Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 5126 ggr
[pelan]
0

Försvar av våldtäkt

Jag undrar över en sak.. Om det är så att jag skulle bli överfallen och så råkar jag ha en liten kniv, pepparspray eller liknade i väskan och försvarar mig. Skulle jag kunna bli åtalad för misshandel? En vän sa det till mig och jag trodde inte att man kunde bli det men sen när jag läste lite blev jag osäker :s

Gimbergsson
7

Jag tror det. Det är mot knivlagen att bära kniv så det får man helt enkelt inte göra. Dessutom kan det vara svårt att bevisa en icke fullbordad våldtäkt (som avbryts genom att kvinnan försvarar sig med hjälp av kniv eller pepparspray) så troligast skulle det bli ord mot ord i den frågan. Personen som skadat den potentiella våldtäktsmannen med kniv är personen som i fråga misshandlat, inte tvärtom då det i princip skulle vara omöjligt att bevisa "att han skulle våldta". Självklart kan det gå men det skulle vara svårt.

Men sådana saker är olika från fall till fall då olika mål får olika slut beroende på omständigheterna.

annia1
2

Jag vet inte jag heller. Men vi har ju nåt som heter nödvärnsrätt vilket innebär att man får försvara sig med så mycket våld som nöden kräver och det oavsett om det gäller en tänkt våldtäkt eller bara utsatt för överfall. Så en gissning från min sida att du skulle inte åtalas för misshandel däremot kanske bli åtalad för vapenbrott. För som #1 säger så får man inte bära kniv och jag tror att det även är olagligt att ha pepparspray.

Men ställ frågan inne på brott.ifokus värden där är rätt hemma på vad lagen säger.

.

Ladydragon
0

#2 pepparspray är olagligt i Sverige

men det finns en annan sorts spray som är laglig och som man får använda i Sverige

Bläcket
7

På "Veckans brott" så pratade de om pepparspray och liknande och då sa Leif GW att det är förbjudet men att man kan likagärna ta en flaska parfym och använda som pepparspray.

Och när man tänker på det, det lär ju vara rätt så obehagligt att få parfym sprutat i ögonen. Men helt lagligt för dig att ha i handväskan. Och du har rätt att försvara dig själv.

[pelan]
0

Okej tack för svar :)

Mabrotnosh
0

Jag kedjerökte alltid när jag gick ensam eller formade nyckeln som en kniv, det fick iallafall mig att känna mig säker.

annia1
0

Jag brukar titta på efterlyst som går på tv3 (nu säsongsuppehåll). Förut i ett program så hade dom tips på vad man kunde göra. Nu kommer jag inte ihåg så mycket av det. Men en sak som jag har för mig att dom tipsade om att man skulle ha en bunt småpengar i fickan som man vid ett överfall tog upp och kastade med kraft mot angriparens ansikte. 

Idag så är det ju kronor som är minsta valör, men jag kan tänka mig att man kan ha tex en näve grus i fickan istället. Visst blir lite smutsigt, men kanske nåt att tänka på om man är ute själv.

Ett annat alternativ som jag kan tänka mig att man kan ha i fickan. Om man har nycklar som inte längre används till nånting att man har de som en extra nyckelknippa i fickan och kan kasta istället.

När man kastar nåt så blir det en avledande sak så man har möjlighet att ta sig därifrån.

.

Charlott_
0

Pepparspray är väl olagligt idag? Man får bara använda sig av hårspray eller parfym!

chade
1

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Exempel på undantag från förbudet:

• militär som till uniform bär kniv

• hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv

• svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv

• normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Så om du bär på en fickkniv/multiverktyg och använder något av dem för vardagligt bruk så är det ok att ha en sån med sig..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Tilde]
0

Självklart är det olagligt om du bär på vapen! Att däremot slå till förövaren med din väska (kanske har du av slump en tegelsten där? 😉) bör dock räknas som självförsvar och inte misshandel. Om du använder övervåld blir du förmodligen anklagad för misshandel dock.

