Livrädd för att vara gravid
Hej! När jag var i slutet av min mens denna månaden så hade jag sex utan kondom, dumt nog gjorde jag sedan tänkte. Men eftersom jag snabbt kom på vad jag höll på med så tog vi ut den efter 10-20 sekunder. Efter det låg jag och grinade i sängen och nu är jag fruktansvärt rädd för att vara gravid.
Jag har läst och läst över hela internet och jag har läst att oftast är det inte så farligt att ha sex under mensen eftersom ägglossningen sker EFTER mensen. Men vi körde ju i slutet och spermier kan ju faktiskt överleva flera dygn i kroppen.. men ändå gjorde vi ju bara några pyttesmå sekunder.
Snälla.. Jag är otroligt orolig och jag gråter med jämna mellanrum för jag är så himla rädd. Jag är 16 år. Jag har inte tillgång till att köpa graviditetstest just nu. Men jag är verkligen JÄTTERÄDD och jag hoppas att någon här har något att säga.. vad tror ni, behöver jag vara orolig eller tror ni att jag kan vara lugn.. För jag ska inte ha min mens förrän 2-3 veckor eller något sånt (har rätt oregelbunden) och jag vill inte gå och vänta på att se om den kommer eller inte! Snälla hjälp mig!😢❤️
Köp ett dagen efter piller på apoteket? =)
#1 Det har redan gått alldeles för lång tid.. över en vecka
Vänta tills det har gått 5v sen samlaget och köp ett gravtest då. Jag testade mig ganska precis 5v efter oskyddat samlag, testade vid 23 på kvällen och fick ett starkt svar på att jag var gravid, så det borde ju funka vid den tidpunkten. Dock finns det ju dom som får negativa tester om och om igen trots att de är gravida, allt beror på ens hormoner.
Jag vågar inte köpa ett test och jag kan inte prata med min mamma om sånt så jag kan inte få tag i ett test.
Men om jag får min mens som jag ska i mitten av juli, då är jag väl inte gravid?
Nej, om du får din mens är du inte gravid. För att lugna ner dig lite nu, så är chansen verkligen jätteliten att du kan vara gravid nu.
#6 Tack för ditt svar!❤️ Jag läste på andra ställen med att chansen var väldigt liten.. men tänk om jag är en av de få som blir gravid.. Jag gråter av bara tanken. Jag läste också att vissa tillochmed fick sin ägglossning i slutet av mensen eller direkt efter. Om det är sant och om jag har min ägglossning då så är ju isåfall chansen större.. men jag vet inte när jag har min ägglossning
#7 Hur pass regelbunden är din mens? På ett ungefär :)
Är du rädd att prata med din mamma om det? Ifall du är gravid, så kan du få mycket och bra hjälp men vad du än vill göra vid ungdomsmottagningen :)
Men som sagt, chansen är otroligt liten.
#7 Man kan väl säga (om jag tar ett exempel): om jag får mens den 1 ena månaden så får jag det runt den 1 nästa månad oftast 1-3 dagar senare.
Ja jag kan inte prata med henne om det! Det bara går inte..
#9 Okej, men jag tycker att du ska lugna ner dig lite med det :) När man stressar upp sig ang datumet, så händer det att det tar några extra dagar bara därför :P Det har hänt mig, så jag vet :)
Hmm, men då tycker jag att du ska fundera lite över vad du skulle göra om det nu är så att du är gravid. Behålla det, adoptera bort det eller göra en abort? Det kanske låter väldigt hårt, speciellt eftersom att du är så ung, men jag tycker att är man gammal nog att ha sex, så är man gammal nog att ta ett riktigt beslut ang konsekvenser. Men hoppas verkligen för dig att du inte är gravid, och tror faktiskt inte att du är det :)
#10 Jag är väldigt stressad så då kanske jag inte ska bli för rädd om det dröjer några extra dagar.. Om jag vore gravid skulle jag göra abort..😕
#11 Nej, dröjer det några extra dagar, få inte panik :) Har du inte fått din mens om 5 veckor, gör ett graviditetstest :) Du kan göra det gratis hos ungdomsmottagningen.
Eftersom att du är säker på det, så kommer det inte vara så svårt som du tror. Jag gjorde en abort när jag var 19, och har inte ångrat det. Man måste veta vad som är bäst både för en själv, och för det hypotetiska barnet.
Men det är ingen fara :) Tror verkligen inte du är gravid.
#12 Det jag är mest orolig för är egentligen.. jag vet inte. Jag vet inte vad som gör mig så fruktansvärt orolig. Kanske berätta för mamma OM jag nu skulle vara gravid. Om jag är gravid vet jag inte vad jag gör, usch jag vill inte ha detta i huvudet längre..😢
Jag tror du skulle må bättre av att få prata med någon om du känner att du absolut inte kan prata med mamma så kolla var närmsta Ungdomsmottagning ligger dom brukar vara jättebra där
och jag vill inte skrämma dig men tyvärr är det så att man kan vara gravid och ändå ha en mensliknnde blödning
ägglossning kan man oxå ha lite när som i månaden bara för att mensen har vairt regelbunden så betyder det inte att det kommer fortsätta så och därmed kan ägglossningen komma lite när som
mitt råd är att du ändå gör ett graviditetstest om några veckor när du beräknar att få din mens igen på det viset så får du svart på vitt om du är gravid eller inte
#14 Åååh.. varför gjorde jag så..😭 Ladydragon jag är jätteglad att du är ärlig iallafall. Det är bättre än att ljuga för mig.
Är det omöjligt att se skillnad på den där blödningen man kan ha om man är gravid, och på vanlig mens? Jag har ju liksom haft mens i några år så jag vet ju hur mitt "ser ut".
Jag ska försöka ordna fram ett graviditetstest, jag ska se om min pojkvän kan ordna åt mig så länge. Men kan jag inte testa det så fort som möjligt? Eller när kan jag tidigast göra det?
Om du nu inte har tillgång till att köpa test, gå då till ungdomsmottagningen, dom gör de gratis. Stressa heller inte upp dit för mkt för då kan mensen hålla sig tillbaka pga de.
Hoppas det går bra. Allt löser sig alltid tillslut utan att din mamma ska veta! :)
#15 man kan testa sif för tidigt och då visas de ju negativt. Man ska för säkerhetskull ta fler än 1. Hört att 3 är bäst. Men gå hellre till UMO
Det finns ingen ungdomsmottagning jag kan ta mig till här tyvärr.. Det finns säkert men jag kan inte ta mig dit.
Du kan inte beställa hem ett test då? Eller be en kompis köpa?
Jag har bara två kompisar. Jag har bara min pojkvän och så en till. Min pojkvän skulle ordna ett och skicka på måndag till mig..
#20 Använd inte testet än dock :) Som jag förstått det är det väldigt nyligen som ni hade oskyddat sex? Då kommer det inte visa något om du nu ändå är gravid. Vänta tills det har gått MINST 3 veckor :) Då kan du vara lite säkrare på att det är ett korrekt resultat.
#21 Jag kanske ska vänta 2-3 veckor då? Även om han skickar det till veckan alltså. Ja det var ca 2 veckor sedan skulle jag tro. Något sånt, jag är inte säker, jag minns inte och jag vill inte minnas.. Men även om min mens kommer nästa månad ska jag testa ändå eller vad tycker du? Och är chansen stor att testet ger fel svar..?
#22 man rekommenderar 19 dagar eller senare efter samlaget :) testa även om du får "mens" då det är vanligt att man får en blödning när man är gravid.
#23 VAd jag läst är det inte vanligt, men att i få fall kan man få den ändå. Men jag vet inte.. Jag kommer testa oavsett mens eller inte.. annars kommer jag aldrig lugna mig.
