Brytna revben?
Alltså förlåt om den här inte passar in på kvinna iFokus, men jag kunde inte hitta någon bra sajt :/ och jag är ju kvinna ;) Igår ramlade jag av pållen och slog i sidan(tror att han råkade sparka mig), jag tappade andan. Det var den värsta känslan jag någonsin känt, att inte kunna andas. Men jag tog djupa och lugna andetag och sedan gick det att andas igen… Men jg kunde knappt gå för det smärtade något fruktansvärt, efter ett par minuter kom jag på benen och gick och borstade av mig. Jag är rädd att jag har brutit ett revben eller så :/ jag har aldrig brutit något förut(är 13)… Smärtan sitter ungefär en och en halv dm under armhålan, den känns inte om man sitter still, bultar inte liksom. När jag rör på mig gör det ont, och om jag tar djupa andetag. När jag dricker eller äter känns det inget. Någon som vet om det är revbenen? Och vad ska jag göra? Kan jag göra något för att minska smärtan, det gör inte JÄTTEont. Jag kan gå och så, det gör ont men det funkar. Jag ska nämligen till Gotland på semester i överimorgon och vill INTE ha ont! :'( Hjälp?
Som sagt, säkert fel sajt. Men snälla?
Om du misstänker det, bör du åka in till sjukhuset och få det kollat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 mm… men dom kan väl inte göra något åt det i alla fall eller?
#3 Man bör kolla det oavsett. Finns risk för inre blödningar osv om man bryter revben.
#4 ok tack för det snabba svaret :)
#4 ok tack för det snabba svaret :)
Ökar smärtan när du hostar? Du kan ju ha fått en spricka i revbenet och det kommer man inte göra så mycket åt MEN man brukar få mer ont någon dag senare och då kan man behöva smärtlindring.
Du skriver att det gör ont när du andas och har man otur kan revben punktera lunga men då borde du ha väldigt svårt att andas.
Tycker du skall rådgöra med sjukvårdsrådgivningen. Alvedon och Ipren kan du ta i kombination mot smärta om du tål dem. Det dämpar smärta bra.
Mvh kirurgsjuksköterska
När jag bröt mina revben (då var det två på ena sidan, ett på det andra + två sprickor) så fick jag det röntgat och sen när de konstaterat att inget invändigt låg i farozonen fick jag gå hem igen.
Man kan få lite smärtlindrade (jag fick en annan typ av hostmedicin också då jag hade hosta som störde) men högst troligt rekommenderas Ipren och Alvedon (precis som #7 säger) - det går liksom inte att linda in dom på något sätt då de kan läka fel osv fick jag veta.
Ring 1177
#7 ja smärtan ökar när jag hostar, fast inte mycket, och jag har inte Svårt att andas, det gör bara ont om jag tr djupa andetag. Ska ta en Alvedon idag innan jag går till skolan :) Tack alla andra för svar!!! :)
Om det "bara" är spräckta revben så gör man inte mycket åt det, bara att äta smärtlindrande och ta det lugnt tills det är läkt. Men det KAN vara benflisor som sticker ut från brottet och det kan finnas risk för lungpunktering, så du bör absolut få det kollat bara för att vara på den säkra sidan.
#11 okej, tack :) ska antagligen åka i veckan
#12 Åk in så fort som möjligt istället. För säkerhets skull.
I december hostade jag sönder ett revben. Jag röntga de bara å man kan som sagt inte göra ngt åt de. Jag hade haft rethosta i 3 veckors tid och hosta så jag nästan spydde. Man kan inte göra så mkt. Dom sa bara att jag skulle hålla mig runt revbenen (pressa emot) så jag inte skulle slita mer på dem när jag hosta! Har lite ont än idag. Hosta sönder ett till fast på andra sidan sen. Jag grät så otroligt mkt för det gjorde så himla ont, aldrig känt så mkt smärt i mtt liv när detta skedde :(
Beror sig på hur stor skadan är men 6-12 månader läketid sägs de och man får INTE lyfta tungt.. Jag lyfta en stor altan för 2 månader sen, POFF så hade jag otrooooliga smärtor i revbenen igen :(
Hoppas det går bra för dig, och kryp på dig!
#14 tack :) jag har ännu inte vart till läkaren, fast jag tror inte att det är revbenen längre :-) smärtan har förflyttats till ryggen mer och halverats :) jag kan böja mig framåt, andas tungt utan att det gör ont alls :) Och att hosta gör bara liiiite ont ;-D
Jag tror att jag bara sträckte en nerv eller något?
Åk och kolla det ändå. Alltid bra att vara helt säker! :)