Varför eksem?
Hej, jag får ibland eksem-liknande utslag, speciellt vid magen och på armbågarna. När jag var och visade upp utslagen på armbågarna hos sjuksyster för några år sedan så sa hon att det var torreksem och skulle gå över om jag smörjde in mig med salva.
Men problemen har inte gått över och jag får utbrott då och då. Vi har testat att byta sköljmedel och tvättmedel, använda olika tvålar osv - ingenting hjälper.
Jag blir snart galen, det kliar så mycket. Jag smörjer in mig med kräm från Apoteket mot lindriga eksem och tillslut brukar det gå över, men går det inte att undvika utbrotten från första början?
Här kommer en osmaklig bild på magen. Det är rött och flammigt. Fult också.
Har samma problem. Får det på lår och i armveck. Det kliar som ja vet inte vad!! För att bli av med dem behöver jag använda hydrokortison och smörja regelbundet.
Eksemen brukar oftast dyka upp när det är kallt ute (men ibland även mitt på våren/sommarn). Jag har alltid haft exem, ända sedan 5 års ålder…
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
jag får ganska lätt eksem också.
Kan t.ex inte diska utan handskar helst, likaså med rengöringsmedel (tur att vi har diskmaskin).
Men får även lätt på vintern
har hydrokortisonsalva
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har man jobbig eksem så tycker jag att man ska gå till läkare och få utskrivet en starkare kräm än de som finns att få tag på receptfritt. Ifjol hade jag massa eksem på händerna och fick utskrivet en kräm, tog ett tag innan eksemet försvann men sedan dess om det kommit tillbaka så behöver jag bara smörja med krämen 1-2 gånger och sedan använda mjukgörande kräm så försvinner det.
Tror jag smorde en gång dagligen i någon vecka, sedan typ varannan dag och till slut med 3-5 dagars mellanrum innan jag slutade med krämen. Slutade man för tvärt efter att ha använt den länge kunde huden reagera. Jag smorde in krämen på kvällen innan jag skulle lägga mig, morgonen efter smorde jag med mjukgörande kräm.
Min son hade på samma ställen flera vintrar i rad. Vi provade allehanda krämer doktorer och sköterskor rekommenderade utan resultat. Det slutade med att jag tog min husmorskur; Olivolja - och vips var det borta inom 1 vecka. Tog fram den direkt nästa vinter och så slapp han att det bredde ut sig som vintrarna innan - och försvann direkt.