Klimakteriet
Ni som har erfarenhet av övergångsålderns besvär..snälla berätta vilka hemska besvär man kan få. Jag vill veta om vissa stämmer på hur jag mår nu….väntar på svar!
Jag är 49, blir 50 i höst. Det enda som märks hittills är att jag blir varm ibland. Men inga såna hemska vallningar som endel pratar om. Att svetten bara rinner både dag och natt. Sen har jag hormonspiral och min läkare tycket den kunde sitta kvar så länge som möjligt. Så då märker man inte när mensen försvinner heller.
Annars mår jag som vanligt, kanske lite trist. Trodde det skulle vara värre, men det kanske kommer.

Jag är 52 år och är mitt i klimateriet, med humörsvängningar och vallningar. Mensen har upphör, hoppas jag, den var oregelbunden och riklig förra året, JOBBIT
Ibland så riklig att jag fick både ha tampong och binda. Jag kunde ha mens i 6 veckor i sträck och det kunde gå ett par veckor utan och så kom den igen.
Gjorde en skrapning och efter det har jag bara haft mens en gång.
Det är nu ett halvt år sedan.
Jag är glad att slippa mensen, men undrar hur länge svettningarna skall hålla på?
Och det kommer ibland med en timmes intervaller, känns som en våg som går igenom kroppen och man blir het över hela kroppen därefter kommer svetten och vips så är det över och allt är som vanligt igen.
Jag började äta Remifemin förra veckan och tycker att det hjälper om vallningarna.
Så har jag det
Läs gärna dessa artiklar.
Klimateriet Diagnos och vård då kanske du kan se om du har besvär.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Har någon fått någon form av yrsel?
Ja, jag kan känna av en del yrsel, men visste inte om att det tillhörde klimakteriet, förrän jag läste nån brochyr om det förra vecka..Även ledvärk å muskelvärk kunde man ha, å det känner jag oxå av..Men fick ingen förklaring varför man få ont i leder å muskler, nån annan som vet??
Vet att en del varnar för östrogen, då de fått biverkan av bröstcancer. Jag har ingen aning om ifall det är vanligt eller så. Men är lite rädd för att börja med östrogen.
Väl mött, Tatsja
För min del när det gäller klimakteriet. Det började likt en längre upp att jag blev bara varm ibland, tyckte att vart det inte mer så var det helt ok. Men nåt år senare så började vallningarna.
Jag äter naturmedel för att hålla dom i schack. Och under en tid så gjorde dom nytta, men sen början på det här året så får jag ingen riktig effekt av nåt. Jag har visserligen inte dom jobbigaste vallningarna där jag simmar utan blir jättevarm och svetten bryter igenom på ryggen och uppe i nacken. Det gjorde väl inte så mycket om det inte väckte mig. För jag har inte sovit en hel natt senaste månaderna och det blir jobbigt.
Klimakteriet har även ställt om mina sovtider. Var en rejäl nattmänniska förut, ställdes om till ja relativ dagmänniska. Sen ställde det om sig igen till nattmänniska och har återigen ställt om sig till dag. Får se hur det blir här i höst om det ställer om sig igen.
När det gäller östrogen som läkare skriver ut. Har man haft (som jag) en cysta i bröstet så skriver dom inte ut det, inte fast det var en godartad en.
Vissa har inga besvär alls nån gång. Andra har besvär i början som slutar som senare börjar igen eller så har dom inga besvär i början men kan börja 10 år senare. Så summa sumarum går inte att säga nåt generellt om klimakteriet utan finns massvis med variationer.

Hrm, om man är 47 och inte verkar få sin mens och glada väninnor börjar fnissa om att jag är gravid…
Jag har varit så himla inställd på att få in i klimakteriet, men just nu idag vet jag faktiskt inte riktigt vad som händer i min kropp. Tänk om jag är gravid trots att jag inte märker av några andra tecken?
Jösses.

Nej, det är ju inte ovanligt att mensen hoppar. Det är nu fem veckor sedan min förra mens.
När min mamma blev gravid med mig var hon 43 år och trodde att det var mensen som hoppade. Men det var bara jag som var på väg. Hon var alltså 44 när hon fick mig.
Jösses. Det finns dock inga andra tecken på graviditet. Så det känns lite skumt om det verkligen skulle vara därför.
mammaru du kan gå till läkare och be att dom tar hormonprov på dig. För då får du svar på om du kommit i klimakteriet.

