Kopparspiral - tumme upp!
Jag fick en kopparspiral insatt för 2 veckor sedan. Insättandet tog c:a 5 min, det kändes lite, som stark menssmärta och sedan blödde jag kanske två dagar efteråt, sen var allt helt som vanligt igen!
Jag har aldrig haft riktigt regelbunden mens, har inte ens haft mens många gånger i mitt liv och de senaste åren c:a 2 ggr/år, p.g.a. oregelbundenheten och att den försvinner medan jag tagit cerazette, den kommer inte tillbaka när jag slutat heller.
Vill verkligen rekommendera kopparspiralen! När jag ringde in till den första barnmorskemottagningen så sa dem "Men du har ju inte haft mens på länge och aldrig haft barn! Vi vill inte sätta in då, du kommer antagligen va jätte liten!", men det var inte alls sant. Jag gick till en privat mottagningen som har avtal med landstinget och där sade hon att i princip alla är 6-9 cm i livmodern, det är själva livmodertappen som kan vara lite mer tajt om man inte fött barn, men det ska gå bra ändå om man tar lite muskelavslappnande (värktabletter) innan! Så jag testade, och det gick hur bra som helst att få in den! Blir arg på den andra mottagningen, förstår inte varför hon ljög? Hade dem bara inte tid? Stå på er iallafall, låt dem inte avskräcka er med nonsens för att dem inte har tid!
Jag är helt förvånad över hur bra det funkat hittills. Nu undrar jag bara om mens kommer komma tillbaka, som vanligt, lite, eller mycket?
Vad bra att blev lyckat! Och jag har hört sjuksköterska säga att de helst inte sätter in innan man fött barn, vilket är baserat på en gammal myt. Det finns en hel del stolpskott inom sjukvården :/
Jag ska sätta in en, eftersom jag absolut aldrig ska ta hormoner igen (tål ej). Och det enda jag är lite orolig över, är huruvida killar märker av trådarna?
För det känns ju inte direkt kul alls…
Det är inte alla som kan ha spiral om de inte fått barn innan. När jag satte in min första piral för 5 år sen mätte dom min livmoder innan bara för att se om jag kunde ha spiral och det kunde jag. Jag var 18 då och kunde inte fortsätta med p-piller eller andra grejer med hormoner eftersom jag mådde så dåligt av dom. Jag har dock hormonspiral och det fungerar bra, hormonen verkar mest vid livmodern så ja märker inte av den.
Dom flesta som har kopparspiral brukar blöda väldigt mycket när de har mens. Så om din mens kommer tillbaka kan den bli rätt riklig, men det är ju svårt att säga säkert hur det blir eftersom alla fungerar olika :)
#1 Beroende på hur stor killen är så kan han känna av trådarna. Dom går isåfall att klippa av, då brukar det inte vara några problem. Endel jag varit med har känt trådarna ibland men inte så att det gjort ont.
Mvh Linn
Det är inte alla som kan ha spiral även om de har fött barn heller.
#3 Jaså är det så? Hur kommer det sig?
Mvh Linn
#4 Vad menar du?
Ja, alltså hur kommer det sig att man inte kan ha det även att man fått barn? Är det för att livmodern är för liten eller vad beror det på?
Mvh Linn
#6 Jag vet inte, jag vet dock att en del inte kan ha det även om man fått barn.
Alla livsmoder är runt 6-9 cm, ibland är de mindre men det har ingenting att göra med om man fött barn eller inte. Oftast så brukar livmodern krympa precis efter man fött barn, så man måste vänta ett tag tills den återfått normal storlek.
Bra tråd!
Finns så många diskussioner kring kopparspiral som är negativt riktade tycker jag.
Jag har fått problem med hormonbaserade preventivmedel genom åren så jag kände att k-spiral kunde vara ett bra alternativ för mig. Så bestämde mig nyligen för att jag skulle testa.
Hade blivit uppskrämd av folks skräckhistorier kring (framförallt insättandet av) spiral.
Jag är snart 21, och har aldrig varit gravid, så jag var riktigt uppskakad inför insättandet av k-spiralen.
Tog 2 alvedon och 1 ipren 2 timmar innan "ingreppet" vilket var vad jag fått som ordination inför besöket.
Väl där var man ju lite nervös, hade aldrig ens gjort gyn-undersökning innan och nu skulle jag skaffa spiral.. Barnmorskorna var jättetrevliga och bra iaf och jag försökte slappna av.
Det kändes, det gjorde det, men det gjorde inte ont. Det var som mensvärk/lite obehagligt möjligtvis men det var inga problem, trots att de hade svårigheter att få in spiralen.
Så jag stressade verkligen upp mig i onödan. Det är för tidigt än att säga hur spiralen påverkar mig, men sånär som på lite molande "mensvärk" under ingreppet och dagen så känns det jättebra!
Rekommenderar verkligen att testa! Alla är olika och känner såklart olika mycket, men eftersom jag inte varit gravid innan så hade jag inte direkt "oddsen på min sida" men det gick ändå hur bra som helst!
Ta 2 alvedon och 1 ipren 2 timmar före, tänk inte så mycket och slappna av så kommer det gå hur bra som helst för många fler av er där ute som vill testa! :)
Jag har slutat med p-piller efter över 10 år med dem, olika sorter. Haft väldigt dålig sexlust och svårt att bli våt (kommer inte på något annat bra ord?) vid sex på slutet. Har nu hållit upp med dem och vilken skillnad!!!! Jag har så mycket bättre sexlust och inga problem att bli våt.
Jag hade dock riklig mens innan jag började med p-piller så skall se hur den beter sig nu och är den inte alltför riklig så blir det att testa kopparspiral!
Jag är lite nyfiken på hur det gått för trådstartaren. Man kan inte ge en bedömning efter två veckor när det gäller p-medel… (Talar av erfarenhet…) :)