Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 1894 ggr
Anonym
0

Psykiskt eller Fysiskt?

Hej, jag skulle behöva lite tips & råd :)
Det är såhär att jag som så många andra lider av ångest, så därför är det inget jättekonstigt om jag får tung andning ibland.
Men i söndags eftermiddag/kväll uppstod ett nytt "symtom".
Från och till känns det som att jag inte kan andas ut ordentligt. Att jag inte kan fylla & tömma lungorna helt på luft om ni förstår "/ Och idag har det känts så så gott som hela dagen.
Känns väldigt obehagligt och man är så rädd för att typ sluta andas :(
Igår flyttade även min syster hemifrån och det har tagit lite på mig psykiskt.
Men det jag undrar är om detta är normalt pykiskt symtom eller om det kan röra sig om något annat som typ astma och jag bör oroa mig lite mer?

För ca 2 veckor sen fick jag diagnosen "Dålig Hållning" och vet inte om det kan påverka?

Charlott_
0

Kan röra sig om astma. Hade exakt samma för ett tag sen :)

sisela
0

Så har jag haft sen jag var 12 (är 33 nu). Rent psykiskt för mig. Det känns precis som att jag inte kan få luften ordentligt ner i lungorna, så jag andas och andas och till slut är jag nära att svimma pga hyperventilering. Då blir jag nervös igen och tror att jag är sjuk för att jag var nära att svimma. En ond cirkel 😛. Det är bättre nu då jag VET att det är psykiskt, men det kommer fortfarande ibland när jag blir väldigt pressad. Jag brukar bli lugn av att min kille smeker mig på ryggen (som en katt haha), och av att inte tänka på andningen. 

Dålig hållning kan möjligtvis vara med till att göra det värre om du sjunker ihop mycket och inte ger plats åt lungorna att utvidga sig.

Anonym
0

Ok, tack för svaren :)
Min mamma har astma och jag pratade med henne om detta och hon sa att hon trodde detta också var psykiskt ^^

Anonym
0

Kan ju berätta resultatet…
Ringde vårdecentralen dagen efter, men dom hade inget tid denna veckan. Och då jag kände mig orolig så åkte jag in till akuten.
Värden och prov såg jättebra ut.
Det konstaterades att jag hade feber och troligen en infektion som var på väg att bryta ut.
Inget omöjligt då jag känt mig lite halvt förkyld.

Åkte hem, men under natten fick jag bröstsmärtor och åkte in igen.
Värdena såg ännu en gång bra ut och då smärtorna försvann till jag kom in så skickades jag hem med vetenskapen om att jag troligen bara stressat upp mig.

Så ska avvakta och blir det inte bättre har jag tid till vårdcentralen nästa vecka så att säga "/

Karmatarerskanise
1

Låter som ångestrelaterat.
Känns fruktansvärt och skrämmande, men är ofarligt.
Men det är inte lätt att förstå det när det händer.

Kanske kan en samtalskontakt vara bra för dig?

sisela
0

Vad bra att de tog prov som såg bra ut. När jag hade riktigt mycket andningsbesvär kollade min läkare lungorna och konstaterade att allt var som det skulle. Det gjorde mig lugnare. 

Ibland om jag stressar upp mig och tror att jag inte kan få luft ås andas jag in jättehårt. så mycket att musklerna i min bröstkorg blir ansträngda och spända. Då kan det göra ont. Kanske nåt sånt som hänt dig också? Man kan verkligen framkalla så mycket tok.