Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3579 ggr
bellanova
0

Hur gör vi bäst

Jag ska tills med 2 andra tjejer va ledare på ett naturläger för 13-14 åringar.Vi ska bo på en scoutgård.Där finns 4 stugor med vardera 3 våningssängar.Stugorna sitter ihop 2 o två med ingång i mitten och för stugorna gemensam hall  toaletter och duschrum.Det finns också en stor bastu nere vid den lilla sjön med badbrygga . på lägret hittills 13 tjejer o 7 killar.Vi har haft kontakt och fått en del frågor .Och nu skulle vi vilja veta vad ni tycker om följande
1.Hur bäst fördela dom på dom 4 stugorna? Ska dom få välja själva hur dom vill bo eller ska vi ha ngn slags lottdragning.

2. vi ledare ska bo med deltagarna .Men hur 3 ledare i  4 stugor.

3.Killar o tjejer bor ju blandat men hur gör vi bäst med duscharna Uppdelat eller blandat?

4. På bastun står en skylt OBS Inga badkläder i bastun. Är det ok att säga till deltagarna att ta på sej bara handduk.? 

5 Ngt mer av som vi borde tänka på när det gäller boendet?

Karmatarerskanise
1

Jag hade nog låtit dom välja själva vem dom ska sova med, ifall det finns någon som inte gillar någon annan. Killar för sig och tjejer för sig.

Det blir ju svårt att sova med alla eftersom ni inte är mer än 3 ledare.
Kanske får skifta stugor ni sover i? Eller kan någon ligga i hallen mellan stugorna?

Jag hade satt upp tider då killar respektive tjejer har duschen. Samt bastun. Står det att det inte ska finnas badkläder i bastun hade jag sagt till att det är handduk som gäller.

bellanova
0

#1 Men det går ju inte att ha killar för sej o tjejer för sej eftersom det är 6 platser i varje stuga o vi har 7 killar o 13 tjejer

Karmatarerskanise
0

Ah. Ok.

Har själv aldrig varit på läger där man sovit blandat i den åldern.

Amalia.wahlström
0

Jag är 15 och har varit på ett sådant läger och vi sov blandat och hade badkläder i bastun ändå, blir inte lika roligt när man delar upp killar och tjejer.

.m.m
4

Jag blir orolig när jag ser dessa frågorna. Har ni inte fått nån utbildning? Nån slags kurs eller riktlinjer alls? Hur gamla är ni själva? Hur tänkte ni när ni tog in ungdomar och inte har nån plan för vem som ska sova var och det även krockar med könsfördelningen i stugorna?

Jag skulle föreslå att dela upp. Allt. Är det en kille för mycket så får han "knö" helt enkelt. Lös det! Jag lovar dig att det uppskattas av föräldrarna.

Viss sexualundervisning börjar redan i åk 5. Detta av en anledning. Hormoner. Ni har ett stort ansvar med dessa ungdomar.

Det kanske inte upplevs som "lika roligt" av deltagarna. Men då ska man fundera på vad detta lilla extra "roliga" består av. Hormoner. De kommer ju umgås massor ändå. Massor av möjligheter till fniss och flams och spanande. De behöver inte dela och blanda allt hej vilt för det. Dela upp tiderna för duschen osv. De kommer inte dö, det lovar jag. Kontakt har tjejerna och killarna ändå via sms, whatsapp och div. liknande. Det är viktigt att ni är raka här.

Jag hade Aldrig släppt iväg mina barn på ett läger i den åldern där ledarna inte visar tecken på ansvarstagande och tycker detta är en självklarhet. Sätt upp en plan och en struktur med regler som ni och de ska följa denna tiden, ögona böj! Regler inger trygghet.

Övrigt, kolla av läget om de grupperar sig naturligt. Finns det någon/några som inte riktigt hittar rätt, så bestämmer ni vilka som ska sova vart. Erat ansvar ligger även på gruppsammanhållningen. Alla ska respektera och "va goa" mot varandra. Samarbetslekar är bra att starta ett läger med.

I bastun gäller att dubbelkolla med de som skrev skylten. Tummar de inte på badkläderna, så gäller att de bastar var för sig också.

