Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 3047 ggr
Malinolsn
0

Neovletta och Kåvepenin

Jag fick Kåvepenin utskrivet i onsdags, och ska äta det i en vecka. Pencillinet kan påverka mina p-piller, men hur lång tid efter avslutad kur kan jag se mig som "skyddad" igen? 

Har läst på FL att skyddet försämras upp till en vecka efter avslutad kur, åsikter/erfarenheter om det? 
Så alltså behöver jag bara använda kondom i 2 veckor? 
När man missat ETT p-piller så ska man väl skydda sig med kondom hela veckan efter, så jag tycker att det låter lite lite med två veckor.. 

Jag tar p-pillren som vanligt, i kombination med kåvepeninet, för att minska ev. hormonrubbningar och för att skyddet ska komma tillbaka så fort som möjligt.

[Tassy]
0

Ja du behöver alltså skydda dig en vecka efter avslutad kur.

Det som kan påverka är ju biverkningarna kåvepenin kan ge - magkrångel typ diarré som gör att du inte hinner ta upp pillret som du ska. Jag har iallafall fått höra att så länge magen är normal är risken minimal att pillret påverkas, men är man supernoga ska man såklart inte chansa.

bellanova
0

Osannolikt att Kåvepenin skulle påverka P-piller Däremot Amimox och andra bredspektrum antibiotika Så du kan vara rätt lugn.

Sen om man är så sjuk att man måste äta penicillin så brukar sexlusten inte va på topp heller,

Malinolsn
0

#1 Tack! :)

#2 Okej, men man kan aldrig vara nog säker :)
Ehm, jodå! Sjukbesvären försvinner ju oftast efter bara någon dag med penicillin, så sexfritt i två veckor blir det nog inte.. 😉

bellanova
0

#3 2v med pc låter länge Sällan behandling mer än 7-10 dgr

Och sexfritt menade jag självklart inte Bara kanske mindre frekvent då.

Lycka till

Malinolsn
0

#4 Nej, inte två veckor. Men skyddet KAN minska upp till en vecka efter avslutad kur, därför skrev jag 2 veckor. I mitt första inlägg så står det att jag skulle äta penicillinet i en vecka :)

[Tassy]
0

#2 "Sen om man är så sjuk att man måste äta penicillin så brukar sexlusten inte va på topp heller"

Jag äter kåvepenin just nu på grund av en infektion runt en visdomstand 😛 inte precis en lustdödare. 😃

bellanova
0

#6 OK visst finns såna lägen Vad jag menade var att om man har typ 40 graders feber så är lusten klart mindre då.

#5 Vissa antibiotika påverkar den sk återresorptionen av P-piller substanser från tarmen Men Kåvepenin som är sk V-penicillin gör INTE det Så därför behöver man inte vara spec försiktig då

Portie
0

Jag brukar använda annat skydd 1 vecka efter avslutad kur. Har gjort det med flera olika sorter för att vara på den säkra sidan.