Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 10543 ggr
Anonym
0

Svälta sig smal

Funkar det?

Calcifer
24

Ja, men man leker med sitt liv. Det går även att frysa sig kall genom att lägga sig i en isvak på vintern men det är väl ungefär lika oklokt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[_hsleiufhbtv]
10

Ja det funkar. Men det är enormt skadligt för kroppen. Och om man börjar äta sen igen kommer man gå upp direkt, så ser inte meningen med att svälta sig. Det leder ju ofta till jojobantning i slutändan då tyvärr. Vill man gå ner i vikt ska man göra det hälsosamt, genom att äta bra mat i normala portioner och vara lite mer aktiv. Att vara ute och jogga några gånger i veckan är bra!

Hur gammal är du förresten? Om jag får fråga.

Anonym
1

#2 Har provat det hälsosamma sättet, funkar inte. Är 13.

Calcifer
15

#3 Då ska du genast sluta upp med dessa tankar. Att svälta sig smal är livsfarligt speciellt om man är så ung som du. Sluta äta onyttigt och vänta några år innan du kör på med något drastiskt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[_hsleiufhbtv]
8

#3 Hur länge provade du den hälsosamma viktnedgången?

Okej, eftersom du bara är 13 tycker inte jag att du ens borde tänka tanken på viktnedgång. Det är direkt farligt när man ligger i de tankebanor som du gör. Minska på godisätande och dylikt, och rör på dig lite mer bara 🙂

Anonym
0

#5 En månad eller så.

[Devya]
12

Vill du få dåliga tänder, tappa hår, få dålig hy och bli totalt orkeslös? För det och mycket mer kan hända. Svälta ska man inte syssla med för det förstör din kropp på så många olika sätt.

[_hsleiufhbtv]
11

#6 En månad räcker inte för att se resultat av en hälsosam viktnedgång. Kör på med hälsosam mat i normalstora portioner, jogga några gånger i veckan och var med aktiv i ditt vardagsliv (ta trappor ist för rulltrappa, gå hem från stationen ist för att bli hämtad med bil osv) och undvik godis så mycket du kan så ska du se att det blir bra. Men glöm inte att det ÄR OKEJ att unna sig nåt gott ibland. Fredagar eller lördagar tex!

Hur mycket väger du och hur lång är du? Om du vill säga det här alltså. Ska jag vara ärlig tror jag nämligen inte att du behöver gå ner i vikt alls.

Anonym
0

#7 Bra då dör jag, skulle vara ännu bättre.

#8 är 150 och väger 45 ungefär, är det överviktigt?

[_hsleiufhbtv]
7

#9 Fina du, du är verkligen INTE överviktig. Tvärtom, du är nästan underviktig. Var nöjd med dig själv!

[Devya]
8

#9 Men då är du underviktig och borde hellre gå upp i vikt.

Du har dock andra allvarligare problem än viktproblem och borde prata med någon. =/

Thaeri
3

När det gäller att unna sig något gott (som i sött) så kan jag säga att jag inte klarade av att hålla mig från det på veckorna om jag åt det på helgerna. Så det kan vara vettigt att hålla sig undan allt vad godis, snacks, läsk och kakor heter, men du märker ju om du klarar av det.

Det jag gjorde istället var att äta grönsaker med dipp, gott men triggade inte mitt sockerberoende.

Och oavsett om man vill gå ner i vikt eller inte skadar det aldrig att dra ner på onyttigheterna 🙂

Anonym
1

Vad är normalvikt?

Inaarah
8

Vännen, nej. Det är inte värt det. Du är ung, har livet framför fötterna och det ska du inte förstöra. Precis som någon ovan nämnde är det att leka med sitt liv. Dessutom är du inte alls överviktig! Vill du absolut göra något så är det bättre att dra ned på sötsaker under veckorna och röra sig lite mer. Att må bra och trivas med sig själv är inte det samma som att vara smal. Man måste må bra på insidan också, och det svär jag på att du inte kommer göra om du svälter dig själv.

Charlott_
0

#13 Jag är 160cm lång och väger 46 kg. I min läng och ålder (19år) Ska jag egentligen väga i ''normalvikt'' runt 60-70 vad jag hört..

