Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 7412 ggr
[postmortum91]
0

Kopparspiral

Hej, nästa fredag ska jag sätta in en koppalspiral.
Har haft p-piller och p-ring innan men fått besvär med sexlusten, humöret etc. 

Jag blev helt chockad av koppaspiralen, för er som inte vet:
Det är ett preventivmedel HELT UTAN massa medel som påverkar din kropp, inga hormoner eller någonting. Du kommer känna dig som om du är oskyddad, och behöver inte riskera blodproppar,bröstcancer, viktökning, nedstämdhet, minstad sexlust etc. PLUS att här i värmland iallafall så är kopparspiralen GRATIS!!! Den kan även sitta inne i 5 år, helt ofattbart. Att jag inte fått reda på att den varit gratis innan, då hade jag aldrig lagt massa pengar på p-piller som är farligt för min kropp. 

Någon som har haft/har kopparspiral och kan säga något om den?
Gjorde det ont att sätta in det? (nervös för det), hur har det funkat?
Känner du någon som berättat om kopparspiralen? vad isåfall, vill veta allt

pyromanen
0

Min bästa kompis när jag var i den åldern satta in en kopparspiral när hon var 19. det gjorde pissont en stund efter insättning, typ någon timme, men hon fick värktabletter för det. Sen märkte hon inte av den alls utan trivdes med den i 10 år! Varefter hon satte in en ny som fick sitta ända tills hon blev 35 och ville bli med barn. Två kopparspiraler var preventivmedel i 16 år! 

Lycka till !

Åsa S
0

Funkar för en del men inte för alla. Min barnmorska erbjöd sig sätta in en gratis med på mig som tur var skulle jag till gynekologen för ett annat problem och han sa efter jag tittat på ultraljudet avråder jag från det, du har ett litet myom och har man det brukar man få rejäla blödningar av kopparspiraler.

Är inte i nått förhållande just nu men blir jag det nån gång satsar jag på en femcap istället inga hormoner där heller men man får bekosta allt själv.

oh-la
0

jag har haft min kopparspiral i 3 år till sommaren och är nöjd. känner inte direkt av den, får lite mer mens och mensvärk än tidigare vilket ändå är värt med tanke på vilka problem jag hade med hormoner. jag kan känna av den ibland, framför allt runt ägglossning, vilket jag aldrig känt av tidigare.

insättandet var inte kul alls. jag fick dock sätta om den 3 ggr eftersom de två första misslyckades. man blöder en del efteråt, och ett par dagar efter kan du ha typ krampliknande smärtor i livmodern eftersom den försöker stöta bort den. det går dock över efter ett tag. jag är hur som jätte nöjd med min.

[postmortum91]
0

#2 femcap såg väldigt skum ut, aldrig sett tidigare. Tror jag håller mig till det kostnadsfria :P

#3 Gjorde det jätteont att sätta in den? Det är själva insättningen jag är jättenervös över

MiniW
3

Jag satte in min kopparspiral för någon månad sen och jag är jättenöjd! Det kom en ilande smärta just när den skulle in på plats men sen efter det har jag inte känt av den alls. Jag har varken menssmärtor eller rikligare mens (med mina p-piller hade jag båda), snarare mindre, så jag är skitnöjd. 

Jag har förövrigt en annan tråd om just kopparspiralen här inne, de första inläggen där står det ganska mycket om det :)

oh-la
0

#4 alltså, det som gör ont är inte insättandet, utan tången dom användet för att hålla livmodertappen. det är lite enkelstötsliknande smärta, alltså nervsmärta. men det går snabbt över. jag kommer ihåg det värre än vad det var eftersom jag fick göra om det tre gånger. man är inte så kaxig tredje gången, om man säger så :P

MiniW
0

Dom kan testa att ha i kopparspiralen utan tång också :) Det gjorde dom på mig och det gick jättebra!

[postmortum91]
0

Usch, ni får önska mig lycka till. Jag är skitnervös :P

oh-la
0

#8, ähh! det kommer gå galant :) även om de gjorde ont är det värt det och jag kommer lätt lägga mig i gynstolen och få en ny insatt när denna tjänat ut sin roll :)

Roxie
0

Okej här kommer min historia:

Satte in min kopparspiral i juni 2012. Insättandet gick fort och utan problem, men helvete vilken smärta! När de använde tången för att öppna livmodern så nöp det till bara, men när de satte in spiralen däremot.. Det var något förskräckligt och går inte ens att beskriva. Svimmade nästan när det var klart och fick ligga kvar en stund. Resvägen hem (5min med spårvagn) kändes som en evighet pga smärta och illamående. Resten av dagen låg jag i sängen med fruktansvärda kramper i livmodern. Vilket de sa var helt normalt.

Min mens var regelbunden direkt och inga konstigheter där heller. Men mensvärken däremot är inte att leka med. Har vid mens riktiga kramper och måste ta starka värktabletter under hela perioden för att kunna leva normalt.

Har molande värk från ägglossningen fram till en vecka efter mensen, så i princip 3/4 veckor består av smärta och värk.

Nu har jag bokat tid hos BM så i morgon ska den ut!
Får återgå till p-piller som jag hoppats på att slippa efter 10 års användning.

Hoppas verkligen det kommer gå bättre för dig!

// Sofia

[postmortum91]
0

#10 Tack nu känner jag mig verkligen sugen på en kopparspiral :P

Roxie
0

#11 Alla är vi olika, men det är ju väldigt vanligt att det gör jätteonte vid insättandet. Men alla får ju inte ont efter.

Sen att det gör ont och blir problem efter, som för mig, kan bero på många orsaker. Till exempel att den sitter fel, eller har börjat vandra/krypa upp i någon av äggledarna.
Jag blev remitterad till gynläkare pga detta och de gjorde ultraljud för att kolla så den satt rätt, vilket den gjorde.
Så anledningen till att det inte funkar på mig vet jag inte, min livmoder störs bara av den helt enkelt.

// Sofia

Roxie
0

Såklart inte meningen att skrämmas. Du kanske inte kommer känna en bråkdel så mycket som jag gjorde.

Men det var ingen som förvarnade mig om den smärta jag fick uppleva. Hade jag vetat att det kunde göra så ont hade jag aldrig gjort det :P

// Sofia

[postmortum91]
0

Okej, vi får hålla tummarna för att den inte gör så ont för mig då :P