Förgiftning av kopparspiral...
Igår efter BM-besök då vi bestämde att jag skall vara utan hormoner ett tag och sedan ev sätta in en kopparspiral var jag jättenöjd. Kommer hem med broschyr om kopparspiralen och sambon slår bakut :(
Han vill absolut inte att jag skall ha en sådan, han säger att det kan aldrig vara bra att ha koppar i kroppen, man kan ju bli förgiftad.
Nu bestämmer ju inte han över min kropp så det är inte problemet men jag hittar ingen bra fakta att visa honom. Om det gav förgiftning skulle det väl inte ens vara godkänt och den mängd koppar som den utsöndrar stannar väl det mesta lokalt i livmodern?
Någon som funderat över detta och kanske har någon fakta?
Kan du inte ta med honom till BM när det är dags för samtal kring spiralen? Det ska ju kännas bra för båda tycker jag, även om det är du som har sista ordet.
Jag har inga länkar eller liknande men jag har hört att kopparspiral är det som är mest skonsamt för kroppen och även naturen. Förutom Femcap då antar jag. Borde gå att hitta något på internet, allt annat finns ju att läsa om 🙂
#1 Jo, det skall ju vara väldigt naturligt.. Tror inte han vill följa med frivilligt men han skulle göra det om jag bad honom. Men jag har googlat lite och det verkar ju väldigt sällsynt med någon förgiftning. Skall fråga BM också innan ev insättning.
#2 Googlade också lite och hittade inget, enda jag läste var att man får i sig mer koppar genom maten än vad man får av en spiral.
#3, det skall jag iaf nämna för honom! Tack
Det måste ju rimligen vara säkrare än att stoppa dig full med hormoner, vilket jag antar har oroat honom isf också. Det kan vara bra om han följer med, annars får ni väl börja med kondom.
#5, Ja visst är det mycket bättre utan hormoner. Dem innebär ju högre risker såsom blodpropp osv. Ja, kondom måste vi ju ha när jag är helt utan skydd, men det är inget som lockar mig annars tyvärr..
Han är ganska oengagerad i just detta ämne, även om jag tycker att han borde vara mer delaktig. Han är väldigt ointresserad och så har han ingen kunskap om detta. Han är högutbildad men har totalt läst en veckas biologi i 8:an så han har nog inte fått någon kunskap alls ang preventivmetoder…
Jag nämde iaf det som #3 skrev.
Jag läser till barnmorska men vi har inte haft utbildning i preventivmedel än, kanske borde han följa med då ;)
Jag blir arg av att läsa din partners reaktion. Visst handlar det om okunskap men ändå. I min broschyr står det att det utsöndrar mindre koppar än vad vi ändå får i oss av det vi äter. Han borde veta hur många risker du och alla andra kvinnor tar när vi äter hormon. Men det verkar han inte tänka på… Män i allmänhet inser inte vilka risker det faktiskt är med p-piller och dyligt och de verkar ta det som en självklarhet att vi ska utsätta oss för risker. När jag fick höra om ett preventivmedel som snart kommer komma till USA för män så blev jag glad. De hade forskat på det i över 20 år och inga farligheter hade de upptäckt och det verkar lika hälsosamt som kopparspiralen. Man ger männen en spruta i pungen som gör spermierna slöa och en ny spruta när de vill bli normala igen, ingen hade fått sämre sperma efteråt. Men när jag berättade detta för min sambo slog han i taket: Aldrig att jag tänker ta en spruta i pungen! Blev hans svar, även fast det stod att det inte smärtade nå särskilt. Detta gjorde mig arg, för tänk er. Vi riskerar nedstämdhet, blodproppar, bröstcancer, ökad vikt, ömma bröst och Gud vet allt. Men min sambo hade inte en tanke på att offra sig för mig som jag och alla ni andra gör när vi tar p-Sprutor, P-stavar, piller, spiraler och lägger massor av pengar dessutom. Detta gör vi av olika anledningar men säkert många för det för sexlivets skull, att slippa en kondom som krånglar och drar ner på mannens njutning.
#7, ja visst är det okunskap. Nämnde sprutorna alldeles nyss och då säger han "vad är de för fel på kondom?". Att ta sprutor i pungen verkar inte vara något som lockar.. Jag har också "utbildat" honom i alla risker med p-piller så nu har han väl fattat lite mer. Har också hittat att det ger mindre koppar än vad man får genom maten så han har "lugnat" sig.
#5 jag tror aldrig det oroat honom att jag ätit p.piller…
Håller med #7. Men jag tror det handlar mycket om att det har alltid varit så att det är vi kvinnor som ska skydda oss. Att det är "vårt ansvar" därför att det är Vi som blir gravida (min tanke).