Att vara 150 cm, 45 kg och 13 kg. Hm de är ju inte onormalt eller så, vet dock inte vd man ''bör'' väga då. Om du tycker du är tjock på vissa ställen så kan man ju istället för att svälta sig ta promenader varje dag, dels bättre för kroppen. Tänk även på vad du äter, lägg bort allt onyttigt istället! :)

Summerdogs
0

Det bästa är att dra ner på sötsaker och äta nyttigt och motionera! :)

[silkesnosen]
5

Du kan dö om du svälter dig. Du väger normalt, definitivt. Du ska nu få former och växa in i din vuxna kropp, så tillåt den att göra det! Var rädd om dig, du leker med elden! Tala med ngn du litar på , då sådana tankar är farliga att bära på ensam!

Charlott_
0

#17 Tror inte någon pallar at svälta sig själv. Kroppen överlever ju på vatten upp till 2 veckor så utan mat under den tiden tror jag INGEN klarar. Gör man de är man riktigt dum… :)

Thaeri
5

#18, folk med anorexi har svultit sig själva till döds, så det förekommer absolut.

De äter mindre och mindre tills dess att de inte äter något alls utan bara dricker vatten, så det handlar om tillvänjning och inte att helt plötsligt sluta äta.

Och det är inte 2 veckor som gäller, efter att man gått ner i matmängd successivt och till sist slutat äta helt handlar det snarare om 3-5 månader, lite beroende på reserverna man har sen innan.

[ChinHeart]1
1

JA man kan svälta sig smal. NEJ du ska inte göra det för du är långt ifrån överviktig vännen. Jag började med sådant och jag kan inte komma ur det nu. Det är något av det värsta du kan börja göra. Du kommer ångra dig så djupt för det gör jag idag och jag önskar verkligen att jag kunde vända det jag själv påbörjat och jag lovar dig, det är något av det värsta jag gått igenom. Det finns inget värre än att vara hungrig men veta att man inte får äta för sin egna hjärna. Det ställer till det för hela ditt liv och du är ännu så ung. Om du vill prata med mig så kan du skicka ett meddelande till mig så lovar jag dig att svara så fort jag ser det. Att ens tänka tanken på att svälta sig är sjukligt och jag ber dig att inte gå längre än så!

Mabrotnosh
7

Du kommer bli rundare på vissa ställen nu, typ höfter lår och rumpa, du kommer få bröst och du kommer få mens. Låt det ske och ta detta med vikten sen. Att en 13åring ens tänker på viktnedgång är helt sjukt. När jag var 13 så lekte man fortfarande ute och brydde sig inte ens om vad man hade för kläder på sig.

[Cocomo]
3

Vännen, dom tankebanorna du tänker i är inte alls bra. Har du pratat med någon vuxen om detta? Jag blev "diagnosticerad" med anorexi när jag var 14år gammal, nu är jag 21 och dessa tankar spökar fortfarande! Det är ingenting som du vill gå igenom. Det är extremt jobbigt för psyket och även för din kropp. Du har en helt normal vikt till din längd, nästan lite i underkant och du skulle nog kunna lägga på dig några kg och fortfarande vara normalviktig! Försök att inte tänka på vikt och andra sådana tråkiga saker! Det finns mycket roligare saker att lägga energi på!

[Evisen]
0

#0 Jag håller med alla som har skrivit här.

Jag tycker du ska äta frukost, lunch och middag och gärna mellanmål i form av någon frukt. Att hoppa över en måltid är inte bra. Unna dig lördagsgodis, ta cykeln dit du ska istället för bli skjutsad om det funkar, var med på gympalektionerna i skolan och istället för häcka framför datorn/tvn ut och gå. Ta med några vänner så blir det roligare:).

Jag har hört att de som har anorexia fryser hela tiden, inte så kul precis. Sen när man slarvar med att äta så får man svårt att koncentrera sig och blir segare i huvudet.

Kan det vara så att det är det sjuka "idealet" i modevärlden som påverkar dig? I modevärlden ska man tyvärr vara en vandrande pinne:(.

Du vet att du alltid kan gå till skolsyster/skolkurator om du behöver prata och de har tystnadsplikt och kan hjälpa dig med dina tankar. Vet din mamma om dina tankar? Tycker du det är svårt att prata med henne, kan du alltid visa henne det du har skrivit här.

OlgaMaria
2

Varför upplever du att du behöver gå ner i vikt? Tycker du att du är stor någonstans? Isåfall, vart på kroppen?

