Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 5495 ggr
Emmny
0

Fråga från min kompis

MIN VÄN SOM SKRIVER, HON HAR EN FRÅGA OM MENS/TAMPONG.

Hej, jag skriver från min kompis account men jag hoppas att nån kan svara på min fråga. 

Jag vet inte vilket hål det är man sätter i tampongen i, skulle vara bra att få lite hjälp.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Calcifer
3

Eh. Vadå vilket hål? Man har bara två. Ett där man blöder och föder barn och ett där man skiter. Borde vara lätt att gissa! ;)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

RobinEH
18

Låter nästan som att frågan berör urinröret och vaginan. Får du in den i urinröret så bör du nog söka hjälp. Funderar du på om du skall föra upp den i anus så kommer blödningarna att fortsätta, stoppar det blödningarna så bör du söka läkarvård.

Nej, tampongen skall in i vaginan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Charlott_
0

#2 Hahaha klockrent svar ifrån en kille ;) (ANTAR JAG)

Ja det finns bara 1 hål att föra upp tampongen i…. I alla tapong kartonger man köper så finns de en bruksanvisning med i! XD hahaha
De låter lite konstigt att en tjej frågar sådanna här frågor. Låter som du heller inte fått din första mens eftersom du inte vet vart blodet kommer ifrån, jag menar de märker man väl när man kissat kanske, å torkar sig? Låter inte de litt luuurt? ^^

MiniW
16

Hon kanske ärligt behöver hjälp eller vill veta, det kan finnas många anledningar bakom. T.ex. att hon inte fått sin mens än, hon kanske inte har någon att fråga om det hemma eller någon som pratat med henne om det. Har hon inte heller haft mens eller köpt tamponger så kanske hon inte heller sett att det finns en bruksanvisning inuti kartongen. Vi vet heller inte hur ung hon är.
Hon skriver dessutom via en kompis konto, det kan ju betyda att hon själv kanske inte har tillgång till internet hemma och kan söka efter svar på egen hand.

Det kanske var jättejobbigt att ställa frågan så jag tycker inte att det är rätt att skratta åt det eller ifrågasätta varför hon frågar.

#2 har ett bra svar.

[silkesnosen]
6

Vet du vad, om du har mens, så tar du en spegel och kikar varifrån det kommer helt enkelt. Sedan kan du prova att sticka i ett finger där, så att du känner hur du "ser " ut där. Sedan om du vill prova, så tar du den minsta tampong du kan hitta och trycker inåt, bakåt och så trycker du in den en bit, men snöret ska vara utanför, så att du kan ta ut den efter några timmar.

Charlott_
0

Personligen tycker jag nybörjare ska använda binda. Varför vet jag inte riktigt.. ^^

polgara
0

Pga infektionsrisken är det bättre att använda binda när man är ung

Charlott_
0

#7 Precis, och dels för att se hur mycket man blöder till en början :)

Thaeri
0

#7 och #8, menskopp funkar *minst* lika bra om man ska se till båda dessa grejer.

Charlott_
0

#9 Menskopp är inget för nybörjare tycker jag. Tycker även att menskopp är en vidrig sak O.o

[Devya]
2

#9 Om man inte vet ens vart hålet är så kanske inte menskoppen är något att rekommendera. :)

JossanH
0

#10 det är ju enbart dina åsikter. #11 vill man föra upp en tampong kan man lika gärna föra upp en menskopp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Devya]
1

#12 En tampong är väl ändå lättare att föra in än en menskopp? Med tampongen behöver man inte gräva på alls. Man bara för in den och behöver inte ens gå in med fingrarna där. :) Jag har för mig att det är lite knepigare med en menskopp då man måste gå där med fingrarna och fixa till den så att den sitter rätt. 

Om man har svårt med att hitta rätt med en tampong så kan jag inte tro att det blir lättare med en menskopp. Tror du inte? :)

Charlott_
0

#12 Hahaha WTF? Ja de läste du väl? Klart de är vad jag tycker!

Charlott_
0

#13 Håller med dig! :)

Karmatarerskanise
0

10 och vad är vidrigt med menskopp?

Charlott_
0

#16 De är inte många som har de ens. Att ta ut en kopp full med blod, skölja ren/tömma den å sen trycka upp den. De är även masigt…. Men nu skrev jag vad JAG TYCKER. Mer energi på de eller?

Karmatarerskanise
3

17 jo, det är faktiskt vanligt idag med menskopp. Enligt mig är det betydligt fräshare med tampong eller kopp jämfört med en binda som stänger in underlivet i fukt utan luft. Undrar vad du ser för fräsht med bindor? Som ju kladdar ned hela underlivet, medans de andra håller mensen innanför utan kladd eller lukt.

Charlott_
0

#18 Använder inte binda :)

JossanH
6

#13 för att en tampong ska hamna rätt bör du i stort sätt köra in hela fingret. När du sätter i koppen sätter du den så ytligt att den inte behöver tryckas in på samma sätt som en tampong. Vad man föredrar är väl en smaksak men tycker inte att man ska utesluta menskopp bara för att man nyligen fått sin första mens. #14 du sitter alltså på fullaste allvar och skriver att det är vidrigt med menskopp, när någon som är helt ny med det här med mens, vill ha råd? Ville bara stryka under att det du skriver enbart är en åsikt inte något faktagrundande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Charlott_
0

#20 Men herregud, kolla åvan! Menskopp är kanske ett bra råd till en nybörjare eller? Skrev vad JAG TYCKER om menskopp. Får man inte skriva vad man tycker längre?
Dessutom är ju flickan inte så gammal så mamman kanske inte ens tillåter menskop, det vet man inte! Eftersom binda och tampong är de vanligaste idag! :)

Charlott_
0

#21 Menskop kanske INTE är ett bra råd till en nybörjare eller? ***

Karmatarerskanise
4

21 förstår du inye alls Jossans poäng?

MiniW
7

Förstår inte varför menskopp inte skulle kunna vara ett "nybörjaralternativ"? Det är inte svårt att få in den lilla teknik som behövs för att den ska sitta på plats.
Att någon tycker att det är vidrigt får stå för dom, sköts det på rätt sätt är det mer hygieniskt och bättre för underlivet med en menskopp än med en tampong/binda.

VildaVittra
0

#0 Extremt få kvinnor föds med två slidmynningar, dock förekommer det, så är det så att din kompis har mer än en öppning, så ska hon vända sig till ungdomsmottagningen. 🙂

Jag känner faktiskt en kvinna som föddes med två livmödrar, det är inte farligt, men besvärligt. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Uterus_didelphys

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Karmatarerskanise
0

TS; här kan din kompis se hur vi ser ut i underlivet och var tampongen ska sitta. Hon ska in i fliken "Hur jag använder tampong".

JossanH
0

#25 en föredetta arbetskamrats fru hade 2 livmödödrar också.

Sajtvärd på Iller.ifokus