Kopparspiral?
Hej!
Jag har läst lite här på gamla trådar och er artikel om kopparspiral (den var förresten jättebra!) men jag har lite frågor och funderingar.
Jag har ätit p-piller i snart 6 år - i början var de verkligen min bästa vän men nu verkar det ha blivit en helomvändning. Jag är otroligt lynnig, börjat lägga på mig oönskad vikt, känner mig deppad i princip hela tiden (allt har på något sätt förlorat mening) och den enda slutsats jag kan dra är att p-pillrena med dess hormon har börjat påverka mig NU. Är detta möjligt?
Ingen av mina äldre systrar kan äta p-piller just av den anledningen.
Jag ringde till ungdomsmottagningen förra veckan och pratade lite med en kvinna om att få komma in och prata lite olika alternativ och jag fick en tid till imorn för det. Jag nämnde att jag läst om kopparspiral och gärna ville testa det och hon verkade positiv; men tiden jag fick skulle inte vara med henne utan en annan barnmorska (om de nu kallas så?).
Men nu är det så att jag har fått höra av andra att de inte sätter in kopparspiraler på de som ej fött barn, stämmer det? Kan de verkligen neka mig ett preventivmedel som jag vill ha och testa?
Jag vill verkligen undvika alla hormonpreparat så långt det går.
Ett av argumenten jag tänkt använda för att få min vilja igenom är att min ena syster faktiskt haft kopparspiral utan att ha fött barn och hon mådde jättebra av den och rekommenderar den. Kan det leda till att de ändrar sig om de nu ställt in sig för att neka mig kopparspiral?
Sen undrar jag om ni som har/har använt er av kopparspiral skulle vilja skriva lite om era upplevelser? Hur ni blev (eller är) i kropp och sinne?
Hur lång tid tog det innan mensen stabiliserade sig och mellanblödningarna upphörde/minskade?
Tack för svar!
Det finns en del som nekar en, men jag känner många som fått det trots att dom inte fött barn. Skulle dom neka dig kan du gå till en annan.
#1. Jag var som sagt där idag och var beredd att verkligen få kriga om saken - men när jag sa att jag ville testa kopparspiral sa hon bara "det ska vi absolut kunna ordna!" och sen fick jag förklarat för mig att de kommer mäta livmodertappen/livmodern hur lång den är (när de ska ha in spiralen) och då kan de avgöra om jag får ha en eller inte, får jag inte så är det för att jag är för kort - och om så skulle vara kan jag nog acceptera ett nej just för att då har dom ju ändå låtit mig göra ett försök :)
Hoppas det går vägen :)
#3. Du behöver inte svara om du känner att det är en för personlig fråga, men vad för preventivmedel använder du (är det p-piller, vilken sort?) och vad tycker du om det?
När jag var där idag också så trodde hon att jag upplever mina p-piller nu som jag gör för att jag växt ur dom. Jag har just nu Neovletta 28 som har gestagen och hemskt lite östrogen och de rekommenderar de tydligen till ungdomar - hon berättade för mig att när man kommer upp i min ålder vill kroppen åt mer östrogen och att det kan vara en bidragande faktor till mitt humör och så där. Tror ni att det kan stämma?
Jag har iallafall fått en tid till att sätta in spiralen nästa torsdag :)
Jag fick också någon liknande upplevelse med mina p-piller. Jag hade ätit dem i några år tills de helt enkelt gav mig en rad psykiska biverkningar. Om det är för att man vill ha mer östrogen, vet jag inte. Jag blev i alla fall nedstämd och fick minskad libido. Detta var med Yasmin. 
Jag har haft kopparspiral men har tagit ut den. Anledningen var att jag råkade dra ur den själv. Tills vidare skulle jag äta Zoley, vilka har fungerat så bra att jag inte satte i någon ny spiral.
Att de säger att du inte har fött barn gör mig lite irriterad. Du kan visst ha en spiral även om du inte fött barn. Detta är en myt som en del ungdomar "ärver" av barnmorskor som inte verkar förstå vad de pratar om. Sedan är det inte sagt att alla kroppar klarar av en spiral. Livmödrar ser olika ut.
Min gynekolog sa att detta var viktigt om man ska ha en spiral:
De ska titta med ultraljud innan och efter insättning. Före för att de ska se så att det ser normalt ut och för att du inte har en tvådelad livmoder. Efter ska de titta så att spiralen sitter på rätt sätt. Detta är jätteviktigt för att det ska fungera som det ska.
Du ska inte använda mensskydd innanför kroppen på någon månad och undvika sex så att man inte skadar sig.
Trådarna som hänger utanför känns inte men de gjorde det för min sambo när vi hade sex. En del kan tycka att det skaver eller "känns" mycket. Ibland tar det ett tag innan killen vänjer sig.
Jag fick dessutom rikligare mens av kopparspiral men det är ganska vanligt att man får.
#5. Oj, jag har inte blivit informerad om att man bör göra ultraljud varken före eller direkt efter! Jag ska dit nästa torsdag på en gynundersökning först då de ska kolla att den "får plats" och sen direkt därefter sätter de in spiralen. Efter isättandet ska jag få sitta kvar någon timme så att de kan kolla hur det känns och hur det är med mig och är allt bra så får jag gå hem - så ska de ringa mig dagen efter för att kolla hur jag mår och hur det känns igen.
Det enda jag fick höra om ultraljud var att OM jag känner ett väldigt obehag och att det gör ont t.ex. på höger sida så ska jag in på ultraljud så att de kan kolla att den sitter rätt (och om inte rätta till den om jag förstod rätt). OM jag skulle få skitont och bli svimfärdig skulle jag åka in akut för att dra ut den sa hon för då kan den hamnat åt helsicke fel och/eller skadat livmodern osv.
