Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4625 ggr
Anonym
0

Svår mensvärk

Hej! Jag har haft mens nu i över ett år tror jag, så det är inte rutinmässigt ännu utan kommer när det vill. Men till problemet nu. Jag kan ha det helt smärtfritt och det kommer knappt något i kanske 1-3 månader och sedan kommer en stor bomb och jag ligger bara och skriker i smärta, värmekudde, vetekudde och smärtstillande hjälper inte, och det är verkligen hemskt, och det brukar hålla i sig i 2 veckor, och jag får riklig mens. Jag klarar inte av att gå, inte sitta och göra något utan jag ligger och kallsvettas, vrider mig i smärta och skriker rent utsagt av smärtan, och jag kan verkligen inget göra. Om jag har tur så kan det gå i vågor och jag kan pusta ut, annars är det fullt ös och oftast somnar jag i kramper och smärtor i utmattning. Det är verkligen INTE trevligt, speciellt inte när jag har 2 hundar som behöver långpromenader och stimulans varje dag och jag känner mig så hemsk när jag bara ligger och vrider och skriker istället för att vara ute och leka och träna med de. Om någon har någon idé om vad jag kan göra mot detta får ni gärna komma med förslag, jag äter då kandke 2 400g's iprem och 2 alvedon om dagen, i ett hopplöst försök att dämpa smärtan men det funkar aldrig utan jag har lika ont.

Anna4077
0

Fått tips om voltaren. Jag skulle gå till läkaren/barnmorska och få hjälp. Har själv haft jätte problem sen jag va 12 och den kom. Nu får jag kraftigt smärtstillande som jag måste ta med voltaren. P-piller kan hjälpa med mensbesvär. Tyvärr är det allt jag har att komma med. Men sök hjälp för det på ungdomsmottagningen/gynmottagningen beroende på hur gammal du är :) har du väldigt problem med att du blöder mycket finns det receptfritt på apoteket som heter cyklof eller något sånt. Då blöder man mindre och det kan hjälpa mot värk (aldrig funkat på mig men mamma hjälpte det när hon va ung). Men ja sök för det. Lycka till och hoppas det blir bättre

Anna och taxen Max

Mabrotnosh
0

Voltaren skulle jag inte ta i med tång. Flera unga har fått hjärtattack och dört av dem. Gå till bm och skaffa ppiller

Anna4077
0

#2 det är väl diklofinack? Är väl kanske nästan samma sak.

Anna och taxen Max

Mabrotnosh
0

Det är samma sak

Mabrotnosh
1

Bästa är om hon tar två alvedon och en ipren på samma gång för att lindra smärta. Men gå till barnmorskan och skaffa ppiller det brukar hjälpa.

Anna4077
0

#5 ja det tror jag med. Fick tipset en voltaren av min gynekolog.

Anna och taxen Max

[Ace_]
1

Gå till barnmorska. De kommer direkt vilja pracka på dig p-piller, om det inte är något du vill ha (och är du inte sexuellt aktiv så finns det fan ingen anledning, det är inte bra med hormoner) så stå på dig. Det finns  bra smärtstillande som de kan ge dig, men hela yrkeskåren verkar stå på p-piller företagens utbetalningslista eller något. Varför annars de skulle vara så galet hormonfrälsta vet jag inte :)

Det finns hjälp, du ska absolut inte behöva ha så ont! För de allra flesta blir det bättre med åldern…

VildaVittra
1

Jag tycker faktiskt inte att du ska vända dig till en barnmorska eller ungdomsmottagningen, utan till en gynekolog. Det finns ex en sjukdom som heter endometrios som ger dom symtom som du beskriver och som bör behandlas så fort som möjligt om det är den du har, då den annars leder till fertilitetsproblem. Kommer du till en gynekolog som säger typ "lite ont i magen är normalt" så vänder du i dörren och går till någon annan, bara för att vi är kvinnor så ska vi inte behöva stå ut med smärta.

Jag har själv denna sjukdom och det enda smärtlindrande som fungerar för mig är morfinpreparat eller alkohol när jag har ett skov. Tyvärr tål jag inte hormoner, så jag står i nuläget utan behandling, men skoven har slutat att komma fullt lika ofta ju äldre jag blir.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym Person
0

#8 Inget hjälper mig heller, kan ta hur många alvedon och iprem som helst. Skriver här inne igen då mina "attacker" med smärta gick igång idag igen och det är just nu en paus så jag passar på att skriva, äta och röra lite på mig. Mamma envisas med att säga att vi ska gå till UM och be om P-piller och säger att det borde hjälpa även om jag skulle ha endometrios så skulle det hjälpa. Jag är dock bara 15, vet inte om man kan ha endometrios då…?

Anna4077
0

Lyssna på din mamma. Ni kan ju prata alternativ med henne.

Anna och taxen Max

Agda
0

#9: Man kan ha endometrios redan från första mensen. Om jag var dig skulle jag se till att få utskrivet smärtstillande, man ska inte ha sådär ont. Eftersom din smärta kan hålla i sig längre perioder så tycker jag du ska försöka få långtidsverkande medicin. Av erfarenhet vet jag att de fungerar bättre än vanliga. Tyvärr är vissa läkare kinkiga med att skriva ut starkare mediciner (speciellt till yngre) även fast man har riktigt ont, får man tag på någon som inte tar en och ens smärta på allvar är det bara att bråka eller byta läkare. Och skulle medicinen inte fungera så är det bra att veta att det faktiskt finns andra sorter man kan testa tills man hittar någon som iallafall fungerar någorlunda bra.

P-piller kan fungera, för mig dröjde det ca 2 år innan mina menssmärtor mildrades (har dock inte endometrios, säger iallafall de som "kan" …). Men en fördel är att man kan få äta ihop kartor och på så sätt få blödning med åtminstone 2-3 månaders mellanrum.

Något som går att få tag på receptfritt är pronaxen. Den finns som 250 mg tabletter, i bipackssedeln är 500 mg rekommenderat 2 gånger per dag vid mens. 500 mg pronaxen går att kombinera med 2 alvedon, tror dock inte att den ska kombineras med ipren då båda är antiinflammatoriska. Vill du inte åka in akut med dina smärtor kanske det kan vara värt att testa?

alexsus
0

Hej! Låter väldigt besvärligt.

Försök att ta dig till gyn för vidare undersökning.Och be om tabletter på recept.ex Orudis(kapslar) dom ska man ta innan värken blommar ut precis när man börjar känna att mensen är på G.Finns säkert andra alternativ med.

Styrkekramar

skotty
0

Jag har exakt likadant och dom enda tabletterna som funkar är naproxén. Finns på apoteket :)