Smink?
Hej!
Jag skulle behöva lite tips om smink. Jag är 21 och tänkte testa på att börja sminka mig lite lätt. Vilka produkter är bra att ha om man bara vill ha lite smink? Vilka är liksom de "basiska"? Eller räcker det med endast mascara? Jag vill inte att det ska synas jättemycket, bara lite. Det ska liksom vara diskret.
Det är jätteviktigt att välja ut färger som passar med din hudton, så gå till en välsorterad sminkaffär och ta hjälp av personalen. Bor du i Sthlm är Åhlens vid plattan bra.
En enkel sminkning kan vara att ha en kombinerad underlagskräm samt puder, sen en tunn eyeliner och mascara. Du kan även köpa en neutralt färgad rouge och använda till kinder och ögonskugga. Sen en färgad läppglans för att balansera upp att du markerat ögonen.
Har du svårt att få eyelinern tunn, så kan du räta till linjen efter applicering med en örontops med lite saliv på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Då jag vill vara "naturlig" så fyller jag bara i ögonbrynen. Har en vit-beige ögonskugga på ögonlocken (bara upp till globlinjen) och brun mascara och genomskinligt eller ett rosa läppglans nära min egen färg. Då ser jag piggare ut, men inte sminkad. Solpuder har jag på sommaren om det behövs på glåmiga dagar. Det föredrar jag över vanligt rouge - då solpuder består av pärlor eller kakor i olika färger - som blandas in i din egna hudton.
Jag behöver ingen foundation eller puder, men annars ska man ta det. Kan rekommendera mineral-produkter (concealer, foundation, rouge, ögonskugga) om Du inte är väldigt torr.
Jag har en mineralfoundation från Tikei som jag älskar, det tar dock längre tid att applicera den än tex. BB-cream (typ en blandning mellan foundation och hudkräm) som jag använder ibland när jag ska jobba tex.
Om du har fin hy så tycker jag att du kan köra på mascara och kanske fylla i ögonbrynen lite. Vill du ha lite mer färg i ansiktet kan du lägga lite solpuder/bronzer precis under käkbenen och på tinningarna ungerfär, eller lite rouge i en diskret färg precis på "äppelkinderna". :)
Johanna - Instagram
Mitt vardagssmink är foundation, puder, rouge, fyller i ögonbryn och lite mascara blir lagom mycket tycker jag:)
Hälsningar
Fredrika
Tack så mycket för alla svar! :) Ska in till stan idag och handla lite smink.
Beroende på hur fin hud du har så är ju foundation eller BB-crema bra - gärna flytande :) Applicera i cirkelrörelser med en borste så täcker det bra, men ser ändå naturligt ut. Concealer är ju jättebra att ha om man skulle få finnar eller rodnader. Testa både foundation och concealer på käkbenet. Det ska matcha din hudton och knappt synas :)
Ögonfransböjare innan mascara gör under! Lite vit/ljusbeige ögonskugga under ögonbrynen öppnar upp ögonen så man ser piggare ut. Rouge på kinderna eller under kindbenen livar upp ansiktet också :)
Tack!
Jag undrar dock ifall det kanske räcker med endast mascara? Och ingen foundation eller annat smink i ansiktet. Eller skulle det se konstigt ut?
Jag har inga finnar, så har väl en ganska fin hud. Lite blek dock. Men när jag ser personer som brukar sminka sig i hela ansiktet utan smink så ser de jättebleka ut och med lite dålig hud. Blir huden dålig och blek av smink?
#7 har man dåligt smink eller är kass på att tvätta bort det kan man få dålig hy. Men det beror nog mest på att du ser skillnaden, när dom är sminkade döljer de ju finnar osv. Det räcker absolut med mascara om du inte vill ha mer, och om fu känner dig blek vissa dagar kan du ju ta lite solpuder/bronzer i pannar och på kinderna, så får du lite färg utan att det tar massa tid! :)
Johanna - Instagram
#7 Min hy blir snarare sämre om jag går utan smink länge. Har man rätt produkter som låter huden andas så ska det inte påverka huden.
Du kan ju börja lätt med mascara (och ögonfransböjare - viktigt för långa fina fransar!) så du vänjer dig vid smink och sen om du vill testa mer kan du ju göra det :) Läppstift eller ett läppglans är ju enkelt också och ger mer färg i ansiktet :)
ok, tack! :) Jag har ju ändå tänkt att bara sminka mig ibland, inte varje gång jag går ut liksom.