Angående mensskydd fick jag veta att jag ska undvika tamponger den första blödningen som pågår när man sätter i spiralen. Även sex ska undvikas under denna "period" - men sen gick det bra att agera precis som vanligt sa hon.
Jag har tänkt testa spiral och se hur min kropp reagerar på det och jag har tänkt att ge det ett försök i åtminstone 3 månader (gärna 6 månader, men är allt pest och pina ryker den innan) och skulle det mot förmodan inte fungera så skulle min barnmorska sätta sig ner och genomförligt gå igenom ALLA preventivmedel med mig så skulle vi testa oss fram.
Det vi redan nu kunde konstatera är att jag inte ska ha p-stav då det är mycket gestagen och nästan ingen östrogen och att jag ska ha något som innehåller mer östrogen.
Jag var inne på de två ekologiska p-piller som kommit in på marknaden; tyvärr vet de inte vart på skalan de ligger med varken gestagen eller östrogen och vet därför inte hur de påverkar utan det är något man måste testa då.
Men som sagt, jag är positiv till att testa kopparspiralen då jag väldigt gärna vill ha ett hormonfritt preventivmedel som inte påverkar MIG :) betyder det att jag får lite mer menssmärta eller rikligare mens så får det vara, det är något jag gärna står ut med för att slippa proppa i mig en massa extra hormon :) sen hör till saken också att jag är livrädd för att få blodproppar osv och är rädd för hur hormonerna faktiskt påverkar mig och hur jag är (t.ex. humöret).
Okej. Det verkar som du fått rätt bra med information ändå. :)
Det verkar vettigt att försöka i några månader men ta ur den om den känns hel fel. Det är nog klokt. En del har blödningar i början som går över.
Jag vet inte riktigt om ekologiska är de som jag äter nu (Zoley).. De innehåller naturligt östrogen (samma som kvinnor har i kroppen i vanliga fall) som bryts ner och inte gör t ex fiskar sterila i haven/sjöar. De gör också att man får en jämn hormonbalans. :)
Du fungerar väldigt bra för mig. Jag hade tänkt att äta det tills det kommer p-piller för män. Hehe 
#7. Hm, jo, så kan det nog vara! Hon sa att det ena ekologiska p-pillret heter Qlara (Clara?) så det kan mycket väl vara Zoley också för det fanns två och jag minns att det andra var ett mer "krångligt" namn! :)
Jag hoppas på att det blir enkelt för mig - jag förbereder mig för det värsta men hoppas på det bästa ;)
Haha ja, jag längtar tills den dagen kommer, då ska jag minsann be sambon käka p-piller och se hur roligt han tycker att det är :p
Lycka till! :)
Jag har haft kopparspiral i snart fyra år. Är jättenöjd, mensen är nästan obefintlig, jag slipper alla hormoner som jag blir helt dum i huvudet av. (Gråter, sover och struntar i allt.) Jag kommer troligtvis att välja kopparspiral nästa gång också och ta en på åtta år istället för fem då jag inte är intresserad av att ha fler barn just nu och antagligen aldrig igen. Har ett barn och känner att det räcker gott och väl.
#10. Åh, det låter som en dröm! Jag verkligen hoppas att det blir så för mig.
Hur var det i början för dig? Tog det lång tid innan allt liksom stabiliserade sig? Hur upplevde du förändringen i kroppen från hormoner till kopparspiral? Alltså, inte bara mentalt utan HELA kroppen både psykiskt och fysiskt!
Det måste vara väldigt inidividuellt hur man upplever olika slags preventivmedel. En del tycks må bra av p-piller och andra inte. Likaså med kopparspiral.
Min historia var p-piller i många år, sedan mini-piller (fick blödningar), p-stav (blödningar igen) och p-sprutor (ingen mens alls, skönt). Sedan fick jag nog av hormoner efter mina depressioner och massiva viktuppgång, så tänkte jag att de lär ju knappast hjälpa mig. Så jag bad om hormonfritt och de föreslog kopparspiral.
Jag hade kopparspiralen i under ett års tid och varför jag hade den så länge är egentligen ett mysterium. Antar att jag levde på hoppet… att det skulle bli bättre. Jag blödde nästan konstant!! Tror jag hade max ett par blödningsfria dagar på hela det året. Hade normal mens emallanåt men sedan hade jag alltid småblödningar så jag hade trosskydd varje dag. Nej, det var verkligen inget för mig. I övrigt verkar den ha fungerat bra, jag blev iaf aldrig gravid
Nu kör vi med kondom bara. Men jag är nyfiken och vill prova ladycomp, en slags dator där man mäter temperaturen varje morgon och kan på så vis se var i cykeln man befinner sig. Det verkar vara en dyr metod och man lär få importera grejerna själv.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#11 Jag åt p-piller i några månader och mådde riktigt dåligt. Misstänker att min kropp verkligen inte gillar hormoner. Det fungerade när jag hade hormonspiralen men det är inte förrän jag helt slutat med hormoner och nu något år senare känner hur bra jag faktiskt mår.
Jag tror att det kan ha att göra med att jag som sagt inte tål hormoner på det sättet. Andra kan ha underskott av hormoner och behöver äta p-piller. Jag tror dock att det är en ganska lätt lösning och om läkare verkligen kollar upp orsaken så kan dessa personer säkert äta något annat som återställer hormonbalansen om det är därför dessa personer vill ha p-piller eller om det är för att slippa bli gravid.
