Jobbigt problem!
Hej är ny här och vill helst vara anonym…men jag har ett jobbigt och pinsamt problem..
De senaste gångerna nu när jag varit på toa och gjort nummer 2 så har de gjort jätteont och det har varit blod på pappret…men jag har inte mens….
Kan någon hjälpa mig?
Det är bäst att du tar dig till en läkare och låter denne titta. Det kan vara hemorrojder, analsprickor och en massa andra saker.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det händer mig hela tiden…. Jag spricker, det gör ont o jag blöder.. Läkaren sa jag skulle smörja med olivolja, men tycker jag aldrig blir ren när jag tvättar mig då…
du har spuckit lite, om det bsra var pyttelite och inte sker konstant så är det inte farligt. När du duschar så tvätta först som vanligt och sedan är barnolja bra. Se även till så att du ej är hård i magen. Drick vatten.
#3 är det "farligt" om det sker ofta?
Om man bara blöder pyttelite och man har fått ett litet sår i mynningen så är det ju inte farligt, men det kan ju vara meorojder eller ngt längre in om man blöder mkt, då är det ju bra att kolla upp det.
Man kan sätta bepanthen från apoteketpå såren.
Jag har problem med min bakända ibland men helosan eller bepanthen hjälper =)
Kan ju vara så att du är något för hård i magen och då spricker man lätt så kanske du skulle behöva ändra matvanor, motionera mer och dyl.
Hade såna problem när jag var ung tills jag ändrade min kost till att bli mer nyttig och fiberrik + började motionera mera så tarmarna funkar bättre + jag slutade hålla mig och gick på toa när kroppen ville att jag skulle gå på toa.
Jag äter fiberrika mackor och "normal" mat typ och tränar varannan dag så de kan väl inte vara de..?
Nja…jag blöder inte jättemycket, men de är ju en liten "skvätt" på pappret men inte mer än de, och jag bajsar som vanligt liksom bara de att de gör lite ont och de kommer blod..
Tycker inte du behöver gå till läkaren om du inte blöder mycket, det kommer en massa slem, eller att du får förändrade avföringsvanor, ex diaréer etc.
Detta problem är jättevanligt och inget man skall behöva skämmas över men många gör det ändå, det är ju inget man direkt pratar om vid matbordet ;)
Gör det väldigt ont så kan du köpa ex Xyloproct på apoteket, finns både salva och stolpiller. Det lindrar smärtan och drar ihop blodkärlen. Man kan även ha på lite förebyggande inför nästa besök på toaletten så att man inte spänner sig och det blir värre då.
Försök som de ovan sagt, drick mer vatten och ät mycket fibrer. Uppstår ofta vid förstoppning.
Håller det i sig länge eller ökar så kan det vara bra att kontakta sjukvården.
#1 eller så behöver du inte göra nåt alls.
#0 det är ingen fara!
Jag hade likadant! Efter ett tag fick jag hemorrojder :( Men finns ju receptfritt som hjälper mot det och även att hålla igång magen hjälper!
Kan komma om man är lös i magen en tid också. Du behöver nog inte oroa dig.
förlåt för OT men hur får man hemorrojder? Jag vet att man kan få det när man är gravid, men annars då?
#13 Tex om du sitter och pressar för mycket på toaletten. Hemorrojder är ju en bit av tarmen som kommer ut.
#14 WUT??? är det en tarmbit som kommer ut? det visste jag verkligen inte. Då lär jag inte riskera det antar jag eftersom jag aldrig sitter på toa längre än typ 1-2 min.
#15 Jag hade fel, så ignorera mitt senaste inlägg.
Hemorrojder innebär att de små kuddar av bindväv, åderbråck och blodkärl som finns i eller kring ändtarmsöppningen är utvidgade eller förstorade.
#15 okej :P
😃