Jag avvaktar över helgen. Jag började också äta Femal Balans den 23 juli, så det finns fler faktorer som kan påverka. Jag har sett fram emot klimakteriet därför att jag hoppas att min dagliga migrän ska lindras då, men jag hade inte riktigt tänkt mig att jag skulle bli gravid nu…
Jag känner inga andra symtom, så jag lutar mest åt att det ändå bara är klimakterie på G.
Jag är 47 och har sista två åren svettats mycket på nätterna innan mens. De sista månaderna nu så har mensen kommit väldigt oregelbundet så det är väl på gång att ta slut.
Detta med svettningarna har inte varit så jobbigt som jag föreställt mig och humöret inte värre än vanligt
/Maria

I mitt fall så var jag inte gravid. Jag har fått mens idag. Jag kan konstatera att Femal Balans verkligen minskar pms-besvär.

Jag har fått ont i lederna och muskler,hjärtklappning mensen oregelbunden och humörsvängningar så det sjunger,ena stunden glad och andra ledsen, är lite rädd för att börja m östrogen pga bröstcancer man läser ju så mycket olika om det,provade naturmedel ett tag men oj vilken aptit jag fick
konstigt är att en del inte känner av det alls? orättvist!
Jag (27 år gammal…) är hastigt som lustigt inkastad i klimakteriet pga medicinering. Från ena dagen till den andra har jag nu diverse allsköns vidriga besvär, främst temperaturtortyr (sk. värmevallningar, vilket jag finner vara en alldeles för fluffig beskrivning!), torra slemhinnor (samtliga!), svårt att sova och humörsvängningar.
Vill bara tipsa om min räddning just nu: skölja fötter och handleder i iskallt vatten när värmen är som värst. Och mot torrheten har jag hittat en tub hudkräm på Apoteket som heter Locobase Repair, helt suverän mot torr o sprucken hud!
Har fått östrogenplåster utskrivet av doktorn, och de tar udden av det värsta.
Är löjligt glad över att vara särbo, för mitt humör är vidrigt. Dels vill jag inte utsätta min älskling för mig dagarna i ända, och dels kan han utan att mena det trigga utbrott hos mig. *s*
Vänliga hälsningar
Cindy
#17..Ja, nog har man mått bättre.
…Känner igen mig i allt du skriver, jag hade inget val än östregen..Annars hade nog min familj lämnat mig. Fast jag äter östrogen, så finns ännu lite kvar av mitt usla humör, även lite svettningar nattetid…Men det är bara en gnutta av vad jag hade innan..
Men ledvärken finns kvar..Ingen som vet varför leder drabbas i klimakteriet??

I mina leder har det samlats urinsyrekristaller och under flera år tog jag Aqualette mot detta - men så slutade de att tillverka Aqualette = PANIK!
Nu tar jag 2x2 Maskrostabletter och 3 UvaÖrt varje dag för att hålla urinsyrekristallerna i schack. Det hjälper inte över natten, man måste envist äta ett tag, men åtminstone kan man nog känna att det börjar backa, återbildas, ganska snart. Omvänt känner jag direkt att det börjar "växa till sig" om jag inte äter tabletter.
Jag tar dessutom 2x2 LitoMove varje dag.

Vad tog du för prover? Så fort jag kommer hem från jobbet och varvar ner i soffan så stelnar min kropp och jag får så ont i leder och framförallt i fötterna,går mycket på jobbet,knepigt detta,suck…

Jag var hos en homeopat som kollar blodet i ett storbildsmikrokskop (eller vad det heter) och då såg man tydligt de gröna kristallerna - snygga, men inte så kul). Fast jag anade att det var så, för smärtan kändes som att det var något som lagrade sig i lederna.