#14. Ja, jag har börjat märka av en viktuppgång, sakta men säkert..
Jo, jag har tänkt på det där att om det skiter sig med kopparspiral så finns alltid kondom - jag fattar dock inte varför men det känns liksom som ett problem och jobbigt, på något vis, att använda kondom i ett seriöst förhållande. Förstår inte varför. Jag menar.. P-piller och annat preventivmedel är ju inte ett måste för kondom är ju ALLTID ett alternativ för att slippa proppa i sig en massa.
Alltid innan så har jag känt att det är kört för mig om kopparspiralen inte passar mig; ändå vet jag att kondom finns. Jag stör mig på det så mycket!
Jag antar att det inte är lika "jobbigt" när man väl kommit in i användandet av kondom igen?
Jag ska kolla upp det där ladycomp jag också, det har jag faktiskt aldrig hört talas om! :)
#13. Jag hoppas att min kropp reagerar lika på kopparspiral som din kropp :) framförallt hoppas jag på att viktökningen ska sluta och att mitt humör ska bli stabilt och att jag som person kanske kan bli i det stora hela mer glad av mig!
Det "jobbiga" med kondom kan man komma runt genom att göra det till en del av leken, helt enkelt.. man kan göra det på mer eller mindre upphetsande sätt 
En annan rolig grej med kondom är ju att de finns i massa olika "finishar" eller hur man ska säga… knottriga, ribbade osv.. som ger olika känsla. Och en fördel är att det blir mindre kladdigt. Nackdelen är väl den.. det blir mindre kladdigt 
Kluring om Ryssland
#15. Ja, men det är ju sant, det hade jag helt glömt! Den delen som filmer ALDRIG visar; att tjejer faktiskt måste gå på toa efteråt
nästan så att det känns lockande att låta bli allt och bara köra kondom, hehe!
Hur mycket tid bör jag ge kopparspiralen OM det börjar ganska dåligt?
De brukar säga ett halvår hos barnmorskan.
Jag skulle säga några dagar upp till en vecka om det gör ont och beroende på hur ont det gör och har man problem med blödningarna så skulle jag säga sex månader och kanske lite till för det kan strula ibörjan.
Sen skulle jag köpa menskopp också då jag upplevt att om jag använder tampong så dras trådarna ner och sambon känner av det. Bindor får jag Svamp av och det är mindre kul men med menskopp så har man perfekt ph-balans och slipper den skiten.
Ja de sa nog upp till ett halvår för mig också. Jag höll ju hoppet uppe men gav upp efter ett år.
Kluring om Ryssland
#17. Vart får jag tag i en sån?
Börjar bli lite nervös nu, det är ju faktiskt imorn jag ska sätta i den!
Här kan du läsa allt om menskopp. Antar att det var den du syftade på
Kluring om Ryssland
#20. TACK!
extrem tacksam över att du svarar på min tråd, jag trodde att så många fler skulle skriva och berätta sina erfarenheter och så där. Dina svar har både känts betryggande och hjälpsamma!
Tack till er andra också som faktiskt svarat!
Åh, tack
Är bara glad om jag kan hjälpa.
Jag önskar dig lycka till imorgon!!
Vet inte vad dina barnmorskor sagt men jag fick rådet att ta två panodil innan, ifall jag kände mig spänd.. de kan hjälpa en att slappna av isåfall.
Kluring om Ryssland
#22. Tack själv!
Tror du att menskopp kan vara det bästa om man har spiral? Sitter och kikar på sidan nu men är lite kluven om jag ska våga beställa eller inte, hehe.
Ja precis, jag fick rådet att ta 2 st Alvedon
tydligen är rekommendationen 2 st Alvedon/Ipren och en 200 mg Orudis (vad nu det är) men det kändes lite väl mycket!
Det har jag ingen aning om faktiskt! Jag har själv velat testa men inte gjort det ännu. Tycker det verkar så knepigt att välja rätt modell 
Men jag gillar verkligen idén.
Om du är osäker på modell så maila dem med frågor, de svarar bra och hjälper dig.
Aldrig hört talas om Orudis. Men ja, 2 Alvedon eller Ipren verkar vara standard för vuxna 
Kluring om Ryssland
23# Orudis är en receptbelagd medicin verkar vara ungefär som Voltaren/Ipren länk
tycker dock det är väldigt märkligt att ge råd om receptbelagd medicin 
men rådet att ta smärtstillande innan är ett bra råd och det räcker gott med 2 Panodil/Alvedon och får man ont efteråt så kan man ta 1 Ipren eller Voltaren
Ja det är lite speciellt men det kanske är ett "vanligt receptbelagt" läkemedel, så att säga? Så de nämner det ifall att de har detta hemma. Tror inte att någon går och ber att få det på recept när de receptfria går lika bra 
Kluring om Ryssland
#24. Jag har beställt hem en menskopp nu iallafall efter väldigt mycket läsning om olika modeller och storlekar :) jag hoppas att jag lyckades beställa hem rätt, ivrig att testa och hoppas att det är lika bra som alla säger! :)
Förresten så satte jag in spiralen idag. Det var.. En ganska speciell upplevelse!
Efter att barnmorskan satt in spiralen första gången (vilket kändes som en REJÄL ilning i kroppen) så sa hon "nu är det gjort! Hur känns det?" sen blir hon knäpptyst och jag ser att hon höjer något mellan benen på mig så att jag kan se.. Då har hela spiralen åkt med sin hållare ut för att den suttit för hårt (hehe, ni skulle sett min sambos min när hon höll upp den!). Hon hade aldrig vart med om det förut - inte jag heller.