Mabrotnosh
3

Med andra ord så kan man hjälpa till och klä av sig naken och ställa sig i doggy style position eller sära på benen ordentligt så slipper man kanske få mer ont än vad som är nödvändigt för man får ju inte försvara sig själv.

[pelan]
0

#11 :/ det där lät sorgligt

[Tilde]
0

#11 Öhm… självklart får du försvara sig! Men man får inte orsaka mer våld än vad man utsätts för. Hoppar han exempelvis på dig och slår dig till marken får du göra något i samma stil mot honom. Du kan exempelvis ge honom en rejäl käftsmäll och springa - det tror jag ingen skulle anmäla/fälla dig för.

Karmatarerskanise
3

#11 Så är det inte. Däremot får man inte bruka mer våld än vad som krävs.

Sedan tar jag väl hellre böter än blir våldtagen. Men visst, vill man sra istället kan man säkert göra det. 🤔

Mabrotnosh
6

Att inte bruka mer våld än vad han gör är väl lite att ta i. Då kan man ju lika gärna skit i det. Skulle jag bli våldtagen eller iallafall om någon föröskte inte tusan skulle jag fundera på om han brukar mer våld på mig än jag på honom. Jag skulle kämpa som ett djur och fick jag övertaget skulle jag ha ihjäl fanskapet och då skulle ha. Inte ha någon pick kvar att använda i både våld eller samtycke.

annia1
0

Man får använda mer våld än angriparen om det behövs för att sätta sig i säkerhet. Men man får inte fortsätta bruka våld när hotet är avvärjt. Fortsätter man fast man inte längre är utsatt för hot då kan man bli åtalad.

.

Karmatarerskanise
0

15 som jag skrev får man inte bruka mer våld än vad som krävs!

Mabrotnosh
2

Lätt att sitta hemma i soffan. Skulle likväl ha ihjäl han

Karmatarerskanise
0

18 vadå lätt att sitta i soffan?

[Citronpaj]
9

#18 Nej, du får inte slå våldtäktsmannen med soffan.

[Moa-]
3

Vet inte hur många som orkar läsa, men tänkte försöka reda ut begreppen och gällande rätt så korrekt som möjligt.

Att bära kniv i syfte att försvara sig är definitivt ett brott mot knivlagen, något som stärks bland annat av NJA 2011 s. 556 och RH 1996:23. Det senare av rättsfallen hanterar just frågan om en kvinna som vill böra kniv för personskydd. Att syfta att försvara sig med föremålen är ej tillåtet, även om samma innehav för exempelvis en snickare av en kniv hade varit fullt tillåtet, det är syfte och uppsåt som avgör, att ha det som personskydd är ej lagligt. Detta brott är helt skiljt från ett eventuellt angrepp/överfall och kommer troligen att prövas fristående.

Rent självförsvar kallas i lagen nödvärn, och är en grund för ansvarsfrihet enligt BrB 24 kap 1 §. Detta innebär att handlingen ej är bedöma som ett brott. Nödvärn tillåter att så mycket våld som krävs för att avvärja ett angrepp nyttjas, våld får nyttjas så länge det ej är uppenbart oförsvarligt, då får med andra ord ej skjuta någon som stjäl din cykel/bil. Om våldet uppenbarligen är oförsvarligt avgörs av samtliga omständigheter, möjligheter att fly, tillkalla hjälp, kroppsvikt, kunskaper i kampsport och dylikt. Hämnd är ej accepterat, utan självförsvar/nödvärn gäller pågående övergrepp.

Vidare har du nödvärnsexcess i BrB 24 kap 6 § som reglerar när det nyttjade våldet överskrider det tillåtna enligt nödvärn, denna paragraf grundar sig i om du svårligen kan besinna sig. Denna bedömning sker mer subjektivt från den ursprungligen angripnes synvinkel, är personen yrvaken, förvirrad, överrumplad, om det finns risk för dolda vapen och dylikt är allt detta saker som kan tala i den angripnes favör och tala för ansvarsfrihet.

