Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 4387 ggr
[postmortum91]
15

Tips i svenska språket

Hej på er! 
Jag tänkte tipsa lite om väldigt vanliga och enkla fel vi svenskar gör när vi skriver. Det här har jag sett allt för många gånger och vill bara berätta för er som är intresserade.

Det vanligaste felet folk gör när de skriver är att särskriva ord.
När vet man om man särskriver då? Tänker många.

En regel att hålla sig efter är att ord som innehåller "jätte" ALLTID ska sitta ihop med resten av ordet.
ex: Jättelång, jätteroligt, jätteintresserad.
Vill man använda ordet "jätte" för att understryka någonting, tänk då på att inte särskriva det.

Andra ord som kan bli fel med särskrivning är:
Sär skrivning, folk bokförd, påsk parad, brev bäraren.
För att lätt veta när det blir fel så har jag ett tips. Läs orden ovanför och använd mellanrummet mellan orden som man satt. 
ex: Folk bokförd - En grupp människor förs iväg av en bok?
Hur säger man ordet, säger man det ihop eller lägger man in en paus mellan två ord? Även så ska du skriva. Hoppas det hjälper.
Klassiska särskrivningar:

Den lång håriga sjuk sköterskan gav mig kul glass.
Jag tolkar det som en lång och hårig sköterska som är sjuk ger mig glass med droger i. Egentligen ska det vara: 
Den långhåriga sjuksköterskan gav mig kulglass.

Jag såg en skylt inne på ett dagisområde som sa "Rök fritt". 
Är vi tillbaka på 60-talet där man röker som gravid också?
Egentligen ska det vara: 
Jag såg en skylt inne på ett dagisområde som sa "Rökfritt".

-Spring och hämta en skum släckare, skrek brand mannen!
Jag hade inte lyssnat på ett eldspöke i första taget, och var skulle jag få tag på en skum släckare, kanske på en skämtaffär? Egentligen ska det vara: 
- Spring och hämta en skumsläckare, skrev brandmannen!

Ett annat vanligt fel, men som är svårare att tänka på är de och dem.
Många förenklar det med att skriva dom istället. För att göra det enkelt för er så berättar jag knepet för att lyckas. 

Byt ut meningarna mot vi och oss.
Vi = De          -Innehåller 2 bokstäver
Oss = Dem    -Innehåller 3 bokstäver

Exempel: 
Vi spelade fotboll - De spelade fotboll
Gud älskar oss alla - Gud älskar dem alla

Rätt enkelt va?

Hoppas det hjälper!

citytjejen
3

Bra inlägg! Särskrivningar och att använda de och dem fel verkar vara en av de vanligaste skrivfelen i detta land 🙂

/Christina

neasfotografier
3

Ett annat tips för att kunna skilja på de och dem är att tänka på engelskan they och them.

_They played soccer - De spelade fotboll.
They're here now! - De är här nu!

Give them some food. - Ge dem lite mat.
Have you met them yet? - Har du träffat dem än?_

Dåliga exempel men kunde inte komma på så många bättre just nu. Hoppas nån förstår vad jag menar i alla fall :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

PogoPedagog
0

Gud så skönt att det inte bara är jag som stör mig på när folk konsekvent skriver dem i alla lägen! Men jag tycker själv att jag är fånig som stör mig så på det:P

mejamylove
5

Det finns inget jag stör mig mer på än när folk skriver han/hon istället för honom/henne.

T.ex

Jag älskar han

jag tvättar hons sår

Det bara kryper i kroppen :P

[postmortum91]
0

#2 Gud vilket bra tips, har jag inte tänkt på innan.

Jag stör mig också på folk som skriver särskrivningar eller dom.
En annan grej som många gör fel på är att alltid skriva och säga vart istället för var, den är dock lite svårare tycker jag, men jag tror det handlar om lathet där också, det är så lätt att lägga på t på varje var. 

Någon får gärna göra en sådan om var och vart :)

Karmatarerskanise
1

Att folk skriver dom är inget konstigt. Till och med skolor lär ut att man kan säga dom om man är osäker.

[postmortum91]
3

#6 nej det gör man inte alls i skolorna :)
Jag utbildar mig till lärare och har läst klart Svenskakursen, det framgick tydligt hur barnen måste få med sig grunderna med en gång, för det är svårt att lära om sig. Sedan om egna lärare själva väljer att göra det lätt för sig när man rättar barnens "uppsatser" och låter dom stå kvar utan att föra en diskussion, då är det en annan sak.

