Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 4876 ggr
Lynxkissen
0

Magsmärtor- endometrios..?

Jag har haft magsmärtor länge nu- för det mesta i nederdelen av magen. Började runt 15 års åldern. Idag är jag 21 år.

Jag får som huggningar helt plötsligt ibland av och till i nederdelen av magen oftast på sidorna. Får ibland kramper som gör att jag viker mig dubbel och bara ligger och tjuter- även det i nedre delen av magen.

Jag har väldigt riklig och smärtsam mens som gör att jag typ måste sjukanmäla mig första dagen i alla fall. Smärtan är liksom oumbärlig och går ut i korsryggen och jag har svårt att röra mig. Svullen med.

Svullen mage har jag med till och från ibland - det trodde VC var typ trög tarm…och att det kunde vara laktos..

Ibland får jag även ont i "bakdelen" eller vad man säger..ändtarmen..? Liksom samma ihållande smärta jag kan ha i magen fast i baken känns det som. Hugger till när man sätter sig för snabbt eller så.

Jag får även ont vid samlag, en smärta jag tidigare trott varit att min sambo bottnat mig men nu är jag inte så säker.

En fd. klasskompis tyckte jag skulle kolla upp för endometrios för hon tyckte det lät likt henne. Vad tror ni..? Kan det vara det..?

VC tyckte jag skulle vänta med det och utreda för laktos och om smärtorna var kvar efter det i så fall vända mg dit. Vad skulle ni gjort?

tankgirl
1

Det här är kostrelaterat, liksom i princip alla andra sjukdomar. Jag har haft liknande men också andra besvär som har blivit hjälpta med ändring av min kost. Undvik djurprodukter, ät vegansk olagad mat, som frukt (innefattar tomat, gurka, paprika, avokado), torkad frukt, sallad. Jag lovar att du kommer må bättre på det. Mjölk är som pest för en människa. Mjölk är för kalvar; bebis-kor, inte människor. Ät det som växer i/på marken, ät inget du inte ser vad det är, kallas även "mat".

Börja med denna videon om du vill, sen kan du googla på rawfood.

http://www.youtube.com/watch?v=4nuzTRsX4iw

Man behöver inte vara 100 % raw, det hjälper om man ökar på frukten. Alla måste prova sig fram vad som passar en. Jag har provat olika dieter, men att helt enkelt äta sig mätt på vad naturen erbjuder, utan att ändra/förstöra maten genom matlagning blev bara så självklart för mig. Rawfood + har räddat mitt liv. Jag hade förstoppning, ont i magen, eksem, allergier, trötthet mm och ALLT är borta!

Lycka till!

Kram

❤️

Lynxkissen
0

Hej tack för inlägget men jag kommer inte börja äta veganskt. Äter idag redan Paleo/lågkolhydratskost som hjälpt mig en del vad det gäller den svåra förstoppning jag haft tidigare. Även om kosten har med tarmarna att göra så förklarar inte det mina mensbesvär, värk i rygg och samlagssmärtor. Inte heller varför det gör ont vid äggstockarna..?

Ökat fruktintag har jag redan- men det har knappast hjälpt, gör mig bara mera uppblåst och gasig.

Ladydragon
1

Om du orkar så försök få det utrett…..försök att hitta en vettig gynekolog 

tänk på att Endomitrios kan man endast ställa diagnos på genom en titthålsoperation och det kan vara mycket svårt att få en sån gjord 

har samma problem som dig har snurrat runt bland Gyn i många år och blir hela tiden nekad titthålsoperation och då får jag ingen diagnos och ingen hjälp….helt j-vla hopplöst 😢

#1 det kanske funkar för vissa men inte för mig…

Åsa S
0

Gå till gynekolog, de där symptomen kan ju även bero på myom eller follikelcystor och sånt brukar man se snabbt hos gynekologen. Det är bättre gå dit och få det undersökt än att hålla på och gissa och ställa egen diagnos på sig själv.