När ansvarsfrihet ej inträder kan ovanstående grunder leda till strafflindring och lägre sättande av påföljd. (Exempelvis är detta till viss del grunden till domen gällande skotten i Rödeby.) Straff inträder när du överstiger gränsen för nödvärnsexess, ett känt fall är ”domkraftmålet”, där en kvinna överfölls av en man och en bistående man ingrep genom att slå angriparen två gånger i huvudet med en domkraft, något som ej medförde ansvarsfrihet.

Sammanfattningsvis så ses varje händelse och brott enskilt, samt påverkas av sina olika omständigheter. Bedöms ej handlingen ge ansvarsfrihet så straffas den i enlighet med de brottsrubriceringar som den uppfyller rekvisiten för.

[enalice]
2

#20 HAHAHA

Slänga grus i ansiktet lär inte stoppa en man som vill våldta dig…

Bär du och använder kniv så kan du, oavsett vad mannen gjorde, bli åtalad för väldigt tunga brott. Typ dråp om du har jävligt otur, och absolut försök till det. Du kan skära någon i armen och råka döda personen och åtalas för det. Kniv är inte bra av just den anledningen. Dock hade det känts bra att ha kniv just pga att det är ett jävligt bra vapen som du kan ha i fickan och som du klarar av att använda oavsett hur rädd och skakig du är. Men alltså INTE ett alternativ med den lagstiftningen vi har i Sverige.

Överfallsprej är ett alternativ. Kom ihåg att den gör ingen som helst nytta i handväskan, du hinner inte få upp den om något händer. Samma sak med larm. Tänk på att införskaffa en sprej som är VÄLDIGT lätt att använda i så fall, har du adrenalinpåslag och ska försöka hitta en liten knapp och trycka på "rätt sätt" så lär du inte ha stor/någon framgång med det. Jag är skeptiskt till dessa sprejer av just den anledningen. Man kan inte tänka många steg framåt när man är panikslagen, och känns det komplicerat kommer du omedelbart välja att slänga den och försöka fly/frysa fast istället. Så fungerar människor i farliga situationer, reptilhjärnan tar över och reptilhjärnan har inget till övers för något som är det allra minsta lilla komplicerat. 

Funderar på om en liten skruvmejsel hade varit lagligt, vad tror ni? Man kan väl säga att man bar den i väskan (även om du såklart bar den i fickan) för att man skulle komma ihåg att lämna tillbaka den till pappa eller något? Och den kan du ju oskadliggöra någon med, skulle jag tro. Det viktigaste med självförsvarsvapen är att de är otroligt enkla att använda, som jag redan sagt, men som jag inte tycker att det läggs tillräckligt med betoning på.

Och så kommer vi ihåg reglerna, gå på ögonen med allt du har, sparka på knä/smalben, men strunta i skrevet för tro mig, en våldtäktsman förväntar sig en knäspark alla gånger och kan parera det utan problem.

Och så även komma ihåg att överfallsvåldtäkter är mkt ovanliga :)

annia1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

enalice att kasta nåt med kraft mot en persons ansikte är en avledande sak. Jag vet inte hur du reagerar när nåt kommer farande mot ditt ansikte, men en rätt normal reaktion är att stanna upp, ev ta ett steg bakåt och sätta upp händerna framför ansiktet för att skydda det. Det lilla kan ge dig precis den tid du behöver för att göra nåt. Endera springa därifrån eller du kanske har nåt annat på dig du kan använda som "vapen" som du hinner få upp. Eller så kanske du har en telefon på dig så du kanske hinner ringa 112. Så polisen har en åtminstone en liten chans att hinna dit.
Nu är det längesen jag läste det så vet inte om det finns på mobiler idag. Men att man kunde ha 112 uppe på displayen så man bara behöver trycka på ring. Så de där sekunderna du får av att kasta nåt kan vara tillräcklig med tid för att göra nåt.

