Hormonspiral
Hej på er alla jag-vill-ju-bara-knulla-utan-att-bli-gravid-men-jag-tål-knappt-hormoner-och-jag-har-överjävlig-mens.
Jag vill berätta min historia för er som nyligen fick en happyending. Från att jag fick mens vid 13 års ålder hade jag hemsk mens, det blödde som ett öppet sår, ont som jag skulle skita ut ett skrivbord varenda gång (jag har inte fått barn, så till er som fått det, no offense - jag beskriver bara hur jag kände det). Fick P-piller utskrivna, började med Neovletta, men fram till jag var 20 pendlade hann jag testa Trinovum, Yasmin och en till som jag inte minns namnet på. Alla gav mig samma problem - överjävlig aptit, ingen sexlust, finnar, humöret från helvetet, men samtidigt, lite mindre mens och ingen bulle i ugnen. Anledningen till att jag tvingades sluta med p-pillrena var att genomsnuttligt efter ett år började jag störtblöda i flera veckor utan anledning - och ppillrena byttes ut. Jag testade p-spruta som verkade fungera ganska bra - tills jag i min dagbok upptäclkte hur överjävligt jag mådde de första tre veckorna efter den höga dosen hormoner i kroppen. Jag slutade med p-spruta efter 2 år, fortfarande ingen bulle i ugnen men en kropp som kändes helt i obalans och en depression som inte gav med sig (depressionen kan jag inte skylla på p-sprutan då jag anser att den var "lämplig" med tanke på min levnadssituation).
Så, jag lät min kropp bara vara, och efter bara tre veckor efter p-sprutan skulle tagits började jag blöda och fick tillbaka min regelbundna mens. En veckas rejält med blödningar, jag la 400 spänn per mens, inkl. cykloF, bindor, tamponger.
I ett halvår härdade jag ut, sedan kände jag att jag inte fixade det mer, mådde så fruktansvärt dåligt vid varenda mens och min pojkvän och jag började diskutera alternativ. Det kom så långt att jag tom funderade på att sterilisera mig - då varken jag eller min pojkvän vill ha barn, men vid 22 års ålder ska man inte behöva ta det beslutet så tidigt så ett preventivmedel behövdes och något som skulle lindra min mens.
Fick förslaget att testa kopparspirtal av min kompis, och barnmorskan rekommenderade p-ring, eller p-stav. Då jag varit så skrämd av hormoner genom tidigare åren ville jag ha så lite hormoner som möjligt, och då kom förslaget om hormonspiral. Eftersom jag inte fött barn rekommenderas det ibland inte, verkar bero mycket på vart man går. Men det verkade också vara det som utsöndrade minst hormon och att det verkar så lokalt, ett säkert skydd och ett långt skydd, slippa ta tablett varje dag, inte behöva vara extra försktig om man haft influensa eller liknande, och det bästa av allt - mindre blödningar, kanske oregelbundna men mindre.
Om du har svårt för att läsa detetaljerade beskrivningar av hur jag upplevde insättandet föreslår jag att du slutar läsa nu.
När man sätter in en spiral rekommenderas det att man gör det vid menstruation, eftersom livmodern är lite mer elastisk (tror jag det var). Det första som skedde efter jag satt mig i den kalla stolen var att mäta livmodern, om den är för liten går det inte att sätta in den eller så är risken att det spänner för mycket (osäker här - om det spänner elller om det är omöjligt attt sätta in den). Jag var 7.5 cm och de hade inte satt in den om det var mindre än 7. Insättandet kändes som en skarp mensvärk, och jag var oerhört spänd, tyvärr trillade den ut direkt efter vi satt in den (barnmorskan beskrev att den "ploppade" av). Jag var skitledsen, men stället jag var på så är de helt fantastiska, och de beställde en ny spiral till mig och jag skulle få komma tillbaka några dagar senare när mensen kommit igång ordentligt.
Kom tillbaka två dagar senare - en äldre barnmorska tog emot mig den här gången, hon hade mer erfarenhet, skarp mensvärk i 2-3 minuter, men när den var på plats kändes det verkligen bra. Och jag fick en kram av barnmorskan, det gör så mycket när man känner sig så ja, utlämnad, naken (no SHIT?!). Efteråt blödde jag i 3-4 dagar, och hade molande mensvärk i cirka 1,5 vecka och svullen.
Nu är det tre månader sen jag satte in min spiral - och jag mår så jävla bra. Jag har haft 2 små blödningar runt datum jag skulle haft min vattenfallsmens.
Jag har även bra sexlust, inga humörförändringar, inga acneutbrott, samma aptit.
Jag kan verkligen rekommendera hormonspiral, men kom ihåg - alla är olika. Och ni barnmorskor som sätter in dem och som stöttar upp efteråt - ni är fantastiska.
Stay safe and lets just fuck and be happy :)
Puss.
E
Har också nyligen fått en hormonspiral och är väldigt nöjd! Varken viktuppgång eller mår dåligt av det lilla hormon jag får.
Har mensen kvar och den håller tyvärr på i minst 10 dagar, men det gjorde den innan oxå. Men då var det massor av blod och blodbrist som följd. Nu blöder jag ytterst lite, bara lite länge…
Hade gärna varit den som inte fick nån mens alls, men sådan lyx blev det inte. ;-)
Kostar ju lite att köpa (ca 1000kr) och är inte jätteskönt att få insatt. Men om den sätts in rätt, så sitter den där i 5 år och blir då billigare än p-piller.
Risken för blodproppar eller andra mindre roliga biverkningar är även det minimalt.
Jag har inte fött barn och provade innan kopparspiral, men den skavde.
Så nu är jag nöjd och slipper oroa mig för att bli barn nu när jag blivit lite gammal för det.
/Elisa
Är det inte gratis eller billigare om man är under 22 eller är det olika i varje kommun kanske?
Värt att nämna är att man får 500 kr tillbaka på den om den måste tas ut inom ett par år.
Hur länge har du haft din? Mensen kan ju försvinna, samtidigt kan jag tycka att det är en skön bekräftelse på att kroppen fungerar som den ska :)
Kan hända att den är billigare eller gratis när man är under 20. Jag är 40 så där är det kört med att få saker gratis. 😉
Kan nog vara från kommun till kommun också.
Har haft min sen februari, så det är inte säkert att den har stabiliserat sig riktig ännu. Kan ta ett år har jag läst.
/Elisa
Måste säga att detta ämnet kom upp galet på en galet passande tid för mig! Haha
Ska ringa och boka tid imon för att diskutera hur jag ska göra då jag får hemska bivärkningar av hormoner och troligen testat allt fram tills nu känns det som.
Tänkte fråga ifall kopparspiral var möjligt och nu gav ni mig ett förslag till att fråga om!
TACK! :D Haha
http://isabellarun.weebly.com/
Jag har också hormonspiral och jag är supernöjd. Har haft den i 5 år, bytte ganska nyligen till en ny. Jag var bara 18 när jag satte in den första gången men det gick bra. Det är väl rabatt på alla preventivmedel när man är yngre, minns inte hur många procent billigare det är. Men även att den kostar straxt över 1000 kronor så är det helt klart värt det, den sitter ju faktiskt (om allt går som det ska) i 5 år. Jag har inte haft svåra blödningar from hell, men stora problem med hormoner och detta fungerar bra för mig.
Min mamma och min syster har kopparspiral och dom blöder massor när dom har mens, plus världens mensvärk på det. Jag tyckte syrran skulle ta hormonspiral men hon är lika känslig för hormoner som jag, om inte ännu känsligare, så hon ville inte riskera det.
Mvh Linn