Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 11270 ggr
[japptravare]
5

Jättetung andning! Hjälp!

Snälla, alla tips & råd mottages!

I söndags kväll började jag känna av tung andning. Det kom i perioder under måndagen och på tisdagen hade jag det nästan hela dagen.
Självklart blev jag orolig, men samtidigt hade det blivit ändrade familjeförhållanden (som jag trodde var anledningen).

Jag ringde vårdcentralen, men där fanns ingen tid förrän nästa vecka.
Så jag tog mig i akt och åkte in till akuten.
Värdena var jättebra (dock skyhög puls pga nervositet) och det togs även blodprov. Hade även lite feber.
Det konstaterades att jag troligen hade en infektion och jag fick rådet att äta alvedon med jämna mellanrum.

Åkte hem och kände mig febrig, förkyld och sådant. Typiska förkylningskänslor.

Sen när jag skulle lägga mig för natten så kände jag av bröstsmärtor.
Självklart blir man ju orolig och då det typ var konstant smärta som höll i sig i ca 30 min så åkte jag in igen.
Vi pratade och dom kollade värdena igen, men allting så skitbra ut.
Och typiskt nog mådde man ju hyffsat bra med andning och allt där inne, så dom kunde inte göra så mycket.
Läkaren trodde att jag bara skrämd upp mig (som även jag misstänkte då jag lider av ångest).

Skitbra. Idag har jag varit lite yr, snuvig och slemmig i halsen, men andningen har känt mycket bättre.
Tills typ nyss…
Hade vilat en stund och gick upp för att laga mat. Fick skittung andning.
(Både när jag andas in och ut så känns det som att jag inte kan fylla/tömma lugorna helt, precis som om det inte finns plats).
Självklart är ju detta jätteobehagligt, men jag försökte intala mig att det bara är ångest.
När maten var klar så gick jag till mitt rum med hög puls.

Satte mig ner och försökte andas lite, och det kändes ju bättre, men jag är inte helt 100% ok ännu "/
Snackade med mamma så tyckte jag skulle ta några djupa andetag, men det går inte :( Jag kan ju inte fylla/tömma lugnorna helt ju :(

Så, vad är era tankar om detta?
Är detta typiska ångest-känslor eller har läkarna fel?
Jag har inte tid på vårdcentralen förrän nästa vecka så att säga "/

älvses
1

Jag hade EXAKT som du! Och alla sa att det var ångest-relaterat och ja, det kan det vara! MEN jag fick reda på att jag även har astma. Be om att få göra en spirometri! Sedan vet jag ej om bröstsmärtorna du har, har de kollat EKG? Om det såg normalt ut så kan det ju faktiskt vara så enkelt att du börjar åka på en riktigt äcklig förkylning som sätter sig i luftrören och om du har astma så blir det ju "jobbigare" med andningen än de som ej har astma. Hoppas det löser sig!

När någon kastar sten mot dig, ge bröd tillbaka.

[japptravare]
0

#1 Tack för svaret :)
Jag åkte först in just för att jag misstänkte astma (har en del astma i släkten), men dom sa sen att astma-kontroll är inget som görs på akuten utan det får en vårdcentral kolla "/
Ska nog försöka ringa imorron och se om det går att fixa en snabbare tid.

OlgaMaria
0

Kollade de EKG på akuten? Bra att du ska till vårdcentralen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[japptravare]
0

Nej :/
Läkaren såg ingen koppling med hjärtat och med tanke på min ålder så var detta ingen fara.
Provade mammas astma-medicin igår, men den hjälpte inte så astma behöver jag kanske inte oroa mig för.
Ligger nu med feber, så möjligheten att det bara är en infektion är större.

[silkesnosen]
0

Jag tror att du helt enkelt fått en rejäl infektion. Jag har detsamma just nu och då får man svårt att andas djupt, så ta det lilla lugna och låt det läka ut, så hoppas jag att du mår bättre om en vecka:)

[japptravare]
1

#5 Tack så mycket :) Du får också krya på dig :)

[japptravare]
0

Jag är nog lite av en hypokonditer (eller vad det nu heter) ;)
Grejen är som så att jag känner att jag verkligen är på bättringsvägen med min infektion. Andningen är bättre och jag är mycket piggare osv.
Skitbra!
MEN, jag kan fortfarande känna av titt som tätt obehagskänslor och ibland lite smärta i bröstet.
Jag har ångest, men jag har alltid tänkt när jag tidigare har t.ex haft ont i bröstet att OM jag skulle kolla upp mig så skulle jag bli mycket lugnare (har typ sjukhusskräck).
Nu kollade jag på sätt och vis upp mig, alla värden såg skitbra ut, men ändå känner jag mig nästan ännu mesigare nu efter ;)

Jag tror att det mesta är psykist, men jag kan ändå inte sluta oroa mig ^^
Det känns som att jag har jättestarka hjärtslag (som känns i hela bröstkorgen och bak i ryggen ibland), ibland kännes det bara konstigt i bröstet och ibland smärtar det till.

OlgaMaria
0

Kan du relatera dina besvär till oro/ångest, eller dyker de upp när du mår bra också? 

Det är inte konstigt att hjärtat påverkas av ångest och man kan få många olika slags symptom. Är man frisk i övrigt är inte det farligt. (Men givetvis är det inte bra i längden) Dyker problemen upp utan koppling till oro tycker jag du ska gå till vårdcentralen och be dem kolla upp hjärtat. Finns det några i din familj/släkt som haft problem med hjärtat?

[japptravare]
0

Jag lider som många andra av ångest och jag överdriver gärna saker & ting ;)
Jag tror att det är en kombination av trötthet, infektion och ångest ^^
Det är rätt mycket som händer på en och samma gång i mitt liv just nu och det är klart att det påverkar kroppen "/
Men det är ändå läskigt :(

Vad jag vet så finns det inga hjärtproblem i släkten.

[japptravare]
0

Och för att beskriva "obehag" så tydligt som möjligt så kan jag ibland känna av stark puls. Jag känner liksom pulsen i hela bröstkorgen och ibland ända bak i ryggen.
Och jag känner av bröstet. Det behöver inte vara smärta, men det känns som en muskel som sitter och spänner 🤔

OlgaMaria
0

Det är en känsla som kan vara förknippad med hjärtklappning och som kan uppstå pga ångest och stress. Jag tror inte att du behöver vara orolig. :)