mina ben skakade. hjälp!
hej! jag vet inte om detta är den rätta sidan att fråga på men hittade ingen bättre. det är så att jag vaknade i morse och skulle gå upp ur sängen och på toa. men när jag kom fram till dörren i mitt rum och skulle öppna den så började mina ben skaka rätt så mkt. blev tvungen att hålla mig i dörren och jag kunde även inte se något. det var helt grått. sen varade detta i 2-3 sekunder. sen försvann allt hel plötsligt. men dessa 2-3 sekunder var väldigt skrämmande.
vad kan detta vara? är det farligt? kan säga att jag är 16 år om det har någon betydelse :P
kan tillägga att det har hänt att jag kan bli lite yr och ser suddigt om jag ställer mig upp fort några gånger. men har vant mig.
Ingen energi kanske. Du kanske åt dåligt igår å inte har något energi nu. Så har de blivit för mig å då har de vart maten.
#1 ne, jag åt väldigt mkt igårkväll faktiskt. så jag var jättemätt när jag la mig.
Låter som ett blodtrycksfall, inget farligt. Tänk på att inte resa dig upp för snabbt när du legat eller suttit längre stunder.

Låter som ett blodtrycksfall, det är inget farligt som #3 skriver men upplevs som väldigt obehagligt, ta det lugnt när du ska ur sängen, sitt gärna på kanten en liten stund
Hm haft en del av det när jag var yngre och min syster kunde känna precis som du.
Japp hade en hel del såna där blodtrycksfall när jag var ung och de kom ofta i samband med mensen en del så stora att jag var tvungen ligga ner ett par timmar efteråt och vila mig + några gånger kräktes jag även efteråt. Det låter som ditt blodtrycksfall var väldigt litet och milt.
Jag tycker med det låter som blodtrycksfall, jag hade en rejäl sådan en gång, jag ställde mig upp så snabbt och föll ihop i sängen igen, det liksom svartnade för ögonen och benen liksom vek sig. Det är ingen fara :)
Sådant får jag minst 3 ggr om dagen, skillnaden är att allt svartnar och jag tuppar av i några sekunder/någon minut, jätteläskigt.
-
Det händer då o då, mest när jag var i tonåren. Nu kan jag hantera det bättre, kliver inte upp så hastigt då jag legat ned… Ingen fara :)
Samma sak händer mig när jag reser mig upp för snabbt eller reser mig upp från att ha legat stilla en stund. Ibland blir det så att jag förlorar kontrollen totalt, allt blir svart och jag måste hålla i mig. Senast detta hände pratade min mamma med mig och jag hörde inte ens vad hon sa.
För mig beror detta på blodtrycksfall och som någon över skrivit är den som väst under mens. Min läkare skrev ut såkallade "menstabletter" till mig som ska halvera mensen och sen dess har dom inte varit lika stora även om dom fortfarande förekommer.
Sedan är mitt tips att resa dig upp långsamt.