Är det ingen som har något att säga? Vad ni tror tillexempel..😢
#25 Det är rätt många som har skrivit vad det tror :)
#23 Jag tror inte det är så pass vanligt. Jag har hört om väldigt fåtal fall där det hänt :) Då TS fortfarande hade sin mens när hon hade sex, så kan hon nog vara rätt lugn om hon får blödningar/mens om 1-2 veckor.
Men tycker ändå att du kan testa dig om 2-3 veckor i vilket fall, TS :)
Tack Xristina du är verkligen till stor hjälp! Och det du skriver får mig att lugna mig lite..
#27 Jag har varit i din sits, jag vet hur pass panik man får :) Men det gör dig verkligen mer ont än gott. Ta det lugnt, och visar det sig att du skulle vara gravid, så är det inte världens undergång :) Det finns hjälp, och du kan alltid höra av dig här så hjälper vi dig mer än gärna med vad vi nu kan :)
#28 Ja panik får man verkligen.. jag kan inte tänka på annat. Jag gör allt för att tänka på annat men det går inte! Jag tänker så här att..
Det gick på 10-20 sek. Risken att något kom i mig är inte så stor.
Jag kanske inte hade ägglossning tidigt efter. Då är risken lite mindre.
Sedan.. gravid eller inte. 50/50, risken är återigen lite mindre..
Men.. någon måste ju ha oturen..
#29 Det har inte med otur att göra :) Det är helt och hållet biologi :P Men som sagt, vänta 2-3 veckor, så ska du se att du nog kan få ett korrekt resultat från testet :)
#30 Men om du nu är gravid så måste du ju ändå uppsöka UMO. Dem beställer väl tid till abort m.m om jag fattat de rätt?
#31 Självklart behöver hon gå till ungdomsmottagningen, men jag tror också att skulle det visa sig att hon är gravid, så hittar hon ett sätt att ta sig dit.
Puttar upp.. fortfarande dödsorolig..
#33 Vet inte vad mer för råd vi kan ge dig nu. Du får helt enkelt vänta :/
#34 Vet inte jag heller.. men jag brukar läsa i tråden när jag blir extra rädd.. Då känns det skönt att det står saker skrivet här..
Man blir alltid uppskrämd. Man får höra att trots man fått negativt resultat så kan man vara gravid, och även om man har blött så kanske det inte var mens utan något annat och man kan ändå vara gravid…
Men seriöst, risken för att få ett falskt resultat för att inte nämna flera, är obefintliga. Det behöver man inte oroa sig för. Och har du mens som vanligt så är du inte gravid. Vid det här laget så vet du vad din mens är och ser ut, så när du får den som alltid annars - och du kommer få den - så behöver du inte oroa dig för att du ska vara gravid ändå.
Risken att du ska vara gravid är minimal. Det är inte så jävla lätt att bli gravid som man tror, naturligtvis har folk otur och det händer, men det är inte så lätt som man tror - det är enbart rädslan som är så otroligt stor, inte risken.
Han kom inte ens inuti dig, eller hur? Och han var inne i dig 10-20 sekunder? Vännen, jag sätter mitt livs besparingar på att du inte är gravid. Din rädsla spökar runt i din hjärna bara.
Tyvärr kommer du inte må bättre förrän du fått din mens eller tagit test. Så är det att vara tjej :) Man får vänta ut det. Jag vet såväl hur det är, den där väntan, usch vad jag känner med dig. Men om jag varit i exakt samma sits som du så hade inte ens jag oroat mig.
Även, kanske dags att skaffa preventivmedel annat än kondom? =)
Man blir alltid uppskrämd. Man får höra att trots man fått negativt resultat så kan man vara gravid, och även om man har blött så kanske det inte var mens utan något annat och man kan ändå vara gravid…
Men seriöst, risken för att få ett falskt resultat för att inte nämna flera, är obefintliga. Det behöver man inte oroa sig för. Och har du mens som vanligt så är du inte gravid. Vid det här laget så vet du vad din mens är och ser ut, så när du får den som alltid annars - och du kommer få den - så behöver du inte oroa dig för att du ska vara gravid ändå.