Meeeen på't igen bara! Hon sa dock att det kunde göra mer ont andra gången eftersom att hon chockat min livmodertapp så att den eventuellt hade dragit ihop sig och jag vart genast väääldigt nervös (tur för mig så var min älskade sambo med in och höll i min hand); men till min fördel så kände jag det knappt vid andra försöket som även lyckades!
Hon kände så att allt kändes bra och sen fick jag ligga kvar en stund innan jag till slut fick sätta mig upp. Fick vatten och hon pratade med mig och talade om för mig hur duktig jag vart (jag tyckte tvärtom då första gången hon skulle ha spiralen på plats så röck jag till - och enligt min sambo flimrade mina ögon till - så att jag åkte upp en bit i stolen; men det var för att jag inte var beredd på hur det skulle kännas).
Väldigt mysko känsla måste jag säga. Jag var tydligen oförskämt pigg och alert efteråt sa dom och jag får nog hålla med :) Jag gick direkt till affärn och handlade hem en massa gott och lite film som jag tänkt skämma bort mig själv med idag!
Nu har det gått 5 timmar sen jag satte i den och alvedonen har slutat verka (den tog jag kl halv 10) - men jag känner ingen som helst värk (än)! Nog känner jag att något är där men det är inget som stör och framförallt så gör det inte ont.
Så, det var inte alls så farligt att sätta in den som jag trott! :) Nu hoppas jag bara att den vill som jag vill och att min kropp blir kompis med den fort!
Två gånger!! Oj vilken tur att det inte kändes mer för dig då 

Haha kan tänka mig chocken när spiralen kommer farande…
Låter ju jättebra att det känns såpass lite. Hoppas att det håller i sig så! För mig var själva isättandet vedervärdigt … jag avskyr allt pillande med livmodertappen och allt vad det heter där inne.. tycker att cellproven man blir kallad till vartannat år eller så är en riktig pina. Efter att min spiral satts in hade jag sån fruktansvärd värk och jag svettades och mådde illa. Jag åkte till min praktikplats men var tvungen att åka hem sen för jag mådde så dåligt. Köpte en vetekudde och la den på magen….. det funkade.
Nästa dag kändes det nog lite bättre, jag minns inte hur länge värken höll i sig, men det värsta var bara första dagen.
Så.. tänkte jag skulle vänta med att berätta detta tills du hade fått din insatt
Och jag är glad att vi alla är olika. Troligen är jag extra känslig där inne av någon anledning.
Uppdatera gärna här inne hur du mår och hur blödningsmönstret ser ut framöver… om du vill 
Kluring om Ryssland
Haha ja, och eftersom man helst ska sätta in spiral vid mens så kan du ju tänka dig hur den såg ut som kommit direkt ut från självaste livmodern - han blev LIKBLEK och trodde att hon pajat nånting ordentligt där inne, haha!
Ja, just nu känner jag ingenting!
Jag kan tänka mig det faktiskt - min barnmorska visade mig alla verktygen, bl.a. en sån där klotång, och berättade att dom flesta gånger använder man alla verktyg från början för säkerhetens skull men hon testade utan den där klotången på mig (hon berättade att det är den som orsakar det värsta obehaget och att det kunde liknas med att klämma ihop en vass pincett hårt på ett ollon) så jag är glad att jag slapp den!
Haha, jag är glad att du berättade det nu efter isättandet om det där annars hade jag nog svimmat på plats
Jag tänkte göra det
jag själv hittade ju inget sånt inne på forumet när jag letade och jag tänkte att det är säkert fler som mig där ute - och då kan det ju vara intressant att läsa lite mer ingående! Typ..
Tänkte även uppdatera om den där m-koppen funkar också i samband med allt det här!
Men jag tänkte höra med dig, när du bytte till kopparspiralen märkte du någon märkbar skillnad på kropp å knopp från efter att du ätit p-piller?
Nu när jag ätit p-piller har jag gått upp i vikt sakta men säkert och även humöret (liksom, gråta över ingenting, bli arg för absolut ingenting osv) och undrar hur det kommer te sig när de där extra hormonerna försvinner ur kroppen?
Ajajaj, ja det gör nog lika ont med en vass pincett på ollonet!
Huua!
Mm det kommer ju frågor om olika p-metoder titt som tätt, så jättebra om folk vill dela med sig av erfarenheter.
Angående din fråga där så kan jag inte svara ordentligt, eftersom det gick kanske fem år efter p-pillren tills det blev kopparspiral. Däremellan testade jag p-stav i några månader och sedan p-sprutor… jag hade inget hormonellt skydd under ungefär ett halvår innan spiralen sattes in.
Jag har haft depressioner till och från sedan jag var 18 (är 32 nu) och gick upp 30 kilo på några år… under den perioden hade jag p-spruta. Men det är jättesvårt att säga vad som är orsak och vad som är verkan här… depression, vikt, hormoner…
Det enda jag med säkerhet kan svara dig är att vetskapen att hormonerna var ute ur systemet var fantastisk, det kändes otroligt skönt! Kände mig friare och naturligare. Liksom mer vaken. Det är svårt att beskriva
Utan införande av hormoner så kommer ju din kropp att få sköta det där själv. Den är gjord för det, så den kommer absolut att klara det!
Sedan reglerar ju kosten också hormonerna, så det beror även på hur du äter.
När tog du senaste p-pillret? Det kan väl ta ett tag innan de är helt ute ur systemet, men ta det lugnt i någon månad och lär känna din kropp. Själv tyckte jag det var spännande 
Kluring om Ryssland
#30. Oj, ja då har du ju verkligen testat det mesta! Men du tycker att kondom i slutändan är det bästa?
