Tror att jag är gravid..
Jag är sjutton år gammal. Och jag är så himla orolig just nu! Jag har alltid haft någorlunda regelbunden mens, får alltid den runt den 14e. Men denna månaden har jag inte fått min mens. Och jag har kopparspiral och har läst nu om MÅNGA som blivit gravida ändå. Och enda gången jag kan tänka mig är isåfall förra månaden runt den 4e men då fick jag ändå mensen någon vecka efter.. Dock inte alls riklig som den brukar utan bara lite i någon dag. Ska testa mig i morgon men någon som vet hur lätt det är när man har kopparspiral samt om jag ändå kan vara gravid trors att jag hade en lite mindre blödning efter samlaget.

Man kan vara gravid trots mens. Inte ovanligt att man har en liten blödning efter befruktningen. Gör ett test helt enkelt.
#1, Jag ska testa mig om 2 timmar. Men det var mer att jag ville veta hur många som blivit det trots spiral. Mvh
Testat mig nu, bad min tvillingsyster köpa test till mig… Ska ändå till ungdomsmottagningen och kolla..

Så ovanligt att bli gravid med spiral är det väl inte. Har dock hört att fostren rätt ofta har någon missbildning.
Frågan är hur du lyckats få kopparspiral som 17 åring?

#5 Cancer/blodpropp i släkten eller för att hon ville och stod på sig. Funderar själv på att byta till kopparspiral och är 21.
#5 varför skulle hon inte lyckas få det?!
Testar du dig mitt på dagen? Man ska ta morgon urinet…

risken att bli gravid med kopparspiral är mycket liten. barnen föds heller inte missbildade, finns liksom inget som kan göra dem missbildade i en kopparspiral. däremot ska man ta ut spiralen om man blir gravid, oavsett om man vill behålla barnet eller ej. vill man behålla barnet är risken för missfall ganska stor när man tar ut spiralen, av naturliga skäl. anledningen till att man blir gravid brukar vara för att spiralen sitter fel.
jag har själv kopparspiral sedan 3 år tillbaks och fick min när jag var 22. idag sätts kopparspiral in oavsett om man fött barn eller inte. finns till och med mindre spiraler för tjejer med liten livmoder. jag tål inte hormoner och då var spiral ett kanonbra alternativ som skyddar mycket bra mot graviditeter.
Konstigt för när jag frågade om spiral så sa de att jag var tvungen att ha fött barn för att få en. Så valde pstav istället.
#10 ja det har sagts så länge men det går lika bra utan att ha fött barn!
#10 Det beror på vem man går till. en del lever kvar med det gamla att man "måste" ha fött barn, medans andra mäter och ser om den får plats.
#11 Jo jag har förstått att så är fallet men då får man väl stå på sig eller besöka någon annan. Det är ju inte första handsvalet de rekommenderar men det är synd att en del verkar neka bara för att man "måste" ha fått barn
Finns dock vissa risker med spiral även om de inte är så stora min gyn vill inte sätta in spiral i kvinnor som inte fött barn eftersom han sett fall med sammanväxningar i livmodern där kvinnorna fått väldigt svårt bli gravida sedan.
#8, Spelar ingen roll om jag testade mig mitt på dagen för det var ändå negativt ;-)
#5, Blodpropp i släkten, fick dock äta p-piller om jag ville men jag ville köra utan hormoner till sist. Stod på mig rätt duktigt och en spiral sattes in :-)