Problem med finnar!
Jag fyller 25 år i september. Jag har större delar av tonåren haft stora problem med finnar. Nu i vuxna år har jag fortfarande detta kvar utan att lyckas att få bukt på det.
Varje gång jag får bort finnar går det inte lång tid innan nya finnar dyker upp. Mitt självförtroende blir lägre och lägre och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bort finnarna, så roligt är det inte att ha dem i vuxen ålder.
Jag har mest finnar vid hakan. Jag försöker att tvätta ansiktet på kvällen framför allt och ta Clerasil pads. Jag använder även Neutrogena visibly clear den med orange färg i.
Äter betydligt mindre godis och snacks och sånt. Det är inte ofta jag äter godis eller dylikt.
Jag börjar tröttna på mina finnar och förstår inte hur jag ska få bort dem.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Äter Du laktos? En ostskiva får min hy att bli flottig och så kan jag få en finne på hakan.
Dricker Du vatten, så alla gifter sköljs ur?
Clerasil har aldrig funkat på mig, tvärtom. Men på apoteket finns basiron i två styrkor som är effektivt.
Jag äter ost lite då och då, men inte mycket. Tror inte det är problemet.
Jag dricker vatten men borde dricka mer än vad jag gör.
Jag har en basiron men den verkar vara en gel och jag ville ha krämen kollade inte riktigt noga när jag tog den på apoteket sist jag var där :S
Prova basironet. Jag hade en vän med hemsk akne i högstadiet som blev av med 70% på ett par veckor. Även min bror som har ryggakne har blivit av med sin. Tror dock att den ska sitta länge på.

Bli gravid:P Jag har alltid finnar men sedan jag blev gravid och nu när jag ammar har de hållt sig borta. Jag har ärvt min kära mors hy och hon hade finnar tills hon kom i klimakteriet. Vad jag drar för slutsats av det här är att det beror enbart på hormoner och därav bara kan påverkas av hormoner, för min del iaf.
Har provat läkemedel och olika tvätt och smörj-medel utan någon framgång. Däremot vet jag att torr luft gör det värre, så om jag åkt bil eller varit i ett hus med mekanisk ventialtion en stund får jag mer finnar.'
Basironen fungerade bara så länge jag smorde med den för mig, så fort jag slutade kom de tillbaks. Dessutom bleker den alla textilier trots att jag försökte vara nogran att inte få något på dem o tvätta händerna noga:(
#4 Jag har ju ingen kille så att bli gravid just nu finns inte på kartan. Men jag vill =) Jag får ta det när jag väl träffar någon
Jo är nog ofta hormoner inblandade jag får fortfarande finnar ibland trots att jag är över 40 och det brukar blossa upp nån runt ägglossning och några när jag får mens men jag bryr mig faktiskt inte om det längre, är det det enda problemet jag har med att ha mens så är det ett rätt litet problem
#6 Det blossar upp finnar oavsett om jag har mens eller inte. Dock äter jag Cerazette så jag vet inte om detta kan vara en orsak till att jag har så mycket finnar (?)
Jag får ingen mens pga att jag äter Cerazette
Aha där kan ju problemet vara kollade på FASS vilka biverkningar som rapporterats när det gäller Cerazette och där står det att fler än 1 kvinna av 100 får akne av cerazette
#8 Suck.. Då är det säkert Cerazette som gör att jag får akne. Jag äter ju Cerazette för mina smärtor jag får av mensen.
Jag är i samma ålder som dig och samma problem.
Min lösning: Sluta tvätta med produkter, bara _vanlig_ parfymfri tvål i ansiktet. Sedan så bytte jag bort min ansiktskräm mot cano derm istället (fick av min pojkvän, han har dock på recept så vet inte om den finns receptfri, men mini derm borde funka). Jag tvättar nu ansiktet en gång om dagen och då på kvällen när jag ska tvätta bort lite smink. Ca en gång i veckan så får jag "klämma pormaskar" på näsan. Mina problem har minskat med ca 80% sedan jag slutade tvätta ansiktet. Nu får jag oftast bara finnar vid pms.
Trodde inte min pojkvän i början när han sa att jag skulle sluta tvätta med produkter men jag gjorde det ändå och glad är jag för det nu när det funkade.
I och med att du äter p-piller så orsakar det nog lite grann. Jag hade inget p-medel när jag slutade tvätta mitt ansikte maniskt, men ha rnu hormonspiral sedan 1,5 veckor så jag lär få lite mer besvär igen.
Jag har alltid haft problem med finnar sen början av tonåren. Har testat massor med olika produkter och salvor, men tycker inte att någonting har hjälpt, till nyligen!