Då ska jag försöka söka reda på en homopat,inte lätt att känna sig som en stel gumma :-) tycker att nu när man är mitt i livet(nästan) ska man ha det bra ha kul o må bra..hoppas den tiden kommer snart,tack för tipset
Är nu 55 och fick första känningarna av klimakteriet runt 48. Kära gamla mamma sa att hon aldrig hade några klimakterieproblem och mensen bara tog slut vid 50, så man hoppades ju att detta skulle vara ärftligt! Men jag har fortfarande mens, betydligt rikligare nu än förr i tiden. Visserligen har det blivit lite längre emellan och just nu hela 7 veckor så det kanske håller på att ge sig
. Eller oxå är jag gravid….
Svettningarna försvann med Remifemin som jag nu knaprat i många år och inte vågar sluta med! Nån som vet om några biverkningar av så lång användning? Jag har inte märkt några!
Jag är 45 och har en jämnårig väninna som envist hävdar att hon kommit i klimakteriet. Ojämn mens, humörsvängningar, taskigt minne, sömnen knasar, osv. Jag har inte velat tro henne, tycker det är på tok för tidigt! Själv märker jag inte ett skit. Mensen regelbunden fortfarande.
Har för mig att min mamma var ganska gammal när hon kom in i klimakteriet, runt 54-55. Hon berättade iofs inte så mkt för mig, mer att hon skämtade över sina nattliga svettningar, som gjorde att hon fick stiga upp o byta lakan väldigt ofta, men å andra sidan fick hon njuta av rena lakan väldigt ofta! :-)
Om det nu blir för mig som för henne, ska jag alltså menstruera i ca 10 år till????? Fy f-n rentut sagt. Hennes syster, min moster, var runt 50, men hon är rökare… Har för mig att sånt kan påverka, är det sant?
Nu har nog helvetet brutit ut!
Jag känner faktiskt inte igen mej själv.
Vallningar så man får byta kläder och lakan på natten.
Aldrig sova en hel natt.
Kissnödig.
Och ett rasande humör.
Har ingen aning om vad jag ska göra?

Samma här…jag funderar att börja med östrogen…men helst vill jag inte.. känner mig som en elak häxa och sambon står snart inte ut längre..ont i kroppen,grinig,svettig,glömsk,ja listan är lång…varför ska man må så här???
Skrämmande läsning…
När jag opererade bort livmodern för 1,5 år sen (pga svåra mensproblem, som visade sig vara endometrios), så ville jag tagit bort äggstockarna också, för att slippa PMS-besvären. Tur att läkaren vägrade… (Jag var då "snart 36 år".) Jag hade aldrig hört talas om humörsvängningar i samband med klimakteriet. Trodde bara det var att ta lite östrogen, så skulle allt vara frid och fröjd…
Så jag får väl stå ut med mina PMS-besvär ett antal år till, innan det riktiga helvetet börjar… ;) "Alltid är det nåt…" *suck*
#25. Din väninna kan ha rätt. Menopausen inträffar vanligen mellan 45 och 55 års ålder.
Väl mött, Tatsja
Har fått Progynon tabletter. Tar en om dan. Funkar då jag har hormonspiral. Och jag mår helt underbart! I princip alla besvär har avtagit. Nån värmevallning kan komma då och då, men annars är det lugnt!
Mår så himla bra!

Ja vad man känner igen sig .svettningar ,humör ,sömnproblem.Använde oxå remefemin ett tag men de började tappa effekt.
Fick trisekvens för 2,5 månder sen. mådde jätte bra från första dan…men . har fått ödem i benen,viktuppgång vätska ja men 8 kg !rygg,buksmärtor. och nu det näst värsta kramper i benen och i mellangärdet kan kanppt göra någonting utan att det krampar.
Vikten påverkar naturligtvis. var på VC akut i måndags då jag haft jätteont i helgen, Jaa biverkningarna som man inte hörde nåt om, dom fick jag :så nu lägger jag av har börjat dricka soja mjölk och ska sätta igång att banta,fick faktiskt Reductil av min läkare.fast med min "tur" så blir det väl biverkningar där med.. nä jag brukar inte vara så negativ,men den sissta biverkningen av Trisekvensen är deppression.
Men det ÄR kul att vara Kvinna..
Mmmm Jag57!
Tänk vad dom stackars karlarna går miste om!
Haha…
#32 . Fniss. Det skall jag påminna min käre gubbe om.
Var rädda om varandra
Jag är ju lite ung för att vara i den riktiga övergångs åldern. Men jag var nedsatt i klimakteriet på grund av min endometrios.
Jag hade svåra värme svallningar, kraftig yrsel som var bundet till när jag låg ner. Var galen av alla svängningar i humöret. Jag tappade jätte mycket i vikt av någon anledning. Ont i kroppen. Svårt att ha sex eftersom slemmhinnorna var uttorkade.
Nu vet jag inte om det betyder något eftersom det var ett medicinskt klimakterie.
Mamma hamnade i klimakteriet samtidgt, så vi svettades och skrek på varandra varje gång vi såg varandra. Nu är ju min över, men mammas är ju kvar.. Jag lider med er som har problemen i flera år..
Va trevligt att jag hittade hit med *S*
Fick nästan för mig när jag började prata med vänner samt svärmor att just klimakteriet var ett jäkligt känsligt ämne..Vilket resulterade i att jag skulle prata om det ännu mer *S*
Som en trotsig klimakteriekossa *S*
Jag är född 62 och min mens har nu uteblivit exakt 1 år..Har även fått konstaterat via läkaren att mina östrogenvärden är låga..
Alltså ojj vart tog tiden vägen..jag är i klimakteriet..en gammal kärring
Känner mig juh som jag alltid gjort..dvs i tankarna.
Vallningarna är värst..typ 100 ggr per dag..är jag stressad blir det värre..Jobbigt i affären när man står i kassaköer osv..svetten rinner i ansiktet och på halsen..och alldeles flammig..i hate it:-(
Jag kan glömma saker jag sagt dagen innan ..jättejobbigt men underlättade då jag hörde ett samband med just klimakteriet..+att jag äter medicin mot min adhd..
Kan känna mig mig mera retlig..och trött..kraftig hopplöshet stel äcklig..men min familj är förstående..då jag hela tiden pratar om mina problem..såklart är jag skitjobbig..Jag tror min räddning är min humor..Det som sker det sker..jag försöker skratta bort vissa jobbiga saker..är extremt barnslig..Denna sajt gör mig glad med..då jag ser att mina jobbiga frågor och problem är allas problem..så tilsammans blir vi starka..kram till alla/S
Bara en liten tanke…..
När kylan var som värst, vi hade runt -30 nån sväng å sen ihållande kyla på mellan -15 å -25.
DÅ kanske man skulle skippat hormontabletterna å fått tillbaka vallningarna.
Ja, vadå?
Man hade ju sluppit frysa….
Det jag kan märka är att jag har fått en annan humor, ironisk och tidvis bitsk…
*skratt*
Vilket bra tips!
Ska gå ut och lägga mig i snön och göra änglar .

