blod i avföring
Hej! Jag undrar över en grej.
Igår kväll när jag skulle gå och ta lite vatten kände jag hur det helt plöstligt började skära långt ner i magen. Har haft lite ont och varit öm långt ner i magen ett tag nu. Det började göra mer och mer ont desto mer jag rörde på mig, så jag försökte ta mig till sängen och la mig ner. Det gjorde ont när jag inte rörde mig också, men det gjorde mer ont när jag rörde på benet till exempel. Det gjorde fruktansvärt ont! Ondare än värkar på förlossningen. Kändes som att någon skärde mig om och om igen i magen. Eller hällde salt i magen. Det gick över i kanske 20 sekunder och kom sedan tillbaka igen. Men till slut gick det över och jag var livrädd för att vara ensam och kunde inte somna heller. Har känt av detta dagen idag också. Kändes även som ett tryck i ändan igår. Har gjort det innan med, men det är nukommet. Har haft lite problem innan med men inte såhär. Jag är rädd för att äta så vägrar äta något. När jag ska tömma tarmen (göra nummer 2) så gör det jätte ont i magen. Men lättar när det är gjort. Kände av det idag också, fick som magknip. Inte så som igår utan lindrigare. Ingenting i mellangärdet, bara sura uppstötningar och lite bröstsmärta av magsyran. Det känns ömt nere i magen och bak vid ryggen. Ibland när jag sätter mig ner hastigt känns det i ändan. Gör lite ont. Det kan skära till då och då i magen. Så långt ner man bara kan komma i magen. Både framtill och baktill. Sen har jag fått hemorrojder. Fick det under min graviditet för ungefär ett år sedan. Innan idag gjorde det lite ont vid tömningen, både i magen och ändan (det skärde) men sedan lättade det efter. Upptäckte blod i avföringen och på pappret, (ljust på pappret men mörkare i avföringen) Inte mycket men lite. Bara i det sista som kom. Inget slem och lite mer ljus avföring än vanligt. Men inte mycket ljusare. Blev jätte rädd. Gjorde ont i ändan efter det. Vet dock inte om det var en hemorrojd eller om det kan vara något annat.. Blir så orolig av detta. Mår lite illa nu, har sura uppstötningar och känner mig lite varm samtidigt som frossa och huvudvärk samt lite trött.
Har lidit av brist på järn, folsyra och b12 som jag tagit tabletter för. (tar tabletter för). Dom har tagit blodprov på gluten och mer vet jag inte, vilket jag inte hade.
Är en 18årig tjej. Lider av ångest/stress och hypokondriker!
Ca: 1.60cm lång, ca: 50kg. Mina matvanor är sådär och dricka är ännu värre.
Är livrädd för ändtarmscancer eller liknande! Vill absolut inte dö redan! Har inget sådant i släkten…
Så nu till frågan: Vad bör jag göra? Kan de vara ändtarmscancer eller någon sådan sjukdom?
Glömde tillägga att det känns mest på höger sida nere i magen men har nu övergått till hela magen där nere. Inte hela tiden men från o till o ganska ofta. Även nere i ryggen vid svanskotan känns det..
Istället för att oroa dig så sök läkare och få gjort en undersökning
att det gör ont när du bajsar är tyvärr rätt vanligt och förvärras av förstoppning det finns till exempel Movicol pulver som rörs ut i vatten man kan prova mot förstoppningen och Xyloproct salva som kan lindra båda finns receptfritt på Apoteket
men först och främst iväg till doktorn…..
Jag har för mig att man blir väldigt dålig av ändtarmscanser, alltså trött och sjuk.
Jag har IBS och kunde få riktigt konstiga smärtor ibland utan att jag förstod varför. Just den där "kniven i magen"-känslan fick jag om jag drack mjölk på morgonen och det tog väldigt lång tid innan jag luskade ut att det var just mjölken på morgonen jag fick så ont av. Om jag drack det på lunchen fick jag aldrig så.
Men eftersom du säger att det går över när du gör numer 2 skulle jag tippa på laktosintolerans men främst IBS. Alla de symptom som du skriver känner jag igen (även oron för ändtarmscanser ;)) men jag är ingen expert så det bästa är att göra som ladydragon säger:
gå till doktorn.
Dock går mina symptom över väldigt fort om jag äter "fel" mat. Alltså på några timmar max men de kan ta sig i uttryck lite hur som helst och smärtan kan flytta sig, bli värre eller gå över. Jag får aldrig feber eller blir trött, om du har sådana symptom också kan det vara allvarligt.
Om det är äldre blod i avföringen, så behöver du gå till en läkare. Att du får ont i ryggenn har att göra med att du har ont i magen, tarmarna. Det låter som om du behöver dricka mer, men även ta hjälp.
Jag tror att blodet i avföringen är endast ett resultat av hemorrojderna. Ibland behöver det inte ens göra mycket ont för att det ska komma en del blod från dem. Sen att det gör ont efter att du har bajsat är väl helt klart då du har hemorrojder. Det är lite så det fungerar.
Så det där med blodet behöver du nog inte alls bekymra dig för men allt det andra som du beskriver så tyder nog på att du kanske skulle må bättre av att uppsöka läkare. Jag tror dock att det inte behöver vara något annat än att du behöver äta bättre. Läkaren kan säkert hjälpa dig på traven där.
Jag har nog haft alla de där symptomen som du beskriver och det har nog bara varit resultat av dålig kost. Så fort jag började ta hand om mig själv lite bättre så hade jag inga större problem längre.
Magproblem kan man ha utan att ha ändtarmscancer. :) Men om du har ofta problem med magen så är det ju nog bra att gå till läkaren, så du kan börja må bättre både fysiskt och psykiskt.
Hur vet man om det är äldre blod? Det var lila/rött. Och på pappret var det ljusrött. Jag har ingen aning om det var gammalt men det tror jag inte.. Det har blivit bättre i magen nu, gör inte ont för tillfället. Har massvis med gaser. Och då får jag som kramp i magen.
Mörkt blod ska man kolla upp. Ljust, färskt blod brukar komma från hemmorojder.
Eftersom du upplever kraftig smärta från magen måste du kolla upp dig.
Okej. För det var väldigt ljust på pappret och rött/lila i avföringen.
Ja, smärtan har gett med sig nu. Men det känns som det kommer från äggstockarna nu. Så kan ha med att jag har ägglossning. Kan ju vara hemorrojd.. Då det gjorde ont i ändan efteråt även när jag satt..
Märker jag blod en gång till så kommer jag kontakta läkare direkt.
Blod i själva avföringen bör kollas upp.
Okej. Men jag vet inte om det kom från hemorrojd eller inte. Men jag ska kolla upp det ändå.
Jag vart nyss på toaletten igen. Det fanns inte ett ända spår av blod, bara på pappret (ljusrött färskt) plus att det gjorde ont i ändan.
Kolla upp det. Det kan vara något allvarligt. Sådana smärtor är inte normalt och speciellt inte blodet. Hemorrojder eller inte, du måste kolla upp det så att du kan få behandling.
Håller med #12. Att du skrev att smärtorna var värre än att föda är alarmerande.
Okej. Jag ska göra det.
Ja, det var bara tillfälligt och det är inte säkert att det har med tarmarna att göra då jag haft värk i äggstockarna en tid. Det finns ngra som har likadant som har endometrios med den smärtan som jag beskrev.