Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 9031 ggr
Anonym
Anonym
3

Ont i underlivet

Hej! Jag har gång på gång känt något som hugger till i underlivet. Svårt att säga exakt vart det kommer ifrån, typ från äggstockarna eller livmodern. Det hugger verkligen till, så jag nästan "flyger" upp, haha nä, men jag reagerar väldigt mycket på det för det gör lite ont. Jag äter inga p-piller eller nått sånt…

Anonym
Anonym
0

Är det ingen som vet vad det kan vara?

Emelie__
0

kan känna också lite lätta hugg i underlivet. kan hända ibland. men  inte så ofta. Vet dock inte vad det kan vara :)

[IdaIlsk]
0

Hur gammal är du? Har du regelbunden mens? Har du haft sex? Det är svårt att svara baserat på det lilla du skrivit :)

Anonym
Anonym
0

#3 Jag blir är 15år nu i mars. Nej, har inte haft sex, är oskuld. Jag hade regelbunden mens tills det hände saker i mitt liv… Så nu har jag oregelbunden, jag ska ha mens egentligen nu i mars och förhoppningsvis får jag den nu också. :)

[IdaIlsk]
0

Då kan det vara menskramper som du har. Men det bästa är att prata med ungdomsmottagningen om det :)

Anonym
Anonym
1

Menskramper…? Aldrig hört det. Är det som jag beskriver eller hur är det? Och varför får man det? :)

[IdaIlsk]
0

Det är som mensvärk, fast kraftigare och det gör ont. Olika ont på olika tjejer :) Det får man innan mens och även ibland innan ägglossning kan det också kännas. 

Här kan du kolla lite om du vill: http://www.umo.se/kroppen/mens/mensvark/

Anonym
Anonym
0

Det är inte det. När jag har mens så har jag så fruktansvärt ont att jag måste vara hemma 1-2 dagar från skolan, och ligger dubbelvikt av smärta. Det där "hugget/strålningen" jag får är även när jag inte har mens…

[IdaIlsk]
1

Okej, då ska du definitivt prata med ungdomsmottagningen eller vårdcentralen. Det låter inte bra :(

Anonym
Anonym
0

Hm… Ska googla lite först. Jag har aldrig vart hos en gynekolog, jag har sett hur det ser ut, men aldrig varit där för att kolla upp mig. Det verkar vara jätte pinsamt, jag som är så blyg. De är ju vana men inte jag. Men undrar om det verkligen är så "allvarligt"? Liksom…. Jag får ju inte det varje dag. Juste en sak till, ibland kan jag ha "jätte" ont i en utav äggstockarna, jag tror det är det. Jag har glömt bort hur det känns för det var ett tag sen nu.

[IdaIlsk]
0

Ungdomsmottagningen är väldigt bra på att ta hand om unga som inte varit hos en gynekolog tidigare. Annars har du även kvinnokliniken. Har du någon som kan följa med dig annars? Jag vet, det är pirrigt första gången :) 

Du kan alltid ringa och prata med dom, förklara hur det känns. Är det inte ofta så är det nog ingen större fara, men det ska inte jag svara på egentligen, bättre med en sköterska eller gynekolog :) I din ålder så förändras kroppen och hormonerna kan stöka till det lite. Det kan göra ont lite till och från runt livmodern. 

Men för att vara på den säkra sidan, så prata eller mejla med någon proffessionell :)

Anonym
Anonym
0

Okej, jag har ju vart på ungdomsmottagningen många gånger för andra andledningar, dock inte gynekologen. Men känns så pinsamt att komma och visa sitt underliv för en person, och om man träffar dem allmänt. Men de hälsar ju inte om man inte först säger hej. Det är bra. Ingen som jag kommer på nu direkt som kan följa med mig…

cupcakes
0

Vet du om det händer med någon slags regelbundenhet? Jag kan få ont vid ägglossning ca två veckor före mensen.

Om inte annat tycker jag att du ska gå till um och prata om din mensvärk. Jag blev också sängliggande ibland och hade alltid så ont att jag inte kunde koncentrera mig på något annat. Har provat en hel del olika saker som olika p-piller och TENS (elektriska impulser som utlöser kroppens egna smärtstillande) men ingenting fungerade. Tack vare att jag inte gav mig har jag med mina nuvarande p-piller normal mensvärk. Visst är det fortfarande jobbigt att ha ont - men jag klarar av mitt arbete utan att bli allt för distraherad. Det är mycket värt att slippa ha så ont varje månad!

LaSadie
0

Jag får "hugg" som #13 vid ägglosning. Kan göra förbannat ont ibland men går över. Kanske kan vara det? Annars så går till UM som förhoppningsvis kan hjälpa dig :)