Tappad matlust
Jag är 18 år och var i tisdags hemma hos min kompis pojkvän, då med min kompis, hennes pojkvän och hans killkompis. Jag drack mycket alkohol och rökte mycket. På kvällen sov jag bredvid pojkvännens kompis och vi bytte nummer. Men nu till själva grejen, när vi var där i tisdags hade jag ingen matlust alls när vi skulle äta, vi hade redan druckit ganska mycket innan maten, trots att jag knäppt ätit något innan vi åkte dit. Sen dess har jag inte haft någon matlust alls. Jag brukar äta runt fyra mackor OCH en yoghurt som frukost (sådan liten förpackning som man köper 4st) och sen lunch, mellanmål och middag och nu har jag knappt ätit något annat än en halv yoghurt om dagen sen tisdags. Jag har också blivit jättetrött väldigt tidigt på kvällen och jag antar att det beror på att jag inte får i mig någon energi. Jag försökte tvinga i mig en tallrik flingor igår men det gick verkligen inte. Jag åt inte för upp allt och ändå mådde jag illa efteråt. Jag brukar vara jättepigg på dagarna och ta långa promenader och vara ute hela dagarna och kvällarna med mina kompisar men nu har jag somnat runt 8 varje kväll. Kan tillägga att jag inte hade sex då jag hade mens, så jag är inte gravid iallafall. Vad kan min förlorade matlust bero på? Det är väldigt jobbigt för kroppen att inte få den energi den är van vid. Någon som kan hjälpa mig förstå det här?
Förlåt, det ska stå 17 år, inte 18.
Du behöver se till att få i dig vätska och kanske inhandla ngn näringsdryck. Ger det sig inte så måste du till läkaren (ring och diskutera med vårdcentralen) dina inre organ kan ju ha blivit påverkade. Undvik folk som dricker sådana extrema mängder. Jag hoppas att du tar mer hand om dig i framtiden.
Jag har druckit stora mängder vatten dem här dagarna eftersom jag känner att jag är hungrig, men jag vill INTE äta. Det börjar bli läskigt nu, jag åt ett äpple på hela dagen igår. Min kompis försökte få mig att äta lite potatis, men jag bara mådde illa av tanken. Jag förstår inte vad det här kommer ifrån. Kan det bli så av att man dricker alkohol? Jag brukar inte dricka annars, det händer kanske en gång om året. Drack mycket oftare förut, men har aldrig varit med om det här! Kan det ha något med att jag träffade den där killen att göra? Jag har aldrig velat äta framför killar och har gått helt utan mat när jag har umgåtts med killkompisar. Och jag har dåligt självförtroende. Kan det vara något undermedvetetet som får mig att inte vilja äta eftersom jag håller på att smsa med honom hela tiden? Det känns som att jag skäms när jag försöker trycka i mig maten och jag känner mig faktiskt lite nöjd men ändå arg och rädd när jag inte äter något, även om jag egentligen vill äta men inte kan. Tänk om det är något psykiskt och inte fysiskt? :S
Ring sjukvårdscentrslen. Det är farligt att inte äta och påverkar hur din hjärna tänker.
Men jag vågar inte :( Jag har nästan fobi för att prata med doktorer och sånt. Och min familj skulle flippa ur om dem visste att jag inte åt, dem skulle tro att jag fått en ätstörning.
Du är sjutton år. Det dotter en söt sjuksköterska i andra ändan. Om du inte gör det HB är kan du i värsta fall få spendera Mkt tid med läkare. Utan näring och fett fungerar inte din hjärna. Det är därför människor med ätstörningar fastnar så hårt. Ring nu, man blir inte bättre om man inte försöker. Annars får en vän ringa åt dig.
Okej jag ska försöka ringa idag. Ska be min kompis hjälpa mig med det. Tack för hjälpen.