för ofta. Vi är väldigt generösa när det kommer till reklamationer och återköp men just vid de tillfällen där vi ser att det verkligen inte är ett "ursprungligt fel" så nekar vi - men till och med det är väldigt sällan beroende på vad felet visar sig vara (och har de t.ex haft isär en kamera i tre och inte kan reklamera så erbjuder vi alltid att hjälpa till att laga produkten eller erbjuder reservdelar).

Lite av det jag försökte få fram också var att det ligger mycket arbete bakom en reklamation då det är en vara med fel på som senare ska kontrolleras och testas och allt det där (det är mycket mer än att ta emot varan i kassan och "skriva lapp" och sen ha ut varan på lagret i returlåda) - skulle nu anledningen bara vara att jeansen vart för små så är det lättare att ta det under ångerköp eller byta varan mot en storlek som passar eller en annan typ av modell då jeansen som är för små förmodligen passar någon annan då det inte vart något annat fel på dom (men i det här fallet så var det ju fel på dom).

Ja, jag håller med om att det är hemskt kränkande mot kunden att be denne testa jeansen framför ögonen på dom - det skulle räckt med att hon sagt att sömmarna inte är som de ska och att de verkar vara något fel på dom och sedan skulle expediten (efter reklamationen) skriva till tillverkaren att det är något fel med sömmarna och att det behöver kollas upp och alternativt kvalitetstestas.
I det fallet så skulle JAG som expedit frågat vart felet är som värst på byxorna så att jag kan sätta markering där åt tillverkaren (även för att ha i åtanke om någon annan kommer med en liknande reklamation, då vet vi ju att felet förekommit tidigare) så att de lättare kan se felet och inte bara kasta iväg jeansen och dra slutsatsen att det förmodligen blivit fel vid reklamationen och/eller att det inte vart fel på jeansen.

#11. Precis så upplever jag det själv som kund när jag velat reklamera något. Jämför jag upplevelserna hur jag blivit bemött som kund hos andra butiker och hur vi, i vår butik, bemöter våra kunder och hanterar sånna här ärenden så är vi väldigt, väldigt, snälla på den fronten.

Det är krångligt att reklamera (beroende på fel nu då) hos många och många butiker är medveten om lagar med mera men precis som #11 säger så är mycket luddigt och många kunder behandlas orättvist just för att många butiker vet hur de ska vända och vrida (eller tolka den på ett visst sätt) på lagen till dess fördel.

Så med denna bibellånga text vill jag bara klargöra att jag tycker att hon hade rätt att reklamera för att det var fel på jeansen.

Och till #10. Jag trodde att vi pratade lite om reklamation i övrigt, därav mina svar - de var inte riktade till TS reklamation av jeans - då jag som sagt trodde att vi glidit in på ett sidospår allmänt om reklamation, så jag ber om ursäkt för det.

Cred till er om ni orkade läsa hela texten.

.m.m
0

#11. Jag hackar inte. Jag reagerar, vilket jag iaf efter mitt förra inlägg är säker på att MiniW är införstådd med också. Att du tycker det är lönlöst att reklamera beskriver vilken dålig service du fått och vilka "fula knep" vissa kedjor och butiker använder sig av. De vet helt enkelt att de flesta konsumenter inte vet vad som gäller och utnyttjar det och de flesta konsumenter vet då inte att de har rätten på sin sida när säljaren blankt nekar. Det är horribelt rent ut sagt. När det kommer till telefoner och telefonbolag vet jag att de är mycket struliga en del. Ett maskande i oproportionerliga mängder för att som det verkar, vara så jobbiga att konsumenten helt enkelt lägger ner och struntar i att "klaga". Det känner du ju igen. :) Där gäller det att "trycka på rätt knapp" om det ska hända grejer. Jag hävdar att det spelar stor roll om du vet vilken rätt du har och vad du ska poängtera om du får motstånd. Oftast är det alltså säljaren som ska bevisa att det inte var fel på varan. Jag förstår att lagen kan verka luddig om man ej är insatt. #12. Jag vet vad du tidigare skrivit och jag förstår vad du skriver. Bäst jag säger det så du slipper upprepa dig ifall du tror att det inte når fram. :) Jag menar att det finns mer att tillägga för att få rätt bild av vad som är rätt och fel i en situation. Lagen du hänvisar till beskriver endast en liten del och räcker inte att grunda sitt beslut på. Återkommer om det i ett senare inlägg. Vi är överens om att bemötandet av TS var orimligt. Du bekräftar även det #11 upplevt. Mycket tråkigt att du upplever att det är så vanligt förekommande att försöka "smita undan" jobbet du säger att det innebär. Men reklamationer är en del av branchen och att räkna med. Inga ursäkter nödvändiga. Missförstånd sker då och då och jag kunde själv säkert varit mer tydlig från början.

MiniW
3

#12. Helt införstådd med att det är en reaktion på vad jag skrivit och inget hackande :) då hade jag nog tagit illa upp. Jag vågade inte hänvisa till mer då min text hade blivit kilometerlång, hehe. Men jag förstår vad du menar och jag tror att pga missförstånd så blev det att vi mer motarbetade varandras argument, fakta och åsikter istället för att förstå och så där. Det är synd att det ska behöva vara så krångligt som det är, på vissa ställen, med reklamationer. Men också har jag i åtanke varför det kan blivit så (utnyttjande av system osv) och det är himla synd att båda parter blir drabbade på sitt sätt från varsitt håll för att något blivit misskött någon gång. #12. Jag tänkte PM:a dig imorn, har lite frågor som sagt! :) skulle gjort det nu men ögonen går i kors. Nu vart nog allting jätteluddigt så med det säger jag god natt!

Pelle Långlös
1

Visst kan du reklamera för små byxor men testade du inte dom innan du köpte dom?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Miowi
0

#15 Jo då, det gjorde jag. Då fick jag hjälp av personalen då jag sjlv inte vet hur olika jeans formar sig. Sedan var det hur som helst tillverkningsfel när de tittade på jeansen dessutom.

[rosetten]
0

Har inte läst tråden och har inget bra svar på om man kan reklamera eller inte, men kan bara säga att jag fortfarande brukar ta hjälp av personalen, men ta deras åsikt med en nypa salt. För jag köpte ett par Tiger of Sweden jeans för ca 1200 kr och de har inte töjt sig det minsta som personalen sa att de skulle göra, de är så tajta så efter någon månads brottning med att få på och av sig dom, blev de hängandes i garderoben.

Nu köpte jag nyss nya G-star jeans och tog då 1 storlek större än vad personalen ville och de är kanonbra.

Nästan lite irriterande när man kommer in på JC och de frågar vad man har för storlek. Brukar säga 27 eller 28 och de börjar alltid med 26 och sen får jag visa att de inte ens går att knäppa dom.

Miowi
0

#17 Nu vet jag som sagt inte hur det fungerar, men om personalen rekommenderar att ta större storlek och informerar att de töjer sig, gör dem inte det och det handlar om så pass dyra jeans hade jag nästan gått tillbaka och klagat. Personalen finns ju till för att hjälpa en kan jag tycka!