Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7718 ggr
Anonym
Anonym
1

Skavsår

Hej!

Igår var det sjukt varmt, och jag var lagom svettig under hela eftermiddagen (var hemma hos min syster och det var så sjukt varmt i hennes lägenhet så det inte går att beskriva). Min binda skavde mot huden och svetten, så nu har jag skavsår.

Det gör ont när jag går med binda, men vill inte använda tampong för att jag blöder inte så mycket, så jag vill inte torka ut i onödan.

Finns det något jag kan smörja in mig med? Kortisonsalva innan jag går och lägger mig?

Thaeri
0

Jag kan tipsa om menskopp annars, det är typ som tampong rent praktiskt, fast inte lika uttorkande, och så behöver man inte tömma mer än 2 ggr om dagen om man blöder lite till normalt. Mindre risk för infektioner också då det inte blir lika mycket yta för bakterier att växa på, plus att det inte blir samma lukt som med binda eller några skavsår :)

Annars vad du ska göra vetitusan… hålla rent och låta det läka av sig självt?

Anonym
Anonym
0

#1 Menskopp har jag hört talats om förut, men har inte tänkt på att beställa en än 🤪

Har varit osäker på vilken storlek jag ska ha..

Jo, jag ska försöka lufta skavet så ofta jag kan… Förhoppningsvis är mensen över snart, för att jag har börjat blöda mindre och mindre sen igår. 🧟‍♂️

Thaeri
0

#2, de flesta märken har garanti för det, så om man råkar beställa fel storlek är det inte hela världen. Annars brukar det vara den mindre som gäller om man inte fött barn vaginalt (men även då för många) eller blöder väldigt mycket. Slidan har ju en förmåga till att vara trång liksom 😉

Jag borde förresten ta och beställa en ny såhär i badtider… Klarar verkligen inte tampong, men det är rätt trist att behöva säga nej till att gå ner till stranden pga mens. Och förvara den utom räckhåll för katter den här gången 😛

Anonym
Anonym
0

#3 Hur mycket jag blöder går i perioder.. Ibland känns det som att jag töms på blod, ibland är det "lagom". Men jag antar att man får tömma lite oftare då helt enkelt? 😛

När man har menskopp, ska man ha en tunnare binda på trosan ifall att det skulle komma ut lite? Jag har alltid en tunn binda om jag använder tampong, för att det är många gånger som blodet runnit nerför tråden.

Förvara den säkert då, katter har små tassar och slugna hjärnor 😉

Thaeri
0

#4, precis så ja. Du märker ju hur ofta som behövs efter ett tag, det viktiga är att det blir minst var 12:e timme bara.

Trosskydd kan vara bra att ha ja, särskilt de första dagarna. Men det är ju fortfarande stor skillnad på det och binda värmemässigt.

Haha, ja. Och de jag har nu är ännu påhittigare än de som fick tag i koppen🐱

Anonym
Anonym
0

#5 Tack för dina svar 😃

Niini
0

Prova att smörja med bepanthen eller motsvarande :)

Mabrotnosh
0

Placera bindan på ett annat sätt och går inte det finns det längre bindor på affärn att köpa som gör att det kanske inte placeras en ond kant på just skavsåret. Är mensen över snart är det ingen ide att smörja in det. Det går över efter en dag.

Agda
0

Jag tycker trosskydd fungerar lika bra som binda om man blöder lite eller har tampong, den sitter inte heller över lika stor yta. På apoteket har de något trosskydd (märke Apoliva, tror den är i grön förpackning) med bomullsliknande yta, den tycker jag är bra. Använder även Apolivas nattbinda (lila förp.), även den har bomullsliknande yta. För mig har de fungerat mycket bättre än mina tidigare bindor med plastig yta. När jag har blivit lite sårig utav bindor så tycker jag att intim olja och intim fuktgel har fungerat bra + luftning så snart mensen är slut.

Anonym
Anonym
0

Det gick faktiskt över på en och en halv dag cirka, det behövde bara torka och luftas lite från svetten och kontakten med bindan. Bindan sitter alltid bra, så det är inga problem. Det enda problemet var värmen! 🥵

Tack för alla svar 🙂