Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 3924 ggr
galentjej
0

Vilka kondomer?

Hej! :) Jag har en pojkvän sen 3 månader tillbaka, han är hur snäll och omtänksam som helst och den senaste tiden har vi börjat ha sex! Vi båda är 16 år. Jag gick till Apoteket och köpte kondomer en dag, men det fanns ju huuur mycket som helst att välja på, tog bara nåt billigt haha :S Bara undrar om det finns något speciellt märke ni brukar köpa, som ni tycker funkar bäst? :) Kram!

RobinEH
2

Är det inte bättre att han köper kondomer själv? Eller har du hans penis omkrets och längd i huvudet?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jossa5
0

#1 Om han inte är väldigt liten, eller väldigt stor så bör dom flesta kondomer passa, då dom är gjord för att kunna sträckas ut och passa dom flesta penisar.

TS, jag har provat några olika, och har inte hittat varken en favorit eller någon som varit dålig. Min sambo däremot har inte tyckt om alla kondomer vi provat, för han tycker dom suttit åt konstigt ibland, så oftast använde vi vanlig Profil-kondom.

Så köp olika sorter och prova med dom pojkvän, då det är ni som ska känna er bekväm med kondomen. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

RobinEH
0

Det är mycket bättre att killen väljer kondom då han har mycket bättre koll på vad som passar honom bäst. Att "normalstorleken" passar de flesta betyder inte att de sitter bra. Risken finns att det glappar lite eller att blodflödet till/från penisen stryps och samlaget inte blir så jättebekvämt för honom. 

Dessutom finns det mycket billigare kondomer att beställa från nätet än att köpa på apoteket.

galentjej
0

Han är ganska stor (tror jag, vet inte riktigt vad som anses vara stort haha), 20 nånting har jag för mig att han är… Vi hade problemet att ett par kondomer var alldeles försmå i början, sen köpte vi nåt slags mixpack från RFSU som funkade ganska bra:) men antar att vi bara får testa oss fram!

JossanH
0

#3 fast om båda är helt nya på det här med kondomer lär ju inte han ha bättre koll på vilka som är bra eller inte, det får dom ju prova sig fram.

Sajtvärd på Iller.ifokus

RobinEH
0

RFSUs största kondm är Grande på 19cm i längd och 55mm i bredd. RFSUs mixpack innehåller ju kondomer i de vanliga storlekarna 18,5cm i längd och 53mm i bredd.

Det är han som har penisen. Har han måttband så kan han enkelt mäta omkretsen och längden.

JossanH
0

#6 om nu storleken skulle ha så stor betydelse för vilken kondom man ska köpa så är det ju 2 storlekar att hålla reda på, längd och omkrets, för oavsett om det är han som har penisen så kan han inte slänga fram den och mäta i affären ;) Så vem som handlar kan ju inte spela så stor roll egentligen.. Och har aldrig upplevt att storleken spelar så stor roll när man handlar kondomer. Har aldrig tagit storleken på någon av mina föredettingar (eller nuvarande) men det har alltid passat ändå :) Och har man inga erfarenheter från kondomer i början så måste man ju prova sig fram i vilket fall som helst!

Sajtvärd på Iller.ifokus

RobinEH
0

Det var ju därför jag frågade om hon hade omkrets och längd på hans penis.

Och att dina sexpartners har kunnat använda kondom med samma storlek förändra ju inte det faktum att det inte fungerar för alla. I #4 skrev hon ju dessutom  "Vi hade problemet att ett par kondomer var alldeles försmå i början". 

JossanH
0

#8 precis, man får prova sig fram :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
6

Dum jämförelse kanske men du vet att du har storlek 40 i skor så du går inte in i en sko affär och köper ett par bara och går ut. Du måste prova dem först och så spelar det ingen roll om du har måtten på dina fötter för det kanske inte passar ändå med tanke på att det går att mäta fel om man inte vet hur och var man ska mäta. Och att ta måtten på sin penis för att köpa kondom var första gången jag hört faktiskt. Om det ska vara så omständigt att handla kondomer förstår jag varför ungdomar skiter i att använda dem. Är väl tillräckligt att den ska träs på innan samlag ska man börja fundera på storleken också.