Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3190 ggr
[Zlarviig]
0

Gravid?

Hej! Nu är det såhär, att jag är orolig över att jag kan vara gravid. Jag hade mens mellan söndagen den 19 maj till torsdagen den 23 och på torsdagen en vecka efter, alltså den 30 hade jag oskyddat sex. Nu har det alltså gått 4 dagar och jag borde få ägglossning ungefär nu. Jag brukar märka av den tydligt men nu har jag inte märkt något alls. Vågar inte berätta något för mamma då hon kommer ringa runt till hela släkten och skapa massa onödig drama som jag bara inte orkar med just nu. Om det är så att jag är gravid så kommer jag ju självklart att berätta för henne, men jag vill inte skapa drama helt i onödan om det ändå inte är så. Så vad jag undrar är, hur stor risk är det att jag kan ha blivit gravid? Vad finns det för tecken på att man är gravid och hur tidigt kan dem börja visa sig? Hur långt måste jag vänta innan jag kan ta ett graviditetstest? Kan jag köpa ett graviditetstest själv även om jag är under 18? Skulle bli glad om någon kunde ta sig tid att svara på mina frågor och hjälpa mig förstå det här lite bättre. :)

Destany
2

Det e nog inte så stor risk att du blivit gravid men för att testa kan du gå till ungdomsmotagningen, de har tystnadsplikt. Det e olika när man märker att man e gravid jag märkte inte det från v 12 då jag började må illa o spy. Man kan testa från den dagen mensen är beräknad då tror jag det e som säkrast

Charlott_
0

För att vara på säkra sidan så testa dig 23- gånger. För äggen kanske inte är just befruktat när du väl gör testet. Men sedan kan bli befruktat. Förstår du vad jag menar?
Om du tycker det är jobbigt så ska du ju inte behöva berätta något för henne om du inte behöver hjälp med något.  Tror ungdomsmotagningen hjälper dig med det mesta :)

Charlott_
3

#2 Oj mena 2-3 ggr :P ahhahah

[Zlarviig]
0

Tack för era svar! Jag får väl gå till ungdomsmottagningen och kolla det, hade tänkt sätta in en p-stav också, någon som vet om det kostar, vad kostar det isåfall?

Afturelding
0

Hurvida p-stav kostar beror på vart du bor. Men Nexplanon (som är den vanligaste) kostar 1050 kronor ungefär utan subventionering. I mitt tidigare län så kostade de 60 kronor för kvinnor under 23, så det där är väldigt olika.

Jag hoppas det går bra för dig på ungdomsmottagningen :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Zlarviig]
0

Oj vilken skillnad! Jag bor i stockholm.. Min kompis sa något om att det kostade 100-200 kronor men jag vet inte om jag blandar ihop det med hennes abort.. Tack så mycket :)

Afturelding
0

#6 Jag bodde i Stockholms län förut, så då bör det vara 60 kronor som jag fick höra :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se