Jag äter just nu ppiller och är också otroligt trött på att ta hormoner. Det handlar mycket om okunskap för männen, att de inte vet hur hormoner faktiskt påverkar oss. Vissa kanske tror att det är "säkert" därför att det har funnits över en lång tid och att det är så vanligt.
När jag läser om reaktionerna som männen/killarna ger när man ger förslag att det nu är deras tur att skydda sig så blir jag faktiskt riktigt arg. Jag tycker att det faktiskt också är killarnas tur att ta ansvar för skyddet vid sex.
Nu tror jag inte att min pojkvän har några större invädningar om jag byter till t.ex. kopparspiral, men jag tror faktiskt att precis som du #7 att han inte kommer vara positiv till att han ska skydda sig med t.ex. sprutan. Jag tror det är dags för en revolution, där vi måste få fler män/killar att skydda sig så att det inte blir något konstigt, utan något helt normalt. Vi människor är så sjukt rädda för vad andra tycker och tänker och är rädda för förändringar.
(oj vad långt det blev, den här frågan var visst känslig för mig och mina tankar. 😇)
#8 Okej va bra att han är bättre uppdaterad nu.
#9 Ja, det är jag också med dessa frågor. Jag blir riktigt arg och upprörd över hur det ser ut. Och om jag ska vara ärlig så tror jag att det kommer ta mycket längre tid än nödvändigt för att preventivmedel för män kommer komma ut på marknaden och blir säkert mer testat än vad våra preventivmedel blivit. Hur mycket vi än vill något annat så lever vi fortfarande i ett patriarkat.
#10 Sedan kan jag misstänka att det ses som konstigt och onaturligt att killarna ska ta preventivmedel T.om. kondomen har svårt i dagens samhälle - då är det kanske inte så konstigt att annat kill-preventivmedel också är oönskat. Jag tycker dock att det är viktigt för oss kvinnor att stå på oss och inte utsätta oss för hormoner och annat i onödan. Att vi visar, informerar och berättar hur det är att leva med extra hormoner i kroppen.
Jag tror inte ens barnmorskan informerade mig särskilt mycket när jag började med ppiller för över 2 år sedan.
Hej!
Dessvärre, måste jag säga, har jag själv en hemsk, HEMSK erfarenhet av kopparspiral. JA man kan bli förgiftad (det vet jag av egen erfarenhet). Och livet förvandlas till ett h-e… Självklart drabbas inte alla, men jag vet många med mig som lidit av kopparförgiftning (googla gärna "coppper IUD toxicity") och där kopparspiralen varit den direkt utlösande orsaken.
Själv är jag övertygad om att många kvinnor går omkring och lider i onödan - utan att över huvud taget förstå att det finns ett samband med deras användande av kopparspiral! Problemen upplevs ju som helt irrelevanta! Kopparspiraler sägs ju vara tämligen harmlösa, och endast verka lokalt i livmodern… (Det trodde jag också…) Så är Definitivt Icke Fallet, tro mig.
Fyra månader stod jag ut. Symptomen började visa sig redan efter två månader. Jag drabbades av en kraftig oro (!), panikattacker (!) med hjärtkänningar (jätteotäckt!), yrsel, massivt håravfall, mystisk ledvärk, en märklig "distansering" från omvärlden, "nervpirr", you name it… symptomen var många, intensiva, och framför allt - de dök upp utan någon uppenbar anledning. Jag trodde jag höll på att bli galen eller jättesjuk!!
Ja ni, detta är en lång historia. Detta skriver jag bara för att varna andra, dig trådstartaren, och alla andra som funderar på att skaffa kopparspiral. Mitt råd är: GÖR DET INTE! Eftersom du inte på förhand vet om du kommer att drabbas eller ej, så riskera inget, det är inte värt det!! Men åter till saken.
Ni undrar säkert hur allt det här då kan hänga ihop? Så här är det. Jag har också hört (läst) de här historierna om att "kopparspiraler avger mindre koppar än du får i dig vida födan". Min vana trogen började jag dock att ifrågasätta Läkemedelsbolagets "fakta".
När jag ställde dem mot väggen, visar det sig att ingen forskning what so ever kan bekräfta deras "information" om den "ofarliga" kopparfrisättningen! Allt som finns är forskning kring de ÄLDRE varianterna av kopparspiraler, de med hälften så stor kopparyta än dagens 380 mm!
Det finns en, EN undersökning gjort om de nyare spiralerna. Jag låter följande abstract (2005) tala för sig själv…
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16022851.
