Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2675 ggr
RobinEH
8

Miss Skinny

Jag antar att de flesta har hört talats om Miss-skinny.se som påstods driva försäljning av kläder endast i storlek "zero". Det har nu kommit fram att företaget Frisk & Fri ligger bakom sidan. Deras mål var att skapa debatt om kvinnoidealet och göra reklam för sin märkning För sannare skönhet. Deras youtubefilm finns här men man kommer även att automatiskt att dirigeras ifrån Miss-Skinny.se till Frisk & Fri.

Det skrevs ett antal kommentarer på Miss Skinnys facebooksida samt andra bloggar, däribland: _”Är det här ett skämt? Ni är bland det vidrigaste jag sett”, ”Fyfan vad vidriga ni är, vem kom på detta idiotiska koncept? Du borde skämmas!”
_”Det här handlar om att det faktiskt kommit ett äckligt företag som riktar sig mot en ätstörd skara, en ganska stor sådan. Det här är så jävla stört. Vad tycker ni? Tycker ni det här är fräscht eller vidrigt?”

Frisk & Fri valde att spä på sitt jippo genom att skriva: ”Det var inte länge sen en modellagentur raggade modeller utanför en ätstörningsklinik och modellerna i reklamen blir magrare och magrare. Det här är inte okej. Hur ska vi någonsin kunna tro på att vi duger som vi är?

Nu ser jag definitivt inget positivt med dagens modeindustri och stödjer inte den svältmiljö den innefattar. Det är tragiskt att unga som äldre kvinnor känner sig tvungna att svälta sig själva för att passa in i något skevt kvinnoideal som skapats. Men jag ser detta jippo som vidrigt. 😡

Vi går från ett samhälle som ser ner på kvinnor som har en hälsosam mängd kroppsfett för att detta anses som "för mycket" till ett samhälle som ser ner på och kränker kvinnor som är "för smala".

Vidrigt, äckligt, fult, ohälsosamt, anorexi, bulimi… Vad får smala kvinnor inte höra nu för tiden? Skall vi stärka kvinnor som under en tid setts som "mulliga" eller "överviktiga" genom att förolämpa kvinnor som är "smala"? 

Frisk & Fri väljer att göra falsk reklam för ett företag som endast säljer kläder med "size zero" eller efter Europeisk standard 30-32. Detta gör de för att göra reklam för sin märkning För sannare skönhet. Lider alla som har 30-32 av någon typ av ätstörning? Är dessa ohälsosamma? Är dessa fula, äckliga eller rent av vidriga? Skall dessa vara en grupp som man inte skall sälja kläder till?

Finns det någon som har "size zero" här och inte lider av anorexia- eller bulimia nervosa? Finns det någon som har "size zero" här som inte är äcklig eller ful? Är det någon som känner sig kränkt eller felaktigt behandlad för att du är "för smal"?

Vad tycker ni? Är detta ett bra sätt att påpeka samhällsproblemen, se ner på en grupp för att stärka en annan? 🤔

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa