Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2131 ggr
Anonym
0

Ta ut pstav.

Hej! Jag gjorde en abort för 10 månader sen och aborten var riktigt jobbig och jag behövde ligga inlagd i 3 dagar pga jag vart sjuk för de glömt rester i livmodern. Barnmorskorna började nästan tvinga på mig massa preventivmedel jag inte ville ha pga jag visste knappt hur se fungerade och ville ha mer kunskap och tänka över de först. Men så fort jag sa nej så började de frågasätta och ville veta exakt varför jag inte ville ha någon pstav, spiral etc. De försökte övertala mig hela tiden under min sjukhusvistelse att jag skulle ha någon preventivmedel. Men berättade för dom flera gånger att jag inte är sexuellt aktiv nu, jag ville fara hem och läsa/fundera på vilket jag ska välja. Men just innan operation när jag hade fått ganska mycket morfin så hade de sagt till min mamma att hon skulle fara på Apoteket och hämta ut en pstav, hon trodde jag gick med på det så hon köpte en och den sattes in under tiden jag var sövd. Så när jag vakande upp efter operationen hade jag ingenaning om att jag hade någon pstav efter jag kände att de var lite ömt på armen. Jag är så jävla ledsen och besviken på dom. Så nu ha jag haft den här staven i 10 månader och har velat ta ut den hela tiden men har inte riktigt vågat eftersom jag är rädd för sprutor/nålar. Sedan har jag haft blödningar 80% av tiden och fått humörsvängningar. Nu vill jag bara att den ska ut, men ska man ringa till barnmorskan? Gör de ont att ta ut den?

Åsa S
0

Jag tycker du ska prata med en barnmorska vet inte hur gammal du är men är du ung kan du gå till ungdomsmottagningen, är du äldre finns det ofta drop in tider på MVC där man kan diskutera sånt som preventivmedel. Det där de gjorde med p-staven utan ditt godkännande borde du anmält för det är inte OK göra sånt mot någons vilja går nog skicka in en anmälan till sjukhuset fortfarande men det är bäst göra sånt när alla inblandade fortfarande är anställda vid sjukhuset + minns dig väl nu vet man ju inte de kan ha slutat och liknande.

Vet inte om det gör ont ta ut den eftersom jag aldrig haft nån p-stav.

Thaeri
4

1) anmäl dem!

De har ingen rätt att sätta in preventivmedel i din kropp mot din vilja, abort eller ej, särskilt inte ett som är förknippat med så mycket biverkningar som P-stav är. Yrka på ett fett skadestånd dessutom, för du har verkligen fått din integritet kränkt, plus alla biverkningar du råkat ut för.

2) Ring till barnorskan och hör efter hur det funkar, kanske din mamma kan hjälpa dig?

Fy fan ärligt talat, man ska för fasikes kunna göra abort utan att bli påtvingad hormonella preventivmedel!