Kort och gott. Behandla dem som unga vuxna där var och en har rätt till sin intigritet. Tänk er omklädningsrum på arbetsplatser, badhus, bastur… Könsindelade? Hur gör man på arbetsresor på hotellrummen där man reser i lag? Könsindelat. En tonåring med hög intigritet kan tycka att könsblandningen blir trängande, speciellt om alla andra tycker det är kul och spännande istället.

bellanova
0

#4  Jo sova blandat är väl rätt självklart.Har skickat mail till deltagarna nu och alla vill sova blandat. När det gäller dusch o bastu skriver dom flesta att det inte spelar ngn roll hur det blir

Hur gjorde ni med duscharna?

bellanova
0

#5 Men vi lever ju 2013…inte på 1800-talet!!!!

Karmatarerskanise
2

6 för många är det självklart att var kön sover för sig själv. Duscharna funderar ni väl inte ens på att ha blandat???

.m.m
3

#7. Vad menar du med det? Att det inte ingår ett ansvar? Att hormoner "bara är lite kul"? Att intigritet inte existerar? Att regler är överskattat? Att respekt och hänsyn är gammalmodigt?

Ring och fråga föräldrarna istället, inte ungdomarna vad de tycker. Föräldrarna har enligt lag det övergripande ansvaret för sina barn.

Jag tar det på ditt svar att du inte är mycket äldre själv?

Amalia.wahlström
0

Det var bara att vi sa till alla när vi skulle duscha så höll sig killarna borta ;)

Timmorn
0

Hmm jag har för mig att på konfirmationslägret där det var blandat så sov killar och tjejer för sig. Det var även tider då alla skulle ligga i sina rum. Rummen hade toalett så det var ingen ursäkt att gå ut i korridoren. 

Men vi hade separata duschar och omklädningsrum och satt tillsammans i bastun med badkläder på. Så det fanns en gemensam bastu där vi badade. Ofta så är det ju så att badkläderna blir slitna fortare men det vet man ju om. Kan inte komma på någon riktig anledning till varför man inte kan ha badkläder i bastun.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

MeMyself&I
2

Jag är en 17-årig tjej och jag skulle verkligen inte kunna tänka mig att sova tillsammans i samma rum med andra jämnåriga killar. Det hade jag också tyckt när jag var 13 eller 14. Den enda gången jag tycker att det är okej, är med ens bästa kompisar eller nära släktingar.

Det är vad jag tycker! Visst finns det nog ungdomar som inte tycker som jag gör, men jag tror faktiskt att det är ganska många som håller med mig.

Tyckte verkligen alla på lägret att det var okej att sova blandat? Om du inte har frågat alla tycker jag att du ska göra det, men om du redan har gjort det så tycker jag att du ska prata med deras föräldrar och se vad dom tycker.

Men om det skulle vara så att alla ungdomar som ska vara på lägret och även deras föräldrar, håller med om att det är okej att sova tillsammans så antar jag att det bara är att göra så att det blir så. 

Hoppas att det löser sig och blir bra i slutändan! 🙂

[silkesnosen]
2

#9 Håller verkligen med. Det kan vara oerhört svårt att hävda sin egen "space" i den åldern, när alla andra låtsas vara så coola. Ni känner ju troligen inte heller samtliga, man vet aldrig vem det är som inte respekterar ngn annans gränser. Ni är vuxna och ansvariga för deras upplevelse. Täk igenm allt möjlgt, lågt till högt..hur kommer ni exempelvis lösa eventuella konflikter och grupperingar och hur kan ni  förhindra att de uppstår.

Karmatarerskanise
2

Många är väldigt kroppsmedvetna och osäkra i tonåren. Jag var också det. Jag tyckte det var skönt att vi var delade. Hade dock inte vågat säga något om alla andra sa att dom ville dela, för man ville ju inte vara den som var mesig.

JossanH
4

När jag var 13-14 var jag så osäker på min egen kropp att jag aldrig skulle velat dela stuga med andra killar. Jag lovar att du får en bättre sömn bland deltagarna om ni har delat mellan könen. Att sova med killar gör att man inte ens kan slappna av när man sover. Jag tycker inte heller det verkar speciellt genomtänkt. Prata med föräldrarna i första hand, det är dom som bestämmer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyromanen
0

När ni är såpass osäkra och (verkar det) oerfarna av detta ni tagit på er så tycker jag ni skulle ta en träff med föräldrarna eller både ungdomar + föräldrar och ta gemensamma beslut med dessa (inte fråga oss här som inte ens känner ungdomarna i fråga).

Zevzi
0

jag skulle tycka de skulle vara lite småkul att få sova med killar medans andra skulle börja gråta typ.. bäst är väl ändå att prata med barnen om hur dom vill? för liksom vissa vill ju verkligen och tycker de är kul med de andra könet medans andra tycker det är super jobbigt