Tänkte om spiralen inte alls funkar för mig och om jag ens ska ge något annat p-medel ett försök eller inte!
Sist jag tog p-piller var förra fredagen och sedan på lördagen gick jag över på de vita sockerpillrena på kartan och sedan i måndags har jag inte ätit några alls - så det är ju ganska nytt och förmodligen har inget börja gå ur systemet än.
Jag är grymt sugen på att se hur det blir när det väl blir min EGNA kropp som gör allt och jag får styra och ställa med min egna hjärna och egna känslor!
Och jag känner PRECIS som du säger, att bara vetskapen att hormonerna nu rykt är väldigt befriande och bara det känns så himla bra! 
Nja bästa tycker jag nog inte… som sagt det kladdfria har ju sina fördelar, men å andra sidan kan jag tycka att det känns liksom torrt och irriterande emellanåt samt att det känns som att det verkligen är något emellan oss…. som stör intimiteten på något sätt
Men absolut en smidig metod. Och säker.
Jag skulle gissa att lady comp eller någon motsvarande hormonfri metod är bäst! Så man slipper all form av inblandning av material också!
Finns någon metod där man lär känna sitt sekret och därigenom ser var i cykeln man befinner sig. Men jag är inte insatt i den. Den ska visst vara väldigt säker.
Haha, visst är det spännande!
Kroppen är fantastisk med så många funktioner, och allt vi behöver göra är att ta hand om den och lyssna på dess signaler.
Kluring om Ryssland
#32. Åh! På ett sätt så känns det bra att höra det av någon mer, att det typ "stör" intimiteten i det hela. Jag har inte kunnat sätta ord på det men det gjorde du!
Jag måste läsa på om lady comp och andra hormonfria metoder, jag har bara vetat om kopparspiral!
Hm, den där med att man lär känna sitt sekret lät väldigt pilligt men om den är säker så lät ju det jättebra!
Ja, men precis! Jag undrar mest om jag kommer tappa något av dom kilon som smygit sig på och om jag kommer sluta börja gråta för absolut ingenting
och om jag kommer bli gladare!
Hehe, vad bra att jag kunde vara till hjälp!
Det finns flera metoder. Pessar var t.ex. populärt på 80-talet eller när det nu var. Men nu är det tydligen på ingång igen! En del Landsting har dem gratis tror jag, och andra tar betalt. De ska visst vara väldigt säkra, de med.
Barnmorskorna ska kunna informera om alla hormonfria preventivmedel, oavsett om deras landsting "vill" få ut dem eller inte. Om de inte kan så mycket om det du vill veta, så får de se till att skaffa fram kunskapen tillsammans med dig. Det är deras jobb!
Jadu, jag har inte en susning om hur din kropp fungerar! Det är väl bara att vänta och så. Själv skulle jag inte underskatta tankens kraft 
Föreställ dig det bästa, så kommer det sannolikt att hända också!
Kluring om Ryssland
#34 Hade pessar "på 80-talet"
. Funkade bra ca 3 år, sen blev jag gravid. Vet inte om spermiedödande krämen man kladdar på pessaret blivit bättrte sedan dess, men då var det inte jättesäkert. Om jag minns rätt var det ca 90% (vilket innebär att en av 10 kvinnor som använder pessar ett år blir gravid)
Jo men så är det, det har visst blivit bättre för de säger att säkerheten är mycket hög nu.
Tyckte du att det var obekvämt eller kändes speciellt?
Kluring om Ryssland
Så, en pessar sätter man på plats så sitter den sen? Eller har jag fattat det hel fel då?
Lägesupdate:
Fortfarande ingen smärta! Börjar fundera om de verkligen satte in något därinne för jag känner inget, hehe 
Pessaret känns (nästan) inte när det sitter rätt.
Funkar bäst när det är någorlunda förutsägbart när man kommer ha sex. En fördel är då att man kan stoppa in det innan och inte behöver avbryta som med kondom. T.ex. innan man går o lägger sig på kvällen eller innan man hälsar på pojkvännen. Väldigt sexintensiva dagar blir svårt, för det måste sitta kvar nåt visst antal timmar efter samlag men inte mer än nåt visst antal timmar totalt innan det ska ut o rengöras och man måste också ha koll på antal timmar sen krämen kom på och komplettera med ny kräm om det gått för lång tid. (så var det i alla fall för 25 år sedan). Så träffar man kärleken sällan och har intensiva dygn när man ses är det inte ett idealiskt preventivmedel.
#38. Åh, det lät lite omständigt!
Jag skaffade pessar 2002, när jag slutade med piller men vi vill vänta ett tag innan vi startade bebisverkstan. Kändes som pessar skulle funka bra då. Men, mitt problem var att jag kunde inte känna om det satt rätt. Man ska känna att det täcker livmodertappen, men den kunde då inte jag hitta, o inte maken heller. Gjorde mest ont när vi skulle feppla o leta efter den, så det blev gummin istället. Vågade inte lita på att pessaret satt som det skulle.
Efter några månader så bestämde vi att det var dax att börja försöka göra barn på riktigt, o stortrollet blev till på första försöket. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#40. Då låter pessar som något jag inte ska testa, hehe! Jag hatar när det är mycket pill och krångel, jag är väldigt bekväm av mig
Det här är dag tre med kopparspiral och min mens börjar redan avta något, känner mig hoppfull! Inget ont idag heller.
