Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 2968 ggr
Elin-Li
0

Slippa mesen med p-piller?

Hej!

Jag har ätit p-piller i snart ett år. Jag tar Cerazette. Jag har fortfarande oregelbunden mens och mellanblödningar. Vissa är i en vecka och andra kan vara ngn timme bara. 

Är det någon som har någon erferenhet av hur långt tid det tar?

Hon som skrev ut receptet sa att jag mensen skulle upphöra men hon sa inte när. Börjar bli lite trött på all denna mens…..

Blir tacksam för alla svar!

// Elin-li, 

[glitterglam]
0

Har det inte stabiliserat sig inom 3 månader, så är det inte så stor chans att det gör det.

Elin-Li
0

#1 då får jag kontakta ungdomsmotagningen igen. Eller?

// Elin-li, 

Charlott_
0

Vadå vill du bli av med mensen helt? ''Slippa mensen med p-piller'' Med p-piller tar du inte bort mensen. Det är med mini p-piller du gör de med…

Åsa S
1

En av biverkningarna av Cerazette är att mensen försvinner men det gör den inte för alla, för en del så får man mens som vanligt och hos andra så får de mens hela tiden.

Även minipiller är individuellt inte alla blir av med mensen där heller, utebliven mens är en av biverkningarna och som med alla piller så får man inte samma biverkningar utan det är individuellt.

[typellisch]
0

Cerazette tar bort mensen på vissa men vissa får oregelbunden mens, det är en av biverkningarna så att säga.

Portie
0

Har Cerazette och har inte haft mens på över 1 år (då jag gjorde ett litet uppehåll), den första månaden kom det lite småblödningar men sen försvann det helt och hållet. Så för vissa funkar det, för andra funkar det inte.

[glitterglam]
0

#2 Ja, det jag menade var att om du har blött så länge så kan det vara bra att testa en annan sort. Men som flera andra har skrivit är det inte säkert att man blir av med mensen, jag hade likadant som dig när jag åt Cerazette. Sen har jag provat Yasmine 28 och nu Neovletta och för tillfället är jag nöjd. :) Lycka till och hoppas du mår bättre av en annan sort.

Mabrotnosh
0

Mina piller funkade som en klocka i 3 år utan mens, efter 3 år ballade hela grejen ut och tror att jag fick all mens som jag skulle ha haft under 3 års tid. Blödde med andra ord konstant hela tiden.

Fridaaaa
0

Vissa får mycket mens och mellanblödningar av Cerazette och för vissa försvinner det helt. Är helt olika. Så hon kan inte säga att det kommer att försvinna.

De kanske inte passar dig? Jag hade mensen med två veckors mellanrumt, 3 gånger i rad, när jag bytte till dem, tog 1,5 månad innan den kom. Men nu är den inte kvar, som tur är, skönt att slippa den! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jawa´s]
1

För mig funkade det, hade dom i 6år utan mens. Under tiden tog jag ett medvetet uppehåll på 6mån och ett uppehåll på 4mån när dom tog slut, ingen av gångerna fick jag någon mens tillbaka….så jag har inte sett röken av blod i trosan på hur länge som helst. Väldigt skönt men samtidigt var jag orolig under uppehållen att jag inte funkade som jag skulle, men det visade ett graviditetstest sen att jag visst gjorde ;)

[Tilde]
1

Jag har ätit Cerazette i över 2 år och har inte haft mens sedan jag började (tog kanske 1-2 månader innan mensen upphörde helt). 👍

Men som sagt så slipper inte alla mensen, så det är konstigt att din barnmorska sa det. Många får oregelbunden mens, eller mycket mer regelbunden. Endast vissa blir av med mensen helt. Det är dock en ganska vanlig bieffekt och jag är extremt glad att jag slipper mens! haha