Jag är idag 20 år och har fortfarande problem med finnar som ploppar upp i ansiktet och på ryggen. Jag känner dock just nu att jag ändå har ok kontroll på de i ansiktet och jag är helt kär i de produkter jag använder.
Jag använder endast lush-produkter i ansiktet. Jag tvättar varje morgon och kväll med deras rengöring Herbalism. Efteråt tar jag ett ansiktsvatten; Tea Tree Water på kvällen och Eau Roma Water på morgonen. Detta för att ta bort eventuell smuts som fortfarande finns kvar efter tvätten.
Efter det applicerar jag en ansiktskräm; Vanishing Cream på morgonen och Enzymion på kvällen. Detta för att återfukta huden (finnar kan vara på grund av torr hud och då tillverkar huden extra fett = mer finnar). Varför jag har olika är för att Vanishing Cream är en lättare kräm än Enzymion och är därför bra att ha på dagen under sminket. Enzymion "tar bort"/lugnar ner hudproduktionen av talg.
Sist men inte minst! Har jag några finnar så duttar jag på lite Grease Lightning. Detta måste vara världens bästa finnbortagare och lugnar ner finnen på bara någon dag! Den slutar vara röd och försvinner mycket fortare än någonting som jag har använt.
Och ja, alla produkter blir en summa pengar och lush är inte direkt billiga. Men JAG tycker iallafall att det är värt det. Jag älskar verkligen deras produkter och att de är snälla mot miljön och djuren osv är en bra bonus. Dessutom så tycker jag att produkterna räcker länge så i längden blir det inte så himla dyrt.
Till ryggen har jag fortfarande inte riktigt hittat min lösning. Det är så svårt att komma åt där och inte lika smidigt att tvätta morgon och kväll som ansiktet är. Just nu är min lösning att jag tvättar med ett peelande medel när jag står i duschen och sköljer ordentligt så jag inte har någon balsam kvar på ryggen. Sedan brukar jag använda ansiktsvattnet Tea Tree Water även till ryggen och dutta på lite Grease Lightning på vissa finnar.
Ett annat tips är ju att om man använder smink så var noga med att rengöra alla borstar regelbundet! Det kan vara en sådan enkel sak som gör att man får mer finnar. Jag själv upptäcker när jag har missat att tvätta mina borstar/penslar för då kommer det upp mer finnar än vanligt, vanligen runt munnen 🙂
Har Du långt hår? Det kan vara en orsak till finnar på ryggen - för håret ligger på och ger ett varmt "klimat" till finnarna. En annan orsak som jag hört andra berätta om är ifall man inte sköljer bort tvål/shampo ordentligt från ryggen.
#11 Jag har ganska långt hår ja, men jag har haft problem hela tonåren - dvs även när håret har varit lite kortare. 🙂
Nu är det så att jag har världens snällaste och bästa pojkvän som inte alls bryr sig om mina finnar, varken på ryggen eller i ansiktet. Så jag bryr mig inte så mycket om dem. Jag mår inte direkt jätte dåligt över de och försöker fixa till de så mycket jag bara kan. Jag försöker skölja bort tvålrester på ryggen ordentligt och tvättar med någon kräm jag inte orkar titta vad den heter just nu - men den innehåller något peeling och är väldigt skönt efteråt och under tiden jag tvålar in mig med den.
Sedan brukar finnarna bli bättre på sommaren när solens strålar kommer åt problemområderna 🙂
Man önskar att man hade en xtra hand som kunde komma åt där bak ibland!
#14, det är bra att Du har en bra pojkvän och att Du trivs ändå.
Det finns väldigt bra scrub-trasor att använda annars. Tror Oriflame har en. Det är istället för en scrub-handske som en kökshandduk ca (i storlek). Så kan du hålla i ena hörnet ovanför axeln och med andra handen nertill och dra den upp och ner. Ett tips till alla som vill nå åt…eller om det bara kliar lite. 😉
#15 Vad smart! Jag använder ibland en sån där duschborste (?) men tycker den är lite väl hård ibland. 😕
Mitt tips är att du ska försöka komma på exakt vad du har för hudtyp och utgå ifrån det 🙂
Själv trodde jag väldigt länge att jag hade fet hy just pga att jag var finnig, men kom senare på att jag fick finnar för att var så torr att min hy överproducerade talg samt att hudflagor gjorde att jag inte kunde tvätta rent ordentligt. Vart istället att skrubba som en galning för att få bort all torr och död hud för att sedan dränka ansiktet i krämer.
Fungerar riktigt bra för mig iaf och är sällan jag har finnar längre 😃
#15-16 Jag skulle rekomendera en helt vanlig gästhandduk annars! Själv är jag väldigt känslig för tvål samt att vanliga ryggskrubbar är allt för vasst och rivigt… Men en blöt handuk skrubbar precis lagom samt att det är lätt att nå, jag behöver inte heller en massa tvål som kliar!
Jag har inte läst igenom alla svar, så någon kanske redan har nämnt detta men ändå. Min syster har haft ett enormt problem med finnar, och provat i princip allt som finns, men det enda som hjälpte var när hon fick receptbelaga tabletter som heter Diane (eller Zyrona, det är precis samma sak och man kan ta vilken som). Det är p-piller som på något vis påverkar hormonerna så att det inte produceras så mycket talg, och efter att ha ätit dessa en tid är hon numera helt fri från akne.
Jag hade inte så mycket problem när jag var i yngre tonåren, men ca vid 17-årsåldern började det blomma ut något förskräckligt även på mig. Jag fick samma tabletter som min syster, och nu är även jag nästan helt fri (kan fortfarande få någon finne ibland om jag ätit massa skräpmat, men numera är det en ovanlighet och inte en regel). Det är en enorm skillnad. Det har till och med påverkat mitt hår så att det inte blir fett lika fort, det är självklart också ett jätteplus.😃 Du kanske ska prova? Jag rekommenderar det starkt, det är som sagt det enda som hjälpt åtminstone för oss.
När jag åt cerazette så hade jag acne hela tiden. Nu när jag inte ätit det på flera år så har jag (sedan jag slutade) fått det i skov med min menscykel. Men det är absolut inte så att jag har acne bara när jag har mens utan det blommar upp när jag har mens men sedan tar det slut och är fri några dagar tills det plötsligt dyker upp igen inför ny mensperiod. Så jag har finnar typ hela tiden fast mer i skov nu när jag slutat med cerazette och har en jämn menscykel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Akne på hakan och runt käkarna brukar vara hormonellt, ja.
Liten karta på olika aknezoner - finns lite olika om man googlar, men just hormonell akne visar sig ofta på haka och käklinje.
Bra tips med att tänka på vilka slags produkter man använder ändå. Såna som inte irriterar, inte torkar ut och inte kleggar igen porerna.
Jojobaolja är en fantastisk produkt för rengöring och fukt, tex.
Peela me socker/citronsaft eller havregryn/mjölk emellanåt. Honung (speciellt manukahonung) är fantastiskt som rengöring/mask också.
Maten tänker du redan på. Det är också ett utmärkt sätt att kontrollera hormonerna. Sådant som är rikt på kolhydrater höjer insulinet och DET är ett hormon som har förmåga att ställa till oreda i kroppen.
Mitt bästa tips är ändå att ta hand om din hud på bästa sätt, var snäll mot den - riv och nyp inte, utan försök vara så kärleksfull och positiv du bara kan - lovar dig att den kommer att svara med positiva resultat ♥
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Hej!
Jag har haft väldiga problem med acne också. Det väldigt enkla sättet att hålla dem i schack är att tvätta ansiktet med vanlig mandelolja! Det finns nåt namn på den där tvättmetoden, minns inte nu…? Man kan använda lite ricinolja först, men minns inte exakt hur..
Hur som helst: på kvällen blöter jag ansiktet i ljummet vatten, tar lite mandelolja och gnuggar försiktig ansiktet. Detta tar bort smink också! Sedan torkar jag ansiktet med en vanlig handduk. Sköljer ansiktet i ljummet vatten på morgonen sen. Huden blir fräsch och återfuktad, inte det minsta fet som den var innan!
Om man är ambitiös kan man blöta en liten handduk i hett vatten, lägga den över ansiktet så ångan tränger in i porerna. Upprepa några ggr. Orkar oftast inte göra det numera :)
OCM = Oil cleansing method kanske du tänker på? 🙂
Japp, rekommenderar det, jag med. Brukar köra med jojobaolja med ungefär 30 droppar ekologisk lavendelolja i, eftersom kombinationen är bra även mot ärr.
Kluring om Ryssland
#21 Låter som en trevlig metod att testa 🙂 Synd bara att mandelolja är så dyrt, är den oljan min kroppshud reagerat bäst på. Blir mjukare än en baby 😛
Jag är 27 och har haft acne sen jag var 14. Just nu är de mest centrerade till hakan men kan dyka upp någon enstaka på annat ställe också. Basiron hjälper verkligen, det kan jag intyga. Dock är jag sådan som inte brukar bry mig så värst då mina är hormonellt lagda och inget jag därmed kan göra något åt såvida jag inte vill knapra P-piller och det stoppar jag aldrig i mig.
#24 Använder du gelen eller krämen av Basiron?
Jag har testat rubbet, alla receptfria krämer, krämer på recept, hälsokost, dieter, produkter hit och dit, träning,vatten you name it.
Ibland krävs medicinsk behandling, man kan inte påverka allt. Jag har ätit tetralysal och den starkaste licensmedicinen roaccutan. Tetralysalen tycker jag är mild att börja med.
Jag tycker inte att det är något fel att söka vård för sin acne. Det är inte ett dugg roligt och man skäms. Jag har aldrig haft enorma problem, men har fått stora finnar som suttit dels under hunden och även som vanligt på huden. Har inte haft problem med porrmaskar. Men den acnen jag har haft har suttit i väldigt länge. Det är jobbigt att man ska behöva sminka sig för att dölja acnen och inte för att framhäva vackra drag man har.
Så sök till vårdcentralen och be om remiss till hudläkare! :)
Jag har samma problem. Grejerna från apoteket fungerar inte för mig och oftast blir det värre trotts att jag tycker att lär sköljer av noga. Inga preventivmedel använder jag heller. I en annan tråd läste jag att man kan få finnar för att man ofta tar med händerna i ansiktet, på händerna har du bakterier och när man då pillar i ansiktet så får man finnar utav detta. Efter detta råd försöker jag hålla händerna så långt bort som möjligt från mitt ansikte, men det är svårt och jag vet inte längre om det ger något resultat.
#27 Jag har också hört det där med smutsiga händer i ansiktet ger finnar 🙂
#28 ja, det kan ju inte bli sämre iallafall om man försöker att tänka på att inte ha händerna i ansiktet :-D Även om man tvättar händerna och tycker att man är ren så bildas bakterier hela tiden.
Jo det stämmer att händerna överför bakterier och smuts till ansiktet.
En annan sak att tänka på är hur man ligger på kudden… en del har för vana att byta örngott ofta eller lägga någon duk ovanpå och byta ut den. Om man ofta ligger på sidan så gnids ansiktet mot tyget med bakterier, smuts och döda hudflagor hela natten.
Hur är det med stress då? Stresshormoner ställer också till elände i kroppen. Likaså om vi känner oss deprimerade eller på annat sätt ur balans. Viktigt att ta hand om sig själv ♥
Min hud blir som bäst då jag använder så naturliga produkter som möjligt. Aqua Marina från LUSH är en storfavorit för rengöring, eller som sagt jojobaolja, eller rengöring och fukt från Hemp Hemp Hooray!
Med tanke på att oljorna är såpass dryga, du behöver bara några droppar, så räker de i evighet och därmed blir det billigare än de vatten- och kemikalieutspädda kommersiella produkterna.
Viktigt om du väljer olja är att den ska vara kallpressad 🙂 och en bonus om den är Ekologisk.
Det är i princip senaste 50 åren som vi börjat använda tvål, shampo och annat och man kan undra hur folk höll sig snygga förr? 😉
Just oljor av olika slag och örter har använts i tusentals år.
Kluring om Ryssland
# 22 Japp, precis det är så det heter! :) Ja den metoden e toppen (iaf för mig), reducerar pormaskar också!
# 23 Jo visserligen kostar den ca 200kr/ 500ml men den är såå dryg! Den räcker lugnt ett helt år för mig! Å då blir det ganska billigt i månaden :)
Inte läst några kommentarer.
Är det vanliga finnar du har, eller är det acne? Har du kontaktat en hudläkare någon gång?
Hur ser finnarna ut? Helröda, eller får du varfyllda finnar?
Jag fick små problem med finnar förut, och det var att de aldrig ville försvinna. De samlade sig på ett ställe, som för dig, och jag hade flera stycken i pannan mellan ögonbrynen. Dock var det mer som hudfärgade, ibland röda finnar. De hudfärgade var trots allt "kvarlevor" eller vad man ska säga, efter vita finnar, om jag inte klämde dem.
Jag använde flera olika produkter, men sen beslöt jag mig för att sluta torka ut huden och bara tvätta med vatten.
Min rutin var att först tvätta med varmvatten och gnugga händerna över ansiktet för att "få bort fett", och om det behövdes så klämde jag pormaskar och ev. vita finnar medan porerna var öppna. Sen sköljde jag av ansiktet med svalare vatten och när jag hade torkat ansiktet med en handduk så smörjde jag på lite kortisonsalva på alla finnar, vita, röda, hudfärgade.
Det blev gradvis bättre, dock får jag fortfarande finnar ibland idag, men jag använder inga ansiktstvättprodukter öht, förutom Neutrogena Blackhead Eliminating Daily Scrub ca 1-2 gånger i veckan.
Nu blev det väldigt långt men jag hoppas att det var läsbart! Jag är öppen att svara på dina frågor om du har några. 🙂
#32 Vad är det för skillnad på Finnar och akne?
de blir röda men även varfyllda ibland
Jag hade riktiga problem förut och har testat..
Basiron: Torkade ut huden, gjorde den röd, irriterad och känslig.
Aspirinmask: Samma som ovan.
Clinique: Fungerade så där men blev ändå väldigt oljig i huden vilket ledde till mer förstorade och tilltäppta porer.
Neutrogena: Fungerade relativt bra men i slutet av dagen kändes det som att jag gnuggat ansikte i steksmör.
B5: Hände inte ett smack.
Nu däremot har jag kommit över ett märke som heter Laroche Posay för känslig hud, jag har ansiktstvätten och ansiktslotion. Min hud är inte lika irriterad och rodnar inte lika lätt (tidigare var jag alltid röd runt näsan, inte nu längre.). Jag får nån prick ibland men då har jag ofta ätit dåligt eller stressat/sovit dåligt. Jag har även deras mineralpuder som är det BÄSTA jag testat. Det täcker bra om man behöver det, ser naturligt ut och framför allt så känner jag mig inte som en bytta smör efter någon timme utan jag känner mig ren och fräsch genom hela dagen.
#33 När jag säger acne så syftar jag på hudsjukdomen som är svårare att behandla än vanliga pubertetsfinnar, som man kan ha som vuxen. Man har inte pubertetsfinnar när man är närmre 30 år.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puffar lite extra för jojoba-olja 🙂
Ett annat hett tips är Stoppickingonme som jag sträckläste under julledigheten 2009. Den + övergången till naturliga produkter har tagit bort en stor del av min akne, som är hormonell… men det är viktigt att tänka på vad man använder på huden ändå! 😎
En annan sak att tänka på är håret… har man det ofta utsläppt så att det är "i ansiktet" så kan man ju överföra smuts och kemikalier via det också, beroende på om/hur man tvättar det.
Kluring om Ryssland
Oil cleansing tror jag kan funka, och vara bra för huden!
Jag har blivit av med mina finnar tack vare LCHF. Har också sluppit mensvärken tack vare LCHF.
Men innan jag la om min kost för fyra år sen så fick jag finnar av mjölkprodukter (bland annat). Om jag höll mig ifrån mjölk så kunde jag hålla finnarna under kontroll. Nu när jag äter LCHF spelar det ingen roll om jag äter mjölk.
Både finnar och mensvärk tyder hur som helst på att kroppen är inflammerad. Det är därför LCHF funkar för det är en antiinflammatorisk kost, och den normaliserar hormonerna. Men ett enklare sätt att motverka inflammationerna är att äta omega 3-tillskott. Innan jag gick över till LCHF tog jag det och märkte att det hjälpte väldigt bra mot mensvärken. Hade jag tagit omega 3 ordentligt ett tag innan mens så fick jag ingen värk. Hade jag slarvat ett tag så fick jag värk.
Så minska på socker och kolhydrater och ät omega 3-tillskott, så kan du förhoppningsvis sluta med p-piller och få bättre hy. Lycka till!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#37 Jag kommer aldrig börja med metoder som LCHF.
Och jag har faktiskt hittat en grej som jag har märkt funkar och mina finnar har minskat ofantligt mkt Apotekets egna täckstift använder jag. Riktigt bra.
#38 vad är det för produkt du hittat? :-D eller är det täckstiftet? :-D
#39 Som jag skrev Apotekets egna täckstift.
#40 jaha, fattade det som att du hittat något bra mot problemet samt ett bra täckstift. Ber om ursäkt för det.
#41 För mig funkar det jättebra, det täcker och "tar hand" om finnarna. Vet inte riktigt vad produkten gör mot finnarna.
alla tycker inte detta är bra, men jag tänkte att jag skulle testa och se om det funkade för mig och det gjorde det :D Visst får jag finnar och så men den blir minimala så länge jag använder täckstiftet :D
Har du testat acnicyl?
#43 Nä det har jag inte.
#43 jag har testat detta och för mig fungerade det ganska dåligt och min hud vart torr.