Risken att du ska vara gravid är minimal. Det är inte så jävla lätt att bli gravid som man tror, naturligtvis har folk otur och det händer, men det är inte så lätt som man tror - det är enbart rädslan som är så otroligt stor, inte risken.
Han kom inte ens inuti dig, eller hur? Och han var inne i dig 10-20 sekunder? Vännen, jag sätter mitt livs besparingar på att du inte är gravid. Din rädsla spökar runt i din hjärna bara.
Tyvärr kommer du inte må bättre förrän du fått din mens eller tagit test. Så är det att vara tjej :) Man får vänta ut det. Jag vet såväl hur det är, den där väntan, usch vad jag känner med dig. Men om jag varit i exakt samma sits som du så hade inte ens jag oroat mig.
Även, kanske dags att skaffa preventivmedel annat än kondom? =)
#37 Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg.. det känns som om någonting släppte inuti mig. Att läsa det gjorde mig verkligen glad och förstå att jag måste sluta tänka på det.. Jag menar jag har ju snart slösat bort halva mitt sommarlov på att bara tänka på detta!
Nej han kom inte i mig, det lovade han mig! Japp, 10-20 sekunder..
Tusen tack!!!❤️
Om han inte kom i dig så är ju risken att du är gravid i stort sätt obefintlig. Sen tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket då det kan rubba hormonerna och göra att mensen dröjer (vad jag hört.) Jag var också orolig en gång men gick till UMO och gjorde ett grav-test som visade negativt. Om du nu skulle vara gravid så är det ändå väldigt tidigt du märker det vilket gör det ännu lättare för eventuell abort eller att förbereda föräldrarna.
Tycker du kanske borde prata med din mamma ändå, om du vågar, det lugnar ofta att prata med någon du står nära så kan hon hjälpa dig.
Bara att skriva om du undrar något mer. Oroa dig inte.
Kram.
ÅH! Jag fick precis min mens!! Jag har ALDRIG varit så glad över att få den i hela mitt liv!😃😃
Haha, visst är det en rätt speciell mens, den man inte trodde man skulle få? :P Större lättnad får man leta efter :)
Gå nu till ungdomsmottagningen och skaffa någon form av preventivmedel! =)
#41 Haha jaa! Åh det var verkligen en rädsla som försvann! Nu ska jag vänta till mensen är över sen göra graviditetstest för säkerhets skull.
Vi använder kondom, men det kanske är smartast att börja med p-piller också.. haha😛
Om man har oskyddad sex under mensen så kommer blodet att föra ut spermierna igen. (Beror på hur mycket blod det är då förstås).
Och en i tråden påstod att man inte är gravid om man har mens. Teoretiskt sett är det så men det finns dom som har mens varje månad de är gravid så bara för att mensen kommit behöver inte utesluta att man faktiskt är gravid.
Nu har jag inte mens längre. Hur länge ska jag vänta med att testa mig?
Jag tycker du verkligen ska göra ett graviditetstest….
du är ung och är mer fertil dessutom vet du nog inte riktigt hur fertil du är det brukar man komma på med åren…..
det finns vissa som slarvar en gång och blir gravida eller äter till och med P-medel eller som mig själv har svårare att bli gravid och lite slarv inte gör nån skillnad 😛
#43 det där tror jag inte stämmer det finns en chans att man har ägglossning under mensen och kan då alltid bli gravid 🤔
Okej..😕 men när ska jag göra det? Nu direkt? Eller ska jag vänta?
Köp ett test och läs på det hur du ska gära och när du ska göra det.
Har läst allt men står ju inget.. testar är jag vaknar då :/
Det visade negativt!❤️