Jag köpte faktiskt en ögonfransböjare också igår. :) Köpte en mascara från Max Factor tror jag, vattenfast. Men jag ska nog köpa foundation och puder också bara för att prova. Jag är ju ganska blek så kanske ser konstigt ut då om jag bara har mascara.
Annars kan du testa BB-creme, det är en blandning mellan foundation och hudcreme och kan vara bra om du ändå inte har något som behöver täckas.
Ifall man vill ha ett naturligt resultat handlar allt om att hitta rätt toner för din hud, det som ser bäst ut på dig. Personligen tycker jag att det är värt att kosta på sig lite också gällande foundation, puder & rouge då det både ger mer lyster i huden och sitter helt annorlunda. En dyrare rouge har oftast mer pigment än vad en rouge från H&M eller Gina Tricot har.
Viktigt att tänka på också är att ifall du ska ha foundation så är det bäst att du har en concealer runt ögonen för att jämna ut färgerna lite, allt för ett mer naturligt resultat. Eftersom vi inte har samma nyans runt ögonen som vi har i resten av ansiktet så måste vi väga upp det med varandra. Finns en helt okej "Cover all mix" från MakeUp Store för 275 kr tror jag, innehåller tre färger. En för ögonen, en för highlightning & en för att täcka rödhet & eventuella acne problem.
Jag kan verkligen rekommendera Cliniques foundation, de är dyrare men dem är så värda det! 320 kr tror jag att de tar för dem flesta. Gällande puder tycker jag att Bobbi Brown & MAC har det bästa på marknaden. Bobbi Brown är dock extremt dyrt och MAC är överkomligt, dock så är det självklart stor skillnad mellan de två märkena.
Känner du dig lite blek, så är ett bronzing powder en lifesaver! Applicera lätt vid tinningarna och käken. Vill du framhäva dina kindben så kan du göra ett s.k "fish face" & dra in kinderna, därefter applicerar du väldigt lätt ditt bronzing powder och tar lite rouge på dina kinder. Blir jättefint efter lite övning! :)
Det finns hur många vloggare som helst på youtube som visar & förklarar olika sorters tekniker och sminkningar. De tipsar även om olika märken och produkter som är värda att införskaffa! :)
Ifall du bor i Stockholm eller Malmö så kan jag rekommendera Sephora, dem hjälper dig mer än gärna. :)
Jag har köpt en foundation nu! BareMinerals, med färgen Fairly light. Köpte den inne hos Kicks och fick superbra hjälp av en ur personalen. Hon tyckte dock att jag inte behöver en concealer utan kan använda foundationen som concealer istället.
Ska ta och köpa lite annat smink också som ger mig lite mer färg. Men tänkte att jag testar bara foundation först ett tag.
Jag håller på och kollar på borstar nu… Bör jag välja en borste som ger lätt till medium täckning eller en som ger medium till full täckning?
#14: Vet du om din foundation är light/medium coverage eller medium/full coverage? Anpassa din borste efter det. :) Annars finns det borstar som tillåter dig själv att bestämma hur mycket täckning din foundation ska ge. :)
Hade jag bättre hy skulle jag bara köra med en bra, brun mascara till vardags 😃 Tycker det känns lite onödigt att smeta en massa saker i ansiktet om man inte "behöver" det.
Tyvärr tror jag inte min praktikplats skulle bli så glada om jag dök upp osminkad med mörka ringar under ögonen och små röda prickar här och där…
#17: Jag har ingen aning. Står inte på burken, tyvärr. Men köpte båda sorters borstar på Tradera nu :) Så får se vilken som är bäst för min foundation.
#16: Ja, tycker också det är onödigt när man ändå har fin hy. Jag vet inte riktigt om min hy är tillräckligt fin för att slippa, men jag har i alla fall mörka ringar under ögonen. Kanske egentligen bara behöver en concealer… Men men…
Boka in ett besök på face stockholm
#17 Testa? 😛 Är man inte nöjd går det ju alltid att utveckla, men är ganska onödigt med ett helt skåp med smink man egentligen inte behöver (som jag har 😇 jag är inte kapabel till att hålla mig ifrån fina ögonskuggor fast att jag sällan använder mer än mina tre favoriter…)