Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 8598 ggr
Bananbullar
0

Kopparspiral/hormonspiral

Hej,

jag har nu ätit ppiller (Cilest 28) i två år och är väldigt nöjd med dessa. Jag har inga problem, mensen är bra och jag mår allmänt bra. Förutom att jag har fått mer mensvärk men det kan jag stå ut med. :)

Men jag är vid det här laget ganska trött på att stoppa i mig hormoner och minnet att komma ihåg tabletterna varje morgon börjar tyvärr tyna bort lite. 

Jag är intresserad av kopparspiral och skulle vilja ha era åsikter kring denna. Även hormonspiralen. Egentligen är jag trött på att stoppa i mig hormoner, men vill ändå ha lite tips och idéer. 
Jag har lite frågor om kopparspiralen; Gör det ont att sätta i? 
Hur sätter man i den?
Vad jag förstår så fungerar den genom att "irritera", stämmer det? Hur säkert är det?
Vad kan det bli för komplikationer? 
Hur blir mensen? Blir den som den var innan jag började med ppiller?
Sedan jag började med ppiller har mina bröst växt och ska jag vara helt ärlig så tycker jag de är riktigt snygga just nu. Dock vet jag inte om de växte på grund av hormonerna, eller för att jag helt enkelt var i en sådan period i livet (började med ppiller lite innan jag var 18 och nu är jag 20).
Jag har inte fött barn och är 20 år gammal, har ett fast förhållande sedan två år tillbaka.

Andra åsikter är alltid välkomna :)

[Lindixo]
4

Hej!
Jag kände precis som du, att jag inte ville stoppa i mig en massa hormoner. Så efter att ha ätit p-piller (cerazette, neovletta samt prionelle) i 2 år så gick jag till ungdomsmottagningen och ville byta preventinmedel helt och hållet. Det var jag själv som valde just spiral då jag inte känner mig lika säker med till exempel plåster eller en p-stav. Samt att jag slapp hormonerna. Jag skaffade spiralen när jag var sexton år.

Att sätta in kopparspiralen
Smärtan är ju väldigt individuell, men ja, det gör ont. Det brukar vara vanligt med att man får en typ av "massage" i 20-30 minuter innan, och denna massagen får man även under tiden. För mig kändes det som extrem mensvärkskramp.

**Hur man sätter in den:
**Du ligger i gynstolen och gynekologen eller barnmorskan gör en liten snabb undersökning. Sedan mäter hon hur djup livmoder du har. Det är när denna grejen de mäter med stöter i livmodertappen det kan göra ont. När h*n mätt klart så sätter de in ett slags plaströr med spiralen i, även detta känns, sedan "trycker" de ut spiralen så den hamnar rätt i livmodern och sedan klipper de av trådarna =)

Kopparspiralen fungerar genom att kopparn gör så att miljön där inne blir "tjockare" och äggen kan inte fastna. De enda komplikationerna jag fick var i början och då kände jag trådarna. De stack till och med utanför slidöppningen. Men efter ett tag så blir ju trådarna lagom långa och mjuka så det är inga problem. Kan även vara jobbigt ibland beroende på var i cykeln du är, så finns det möjlighet att killen känner trådarna under sex. Detta gör dock ej ont utan det sticks mer till lite. (tror jag, det är i alla fall vad jag hört när jag frågat min pojkvän).

Hur mensen blir är även det väldigt individuellt. Jag trodde det skulle bli kallaballik och att jag skulle blöda väldigt oregelbundet. Så är dock inte fallet, jag satte in min den 14 september förra året och sedan dess har jag alltid fått min mens den 14. Jag har alltid haft problem med väldigt jobbig mensvärk så den har ju inte blivit bättre, och jag får även lite mer flytningar nu än innan. Jag blöder också otroligt mycket men dock inte så länge, de första 3 månaderna med spiralen så blödde jag i 7 dagar, nu blöder jag i 3-4 dagar. Den första dagen är katastrofal, det kommer så mycket blod. Blödde igenom 4 tamponger på 1 1/2 timme. Men bortsett från det så är jag allt annat än missnöjd med spiralen! Otroligt skönt att slippa massa hormoner också. 

Mvh * Lindixo

MiniW
0

Jag tyckte att själva isättandet kändes mer som en ilning i kroppen -  men så värt det! 

Jag satte in min nu i januari (efter att ha haft p-piller i 6 år) och sedan dess har jag hagt mens 2 gånger och kanske en-två mellanblödningar som varat i nån timme bara (jag gissar på att dessa inte var mens liksom då de var så korta). Innan hade jag sån mensvärk att mina ben domnade och jag fick ta tabletter vissa dagar som gjorde att jag ej fick köra bil men nu har jag ingen mensvärk alls! Tidigare har jag haft mens i nästan en hel vecka, den med spiralen har bara varat i 4-5 dagar.