Hej allihop.
Tackar för era inlägg!! Trodde jag var ensam om mina små knepigheter men ni beskriver ju mig på pricken och det känns sååå bra att jag inte blivit tokig. Har nyss börjat äta Remifemin speciellt mot mina dubbla tårkanaler.. men även mot de tråkiga svettningarna. Hoppas hoppas det hjälper. Och hoppas ni fortsätter att skriva här för det tänker jag.
Hej på er,
har precis samma problem som många andra här med svettningar och sömnbrist. Har ätit östrogen i de fyra - fem år som rekommenderas och nu fått sluta sen två månader tillbaka.
Äter just nu Femal balans, vet inte om det har nån effekt men hoppas. Det som däremot hjälper mig big time är…tada…motion!
Har börjat med både cykling, löpning och gymträning. Tränar jag inte nån vecka, på grund av förkyling ell liknande, mår jag katastrofdåligt. Så länge jag tränar så mår jag precis lika bra som innan klimakteriet faktiskt. Lite värmevallningar kvarstår men inte alls lika mycket. Humöret är däremot alltid på topp så länge jag tränar. Just nu har jag inte kunnat träna på nån vecka och mår verkligen skräp så idag blir det en cykeltur!
En annan sak jag undrar över, det sägs ju att kroppsfett innehåller en del östrogen och min lilla undersökning bland bekanta har hittils visat att mulliga männskor faktiskt är gladare, nä skojar, men har mindre klimakteriebesvär än de utan kroppsfett. Stämmer detta eller är det en tillfällighet? Funderar på om några extrakilon på kroppen kanske skulle kunna vara en "bot" annars?
Ett tråkigt besked! Den här stroken jag fick för lite över en vecka sen KAN bero på mina PROGYNON tabletter. Det kan lika gärna vara stress. Hög arbetsbelastning. Men läkarna utesluter inte tabletterna.
Hej!
Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg Kaarinh. Inte för att jag vill att du ska ha ont men det stämmer in precis på mina besvär. Ont och värk i kroppen. Eftersom min mens precis börjat och komma och gå som det vill så kände jag mig lite osäker på om det var klimaterie besvär så jag sökte hjälp på vårdcentralen för min led och muskelvärk. Läkaren titta bara misstroget på mig och fråga: vad tror du själv att detta beror på? kände mig som hon dömde mig som en "sveda värk och bränn kärring" Inte ett ord sa hon om att det kanske kunde vara klimaterie besvär. Kände mig lessen och missförstådd och gick hem och sökte här på nätet och så fick jag se ditt inlägg :). Jag såg att det var några år sedan du skrev det. Hur mår du nu?
Kram alla goa klimaterie tanter :)