Trött på mat
Hej, jag har under den senaste tiden bara blivit så trött på mat och jag är inte sugen på någonting längre. Jag känner dock fortfarande hunger väldigt bra och har alltid haft så att om jag inte får mat blir jag irriterad, arg, trött och sur. Så äta måste jag ju för att orka med dagen.
Men så fort jag tar en tugga så är jag trött på att äta och jag äter inte så mycket varje gång på grund av att smaken gör att jag tappar aptiten.
Jag är normalviktig och tränar regelbundet. Har haft "mat-trött-het" förut men då har jag ändå kunnat ätit trots att jag inte har varit sugen på mat. Nu önskar jag att jag kunde överleva på ett piller, för mat, det tilltalar mig inte alls. Får för tillfället inte i mig en normal portion ens och därav blir jag hungrig snart igen. Men aptiten är inte där då heller utan det blir en ond cirkel.
Någon som har haft samma och som har tips på hur man kan komma ut ur detta? Eller tips på hur man kan lägga upp sitt matintag för att det ska bli enklare tills det lägger sig.
(Säger ursäkt i förväg för ev. stavfel, meningsbyggnadsfel osv, men skriver från en platta)
Har nästan samma problem, fast jag kan äta mat, dock finns det inte mycket jag gillar. Därav blir utbudet litet, och man vill bara inte äta. Äter 2 ggr om dagen, en bra dag.
Så jag har inga tips, men kikar gärna och ser vad andra säger :)
Jag har samma problem! :) fast jag är bulimiker..har en lång period jag äter allt jag ser o går upp som fan sen en annan där jag slutar äta o tappar suget för allt.
Jag har faktiskt inga tips! för jag följer det min kropp känner. är jag äcklad äter jag inte. är jag hungrig äter jag. osv..
Jo jag känner igen mig.. I perioder känner jag bara att det är ett illa måste att äta. Ingen matlust, det känns jobbigt att tugga. Önskar då man kunde äta en gång/dag o slippa eländet. Men sen kommer jag ur det på nåt vis?! Jag brukar försöka äta det jag verkligen tycker är gott, eller må bättre allmänt, då detta oftast händer när jag har det jobbigt i livet.
Men jag blir ju hungrig, JÄTTE hungrig. Jag blir trött och seg och hungrig. Sedan äter jag några tuggor och då känner kroppen sig mätt. Men efter en timme blir jag sådär jätte hungrig igen.
Jag har varit trött i flera dagar nu och jag börjar misstänka att det är på grund av att jag inte kan äta ordentligt.
Till lunch idag åt jag en tunn panerad fisk och två tuggor potatis + sallad. Sedan tog det stopp. Fick till och med tvinga i mig de sista tuggorna av fisken så att inte min pappa skulle tro att jag börjat banta eller något.
Men någon timme efter det blev jag hungrig igen, men inte sugen på någonting alls.
Jag upplever att jag inte alls är lika sugen på mat på sommaren på grund av vädret. Det är för varmt för att äta och ofta äter jag något litet på dagen och senare på kvällen när det är svalare. Spansk stil :)
Igår ville jag inte alls äta det resten av familjen åt utan åt surdegsbröd med vitlökssmör och skina och en liten tomat och gurksallad MUMS för att få i mig någonting.
Men jag går och är inte sugen på någonting alls men när jag väl blir sugen så äter jag det. '
Tips är att se till att du verkligen dricker tillräckligt med vatten, för brist på det gör alla trötta i sommarvärme eller när det snart är åska.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Jag vet inte om det hjälper men jag har märkt att jag orkar mindre om jag äter först när jag är vrålhungrig så prova att äta strax innan du brukar bli hungrig.
Hur går det med att dricka då? Jag har också haft perioder då jag inte orkar eller vill äta och då brukar jag göra soppor som är matiga som jag sedan puréar eller smoothies med frukt i. Jag brukar bli ganska mätt på speciellt smoothies och känner att det hela med att bara dricka och slippa använda bestick gör att man inte tänker lika mycket på att det är just mat, efter ett tag blir man lite allergisk mot själva ordet som och då kan enkelheten hjälpa.