Anonym
0

Om du vill veta säkert så är det nog en titthålsoperation som gäller. Jag själv är inte intresserad av att genomgå något sådant eftersom jag isåfall skulle behöva genomgå kateterisering och eventuellt få urinvägsinfektion efteråt som är väldigt vanligt. Konstigt nog föredrar jag min hemska menssmärta framför något sådant där. Titthålsoperationen skrämmer livet ur mig.

Jag borde dock genomgå den där titthålsoperationen för jag har samma symptom som dig plus mycket annat. Min syster har också endometrios som har konstaterats genom en titthålsoperation. Hon och jag uppvisar exakt samma symptom så väldigt troligt att jag har endometrios.

Lynxkissen
0

tack för svaren. Det värsta är att de inte tar emot tider nu under tre veckor eftersom de har semester… Jag som vill veta nu på en gång. Får väl ringa tillbaka efter semestern och boka annars…:(

[Devya]
0

#6 Nåja, om du har väntats så här pass länge kan du säkert vänta lite till. Allt inom sin tid. Åtminstone vet du vad du vill att de ska kolla efter nu.  Det borde ändå ta en stund innan det blir av någon titthålsoperation. Så förbered dig på det.

Lynxkissen
0

#7 jovisst men man vill ju veta. Speciellt nu när det blivit värre .

[Devya]
0

#8 Det är ju inte ens sagt att de kan göra så mycket åt det sen. I de flesta fall så ges bara lite starkare värkmedicin och i några fall får man genomgå en hormonbehandling men det sker ju inte första taget.

Sjukdomen går ju inte att bota, bara lindra.

Lynxkissen
0

#9 jo, sant. Jag vill bara få reda på vad det är. Om det är det eller nåt annat. Man vill ju veta..

[Devya]
0

#10 Absolut. Vissa behöver få veta så de inte behöver gå och tänka på det. Jag själv vill inte sen veta om jag har endometrios eller ej. Kanske sen då jag ska skaffa barn och det inte lyckas. 

Jag har också samma symptom och endometrios är något som går i min släkt. Så jag har troligtvis det men jag tänker inte börja gå igenom en titthålsoperation då det ändå inte hjälper. Det har åtminstone inte hjälpt kvinnorna i min familj. Jag håller mig till mina metoder även om de inte hjälper fullt ut så går jag hellre igenom det. Jag personligen är inte ännu tillräckligt nyfiken att ta reda på vad som felas mig. Jag har lidit sedan jag var 12 år gammal så jag är van med att bli sängliggandes 1-2 dagar i månaden.

Lynxkissen
0

#11 Jo. Du har kanske rätt. Varför genomgå operationen om man ändå inte kan få hjälp.. Jag vill ju att det ska bli bättre men det tycks ju inte bli. En del av mig vill väl veta vad det är som är fel så andra kan förstå att jag inte överdriver. Känns som ingen förstår eller verkar bry sig. Snarare att de tror man överdriver och använder det som en ursäkt. I alla fall för mig. Har du kollat dig för något annat?

[Devya]
0

#12 Du kan ju få bättre medicin om du genomgår titthålsoperationen och de upptäcker att du faktiskt har endometrios. De kan också rekommendera olika hormonbehandlingar, men med tanke på vad det innebär så vet jag att det är inget för mig. Som sagt, har inte hjälpt någon i min släkt. =/

De har bara gjort vanliga undersökningar som inte visade något. De gissade på att det var endometrios eftersom flera i min släkt har det, men gjorde inte mera åt saken.

Lynxkissen
0

#13 Ah, mig har de gjort vaginalt ultraljud på för tre-fyra år sedan. Och så lite vanliga tester men som vanligt hittar de inget utav det. Suck- det känns hopplöst.

[Devya]
0

#14 Ja, det gjorde dem med mig också. Men som de också sa, det brukar inte synas något på sådant.

Ska straxt få min mens och jag bävar. Tror att jag faktiskt har slarvat bort min medicin den här gången. Då jag flyttade så blev allt lite huller om buller. 