Du har ett BMI på 20, vilket är normalt. Du ska ligga mellan 19-25 för att vara normalviktig. Du har alltså långt upp till att vara överviktig. Under 19 är underviktig, och du är inte så långt därifrån.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Cocomo]
3

#23 Det stämmer bra att man blir väldigt frusen av sig, för mig är det så fortfarande och även om jag kämpar för att äta normalt så är jag ständigt frusen. Man får även mer hår på armar och ben och håret på huvudet blir i helt hemskt skick, mitt hår blev så slitet att jag gick från att ha midjelångt hår till knappt axellångt. Jag fick också väldigt mycket finnar från ingenstans och var jättetrött hela tiden, man hade ingen ork till nånting. Men det värsta är nog alla vänner som försvinner. Har inga vänner kvar sen skolan.

Så TS, detta är något av det värsta man kan göra mot sig själv och absolut inget som du vill vara med om! 🌺

Ria74
3

Det fungerar att svälta sig smal, men priset man betalar är alltför högt.

När jag var lite äldre än du fick jag en ätstörning, anorexi. Jag såg mig själv som tjock fast jag verkligen inte var det. Idag när jag är frisk och ser foton på hur jag såg ut då blir jag nästan rädd. Jag var bara skinn och ben och ändå såg jag mig som tjock.

Hur smal jag än blev så var det aldrig bra nog. Dessutom mådde jag ofta illa, frös alltid trots att det var varmt i rummet, fick dåliga naglar, dålig hy, mitt järnvärde åkte i botten, hade alltid huvudvärk, ingen ork att göra något, jämt trött och ville sova den mesta av tiden. Mitt liv gick hela tiden ut på att hålla koll på vad jag fick i mig.

Att svälta sig själv är otroligt farligt och verkligen inte något man ska göra. Du är verkligen inte tjock med den vikten till din längd. Ät hälsosamt, men svält dig inte! Att försöka komma tillbaka från en ätstörning är så otroligt svårt och tar många år.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

RobinEH
6

När man talar om undervikt, normalvikt och övervikt så talar man ju oftast om BMI. TS har BMI 20, "normalvikt" ligger mellan 15.3 och 22.57. Ni som säger att TS är underviktig för gärna förklara hur ni menar.

Här är en studie om en man som under 382 dagar fastade (svälte sig) utan större komplikationer, han tog vitamin- och mineraltillskott och undvek på så sätt näringsbrist. Han vägde ursprungligen 207kg och hade i slutet av perioden gått ner till 82kg. 5 år senare vägde han 89kg. 

Skillnaden mellan dig och honom är att han vägde mer än dubbelt så mycket som han borde. Han hade fettmassa nog att förse sin kropp med energi under en väldigt lång period. Du å andra sidan är 13 år gammal och är normalviktig. Din fettmassa är troligtvis också den normalstor. Vad som händer när fettmassan i kroppen hamnar under vad som är normalt (<18%) är att du börjar se kraftiga hormonella rubbningar, bland annat utebliven mens. Vad som gör saken än värre i ditt fall är att du återigen är 13 år gammal, du är just nu/snart i puberteten då kroppen utvecklas och hormonbalansen är extra viktig. Sabbar du tiden under puberteten så kan du drabbas mycket negativt, något som du får erfara under vuxenåren. Om det är någon gång som fett behövs så är det definitivt under puberteten! Att kontinuerligt svälta kroppen, likt många som lider av Anorexia Nervosa, till väldigt låg fettmassa på kroppen leder till att kroppen letar energi från annat håll. Din kropp äter upp dina organ och tillslut dör du!

Livet är mer eller mindre en gåva. Du lever endast en gång. Så istället för att önska att du vore död (vilket du troligtvis är om ~70 år och därefter i en evighet) så bör du ta vara på livet. Livet är inte ens en blinkning jämfört med hur länge du är död, ta vara på chansen att leva!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

älvses
6

Jag har alltid varit smal sen barnsben och tro mig! Jag har mått extremt dåligt av detta, läkare har gång på gång frågat om jag har ätstörningar och jag har gråtit varje gång. För min högsta önskan har vart en kurvigare kropp. Nu är ditt fall tvärtom, jag är 173 och vägde som minst 49kg. Jag frös hela tiden, kläder satt löst, håret förlorar sin glans och man blir grå och blek. Varför vill du vara smal? Du är fin PRECIS som du är och det jag strävar efter idag är att trivas med min kropp oavsett hur den ser ut. Det borde du också göra! Att vara lycklig är den finaste utstrålningen man har. Prata med en kurator om hur du mår och vad du känner! Kram

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

pyromanen
1

Man kan svälta sig smal, sjuk och ful.