Jag letade upp det på efterlyst där dom tar upp om att kasta mynt. Tyvärr kommer man inte undan reklamen i filmen. Det börjar runt 28 min in. Sen fortsätter det efter sista reklampausen. Det är den här filmen. Från avsnitt 13. Nu har jag lite svårt att tro att en kille reagerar så kraftigt som denna gör när det kommer nåt mot ansikte, men att man reagerar det gör nog de flesta.

Den andra filmen handlar också om hur man kan försvara sig. Det börjar direkt. Här är länken till den.

.

[enalice]
0

Tror det enda vi inte håller med varandra om är att jag tror väldigt lite på avledande manövrars effektivitet för att få dig oskadd därifrån. Absolut så lär det ge en en sekund eller två, men en näve grus i fickan tror jag seriöst inte är till hjälp tyvärr. Och mynt, visst kanske men då får du kasta hårt. Och vad är chansen att du ska träffa personens ansikte alls när du är skrämd, och dessutom med kraft? Minimal. Och alltså där vi tycker olika är att jag anser stenhårt att en sekund eller två, det hjälper dig inte. Jag tror inte det hjälper att ge sig själv ett kort försprång om det är en målmedveten person man tampas med. En man hinner utan minsta lilla problem ifatt dig med det försprånget. Kanske kan det funka som distraktion som ger dig tillfälle att oskadliggöra personen med något annat vapen, (som du skrev) men tillfälle för flykt/telefonsamtal anser jag INTE att det ger. Men jag är ju av den fasta övertygelsen att de metoder för självförsvar som lärs ut är bristfälliga på fler än hundra vis och ibland direkt oförsvarligt oansvariga att lära ut.

Man behöver mycket mycket längre tid på sig för att ringa ett samtal när man har adrenalinpåslag, än vad man behöver i vanliga fall. Dessutom är det otroligt vanligt att tex inte ens komma ihåg numret till 112. Seriöst, det är ett vanligt förekommande inslag i polisrapporter, att personen inte kunde ringa för kunde inte låsa upp telefonen eller glömde numret till 112. Och det är just den mentala påverkan av ett överfall som jag tycker självförsvarsmetoder ska skräddarsys efter, och detta görs inte.

(Med risk att låta taskig/dryg/nedvärderande, det är absolut inte den tonen jag avser!) Jag tror folk i allmänhet tror för mkt om sin förmåga att försvara sig, typ att det ska krävas mindre än vad det faktiskt gör, och att de ska vara mer kapabla till strategiskt tänkande än vad de faktiskt är i den situationen. Helt enkelt för att de flesta av oss har inte blivit överfallna/misshandlade av män och vet liksom inte i vilket underläge man är, och få av oss har erfarenhet av extrem adrenalinpåverkan och förstår inte vad det gör med ens kropp och tankeverksamhet.

Det är ett intressant ämne det här! Självförsvar alltså och allt däromkring, jag har fördjupat mig enormt mkt i ämnet och blir engagerad när det diskuteras, vilket hmm kanske märks :) Jag får verkligen be om ursäkt för mina uppsatser här!

annia1
0

enalice har du tittat på filmerna jag la in. Om inte så gör det. Nu kommer jag inte ihåg, men tror de är på ca 10 min vardera. Det är personer som lär ut självförsvar så jag utgår ifrån att dom har någorlunda hum om vad som faktiskt kan fungera.

Poängen är inte att du faktiskt ska träffa ansiktet. Poängen är att kasta mot ansikte om du förstår skillnaden. Jag tror nog att du fått saker mot ansiktet eller huvudet i ditt liv och en natrulig reaktion är att tex huka sig eller slänga upp händerna framför sig för att skydda ansiktet/huvudet.

När det gäller telefon. Det jag skrev att man ska ha numret på displayen så man behöver alltså inte komma ihåg numret utan det finns redan där. Så det enda man ev behöver göra är att få upp låset och trycka på ring. Man kan även se till att med jämna mellanrun se till att låsa upp telefon eller alternativt märker man att det är nåt som inte ritktig stämmer i omgivningen se till att låsa upp den innan nåt händer.

