Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 3074 ggr
Anonym
0

Medicin på recept

Har en fråga om detta med recept.
Jag ringde VårdCentralen idag för jag behöver ett recept, men jag fick en tid hos läkare om ca 2 veckor…
Måste man fixa tid hos en läkare för att få receptbelagd medicin eller finns något alternetiv? T.ex ringa någon läkare och få det utskrivet.

Då jag har haft dessa besvär i så gott som hela mitt liv och jag sen tidigare haft denna medicin på recept (det var några år sen så det går nog inte att förnya nu) så vet jag att när jag kommer in får jag snacka med läkare i 2 min och sen gå därifrån med ett recept…

andersson..
1

Nej man måste träffa läkaren först för att få receptbelagd medicin utskrivet. Så är det här iaf på vårdcentralen jag går.

Maria
1

Det är endast en läkare som får skriva ut recept. Han måste då också träffa sin patient.

Skillnad är om du går regelbundet hos någon och äter en medicin så kan du t.om ringa och be om att få förnyat recept men inte om du ska börja med något.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Är det en ny läkare vill de träffa en först. Även om det är en gammal läkare vill de träffa en ibland.

Ladydragon
0

Sen oxå enligt min vårdcentral så kräver Socialstyrelsen att äter man medicin och får det utskrivet så måste man besöka sin läkare minst 1 gång om året

när du är hos läkaren så fråga om du kan få recept så du kan hämta ut flera gånger på det och fråga även om du sen kan ringa och få det förnyat…..

äter själv mycket medicin träffar min läkare ungefär 1-2 gånger per år behöver jag nya recept utöver det så ringer jag bara vårdcentralen 
sjuksköterskan vidarebefodrar min önkskan till min läkare som skriver ut receptet åt mig

TatsuOni
0

Jag äter receptbelagd medicin och har inte behövt besöka läkare sedan jag fick min diagnos. Jag ringer bara när jag behöver ett nytt recept och så får jag det för ca tre gånger, men det är olika för olika vårdcentraler och om de har begärt att du ska komma dit så måste du dessvärre vänta två veckor😐 Om du inte känner till någon annan läkare som kan skriva ut det åt dig vill säga. Jag har för övrigt aldrig haft ett flerårigt uppehåll på min medicin.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Nathalie62]
0

Om du inte har gått på denna vårdcentral tidigare så är det därför dom vill att du ska träffa en läkare, det är de regler som gäller på de flesta vårdcentraler. Är man däremot  patient så kan man få det utskrivet utan besök.

Troligen beror ditt besök på att det inte går att förnya eftersom det har gått ett par år sedan du fick din medicin sist.