Karmatarerskanise
0

#7 Jag bland andra fick lära mig det i just skolan. Så jo :) Och därför använder jag mig också av dom.

[postmortum91]
0

#8 Okej, men det står som sagt inte i läroplanen, så då är det din lärare som var lat helt enkelt. När fick du lära dig det? vilken årskurs?

Karmatarerskanise
1

Oj, det minns jag inte.
Någon gång i grundskolan, antagligen i den årskurs då man lär sig grammatiken.

Må så vara. Bara talar om att de inte är rättvist att döma folk eftersom en del fått lära sig fel.

Sedan har vi alla som har läs och skrivsvårigheter. Kan tänka mig att man blir ledsen av sådana här trådar. Det viktigaste är att man gör sitt bästa med de medel man har.

neasfotografier
1

Jag fick också lära mig att använda dom istället.. Men efter att jag läste Engelska B på gymnasiet i årskurs 2 då den läraren tipsade oss om att man kunde använda they och them som de och dem (han var även svenska-lärare) så har jag tyckt att det varit väldigt lätt att skilja på.
Men innan det så hade jag ganska lata lärare som typ: "Äh, använd dom för det är mycket lättare."

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Mabrotnosh
1

Fick också lära mig i högstadiet att det var ok att skriva dom. I grundskolan hade jag en sådan sträng fröken att hade man gjort det så hade man inget huvud kvar. Vi fick ta i hand och niga och säga godmorgon till henne innan vi gick in i klassrummet och skrev vi fult och inte skrivstil på diktamen fick göra om den tills vi hade skrivit den tillräckligt snyggt. Så kanske och förhoppningsvis skriver man bättre än de flesta. Och då är jag ändå 85:a

[Lilyz]
0

Jag fick också lära mig att det är okej att skriva dom… Det var i gymnasiet så då blir det så 😛På jobbet måste jag dock vara noggrann att skriva rätt men inte när jag är mitt privata jag 😃

[postmortum91]
3

Men gud va slappt. Det fick säkert jag också egentligen, kommer inte ihåg. Jag kommer iallafall lära mina elever rätt från början. Så svårt är det faktiskt inte.

Mabrotnosh
0

Det underlättar ju iallafall att veta hur det ska vara.

Anne.K
0

Väldigt bra tips tycker jag. Jag har själv haft lite svårt att skriva rätt vissa gånger. t.ex. det där med de och dem… Jag har alltid använt dom istället, för det fick jag lära mig i högstadiet och sedan har det bara hängt med mig under alla åren som gått sedan dess. 

😛

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

fidojunior
0

Jag har svårare för han/honom osv. och vart/var men det har jag faktiskt aldrig fått lära mig i skolan. Fick inte lära mig så mycket grammatik överhuvudtaget, varken i svenska eller engelska så det mesta har jag fått lära mig av min bror (grammatik och språkpolisen). :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

bellanova
2

Latin är inte lätt heller Det heter t.ex post mortem o inget annat

[postmortum91]
0

#18 haha är det en diss mot mig eller? xD
Jag vet att det stavas med e istället för u, men det har liksom blivit min grej. Har haft postmortum som alias för många olika saker i över 10 år :P
Sen antar jag att det även ska vara mellanslag då det betyder "efter döden"

Thaeri
0

#4, det där handlar om ett skifte som vi är mitt uppe i, och som hänger ihop med gamla grejer.

Fornnordiska översatt till modern svenska så gott det går:

Han är här
Jag ser han
Jag ger honom en bok
Det är hans bok

Hon är här
Jag ser hana
Jag ger henne en bok
Det är hennar bok

Så om någon säger "jag älskar han" så är det en gammal grej och fullt lika korrekt som "jag älskar honom", i alla fall utanför skriftspråket. Sen har "hana" försvunnit, så folk kör på "jag älskar hon" som substitut.

Men det är fullt lika illa att använda dativ (henne) som nominativ (hon) i detta fall som kräver ackusativ.

Språkpoliser, ärligt talat.. LÄR ER HUR SVENSKA SPRÅKET FUNGERAR! 90% av vad ni säger är fel då det handlar om en fullt naturlig utveckling av grejer från fornnordiska, och det finns en fullständigt logisk förklaring till varför folk pratar på det sättet. Det ni säger är korrekt däremot slutar oftast i "man skriver så, så då måste det stämma". Vilket det inte gör.

Intehärutandär
2

Bra tips. Jag har ett som jag lärde mig i mellanstadiet.

Alltid stavas alltid med två L

Aldrig stavas aldrig med två L