Många blir paralyserade när dom blir attackerade och det är det som gärningsmännen oftast räknar med. En del blir paralyserade just av rädsla. Nu har jag inga belägg för nästa, men jag kan tänka mig en del blir paralyserade för att dom inte vet vad dom kan göra för att skydda sig. Vet man nåt så finns chansen att man inte blir lika paralyserad som man annars skulle blivit.

.

Tina-A
0

Sen är ju frågan varför man ska ringa över huvud taget? Säg att du har max 2 sekunder att föra ett samtal, de hinner oftast inte ens svara på den tiden, Jag har själv visserligen bara ringt 1 gång men nog tog det en liten stund innan någon svarade alls. På den tiden kan man ha blivit fråntagen telefonen om man har otur. Säg att samtalet ändå kommer fram och någon svarar och man har mobiltelefonen i fickan så de hör ljuden runt omkring bara (eftersom du inte kan firekt prata i mobilen) och de hör hur du ropar på hjälp, vad kan de göra? Jag känner mig inte direkt säker på svenska polisens spårningsteknik…?

Jag tror snarare att när du väl blivit våldtagen och du anmäler det här, så kan dom hitta att det var just du som ringde 112 den där kvällen och på så vis har du bevis och kan få honom fälld. Och det är ju bra. Men jag tror inte dom kan lyckas spåra ditt samtal på kort tid och dessutom komma ut till dig. Men som bevis i en utredning är det ju bra om du hunnit ringa.

Jag tror mest på skrevsparkar, skrevslag och så hårt som möjligt försöka slå (gärna med något tillhygge) mot näsan och ögonen. Sen springa fort som in i helvete och hoppas på det bästa, samtidigt som man skriker högt att "jag blir våldtagen, hjälp mig! han jagar mig, hjälp mig!" Inte för att vi svenskar är direkt bra på att ingripa om något händer eftersom folk är så jäkla fega, men det kan iaf avskräcka han som jagar dig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karmatarerskanise
0

Man kan ringa upp och ha mobilen i fickan och skrika var man är.
Vet att det räddade en tjej som hade turen att en patrull var på en granngata. De tog mannen med byxorna nere när han var påväg att stoppa in den.

Karmatarerskanise
0

Och allt som gör att man kan vinna lite tid, som att kasta något mot ansiktet är bra i ett sådant läge. Bättre att göra det än inget alls. D¨hinner man börja springa och skrika.

annia1
0

Tina-A och andra sätt sakerna i ett sammanhang. Om man från början gjort nåt som kastat och sen tagit upp telefon och ringt. Sannolikheten är då rätt hög att man kommer fortsätta göra motstånd och det är det sista en gärningsman vill. En gärningsman vill att offret ska vara paralyserat av rädsla.

Så att göra nåt överhuvudtaget från början visar att man kommer kämpa. Hur stor chansen är vet jag inte, men gör man nåt så chansen att gärningsmannen avbryter.

Sen kom jag på en sak efter jag slagit av datorn. Men ring i förväg och kolla att det är ok att göra så. Att man ringer polisen på 114 14 när man börjar gå hemåt och har dom i telefonen hela vägen hem. Man får ju då tala om vilken ort man är på så dom vet. Skulle nåt hända så kan dom kontakta så det skickas patrull dit. Men som sagt ringa i förväg och kolla att det är ok att göra så.

.

[Moa-]
3

annia1; "Att man ringer polisen på 114 14 när man börjar gå hemåt och har dom i telefonen hela vägen hem. Man får ju då tala om vilken ort man är på så dom vet. Skulle nåt hända så kan dom kontakta så det skickas patrull dit. " Nej, sådana resurser har inte polisen, utan de måste hantera riktiga brott och lägga resurserna på att hantera faktiska problem. Däremot är det ett bra tips att ha någon i telefon när man är ute och går om man känner sig osäker, det kan vara flickvän/pojkvän, en förälder eller en kompis.

Aniara4
0

Nej, däremot fungerar Nattknappen så. Vet dock inte om den finns någon annanstans än i Stockholm.

Och som sagt, överfallsvåldtäkter är trots allt väldigt sällsynta.