Gynekologisk cellprovtagning
Gissar att det är flera här som har gjort det.
Hur går det till? Jag fyller 23 i november och har fått en tid nu i oktober till att göra det. Så vill gärna veta, hur det går till alltsammans? 🙂
Likabra att göra det, vill gärna ha koll så det inte är förändringar osv 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Cellprovet tas med hjälp av en liten träspatel, en liten borste eller en liten bomullspinne på livmodertappen.
Kan kännas lite konstigt/obehagligt men går snabbt.
Och ja, man ska alltid kolla sig när man blir kallas. Annars kan det gå illa.
#1 Ok 🙂 Så enkelt hehe Då är det ju inget emot vanlig gynundersökning då (för det har jag gjort 2 gånger innan), då är det ingen fara hehe
Ja det är lika bra. Så att man vet liksom 🙂
Det
#2 Fast det blir ju som en gynundersökning?
#3 ?
Det är jättebra att göra och mycket viktigt! Kan vara skillnaden mellan cancer och inte :) Det kan kännas obehagligt, men är snart över!
Det är ju inte det behagligaste man kan vara med om, men det går över väldigt snabbt. Ja, man får lägga sig där i stolen, barnmorskan kollar så allt ser ok ut och känner kanske på äggstockarna genom att trycka på magen. Sen tar hon fram attiraljerna och tar proverna. Det är bl.a. en liten borste som används för att fånga cellerna. Jag tycker inte att det gör ont, förutom när hon tar på livmoderhalsen och det kan ila lite.
Jag tycker absolut att man ska göra det här. Lite besvär under några minuter för att få veta att allt är ok kan man stå ut med.
#4 Skrev du inte texten annorlunda först? Något med livmodertappen? Har för mig att det stod annorlunda när jag skrev 😛 Eller läste jag för snabbt? 😛
#8 Jo, lade till det igen. Men det är ju fortfarande en gynundersökning.
Det är möjligt att dom drar borsten på andra ställen också.
Ser ju inte vad dom gör och snabbt går det :)
#9 Ok var därför jag skrev så som jag gjorde 😛
Ja då blir det ju det hehe ja då är det ingen fara 😛
Precis, det är inget att oroa sig över.
På mig har det aldrig gjort ont och går på några sekunder.
Som sagt så går det snabbt, jag tyckte inte att det kändes mkt alls. Det blödde litegrann efteråt. Inte värre än en flytning, men det kan vara skönt att ha ett trosskydd efteråt. Jag blev erbjuden ett där.
När jag gjorde det tog hela besöket under fem minuter (inklusive väntetid) och det kändes absolut ingenting. 👍
Du hinner inte ens tycka att det är obehagligt att varit naken förräns det är dags att klä på sig.
#14 Vad grundar du det på, att jag skulle finna obehag med att vara naken där? För det stämmer inte 😛 Jag bryr mig inte, deras jobb liksom hehe
Ja ursäkta känner väl inte dig men folk brukar inte känna sig så bekväma med att vara nakna i ett kallt opersonligt rum med troligtvis äckel gul färg på väggen och en lampa som känns som scenlampan på oscars teatern. Deras jobb visst men gyn mott kan bli lite mysigare och framför allt varmare för det är jämt så jäkla kallt
#16 Dem upplevelserna har inte jag haft när jag varit på gynundersökning. Motsatsen nästan har jag varit med om. Men kanske ser olika ut runt om i landet? Alltså på UMO? (för där jag varit).
Visst inte direkt personliga rum men upplever inte det andra i alla fall 😛 Men man upplever saker olika.
Ogillar att visa mig naken för främmande ja, men just på gyn bryr jag mig inte, men alla är vi olika
Har aldrig varit på umo gyn och vanliga gyn är som vilket sjukhus rum som helst. Och efter att ha fått barn och gjort en miljon undersökningar där nere bryr jag mig inte heller tycker bara att är kallt i rummet. Och visst man klär ju inte av sig helt näck heller vilket underlättar det hela. Hur som helst cellprovet är över så fort att man knappt hinner reagera. Gör inte ont eller nått vissa kan nog uppleva det obehagligt men man överlever