Sluta vara ytlig..
Som asexuell så bör man vara ute efter en livskamrat och ingen som attraherar en, eller hur? Varför är det så svårt att sluta vara ytlig då?
Nu borde jag postat detta på Relationer iFokus men där kan man inte vara anonym.
Som asexuell har utseendet ingen betydelse, man är ju inte direkt ute efter någon som man kan tända på. Man söker efter en själ man vill leva sitt liv med, inte sätta på.
Om du är petig ang. hur din livskamrat ser ut så är du kanske inte asexuell
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Jag har genomgått stora förändringar med mig själv så hela jag är totalt förvirrad. Jag VET att jag är asexuell men jag har alltid varit ytlig och perfektionist så det är som sagt en stor förändring hos mig själv.. en aning förvirrad är jag.
Vad är asexuell för dig?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 En person som inte känner sexuell attraktion.
Använder du sexleksaker? Blir du upphetsad?
Vad har hänt i ditt liv som får dig att kalla dig asexuell? Jag frågar för att kunna hjälpa, inget annat.
#5 Har använt, inte längre. Blir i stort sett aldrig upphetsad utan har behövt använda glidmedel när jag var i förhållande.
Jag vet faktiskt inte vad som hänt.. sexuella övergrepp av min far i 6-7 år, hade ett bra förhållande med en kille där vi testade mycket men pga min brist på upphetsning m.m så var det tydligen mycket problem med mig enligt han så jag skulle söka hjälp för hans skull, sen tog det slut och så började jag dejta en kille som inte var bra för mig.. han struntade i mina nej och han runkade på mig på nätterna medan jag sov. Väldigt dålig erfarenhet av män och sex helt enkelt. Och nu på senaste så känner jag inget behov av det hela och har ju faktiskt aldrig gjort det innan heller utan haft det bara för ''att man ska'' enligt normen. Visst kan jag ligga med mitt ex då vi kommit överens om det men det lockar inte och jag undviker att vara med han för jag vill inte ha sex med han eller ens vara i den situationen liksom…
Jag tänker inte på det, jag blir inte upphetsad, jag kan tycka en kille är söt men that is it. Inte använt något på år och varit sex och killfri i väldigt många år.
För mig är det som att andas. Det bara är.
Om jag skulle vilja leva med någon så skulle det inneburit en stor förändring i mig. Jag trivs bäst ensam. Men om jag skulle bo med någon så är det deras själ jag går efter. Var visserligen så även när jag var sexuellt aktiv men jag hade en "mall" som var drömkillen. Men han kom aldrig.
#7 Ja, men så känner jag med. Killar kan vara fina, söta eller vad som men det är allt. Sex lockar inte och har aldrig i hela mitt liv gjort, jag har haft sex för det är ''normalt'' att vilja det.. men på senaste har jag fått upp ögonen, lärt känna mig själv osv.
Jag trivs ensam, är en ensamvarg men vill ändå spendera mina dagar med någon och det är där det är; från att ha varit perfektionist och har en bild på hur min dröm-man ser ut till att bara hitta någon vars inre passar mig bra. Det är en stor omställning för mig.
Ge det tid, du behöver inte hitta någon imorgon. Men se till att den person du väljer vet vad som gäller. Du behöver inte ge upp dig själv för att ha ett förhållande. Och om någon försöker ändra på dig så är det inte rätt person. Du är inte sjuk, bara dig själv.
#9 Tack!
Nej då, jag är inte ''desperat'' utan trivs med min vardag som den är idag. Det är bara så nytt för mig, det är trots allt ett stort kliv!

Jag är asexuell, så jag tänder inte sexuellt på någon, och det är det som definierar asexualitet.
Men jag blir attraherad till andra romantiskt, och för mig inkluderar det utseende på ett sätt, svårt att förklara. Men jag kan bli kär i sådana som de flesta skulle anse fula.
Trevligt att se att saken tas upp här🙂
#11 Tack för din syn på det hela :)
Jag tänder inte heller sexuellt på någon, jag är ingen kåt person om man ska förenkla det hela. Men att jag tidigare gått runt och levt ett liv jag inte borde ha levt för att jag trots allt inte gillade det: en sexuell relation, gör mig lite förvirrad. Det är nu när jag är ensam som jag känner att jag verkligen trivs. Jag vill inte springa runt och ligga för det lockar inte, det dras jag inte till. Jag trivs i min ensamhet och möjligen vill jag finna en livspartner och inte ens livspartner + sex.
Fast istället för att vara förvirrad borde jag släppa det och vara glad att jag testade mig fram till det liv jag trots allt trivs bäst med och som är jag: asexuell.
Även om man är asexuell kan man väl ha preferenser kring utseende? Att man föredrar att umgås med personer man tycker ser tilltalande ut behöver ju inte ha med sex att göra.
#13 Sant.
Tror människan söker sig till personer som de generellt tycker ser bra ut, helt omedvetet alltså.

#12, ditt inlägg beskrier mig pefekt 🙂
#16 👍
Jag tycker att man visst kan bry sig om utseendet på sin partner även om man är assexuell. Det har inte bara med sex att göra, att tycka att ens partner är fin/söt/vacker kan vara viktigt för kärleken ändå.
(Jag kan inte så mycket om asexualitet så det är mest en teori, men det är så jag tänker kring det hela)
#18 Så sant så.. aldrig sett det så alls faktiskt!
Jag såg just den här tråden och kände att jag ville kommentera. Jag är ju som ni förstår asexuell. Men för den sakens skull så har inte utseendet helt kvittat hos de partners jag haft. Jag vill ju ändå leva med en person som har ett utseende som tilltalar mig även om jag inte är intresserad av sex.