Det är ju hopplöst. För det går ju inte så mycket att göra åt eländet. Det fina med magsmärtorna är att jag uppskattar livet så mycket mera efteråt. Så jag försöker se det på det viset. :)

Lynxkissen
0

#15 aah träligt…

nu har jag fått någon ihållande smärta just vid revbenen på vänstersidan helt plötsligt? :S inte för jag vet om det har med resten att göra men ont som fan… :( hoppas det släpper till i morgon. Magen bråkar lite överallt nu suck….känns som jag klagar massa , försöker mest förklara hur det känns…

[Devya]
0

#16 Jag tror inte att smärtan där vid revbenen har någonting att göra med ditt andra problem. :)  Kan bara vara t.ex. gaser som kan ta sig i uttryck på det sättet. :)

Lynxkissen
0

#17 precis- det känns som nåt helt annat. Dessutom konstigt ställe. Hela magen krånglar - om man ändå kunde byta mage ;)

tankgirl
0

Lynxkissen:

Jag kanske borde ha sagt att det var paleo som gjorde mig allergisk och förstoppad. En förstoppning i tarmarna leder till alla möjliga sorts besvär, som allergier, trötthet och eksem i mitt fall. Utifrån magen tillgodogör sig kroppen all sin näring och om det inte fungerar korrekt så kan vad som helst hända. Därför är alla sjukdomar kost- och livsstilsrelaterade.

Stress i alla dess former kan också leda till sjukdomar. Olika för olika människor. Jag åt LCHF i 3 år och jag kan inte säga att jag ångrade det för jag har lärt mig så mycket om det, läst flera böcker och chattat på forum om det. Jag var också en förespråkare för det om det kom upp.

Nu har jag helt vänt om för att kosten inte funkade, helt enkelt. Jag var helt övertygad om att LCHF var det rätta för mig, men resultaten talade ju för sig själv, även om jag lyckades gå ned i vikt. Faktum är att människan är vegetarian av naturen, precis som vargen är köttätare av naturen. En köttätare äter inte tillagat, kryddat kött, utan en köttätare äter ögon, inälvor, hår, blod, senor OCH köttet. Det faktum att vi människor får kväljningar av tanken på att äta detta är beviset för att vi inte är köttätare. Kolla upp detta. Det kan rädda ditt liv. Vi kan överleva ett" tag på "modern stenålderskost" aka LCHF, även kallad svälttider, men i längden är vi inte gjorda för det.

Mvh, Kerstin

OlgaMaria
0

Inget botemedel men ät gärna omega 3 i rekommenderad dos. Endometrios är en inflammatorisk sjukdom så gör allt för att avinflammera kroppen. Då brukar omega 3 hjälpa rätt bra.

Det känns väldigt konstigt att du skulle få den typen av besvär från laktos. Ligg på vården om du vill få svar och är beredd att göra deras behandlingar. Jag förstår absolut att det kan vara skönt att få veta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lynxkissen
0

#19 Jag håller helt enkelt inte med. Jag har också läst på mycket och att äta paleo/lchf har snarare hjälpt till att hålla tarmarna i schack då jag ofta var förstoppad innan. Att vi är naturliga vegetarianer håller jag inte heller med om. Men tack i alla fall.

#20 Det kanske jag borde kunna se över.. jo jag tycker det med. Visserligen vet jag att jag kan bli uppblåst av för mycket mjölkprodukter men inte just de andra besvären kan jag relatera till det. Så visst, laktosen kan vara en fördel att ta bort just för gaser och uppsvälldhet med just "tarmbesvären" men känns inte som det är svaret på resterande värk och besvär.. :/ Hoppas de klarar lista ut vad det är..

Skulle kunna tänka mig att värken som jag haft ett par dagar vid revbenen (som jag inte heller tror är relaterat till det jag haft problem med i flera år) kan vara stressrelaterat. Men tyvärr är det ju så att vården ofta säger så om allt…

Mabrotnosh
2

Undrar bara varför grönsaker skulle vara svaret på alla bekymmer i hel världen? Vi skulle säkert kriga mindre också om vi bara åt grönsaker och vegetarisk kost!! Lägg ner ditt vegan vegetarian snack, tjejen har ju problem på riktigt

tankgirl
0

Tror absolut vi skulle kriga mindre om fler åt rawfood för det lugnar definitivt sinnet.

En riktig lösning på problemet är just vad jag vill ge, eftersom västerländska läkare tyvärr vill skära i oss och ge oss mediciner för det får de mer betalt för än att bota oss.

Symptomlösning är inte min grej.

Jag vill komma till roten med mina problem och andras, om de ber om hjälp som i det här fallet, inte bara trösta eller säga vad de vill höra.

Jag var väldigt arg i början när jag läste på om rawfood för jag var så övertygad om att LCHF var det enda rätta. Sen förstod jag att ilskan bla. berodde på ilskan och rädslan jag fått i mig genom de plågade djuren jag ätit så många år och för att min hjärna och kropp svalt pga. inga kolhydrater.

Vet att det låter som skitsnack och jag var också arg på veganer hela tiden, men nyckeln är rå mat och varierad mat samt undvika processade produkter och äta tillräckligt så klarar man sig mycket bra på vegan, eller vegetarian om man vill äta lite ägg kanske.

Men kolla upp det innan du/ni avfärdar det. Finns många föreläsningar av läkare och andra på bla. Youtube.

Jag säger detta i all välmening för jag önskar att ingen människa ska lida på denna jord helt i onödan.  

En till lösning är ju fastning. Att fasta i olika former har läkt folk i årtusenden och är faktiskt redan erkänt i stor utsträckning

Men jag är ingen läkare och ställer ingen diagnos. Allt jag säger är kolla upp olka alternativ och lyssna på olika människor och läkare.

Skulle rekommendera TCM om man vill gå till en läkare. Naturläkare mm. Jag skulle inte lita på nån som får provision från läkemedelsindustrin.

tankgirl
0

: )

Kom på att jag kunde ju rekommendera några dokumentärer om någon är intresserad! :D

Food inc.
http://www.filmsforaction.org/watch/food_inc/

Ett liv som gris (En kortfilm om svenska grisars vardag som börjar med världens sötaste lilla gris.)
http://www.youtube.com/watch?v=R6pdBhH08Wg

Forks over knives
http://movies.netflix.com/WiMovie/Forks_Over_Knives/70185045?locale=en-us

Farmageddon
http://movies.netflix.com/WiMovie/Farmageddon/70235704?locale=en-US

Earthlings (Den här filmen kommer med säkerhet att förändra ditt liv)
http://topdocumentaryfilms.com/earthlings/

The Beautiful Truth
http://www.youtube.com/watch?v=elGywOBYpeo

101 Reasons to Go Vegan - ARFF
http://www.youtube.com/watch?v=e-F8whzJfJY

Dr. Tel Oren (MD): The Truth about Protein
http://www.youtube.com/watch?v=aR9iz8d_Dj4

(Official Movie) THRIVE: What On Earth Will It Take?
http://www.youtube.com/watch?v=lEV5AFFcZ-s

Lynxkissen
0

#23 Jag har redan sagt att jag inte kommer bli vegan. Jag anser inte att det är så vi "ska" äta. Naturligt är vad jag äter. Utan medel och tillsatser. Dock ej vegetariskt. Det jag anser ur synpunkt av djurens lidande är HUR de får leva sina liv innan de "slaktas" eller hur jag nu ska formulera mig. Med tanke på att det står på din sida att du äter vegetariskt av etiska skäl så känns det ännu minde relevant här. Du kan fortsätta äta så om du vill, men nu undanbedes allt vegetarianprat ur den här tråden då det inte hör till ämnet- och jag vill inte bråka.

Tack.

tankgirl
0

Ok, jag ska respektera det.

Vill bara säga att jag har skrivit på min sida att jag vill vara vegan av etiska skäl, men att jag ibland äter fisk (mer och mer sällan) för att ge mig tid att anpassa mig från LCHF. Jag menar alltså att det inte är farligt att äta fisk, utan eftersom fiskeförhållanden ofta är så vidriga och de plågas, miljöförstöring från odling av fisken mm så vil jag inte göra det pga. etiska skäl.

Och att äta vegetariskt/veganskt handlar om hälsa, inte etik bara. Jag bryr mig faktiskt om djuren och jag håller med om att det är förmodligen bättre äta djur om de levt ett bra liv, utan fångenskap.

Ok men lycka till med dina besvär och livet!

Peace out ❤️