Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3416 ggr
[japptravare]
0

19 år och ryggvärk

Hejsan, nu skulle jag behöva lite tips & råd då jag gärna skrämmer upp mig själv ;)

Det är såhär att för ca 1½ vecka sen skulle jag bära massor av hö (är hästmänniska).
Jag höll på med detta i 2 dagar och dagen därpå kände jag lite ryggvärk.
Jag avstod självklart från att bära hö denna dagen, men dagen därpå kände jag mig bättre och envisades med ett bära ännu en stort lass hö.
Det ångrade jag sen på jag på kvällen fick sådan ryggvärk :(
Sen avstod jag självklart från att fixa det sista höet.

Det kändes bara bättre och bättre, om inte helt bra, och efter ca 1 vecka skulle jag bära en halv höbal (ca 8 kg) en liten bit.
Jag fick snabbt känna smärta i ryggen igen :(
Dock höll detta i sig endast en kort stund då ryggvärken sen bytades mot nackvärk.
Dagen därpå hade jag ganska stora nacksmärtor, men under dagen blev det bättre och då fick jag lite ryggvärk istället.

Sen har det varit lite bra, lite ont i nacken och lite i ryggen och nu sitter jag här med värk i nacken/bakhuvudet (svårt att känna riktigt).

Jag googlade lite och jag läste någonstans att musklerna i nacke & rygg kan avlösa varandra vid värk?

Så nu vänder jag mig till er :)
Vad säger ni, bör jag söka hjälp omedelbart eller avvakta ett par dagar?
Denna rygg/nackvärken som kom nu sist var för typ 2 dagar sedan.

Jag kan säga att jag alltid har varit en "aktiv stallarbetare", men jag har varit så gott som arbetslös det senaste året och har inte gjort så mycket aktivt som jag gjorde förr.
Jag är 19 år, men blir 20 i höst.

Timmorn
0

Så vida det inte är outhärdligt skulle jag avvakta ett par dagar och smörja in med tigerbalsam eller annat muskelavslappnande. Eller ta ett varmt bad, men allmänt ta det lugnt. inte jobba i stallet eller lyfta eller hålla på.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[japptravare]
0

#1 Tack för det ultrasnabba svaret 🙂
Nu går hästen på bete så stallarbete slipper jag :) Jag ska nog skaffa mig något sådant till muskler, kanske det dom gör så mycket reklam på i tv? Voltaren eller vad det heter ;)

[silkesnosen]
0

Vårda dig själv. Se över hur du bär och om du kan undvika en del lyft. Se till att stärka din kropp genom allsidig träning. Jag slarvade med min kropp i din ålder och det har kostat mig, så ta hjälp av en sjukgymnast.

[NinaCrown]
0

Låter som en överansträngning. Är det inte extrem smärta eller påverkar dig i vardagen, så ta ett par slappdagar så att ryggen och nacken kan återhämta sig i lugn och ro 🙂

När den känns bättre skulle jag rekomendera att du börjar med en mild träning för att få igång musklerna igen, så att du inte råkar ut för samma sak på nytt när hästarna ska tillbaka in efter sommaren.

[japptravare]
0

#3 Tack för rådet 🙂

[japptravare]
0

#4 Tack för svaret  🙂 Jag ska tänka mig för och ta det försiktigt :)

bohan85
0

OBS! om du smörjer in dig med volatensalva får man inte området vara i solen på 2 veckor pga risk för brännblåsor. Ät Ipren/Voltarentabletter istället.

[japptravare]
0

#7 Aha, hade jag ingen aning om. Tack :)

MarajLowajz
1

Tycker också att det låter som en ansträngning, mitt råd som uska är ta panodil (skonsammare för magen) ungefär 3 gånger per dag, morgon lunch middag, antingen 1 eller 2 tabletter det spelar ingen roll men aldrig maxdos på 8 tabletter per dygn.
Panodilen gör att musklerna slappnar av mer och mer blodtillförsel kommer in som gör att musklerna ''läker'' bättre.

Kom ihåg att ha rak rygg också och använd benen när du lyfter nästa gång för det kanske var en snabb rörelse åt sidan eller liknande som gjordes så att du fick ont? 

Jag var ung och dum vilket har påkostat lättsamma inflammation i rygg, axlar och nacke de senaste 10 åren samt kronisk smärta - så ta hand om din kropp och tänk på hur du arbetar! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Agda
0

Har du någon som kan massera dig är det ganska effektivt att massera in liniment och få musklerna att slappna av. Också att böja sig framåt och sträcka på ryggen tycker jag fungerar ganska bra.

Just nacken vet jag att man ska vid massage töja ut musklerna (sträcka och töja på nacken samtidigt som man masserar), går man och har ont bli man gärna spänd och spänner musklerna ganska bra.

VildaVittra
0

#9 Nej inte panodil. Voltaren och ipren är inte bara smärtstillande utan även inflammationshämmande och kan förkorta tiden det tar för kroppen att läka skadan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bohan85
0

Som sjuksköterska och farmacevt håller jag med #11. Ta Ipren/voltaren/naproxen.

[japptravare]
0

Tack för alla svar :)
Dum som man är, eller kanske bara djurvän, så bar jag lite vatten till hästen när jag var helt bra. *Pang* så har man ryggvärk IGEN 😕
Nä, nu ska jag prata med dom i stallet och berätta att jag inte kan eller bör göra någonting fysiskt.

Fungerar inte Alvedon? 🙂

bohan85
0

Jo Alvedon är smärtstillande men inte antiinflammatoriskt som Ipren/voltaren/naproxen är.

Charlott_
0

Lägg dig på golvet med benen på en stol i 90graders vilken med bena, så ligger du där en stund. Du sträcker ut ryggen då! :)

[japptravare]
1

Nu kommer en liten uppdatering ;)
Min rygg har varit som den varit och i Fredagskväll började det värka. Sen har det värkt till och från under helgen och idag tog jag modet och ringde vårdcentralen ;)
Så på Torsdag ska jag träffa en sjukgymnast :)

[NinaCrown]
0

#16 Låter som en bra idé 🙂 Hoppas de hittar vad det är som strulat och ger dig bra övningar för att få ordning på ryggen och nacken igen!