Låter som att du kan skatta dig lycklig, MiniW! Om spiralen sitter som den ska så lär du ju få ett fullgott skydd.. bara hoppas att det fortsätter såhär 
Kluring om Ryssland
#42. Hehe ja, jag börjar fundera på om den ens sitter därinne med tanke på hu bra det gått hittills och alla skräckhistorier jag hört
Dock funderar jag lite på hur man vet att den sitter som den ska? Är det ett tecken på att den gör det om man inte har ont eller så?
Jag är ingen expert, men det verkar ju logiskt så! Jag kände den ju inte när min smärta gått över heller.
Kluring om Ryssland
#44. Mjo, jag får lita på magkänslan gissar jag
annars har jag redan alternativen färdiga utifall att en t.ex. graviditet skulle inträffa pga att den sitter fel eller så, så jag är inge vidare orolig - men det skulle vara skönt att slippa sånt nu när den äntligen är på plats!
Snart har det gått en vecka sedan jag satte in kopparspiralen!
Ingen smärta eller så och blödningarna avtar lite varje dag så det känns hoppfullt.
Det enda jag märkt nu när allt "lagt sig" är att jag kan känna av att jag har något därinne när jag böjer på mig! Det gör inte ont eller så men det är ju en väldigt myskokänsla och det är inte direkt så att jag vill stå kvar böjd när jag känner det här. Hoppas att det lägger sig med!
Skönt att det har gått bra!
Den där känslan du beskriver kan jag inte påminna mig att jag hade. Möjligt att jag kände, men inte minns. Vet bara att vi kände denemellanåt under vissa ställningar.
Du får väl se om det lägger sig, annars berätta för barnmorska och hör om det verkar normalt!
Kluring om Ryssland
#47. Jag tänkte på det där med att livmodern och allt det är är mjukare under mens - kan det vara så att jag känner den tydligare så där för att mensen är på väg bort och det "stelnar" till?
Kanske? Jag har ingen aning faktiskt. Vissa har ju också en livmoder som är bakåtböjd så att säga, och man kan t.ex. känna av den vid penetrering bakifrån…. kanske är det ett liknande fenomen eftersom du känner det när du böjer på dig. Men detta är bara spekulationer från min sida! Det är nog bättre att du pratar med en barnmorska eller en gynekolog som har mer koll på anatomin där inne 
Kluring om Ryssland
#49. Ja, jag ska ju ha ett återbesök om 2 månader, så länge det inte gör ont vill säga, så låter jag det vara
men det du skrev låter logiskt, jag vet att bl.a. min syster har bakåtlutad livmoder så det kan ju också vara ett alternativ!
Ja du känner ju hur du mår och hur kroppen fungerar, så du märker om något verkar galet. Annars ta upp det vid återbesöket 
Kluring om Ryssland
Det är mycket möjligt att det är p-pillrena som får dig att må dåligt.
Det finns mindre spiraler nu som ska passa de som inte varit gravida. Kan dock vara extra smärtsamt att sätta in eftersom livmoderstappen inte har töjts ut tidigare.
Jag har använt kopparspiral under 6 år, det är det bästa jag testat (har annars använt kondom och hormonspiral). Det enda negativaa var att trådarna hängde för långt ner och stickte killen :P Men det var lätt åtgärdat genom att gå till gyn och låta dem klippa dem kortare.
#51. "Problemet" löst tror jag! Idag har jag inte haft någon blödning alls och inte känt av något öht - inte ens när jag böjt mig och så där
Hoppas det håller i sig så här!
#52. Jag har satt in min nu för ganska exakt en vecka sen! Det kändes som en kraftig ilning att sätta i den tyckte jag
Jag tror att det var p-pillrena all along om man säger så; de senaste dagarna har jag haft sån himla energi! Från att ha gått och varit ständigt trött och hängig till att jag knappt lägger av en endaste gäsp under dagen - min arbetsgivare nämnde, i förrgår, till och med att jag SER mycket piggare ut 
Så det är väl vad jag märkt av själv; att jag hittills blivit mycket piggare, hela den här veckan har jag vaknat före väckarklockan (vilket aldrig hänt innan, snarare snoozat..)!
Men sen så har jag ju bara vart utan p-piller i lite mer än 2 veckor nu så det är ju inte helt säkert heller, kan ju vara mycket som spelar in och säkert så är det nog mycket "bara tanken" av att vara fri från en massa extra onödiga hormoner som pushar på! 
Underskatta inte tankens kraft!! 
Vad vi tänker och känner påverkar våra liv mer än något annat. Och om du känner dig piggare, så är du piggare, eller hur?
Kluring om Ryssland
#54. Jo, så är det nog!
Har legat på latsidan i två dagar - speciellt idag! Låg och drog mig i sängen fram till 12.30 (!!) - men då var jag även ut igår till kl 02 - innan jag gick upp. Har jobbat så intensivt nu en period så nu tyckte jag att det var på tiden att bara få ligga och vara en hel dag. Har varken ont eller nå blödningar nu så det känns verkligen som att jag kan slappna av.
Imorn blir första dagen på gymmet med min PT igen, får se hur det känns och vart det slutar! Gissar på att det inte kommer att påverka något - men man vet ju aldrig! Så oavsett hur träningen går imorn så kommer jag att uppdatera hur det känns med spiralen och kroppen efteråt
Om det fortsätter så här så var det här garanterat det bästa valet jag gjort!
Gymmade ORDENTLIGT idag men inget speciellt hände - precis som det ska vara
kan nog börja leva som vanligt nu gissar jag!
Verkligen kul att höra, MiniW!
Hoppas allt fortsätter gå bra! Då kan man ju ha den inne i 5 år eller nåt?? Kanske längre?
Kluring om Ryssland
#57. Tack!