Och för er som inte orkar följa länken: Kopparspiralbärarna i undersökningen visade sig ha DUBBELT så höga halter av koppar i blodet, jämfört med i kontrollgruppen! Det ni! Och kanske än värre, man fortsätter därefter med att konstatera: "Further research should evaluate if the observed levels are associated to toxic effects". Inga sådana undersökningar har enl. Läkemedelsbolaget gjorts!
Här sitter jag nu, och känner mig så LURAD! Lurad på 4 månader av mitt liv… :( Jag har i dagarna rapporterat mina biverkningar både till Läkemedelsbolaget och Läkemedelsverket. Är du som läser detta också drabbad? Rapportera för guds skull! Och sök sedan stöd i den här internationella supportgruppen för "copper IUD detoxers": http://health.groups.yahoo.com/group/copperiuddetox/ .
Vi i supportgruppen kämpar ständigt vidare, och vi blir fler och fler för varje dag!
Om jag finge ändra på en enda sak i mitt liv, så vore det beslutet att låta sätta in en kopparspiral.
Jag kommer otvivelaktigt att gå vidare med det här. Antingen får man dra in kopparspiralerna från marknaden, eller så måste biverkningarna ordentligt fastställas i patientinformationen. Men jag har svårt att se hur en sådan medicinteknisk produkt (som det så vackert heter) ens skulle få förekomma på marknaden. Jag är säker på att mörkertalet drabbade är mycket stort.
GÖR DET INTE!!!!
ok, tack "#12. Det ger mig mer att fundera på… Dock så ger ju p-piller och många andra sorter av mediciner också biverkningar men om det är så att det är en toxisk nivå av koppar så är det ju en annan sak…
Men finns det inte en typ av spiral till som är både utan koppar och hormorner.
Jag skulle hålla mig till endast kondomer. Jag tycker varken om idén med att ta hormoner eller tanke på att sätta in en spiral.
Kondomer är ändå säkrast då det gäller hälsan. Om man vet hur man ska använda dem så går de heller inte sönder. Under de 10 år som jag och mitt ex var tillsammans så gick kondomen aldrig sönder. Det bästa var väl att han aldrig klagade om att behöva använda kondom. Han tyckte inte heller om tanken att jag skulle behöva ta hormoner eller annat preventivmedel som oftast har bieffekter.
Kondom är väl ändå det mest tråkiga preventivmedel som någonsin uppfunnits. Noll chans till att vara spontan och så känna det som om man får sandpapper i muttan. Visst skönt att slippa hormoner men äter noghellre hormoner och har roligt sex än blir snustorr där nere bara för kodisen ska på.
#16 Jag har aldrig haft något problem med det. Inte känns det alls som sandpapper heller om man är upphetsad. I allafall så har jag aldrig tyckt att det känns som "sandpapper". Men jag kan tänka mig att det kan kännas så om man är väldigt torr isåfall.
Värre kanske med att vara spontan men sexet för mig och killen brukade alltid vara så pass bra att det var aldrig några problem. Men jag förstår att det inte är för alla.
#15 Det finns ju även femcap som funkar bättre än de gamla pessaren och är mjukare eftersom de är i silikon +den kan ju sitta inne 48 timmar i sträck och bara tas ut och tvättas av och sedan sättas in igen. Så det finns ju alternativ mer än kondom ifall man inte vill ha hormoner eller kopparspiral
#16 det finns även konomder i plast som ger en helt annan känsla 🙂
Är man våt och upphetsat innan kådisen är det rätt förstört när den kommer fram och man kan ju bli torr för mindre
#20 Kan inte uttala mig om det för det har nog aldrig hänt mig. Jag har problemet att vara alltför våt istället.
#12. Jättebra och omtänksamt att du delar med dig av att det finns en till sida av det hela så att man är informerad av vad som kan hända. Inte bara de här typiska skräckhistorierna med mer mens, ont i magen osv som man får upp om man googlar. Meeen, precis som du säger så drabbas inte alla utav det.
Så för en del? Ja, då fungerar det faktiskt klockrent med kopparspiral. Jag är en av dom.
Större delen av min kompiskrets har det också och ingen av dom har heller klagat eller fått några knepiga bieffekter 🙂
Jag har ätit hormoner (p-piller) osv (i 6 år) och min kropp slog bakut och jag var även skeptisk till kopparspiral - men så mycket som jag vart på sjukan tack vare dessa j*vla hormoner och krångel så kände jag att det var värt ett försök. Det var det bästa jag gjort.
Jag mår jättebra idag, hade inte kunnat göra ett bättre val för mig.
Så mitt råd är att testa sig fram. Jag kunde iallafall inte bli mer nöjd än vad jag är idag, jag mår jättebra med min kopparspiral och utan hormonerna 🙂