Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7145 ggr
Anonym
Anonym
2013-04-10 13:43
0

Svamp?

Jag tror jag har fått Svamp eller något i underlivet. Det har börjat klia något så fruktansvärt den senaste veckan att jag blir galen. Vet inte vad jag ska göra åt det?

Jag hade Svamp en gång när jag var yngre. Mamma gick och köpte något svampmedel på apoteket som dom gjorde reklam för på TV. Det är det värsta jag har varit med om! Det var något litet "piller" man skulle föra upp i slidan. Jag fick så ont av det att jag inte orkade kliva ur sängen på 2 dar nästan.

Jag vet inte hur jag blev av med svampen, eller var det nu var, då. Och jag vet inte hur jag ska göra nu. Någon som vet vad man kan göra när man inte tål svampmedlen på apoteket? 😕

Nitra98
2013-04-10 13:48
0

Doppa en tampong i fil (naturell såklart) och sätt in, upprepa ett par dagar. Filen surar ner miljön i slidan så att du blir av med svampen.

ChristineL
2013-04-10 13:48
0

Svampmedel ska inte göra ont! Canesten är väldigt bra och finns på apotek, men finns andra medel också. Vill du inte prova det så besök barnmorskan/gynekologen så kan du få något utskrivet istället.

Anonym
Anonym
2013-04-10 14:00
0

#1 Ha ha, det låter lite slafsigt. Är det helt ofarligt att göra så? 

#2 Nej, det är ju klart att det inte ska. Man ska inte bli sjuk av att äta kräftdjur heller. Tyvärr tål ju vissa personer inte vissa saker. 😕

ChristineL
2013-04-10 14:02
0

#3 - Det jag menade bara var att det finns mer än ett medel, och bara för att du inte tål ett så betyder det inte att du inte tål ett annat. Men filmjölk tror jag också kan funka.

Nitra98
2013-04-10 15:22
0

#3  Haha, ja det är lite meckigt men det är helt ofarligt och det brukar funka jättebra. :)

teardrops
2013-04-10 17:04
0

Gå till läkare och få tablett som man sväljer! Jag har haft mycket problem med Svamp och dom vanliga medlen förstör slemhinnorna och gör en mer känslig.

Karmatarerskanise
2013-04-10 17:58
1

Jag råder dig till att gå och kolla upp så det verkligen är Svamp innan du behandlar det med läkemedel.

CelsiusT
2013-04-10 18:31
0

Gå och kolla upp det, speciellt om du nu har fått någon form av allergisk reaktion av svampmedel tidigare, så kan dom skriva ut tabletter som man äter eller ett annat typ av vagitorium som du kanske tål bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

OlgaMaria
2013-04-10 22:05
1

Socker och kolhydrater göder Svamp så du kan hjälpa till läkningen genom att hålla nere på sådant. :) Probiotika hjälper också kroppen att försvara sig mot Svamp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2013-04-10 22:22
0

#9 Ha ha, då skulle jag behöva göra en totalförändring i kosten. Det har jag visserligen tänkt att göra, men har ingen möjlighet just nu. 😕

Alla andra: Tack för alla tips och räd. Jag ska pröva med filmjölk. Tänker att det ju iaf inte kan skada. Funkar inte det går jag till en doktor eller gynekolog. 🙂

Agda
2013-04-11 07:47
0

Finns ju även salvor mot Svamp, har man inte Svamp i slidan utan bara vid blygdläpparna så kan man använda salva. Filmjölk går även bra det att smörja sig med då.

Jag har läst att man även kan stoppa en vitlöksklyfta i slidan vid Svamp. Svider tydligen som sjutton men ska vara väldigt bra😉

agnesfh
2013-04-11 09:53
0

Jag får Svamp lite då och då, hatar alla dom där läkemedel som finns receptfritt på apotek. tar alltid en tampong med fil eller yoghurt, och smörjer in mig "utanpå" med  olivolja eller vaselin, fungerar bra! trappar ner på socker under "svampperioden" också!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Anonym
Anonym
2013-04-11 11:18
0

Alltså, är det meningen att tampongen ska sitta där ett tag eller?

agnesfh
2013-04-11 11:20
0

#13 jag brukar ha den antingen 2-3 timmar två gånger dagligen och ibland under natten, brukar kladda lite med filen utanpå också, det dämpar klådan!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Qimsid]
2013-04-11 22:31
0

Svamp växer i fuktiga miljöer, det är därför vi har hår där nere eftersom det skapar ett luftrymme mellan kläder och slidan. Ha bomullstrosor och lufta så mycket som möjligt. Bikarbonat har jag hört ska vara bra, både att dricka och att tvätta med ? Och potatismjöl kan dämpa klådan någorlunda. Det finns dessutom salvor på apoteket. När jag hade Svamp var det hemskt, det var efter en antibiotika kur. Jag fick tabletter som skulle upp i slidan, utöver det en salva (som jag fortfarande har kvar) som man smetar på c:a 3 gånger om dagen och det hjälpte verkligen!

teardrops
2013-04-12 19:26
0

Man kan även ha Svamp utan att det kliar.Jag hade mer ont och sveda när jag kissade samt en varm obehagskänsla.Hade kraftig svampinfektion när dom kollade i mikroskop