Alkohol + läkemedel
Hej!
Jag går på ångestlindrande, sömntabletter och antidepressiv medicin.
Vet inte namnen på medicinerna då mamma har förpackningar och minns inte vad min psykolog sa.
Undrar om det är farligt att kombinera dessa med alkohol?
Tror inte de nämnde något om det på mötet.
Tänkte inte dricka särskilt mycket, men lite.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kan din mamma smsa dig namnen på medicinerna? Isåfall kan du söka på dem på fass.se och läsa bipacksedeln där.
När jag gick på antidepp (fluoxetin) var det iaf rekommenderat att inte dricka alkohol. Jag drack något enstaka glass någon enstaka gång utan att något hände, men jag kan tänka mig att det är viktigare att hålla sig undan alkohol om man har fler mediciner.
#0 Alkohol och receptbelagd medicin tillsammans brukar inte vara så där piffigt att ha tillsammans.
Eftersom du bara är 16 år så ska du inte heller dricka alkohol.
Om det är grupptrycket som gör att du känner att du måste dricka, så strunt i grupptrycket och stå för att vara nykter är bättre och du slipper baksmällan dagen efter😉. Sen slipper du göra bort dig med alkoholens inverkan på dig.
Så jag tycker du ska hålla dig ifrån alkoholen, och ta reda på vad för medicin du tar. Alltid bra att veta om det skulle bli något knas med medicinering t ex.
Man ska ALDRIG blanda lugnande, ångestdämoande eller sömntabletter med alkohol. Det är livsfarligt! Antideppmediciner ska inte heller blandas med alkohol. Man riskerar att deppressionen blir hundra gångeg värre vid alkoholkonsumtion.
Precis som andra skriver så ska man aldrig blanda sådant tillsammans, det kan ge fruktansvärda konsekvenser! Låt bli spriten helt och hållet.
Absolut inte mediciner tillsammans med alkohol
/Maria
Har druckit sen jag var tolv, och nej det är inte grupptryck och har aldrig varit haha.
Tycker om det för det är gott och gillar att vara full. Slut på diskussion tack.
Men blev lite mer dricka än tänkt, hände dock ingenting. Tog bara längre tid att bli nykter. Kan inte bli mer deprimerad än jag redan är så det är ingen fara.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
6 eftersom effekten av antidepp försvinner vid alkoholintag så lär du ju aldrig bli frisk. Valet är ditt. Förstöra lever och njurar för lite fylla eller bli fri från deppressionen.
Kommer ändå dö snart ändå så orkar seriöst inte bry mig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#8, Snälla Wellkraft, sök hjälp istället, livet är värt så mycket mer än att gå och må dåligt. ❤️
TS, din fråga i tråden är om det är farligt.
Sedan skriver du att du skiter i det.
Det är onekligen lite motsägelsefullt. Eller rättare sagt så bevisar det ju att du faktiskt bryr dig om ditt liv.😉
/Maria
Nej jag bryr mig inte om mitt liv.
Däremot ville jag veta om det var farligt, i och med att jag ville veta vad som skulle hända.
Jag tänkte att de skulle paja levern och det har man ju inte lust med.
Men nu gick ju allt bra :)
Får redan s.k "hjälp", bara för att jag vill ha mina mediciner så.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
11 det pajar ju levern. Alkohol plus medicin påfrestar levern i ännu större utsträckning än de gör var för sig.
Att paja levern lär du inte märka direkt efter du druckit. Om du mot all förmodan senare i livet fortfarande vill leva så lär du märka effekter av ditt supande tillsammans med läkemedel då. Och då kommer du inte få det lätt. Massor med smärta och kanske till och med en operation för att byta ut de inre organ som är skadade och i och med det orkeslöshet och mer smärta när du försöker bli frisk och om du har otur kanske du inte alls blir frisk och då lär du ångrar att du var dum när du var 16. Tro mig livet känns hårt när man är 16 men ju mer tiden går desto lättare blir det och att försvåra sin egen framtid är fruktansvärt onödigt.
#13, Klockrent skrivet Matbrotnosh.
#11, Denna gången ja! Sådant kan komma senare i livet Wellkraft, det visar sig inte direkt och vi säger bara det här för att vi är rädda om dig och det hoppas jag du förstår.
Håller med #3, Hera har rätt.. Jag gick på antidepp samtidigt som jag hade ätstörningar, och drack på det…en apelsin på morgonen och började häva i mig alkohol på kvällen slutade att jag låg på marken på en konsert och inte kunde andas samt svettades kopiöst, slutade med ett sjukhus besök… Jag kunde dött.. Och det gör jag inte om.. så för sjutton…blanda INTE sådanna mediciner med alkohol. Det är livsfarligt.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Ursäkta men ni vet inte vad jag varit med om.
"Livet känns hårt när man är 16" ursäkta igen?
Jag mår fan inte dåligt för att jag är 16?
Har haft konstant depression i sju år, för att jag blivit utsatt och råkat ut för massor av skit som ingen ska råka ut för. Har sätt en nära vän ta sitt liv och folk jag älskat har dött.
Ja livet kanske känns hårt generellt när man är 16.
Men ni förstår inte hur skiten känns. Utan alkohol överlever jag inte, så är det.
Ska ta det lugnt och inte ta många tabletter dagarna jag ska dricka. Men det som händer händer, orkar inte bry mig.
Kan inte blicka framåt för jag måste leva dag för dag för att överleva nu utan fler självmordsförsök.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
16 jag med flera har också gått igenom mycket skit. Du är inte ensam! Alkoholen hjälper inte, den stjälper!
Jag har också varit 16 jag har också råkat ut för skit jag har varit 13 och 9 och så har jag varit 25. Deprimerad, självdestruktiv, självmordsbenägen, halv väges alkoholist, gjort dumma saker, självmordsförsök har jag också varit med om och testat. Så ursäkta om jag har mer förr än dig och faktiskt vet att skiten blir bättre om man bara står ut. Det känns inte som det just nu för din del men jag med mer förr än dig vet att det är så.
_#16
"för att jag blivit utsatt och råkat ut för massor av skit som ingen ska råka ut för."
_så kan du inte säga, du vet ingenting om det förens du frågar/pratar med någon om det. Dessutom så tror jag att de som går på antidepp varit med om något som är svårt att bearbeta.. man tar ju inte antidepp för att det är kul …
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi