Bruna flytningar
Hej!
Jag fick min första mens för ett och ett halvt år sedan ungefär, och sen dess har den varit väldigt oregelbunden och smyger sig på - får ingen mensvärk, märker ingen skillnad på flytningarnas mängd etc.
Efter mensen brukar jag alltid få bruna flytningar i kanske 2-3 dagar, sen återgår det till det normala.
Min senaste mens var för kanske 4-5 veckor sedan, hade den i 3-4 dagar och sen väldigt liten mängd bruna flytningar.
Sen, på påsklovet (alltså för 2, nästan 3 veckor sedan) så fick jag bruna flytningar helt plötsligt, hade inte haft min mens eller någonting!
Det varade i 3-4 dagar tror jag, och mängden bruna flytningar var mer än vad det annars brukar vara med de normala, vita flytningarna.
För 2 dagar sedan så fick jag bruna flytningar igen, och jag har det fortfarande. Jag förstår inte varför det kommer bruna flytningar trots att min mens var slut för typ över en månad sedan?
Har det fastnat blod någonstans inne i slidan som följer med nu i efterhand? Mensen var väldigt länge sen, så den teorin kan jag inte gå på, känner jag.
Tacksam för svar!
De bruna flytningarna kan vara blod som legat kvar längre. Alltså inte kommit ut direkt. Fullkomligt normalt.
Men det kan även vara från blodcystor. Eller blod som lagt sig utanför livmodern och rinner ut lite då och då (be läkaren undersöka efter endometerioser)
Det bästa är om du går och får dig undersökt, då får du veta om det är den normala flytningen som kan ske, eller om det är cystor eller nått liknande.
#1 Jag är 16 år, ska jag ringa umo och boka tid hos gyn? Är det rätt ställe att ringa? Har aldrig besökt en gynekolog förut, så vet inte till hundra var jag ska vända mig..
Tack för snabbt svar!
Ja det är ungdomsmottagningen du ska gå till. Ta med någon du känner dig helt trygg med som kan vara med och hålla din hand under undersökningen eller bara vara med som ett stöd i väntrummet. Det kan vara jobbigt första gången eftersom man är så "utlämnad" vilket man så klart inte är van vid. Men det kommer gå bra! Gynekologer är allt som oftast väldigt försiktiga och talar om precis vad de ska göra.
Jag har undersökts ungefär 1-2 gånger i månaden sedan jag var 17, före det va det ungefär var annan månad. Så jag har träffat många gynekologer och det har bara varit 1-2 stycken som inte sagt va de håller på med, men du har en sköterska inne på rummet som stöd också och då kan du säga att du vill att gynekologen säger vad hen ska göra så kommer sköterskan se till att hen gör det.
Det kommer gå jättebra och det tar bara några minuter!