Jag har inte haft några problem alls med spiralen. Pojkvännen har känt av den två gånger och han säger också att det "sticks" till lite men knappt märkbart och så pass lite att det tydligen inte ens kändes värt att nämna (med andra ord inget som störde eller så).

[Lindixo]
0

#2 Är det hormon du har? Det är ju väldigt sällsynt att mensen försvinner om du har kopparspiral. :-)

Bananbullar
0

En till fråga. Hur reagerar kroppen från att man har proppat den full med hormoner och sedan slutar med det? Hur är omställningen i kroppen? :)

[Lindixo]
0

#4 Jag märkte ingen skillnad så sätt, jag blev bara gladare, det var väl den enda. Har faktiskt inte tänkt på det, haha… :-)

Bananbullar
0

Okej!

Jag tänkte på en annan sak. Kan det hända så att ens kropp inte klarar av att ha kopparspiral? Att man kanske får ta ut den efter en tid för att det inte går helt enkelt?

[Lindixo]
0

#6 Mjo, det kan man säga. Eftersom en kopparspiral inte tillhör din kropp egentligen så arbetar också din kropp för att få bort den. Det kan hända att den följer med ut när man har mens eller också att den hamnar snett och då måste man ta ut den. Det har dock inte hänt mig och jag vet inte hur vanligt det är :-)

MiniW
0

#3. Nej, det är kopparspiral jag har :) det har förmodligen blivit så då jag gått på p-piller så länge och det tar ett tag för min kropp att själv komma in i rytmen! 

#4. Det jag har märkt av hittills är att jag har blivit gladare, jämnare i humöret och även tappat den lilla "vattenvikt" jag hade, som man ibland kan få av att äta p-piller.

hey
1

Ojojoj… nej kopparspiral kan jag tyvärr inte rekommendera… SJÄLVKLART är det inte säkert att du drabbas ö h t… men JAG gjorde det… usch usch usch…. läs min blogg… www.kopparspiral.blogspot.se

(koppar är giftigt i för höga doser, och inte ens läkemedelsbolaget vet hur mkt koppar kroppen tar upp. Det där med "mindre än via födan" som står i patientbroschyren, kan de inte ge källa på. Jag har ställt dem mot väggen…)

Ellenor123
0

Det gjorde ont att sätta i den och att ta ut den, men det var ju bara 2 sekunders smärta. Ingen big deal. Jag fick fruktansvärda mensvärker och väldigt mycket mens. Kopparspiral funkar säkerligen till många, men inte för mig. Mår så bra med p-piller nu, ingen mensvärk och jättelite mens.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Elma79
0

Jag har hormonspiral. Efter jag läste om biverkningarna så valde jag hormon. Hade riklig mens innan, och ville definitivt inte ha mer. Det är 4 månader sen, och jag hade min regelbundna mens och lite småblödningar till för en månad en. Nu verkar det som att det upphört. :) Har inte märkt av några som helst biverkningar.

Exxozzie
0

Jag blödde en del när jag hade satt in min. Sedan råkade jag dra ut den när jag hade menskopp. Jag antar att jag råkade dra i trådarna när jag nöp om koppen. :P

Jag har inte satt in en ny. Jag valde kopparspiral för att jag inte tycker om hormoner.

Vissa livmodrar (plural?) är för små för spiral. Några få kan vara hjärtformade. Men sånt ska de kolla innan de sätter in den.

nlinds
0

Jag har hormon spiral. Den motsvarar ETT minipiller var 5 dag. Jag trivs med den förutom att jag fortfarande får mensvärk (men ingen mens).

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Medda
0

Jag har hormonspiral idag och hade kopparspiral i många år. Det kändes att sätta in dem, typ som mensvärk. 

Med kopparspiralen hade jag oregelbunden mens, blödde två gånger i månaden (rikligt) var konstant trött och orkeslös. 

Med hormonspiralen sa barnmorskan att det inte var mycket hormoner och de verkade lokalt, så enligt henne skulle jag inte känna av hormonerna. Men jag är väldig känslig mot hormoner, så det lilla är inte så litet. Sexlusten är totalt borta, och orgasm är det inte att tala om, det går tillbaka ungefär som en nysning som drar sig tillbaka. Humöret går upp och ner och blödde oavbrutet i tre månader, nu blöder jag 2 ggr i månaden istället. Så för mig blir det att försöka hitta något annat.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

LaSadie
0

Jag går nu i samma funderingar nu. Äter Zoely nu men orkar inte ta det lilla pillret en gång per dag och glömmer ibland att ta med dem om jag inte är hemma.