(BMI gäller för folk som växt färdigt, inte för 13-åringar! och inte ens för färdigväxta är det något särskild bra mått)

Din vikt är inte för stor i förhållande till din längd. Men det är jättevanligt att 13-åringar tänker mycket på vikt och hur de ser ut.  Därför tycker jag det är fel när någon svarat att du "inte borde" tänka på sånt.  Tänker man på det då gör man det och det ska inte sopas bort utan tas på allvar!

Jag tycker du ska kontakta skolsyster eller kurator och berätta om dina tankar och känslan av att du är för tjock och få hjälp med att få bättre vanor.  OBS att det finns ungdomar som även har jättebra vanor och är smala och ändå upplever sig som för tjocka. Då har han/hon blivit sjuk och behöver söka hjälp för det!  (och det finns hjälp att få!)

cupcakes
1

Du har fått jättebra råd här, för självklart är du inte överviktig utan bör istället prata med någon om varför du känner så och hur du ska lära dig vara nöjd med dig själv. Det är en lång kamp, men det går!

Jag vill bara uppmärksamma att även om man blir smal av att svälta sig så måste man börja äta någon gång och det som händer när man svälter sig är att kroppen tar upp allt den kan. När man väl börjar äta kommer kroppen därför istället för att hålla sig smal ta åt sig ännu mer fett för att fylla på reserverna och "återställa" allt efter svälten. Så det är definitivt ingen bra bantningsmetod. För att inte tala om det andra skrivit att svält kan leda till. Det är en ren hälsorisk och inte värt det.

lollolovee
0

Har inte läst alla kommentarer så jag vet inte vart ni är i konversationen Jag är själv i din ålder, och tro mig, många tycker inte om hur man ser ut! Den enda som kan hjälpa dig är du. Jag springer och kör styrketräning varje dag, oavsett vad ( om jag inte har handbollsträning då jag gör det där) Det råd jag kan ge dig är att sporta! 1 månad borde du ha sett resultat, jag såg resultat efter ha kört detta i en vecka ( 2 kg). Har nu snart gjort detta i en månad. Det går sakta men säkert, prova det naturliga sättet och sporta varje dag i ett år så ska du se! ( jag kör 27- 30 min löpning + alla styrke övningar jag kan 20 ggr) Just belive in yourself and love you for who you are!

Timmorn
1

Anonym. 

Jag är 22 idag detsamma är mina väninnor, jag har hållt koll på en av dem till och från sedan vi var 14 år. För hon har alltid haft tendenser till anorexi, eller ohälsosamt ätbeteende och självhat i perioder. Självhat och osäkerhet har lett till att hon försöker ta kontroll på situationer genom att kontrollera matintag och uttag. 

När man växer upp hinner man inte träffas lika ofta, för ett år sedan försökte jag visa på hur fel hon ser på sig själv genom att hon fick ta på sig en klänning jag inte kan ha längre. Som hon var övertygad om att jag kunde ha. Hon trodde inte hon kunde komma i dem, de var förstora för henne i verkligheten och försmå för mig. Kroppsuppfattningen är så otrolig fel med självhatet. 

För ett par veckor sedan gick hon in på mitt jobb. Det tog mig flera sekunder att koppla att det var hon för hon är så smal och man känner vartenda ben i kroppen på henne, hon ser inte längre ut som sig. 

Försök att älska dig själv i stället, ingenting gott kommer av självhat och ingenting löser sig genom att gå ner ett par kilo. Om du nu vill veta så är jag 155cm, i din ålder vägde jag 46-48 kilo. Sedan jag var 16-19 vägde jag 50-52 och nu väger jag mellan 55-57.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[lenniiis]
1

#27 "TS har BMI 20, "normalvikt" ligger mellan 15.3 och 22.57. Ni som säger att TS är underviktig för gärna förklara hur ni menar"

Menar du att om man har ett BMI på 15.3 är man normalviktig? 😮

RobinEH
3

TS är 13 år gammal och hennes BMI räknas därmed ut med IsoBMI. För någon i TS ålder så är ett BMI mellan 15.31 och 22.57 klassat som normalvikt.

Om du som 18-åring däremot har ett BMI på 15.3 så klassas det som undervikt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Nathalie62]
1

Kära någon, du ska absolut ändra dina tankebanor. Precis som Bellatrix skrev i inlägg 4. Du är fortfarande så ung ännu och se hellre till att äta hälsosam mat och få i dig tillräckligt med näring. Du anar inte hur illa det kan gå annars, det är farligt ts.

[lenniiis]
1

#34 Jahaa! Trodde du menade för oss vuxna. Då är jag med! :)