Den jag har i har en rekommendation på 5 år 
Då kan du nog ta det lugnt ett tag, med andra ord 
Kluring om Ryssland
#59. Minst sagt!
Så jag hoppas det håller i sig för jag känner som sagt att jag blivit mycket piggare och det känns bra att ha "tagit kontrollen" över min egen kropp igen
Nu är liksom hormonerna borta, jag har börjat äta ordentligt (mer frukt, ingen skit och ordentlig mat) och jag har börjat gymma med PT (som även ger mig kostrådgivning) för att få hjälp att nå det resultat jag vill ha 
Den känslan, att ha tagit kontrollen över sin egen kropp, är så stark! ♥
Det är nog det tydligaste jag kände efter att ha slutat med hormonella preventivmedel. Hormonerna kan man reglera med kost och solljus ändå och det är alldeles tillräckligt
Kul att höra att du är på gång!
Kluring om Ryssland
#61. Ja, väldigt stark! Min sambo sa för någon dag sen att redan dagen då jag bestämt mig så vart jag genast på bättre humör rent allmänt
Just nu äter jag tre "kosttillskott" och det är järn, zink och c-vitamin i en tablett, d-vitamin i en och b5 i en; utöver maten och motionen
Vi har inte så mycket sol här alls och när det väl dyker upp så är det givetvis när jag jobbar 
Det kan jag tänka mig faktiskt! Det märks nog ganska omgående på en
Mineraler är bra. Och D-vitamin!
Du vet väl att för att vi ska kunna bilda D-vitamin med hjälp av solen så behöver den vara i en vinkel på minst 45 grader över horisonten. Nåt sånt iaf. En bra grundregel är att ens egen skugga inte ska bli längre än vad man är lång. Så här i Sverige är det i princip maj-augusti som gäller! Och då får man passa på att ladda upp 
Kluring om Ryssland
#63. Oj, det hade jag ingen aning om!
Hur sjutton har du koll på sånt? Har du nå fler knep och sånt du kan som är extra bra för kroppen?
Nu när jag ändå är igång och vänder upp och ner på mitt liv liksom 
Det har gjorts mätningar och studier på det
och tills för ett halvår sen ungefär läste jag i princip allt jag kom över om D-vitamin och hälsa. Och lågkolhydratkost.
Jag har letat men jag hittar inte artikeln där det stod om vilken grad solen måste ha över horisonten. Jag hade för mig det var 36-38 nånting, men på sidan jag länkade till i förra inlägget står det 45 grader. Men som sagt så är vår egen skugga en bra måttstock!
Anledningen till att den vinkeln behövs är att om solen står lägre så filtreras den viktiga UVB-strålningen bort när de når atmosfären.
Hehe jag tycker det låter som att du är på god väg själv! Var lyhörd för kroppen och använd hjärnan bara, så tror jag att det går bra
Positivt tänkande och att välja positiva känslor är väl det bästa tipset, gäller på alla områden i livet ♥
Kluring om Ryssland
#65. Åh, ja, den enda anledningen till att jag kommit över och börjat äta D-vitamin som tillskott är för att vi hade världens sämsta sommar här ch jag började känna mig så trött, men tur var väl det
Ja, som träningen; innan tycker jag att det är en pest, väldigt ofta under också men efteråt mår jag så jäkla bra så jag vägrar sluta
Jag tycker att du ska börja uppdatera mer i din blogg, jag har dig lite som inspiration förstår du och tycker att du skriver om mycket smarta saker som man verkligen fastnar för. 
Aha på så vis
Tycker du att D-vitaminen har hjälpt dig då?
Jag rekommenderar verkligen läsningen på sidan jag länkade till i #63.
Åh nu är jag riktigt sugen på att träna igen också!! Haha. Fast allra helst skulle jag vilja börja rida igen. Saknar hästar något otroligt!
Min blogg, den jag har i min signatur? Trevligt att höra att jag kan inspirera någon! ♥
Jag har tre-fyra bloggar men det är faktiskt ingen av dem som jag är särskilt aktiv på just nu. Lyckas glömma bort dem.
Vad för saker vill du läsa om då? 
Kluring om Ryssland
#67. Jag läste igenom det och vart genast nyfiken om mina tabletter innehåller tillräckligt med D-vitamin
Mjae, jag känner ju mig som sagt piggare och jag mår bättre (förr stod jag och gäspade mig igenom jobbet, nu har jag inte gäspat något under mina pass t.ex.) men vet inte om det beror på vitaminerna, att jag slutat med p-pillrena, allt det andra eller en kombination av allt
Börja igen då
Ja, ridning och hästar är det bästa enligt mig med; både träningsmäsigt och hur pass roligt det är samtidigt som man gör det! Jag hade egen häst till och med december ungefär men sålde tillbaka honom till sin uppfödare när jag utbildad honom
Och under tiden hann jag bli så pissless på hästfolk härikring så jag beslutade mig för att börja träna något annat än att fortsätta umgås med dom
Ja, det är den enda bloggen jag hittat!
Haha, jag är lika, jag hade en blogg men den är borta nu.. Glömmer alltid att skriva så när jag väl skrivit så är det om att jag glömt bort det.. 
Jag tycker bara allmänt om att läsa det du skriver, du skriver allt på ett så upplyftande och positivt sätt så att man blir peppad och glad oavsett! 
Mm det är inte lätt att veta vad som är orsaken när man gör flera större förändringar… det där råkar jag ofta ut för
men å andra sidan är det väl bara att tacka och ta emot. Det troliga är ju att alla de sakerna är ett steg i rätt riktning och har påverkat.