Tack för alla era tips. Jag har verkligen tagit mig till dem.
#7 Det är enklare att dricka än att äta. Att tugga är jobbigt. Men jag brukar inte bli speciellt mätt på varken soppor eller smoothies. Har du något tips på någon lite matigare soppa och en smoothie eller något? Det tar jag tacksamt emot!
Linsoppa är gott och enkelt röda linser, krossade tomater, lök och kryddor efter smak sen använder man en stavmixer för att släta till soppan så blir den lättdrucken. Röda linser har bra proteinhalt så borde mätta rätt länge.
#8 jag har i stort sett improviserat för att jag är så otroligt lat men om du gör en soppa är rotfrukter väldigt mättande och sedan lägger du i andra grönsaker eller linser och mixar med matlagningsyoghurt eller vad du nu föredrar. Sedan kan du lägga i köttiga saker om du känner att du vill prova tugga lite.
Och om du vill göra mättande smoothies så är det banan som jag tycker mättar bäst. Ju mer banan desto mättare brukar jag bli. Så om jag är jättehungrig tar jag flera bananer och lite mjölk och är jag inte lika hungrig tar jag bara någon banan och blandar med yoghurt. Efter det slänger du bara i vad du vill. Om det nu är bär, frukter, proteinpulver eller smakessenser.
#4 Ja, jag blir också hungrig! Men aptiten är det som försvinner o lusten till mat…
Samma sak här:-) jag är så j..a trött på mat och har bara ätit frukost och druckit dricka
Jag öppnar kylskåpet och där finns det massa saker man kan äta bara sådär utan att hålla på att greja med att tillaga det osv, men jag vill aldrig äta! Känns jättejpbbigt. Det är ofta som jag inte äter frukost och är trött på all mat. Min mamma hade en gång gjort bacon och ägg till mig och jag tycker det är jättegott men så fort jag äter så vill jag inte ha mer. Det är väldigt konstigt. När jag blir hungrig blir jag arg, agressiv och sur. då brukar jag gå ut i skogen och äta på ett äpple och slappna av och gå hem igen och då har jag lite lättare för att äta 😉
Frida
Haft det ungefär så i 1½ år, man blir så less på det. När jag blev gravid för ca fem månader sen blev det ännu värre i några månader, men nu har det börjat vända lite. Jag verkligen tvingar i mig mat fastän det känns som att jag ska kräkas. Går till dietist för att få ordning på vad jag kan äta och dricka så att jag får i mig allt som behövs.
Shit vad jag känner igen mig!! Det är inte det att jag inte hittar saker jag tycker är gott, men jag vill inte äta det… Jag har löst det så att jag småäter ofta istället. Tar ett par tuggor av något jag känner att jag kan äta just precis NU och sedan väntar jag tills jag "blir sugen" igen.
Vissa saker går bättre att äta än andra. Kall mat är lättare och även soppa. Smörgås är ingen höjdare, sätter sig som en klump i halsen eller redan i munnen och jag vill inte svälja alls.
Jag började med LCHF för ett par månader sedan pga att dottern ville börja och det är hon som lagar maten här hemma. Av någon anledning har det faktiskt blivit bättre efter det. Varför vet jag inte riktigt men både jag och magen verkar trivas bättre med det
Förlåt att jag inte hade några konkreta lösningar men jag ville bara säga att du inte är ensam!
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Det känns skönt att veta att man inte är ensam iallafall. Jag hoppas att detta vänder och att jag kan äta igen som normalt. Men just nu känns verkligen mat som något onödigt ont.
Vill/kan man inte äta mycket åt gången kanske kex med ost fungerar (eller ost på en bit hårt tunnbröd)? Eller någon frukt? Mindre smörgåsar? Eller att man har tillgång till småplock, kanske en ostskiva, en skinkskiva, nötter m.m. Inget som tar lång tid, vare sig att fixa eller få i sig.
Själv är pasta min räddning de dagar då jag inte vill ha någonting. Antingen okokta eller kokta lite så de inte är stenhårda😉
Kan även bero på magkatarr, eller depression.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus