Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 13617 ggr
Anonym
0

Fett hår snabbt

Tänkte lägga in det här på hår iFokus, men eftersom att det inte finns en anonymfunktion där så lägger jag in det här istället.

Mitt hår blir fett väldigt snabbt, redan andra dagen efter att jag tvättat det så är det smutsigt och fett. Jag tvättar det varje dag, men det är inte bra för min hud att duscha så ofta så jag skulle egentligen behöva ändra det till varannan. Jag använder olika schampon och balsam, tar det som finns i badrummet, kan det bero på det? Vad ska man annars använda?

[AndreaPirlo92]
0

Testa balsam metoden. :)

Anonym
0

Men då blir det ännu fetare, och dessutom måste man ha ett speciellt balsam och jag vet inte vart man får tag på sådant.

mikkan01
0

Svårt att säga hur folk ska få det mindre fett men det går ju att testa sig fram.

För det första borde du verkligen, verkligen försöka duscha håret mer sällan. Varannan dag är ju bättre än varje men det mest optimala är 1-2 ggr i veckan. 
Testa byt shampo och balsam, ett lättare balsam som ex. neutrals skulle kunna funka. Applicera balsamet i enbart längderna. Försök att inte ta på håret så mycket också, mycket av det feta i håret tillför vi genom att röra håret för ofta. 🙂

~mikkan

Anonym
0

1-2 gånger i veckan är ju alldeles för lite, tycker jag.. Skulle se ut som att jag inte tvättat håret på 2 veckor. Men ska prova naturelles, hur mycket kostar det och kan man köpa det på vanliga mataffärer?

[AndreaPirlo92]
1

Nej det blir inte fetare. Duschar du med schampoo så torkas hårbottnen ut och då producerar kroppen mer fett, alltså blir håret fetare. Med balsammetoden produceras inget nytt fett så håret blir fräschare.Och det är jättelätt att hitta schampoot och balmsamet i affären.

Denna metoden gjorde iallafall att jag fick från att tvätta håret varje dag till att tvätta det en gång i veckan  - och det såg superfräscht ut.

Anonym
0

Men i början är det väl väldigt fett när man börjar med metoden? Jaså, jag har läst att man måste köpa ett speciellt balsam och att man måste beställa det från internet.. Vad ska det vara för balsam då? Vilket använder du?

[AndreaPirlo92]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anledningen för att håret blir fett när man börjar med det är för att folk inte sköljer håret tillräckligt noga. Tänk att skölja håret dubbelt så länge än vad du brukar göra, då funkar det.

Man ska använda ett sista schampoo som tar bort alla rester i håret (smuts,styling-rester osv) och sen använder man balsamet som vanligt.

Här är också produkterna som man kan använda - som finns i de flesta vanliga mataffärer.

[glitterglam]
0

#4 Naturelle schampo och balsam finns på Ö&B för 9 kr/flaska. Annars finns det i vanliga matbutiker också. Jag använder det och kör ganska noggrant efter balsammetoden. Däremot har jag inte provat neutrals som #3 skriver.

pyromanen
4

Tvättar man ofta så störs naturliga balancen och det produceras mer "fett", som nåt sätt kroppen tar till för att försöka återställa balancen. Det är lätt hänt att man då tvättar ännu oftare för att man inte vill det ska se fett ut och då blir det ännu snabbare fett…  Det handlar alltså om att bryta ett negativt mönster. 

Jag har gjort det ett par gångar genom att låta bli tvätta på 5-6 dagar t.ex. i samband med ledighet eller liknande där ingen eller få ser eländet. Och efter det vänta minst 3 dagar mellan tvättarna.

Bananbullar
2

För snart två år sedan hade jag exakt samma problem som dig. Mitt hår blev fett innan jag hade kommit hem från skolan. Jag bestämde mig för att testa balsammetoden och det har varit min räddning! Det är lite svårt i början, det måste jag erkänna, men nu är det som en vana. 

Jag använder Coop xtra balsam som tvättbalsam. Alltså, det använder jag i hårbotten och knådar ordentligt och sedan sköljer ordentligt. Sedan använder jag TreSemme Natural i längderna som får sitta i lite innan jag sköljer av. Båda balsamen finns att köpa i matbutiker. 

Som sista schampoo använde jag Coopxtra shampoo :) 

Detta gjorde att jag gick från att tvätta håret varje dag, till att tvätta det ungefär 2 gånger i veckan.

Timmorn
0

Det handlar om sulfaterna som finns i shampot. Sulfater är uttorkande och har torkat ut din kropps naturliga återfettning så tvättar du inte varje dag som det är vant vid så blir det fett på en gång.
Om du inte är i tonåren förstås, när jag precis kom in i puberteten så blev mitt hår jättefett. Fast då hade jag ingen aning om vad sulfater var så det kan säkert ha berott på det också.

Det finns ingen jättesmidig lösning att bara byta shampo.. För byter du till ekologiska shampon och balsam så tar det 3 månader att vänja in sig ordentligt för hårbotten och få tillbaka det naturliga rengöringen, detsamma med balsammetoden. Egentligen ska man låta håret bli jättefett i kanske 2 veckor någon vecka då man inte ska träffa folk, för då kan det gå ner på 0 igen.
Du kan säkert testa att skölja med äppelcidervinäger för att få Pht i hårbotten att bli normal igen. Då borde det inte bli fett.

Naturelles shampo innehåller sulfater, det var det jag använde innan jag bytte till ekologiska alternativ som inte var djurtestade innehöll inga parabener, sulfater osv.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Malin3033]
0

Vad innebär balsammetoden?

[glitterglam]
0

#12 Att man ska slippa schampo som torkar ut hårbotten och att man inte ska använda schampon och balsam med silikoner i. Man tvättar alltså håret med balsam och det ska "vara godkänt", inga dåliga ämnen i alltså, det finns en lista över sånt på hemsidan nedan. Och de som har vågigt eller lockigt hår får dessutom finare lockar.

All info finns på www.lockig.se
Viktigt att läsa igenom noga så man gör rätt från början. Finns även forum där man kan ställa frågor.

Timmorn
0

Det finns även ekologiska shampon och balsam som i grunden gör samma grej. Inga farliga ämnen i. Ecocosmetics, dermanord, Maria åkerman, John Masters Organics, Elijah sahil, Karawan, osv.
www.softskin.se - ska ha en blogg som listar ämnen och bra produkter
www.naturligtsnygg.se
www.bodybazaar.se också bra
Sulfater torkar ut hårbottnen
Parabener är konserveringsmedel
Mineraloljor kan lika gärna vara samma saker som finns i plastpåsar och bensin om jag inte minns fel, skit iaf

Det finns många ämnen som man inser innehåller cancerframkallande ämnen. Ja ju mer man läser på desto mer skrämmande blev det men ja.. Jag tror både softskinbloggen och naturligtsnygg ska ha någon kategori som förklarar det närmare :)

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Blanksteg
0

Jag kommer definitivt handla mycket på softskin.se!

Timmorn
2

#15 Anna hon som äger butiken och bloggen är väldigt trevlig och svarar på alla tänkbara frågor man kan ha :)
Bara pma om du har några frågor, fast självklart är det ju säkert olika med hårtyp och sånt i vanlig ordning :)
Jag har gjort 2,5 av 3 månader av invänjningsperioden, började med att göra en äppelcidervinägersköljning och har inte haft så stora problem med fet hårbotten. Har använt eco cosmetics för 79 kr till att börja med. När den är slut ska jag snart beställa hem pulvershampot och testa det faktiskt :)

Massvis med spännande produkter finns det!!

[Devya]
0

Jag använde mig också av balsammetoden och det fungerade. Tog dock nästan två månader innan det fungerade för mig. Jag fick dock sluta sen då det faktiskt fungerade eftersom min sambo tyckte att håret luktade inte så gott med bara balsammetoden, även om håret såg riktigt fräscht och vackert ut i flera dagar innan jag behövde tvätta håret.

Agda
0

Ett schampo som fungerar riktigt bra för mig är detta: http://www.yves-rocher.se/control/har/normalt-har/glansande-har-varje-dag-glansgivande-schampo/?cmSrc=Category

Till det använder jag något av Barnängens balsam. Tvättar håret med 3-5 dagars mellanrum. Tror det är viktigt att man inte byter produkter så ofta, jag byter aldrig schampo utan bara balsam sorterna då och då (men där håller jag mig ändå inom samma märke).

Charlott_
0

Hej!

Du har duschat bort halgen i ditt hår! Det är de vita som sitter på hårstråt när du drar av ett hårstrå! För att återfå de så får du helt enklet gå med fett hår och duscha 2-3 dagar i veckan.. Att duscha varje dag är inte alls bra, du kan du eksem och utslag efetrsom du torkar ut hårbotten.

Visst är de inte fin smed att gå med fett hår med man får göra de ifall man vill ha tillbaka talgen. Gör de innan sommaren iallafall. Bättre de än att få eksem :)

Charlott_
0

#19 Balsam metoden är egentligen inte bra då balsam INTE ska vara i hårbotten. Bästa sättet är att låta talgen komma tillbaka genom att dämpa du schamponeringen :)

Saga85
4

Jag hade också problem med fett hår, tills jag skippade schampo och balsam helt. Jag tvättar håret ungefär varannan dag, men endast med hett vatten. Visst, i början var håret fett, men det gick över. Nu är det lent och fint, och kan bli lite fett om jag inte duschar på någon vecka eller mer.

Numer använder jag endast schampo om jag har haft hårspray eller gel i håret (eller när jag fått kroppsvätskor i håret ☺️).

Lycka till!

Charlott_
0

#21 Varför använder du bara schampo? Schampo öppna hårstrået och balsam ''limmar'' igen topparna. Balsam ska du bara ha på längderna och INTE i hårbotten..

I schampo finns de något som heter Tensider. Det är de ämnet som gör rent håret :)

Och vad menar du med kroppvätskor i håret? Svättköttklarna runt och hårsatserna luktar ingenting så slit inte ut håret i onödan :)

Saga85
3

#22 Va? Jag använder kanske schampo någon gång om året, det är så ofta jag använder andra hårprodukter.

Och med "kroppsvätskor" menade jag sånt som kan komma från pojkar som blir lite väl uppspelta (börjar på s och slutar på perma) 😉

[Kajsa91]
0

Försök tvätta var 3 dag iaf.
Har du långt hår så sätt upp det tredje dagen om det ser för hemskt ut. Använd torrschampo kanske?

Har själv inge problem med det, tvättar mitt hår 3-4 dag ungefär, men kan gå en vecka utan att det känns eller ser de minsta fett ut ifall jag inte haft i för mycket hår produkter ;P haha.

Annars är ju en lösning att bara tvätta håret, inte duscha om det är dåligt för din hy :)

Charlott_
0

#23 Schampo har ingenting med det feta att göra. Det är schampot som rengör ditt hår. Isådanna fall får du ju skippa balsamet. Men eftersom att du skriver att du använder schampo någon gång om året så är frågan hur du får det hår RENT annars?????? :S

Charlott_
0

#23 Jag undrar även hur man får sperma i håret? Då undrar jag vad du har för sexliv om du får de! hahaha :P

vinteralvan
0

På Grön gåva har dom jättebra schampon utan konstiga ingredienser som man måsta vara kemiskt för att fatta.

www.grongava.se

Saga85
0

#25 Jag använder varken balsam eller schampo som jag sa innan. Rent blir det av varmt vatten.

#26 Haha, jodå, det har hänt någon gång ibland ☺️

hulahulla
0

Jag har kört på balsammetoden säkert 3-4 år o från början var det fantastiskt! Mitt hår som var slitet o uttorkat sög åt sig av balsamet o blev lockigt o glansigt. Men sen blev håret "mättat" o lätt fett. Har provat massa olika lätta balsam men det funkar ändå inte. Om jag tvättar med "sista schampot" kan jag få fram nån lock konstigt nog, men inte med balsam, blir bara fett dagen efter. Kör nu med sista schampo ibland, ibland balsam men mest ett LSS (?) fritt schampo, tyvärr blir det inga lockar men iaf inte fett lika fort!

Charlott_
0

#29 Låter som du använder balsam i hårbotten om du får fett hår dagen efter. Balsar är INTE gjort för att ha i hårbotten,  balsam ska bara appliceras på topparna för att stänga stråt efter att schampot öppnat upp hårstået och rengjort de! :)

Cahira
1

#26 vissa killar skjuter långt, helt enkelt. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bananbullar
1

#30 Jag använder bara balsam när jag tvättar håret och mitt hår blir inte fett alls. 

Fett löser fett och det är därför som man kan använda balsamet i hårbotten och det blir rent. Har man problem med fett hår (eller andra problem) så kan man testa att sluta använda schampoo. Schampoo innehåller ingredienser som sliter på håret och som torkar ut det. Det är därför man får bort t.ex. hårspray och annat med schampoo. Ska man sluta med schampoo så får  man helt enkelt sluta använda hårspray och andra produkter som INTE är vattenlösliga.

#29 Jag känner igen det där. Från början kom lockarna av sig själv, men nu har de försvunnit lite. Men jag tror det även beror på att mitt hår har blivit mycket längre än vad jag hade då. Hur som haver så fortsätter jag med balsammetoden eftersom jag då inte behöver tvätta håret mer än 2 gånger i veckan! Jag tror ändå på att det är mer hälsosamt för håret än att man börjar att tvätta med schampoo igen och måste börja tvätta det oftare.

Charlott_
0

#31 Fast är man så äcklig och låter det komma på en själv? Fy vad pinsamt och äckligt isåfall :O

#32 Nu vet jag inte hur du resonerar. Att schampoo sliter? Hur i hela friden ska du annars få håret rent. Man kan ju inte ta tvål heller. Varför tror du det finns 20000 olika schampoon. Tror du att alla sliter. Och det med balsamet. Man ska ej ha det i hårbotten….

Charlott_
0

'' En viktig detalj som många inte tänker på är att man absolut inte skall massera in balsam i hårbotten, detta gör att håret blir fettigt och man kan omöjligt få volym i håret.''  Taget ur en frisörsida!

vinteralvan
0

#33 och #34 men med balsammetoden måste du massera in rengöringsbalsamet i hårbotten för att lösa fettet.

Charlott_
0

#35 Man har ju fett i hårsäckarna så varför tillföra mer fett? Men har man TORR hårbotten ska man tillsätta för att hjälpa till att återfukta hårbotten..

Bananbullar
1

#35 Du tillför inget fett till håret eftersom du sköljer bort allting väldigt noga. 

I schampoo finns det ämnen som sliter på håret och det är just därför som håret blir rent från diverse produkter. Använder du hårspray eller vax så kan man med hjälp av shampoo få bort detta. Vad tror du shcmapoo innehåller för att kunna ta bort sådant som inte är vattenlösligt? 🙂

Vanliga saker som finns i schampoo och som kan göra håret slitet:

Sulfater: Sulfater är starkt uttorkade tvättensider som ingår i de flesta shcmapoon. Ofta heter de Sodium Laruyl Sulfate eller Sodium Laureth Sulfate och förkortas SLS. Sulfater gör att håret "torkar ut" inifrån.

Silikoner: Detta lägger sig som en hinna över hårstrået och har en kosmetisk effekt. Det gör att håret upplevs vara rent och glansigt men under detta är håret torrt.

Mineraloljor: Detta är billigt och hållbart, och används för att ge en mjukhet. Men mineraloljor fungerar så att den lägger sig som en hinna över hårstråt och hårstrået "kvävs" och varken syre eller fukt från luften kan komma åt hårstråna. Denna hinna täcker även över hårbotten och blockerar 60% av hudens porer, vilket kan störa hårbottens viktiga balans. 

Alkoholer: Är uttorkade för håret.

Källa: http://lockig.se/checklista.php

Cahira
2

#33 är inte så mycket "tilllåter" som "Oj hoppsan, du fick i håret hahahaha" Mitt hår var dock ned till svanskotan långt så det var väl rätt svårt att missa. Karlaj..veln tyckte det var kul så kvittade hur mycket jag klagade och gnällde så kom några "hoppsan" nu och då. 

Han är ett ex av en anledning. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saga85
3

#38 Jag kan inte skylla på långt hår, men är man där nere är det klart det kan komma iaf ☺️

Äsch, lite sperma har ingen dött av…visst blir det lite klet, men det blir det även från oss tjejer (om än inte lika utspritt).