Hästfolk, ja. De är i en klass för sig!! Det var länge sedan jag hade häst själv och på senare år har jag bara ridit på ridskola, och det är inte riktigt min grej att betala hutlösa mängder pengar för 45 minuters ridning per vecka, på griniga hästar. Tyvärr. Men drömmen är att föda upp arabiska fullblod ♥
Ja men du har nog rätt, det är dags att börja skriva i bloggen igen 
Haha! Jag ser framför mig de senaste tio inläggen: Oj nu hade jag glömt bort att skriva här igen. Ja just ja, jag hade en blogg!
Vad kul att du gillar att läsa det! Det är liksom precis det som är meningen med den bloggen 
Har du kollat in videon från inlägget den 1 juli? Den rekommenderas varmt om du vill ha mer inspiration! Eller för all del… kom in på Law of Attraction, där hittar man alltid glädje och inspiration och positiva energier ♥
Kluring om Ryssland
Och mer förändringar ska det bli..
kom in lite trevandes på kosten idag efter sista PT-passet (de två senaste passen har vi satt ihop anpassade träningsscheman åt mig, ett för överkropp och ett för underkropp) och jag ska äta tillskott av Omega-3 nu också och när jag väl kommit igång med "dieten" så kan jag skippa alla andra tillskott jag har och hålla mig till Omega-3 och D-vitaminen om jag vill
Det kom han fram till väldigt fort! Imorn ska jag ha kostrådgivning med honom - får se vart det slutar
Nä, precis. Det är därför jag plockat upp den här träningen istället för ridning på ridskola då det är grymt mycket billigare att lyfta tyngder och greja än att stå och rykta häst 5 minuter, stressa på med allt och sedan stressa sig igenom en lektion. Det är synd att det ska vara så
Åh ja, arabiska fullblod är väl bland det finaste!
Haha jo, tyvärr var det precis så min blogg såg ut efter en stund så jag valde att stänga ner den
Skulle vilja blogga om träningen och kosten och det men det kommer nog bli VÄLDIGT enformigt! Plus att jag för daglig journal över träningen via en typ träningskalender. Hm..
Jag kollade faktiskt på det igår! Riktigt bra
Tack, ska genast kika in där!
Ja Omega-3 är nog inte dumt
Vilken sort ska du ta? Det tas upp bäst i kombination med fett. Oljekapslar är ju rätt bra då.
Vad är det för diet du börjat på då?
Nätet kryllar av bloggar om kost och träning! Så varför inte en till?
Jag tror att den lär bli populär oavsett inriktning på träningen och kosten. Det finns något för alla och alltid är det några som fastnar.
Det är ett kul sätt att hålla koll på vad man själv gör och samtidigt diskutera med och inspirera andra. En av mina (övergivna) bloggar handlar om kost, LCHF, och den är nog min populäraste blogg.
Vad kul att du också gillar araber!
I mitt tycke den underbaraste rasen. Sååå fina på alla sätt och vis ♥
Det är tur att det finns så mycket olika slags träning att välja på. Och snart är våren här och då kan man lättare träna utomhus också
Vad kul! The Secret finns som bok också, heter Hemligheten på svenska 
Kluring om Ryssland
Oj, ja, den är i kapselform och det är en burk som PTn rekommenderade för mig så jag har egentligen ingen större aning om vad det är mer än att det är i kapselform
Jag vet faktiskt inte riktigt vad dieten kallas, om den ens har något namn, men jag får förmodligen veta imorn om den har något speciellt namn! Jag vet att han förespråkar bl.a. Isodieten men jag tror det jag kommer få är något mer skräddarsytt - men jag återkommer imorn om vad det är exakt jag kommer gå på
Jag ska inte gå ner i vikt något utan bara bygga upp muskler och så där
Äter du LCHF nu eller någon annan typ av diet? Och tränar du nånting just nu?
Jo, det är ju just det jag tycker om; att inspirera andra till en hälsosammare livsstil
jag har ju själv funderat på att utbilda mig till PT eller liknande!
Jag gillar när det är fart och fläkt i hästarna och då passar ju araberna ganska bra
ÄLSKAR att pyssla med galopp och monté (även vanligt trav).
Åh, men den ska jag noga kolla upp om den finns på biblioteket! 
Hen får säkert betalt för att rekommendera vissa märken
fast man kan ju hoppas på inte!
Ja oavsett vad det blir för diet så är det viktigaste att det känns bra och att man mår bra
Lyssna på kroppen och själen.
Just nu så äter jag precis vad jag vill, faktiskt! Jag har ätit LCHF med start i januari 2011 men nu så är jag inte alls låst vid någon särskild kost. Men jag gör mitt bästa för att undvika syntetiska tillsatser och smakförstärkare av olika slag. På samma sätt som jag använder så naturlig hudvård och hårvård som möjligt
Och nej jag tränar ingenting särskilt just nu. Jag går promenader och jag gör något pass med min rockring då och då, har en sån med vikter på 1.2 kg. I somras/höstas simmade jag, och planen är väl att ta upp det igen, då jag älskar att vara i vatten. Det är bara det att jag blev så uttråkad efter ett tag.. haha… men jag vill ta tag i det igen. Kan ju använda tiden till att meditera eller nåt
Ja jag vill också gärna ha fart i hästarna!! Fast den häst som gjort störst intryck på mig var en väldigt (oftast) lugn arab. Fick henne som sköthäst hos min syster då hon var 4 år och jag red in henne och hade henne där i två-tre år tror jag. Hon var verkligen min bästa vän och vi litade helt på varandra. Visst var det fart i henne och hon kunde busa till det, men hon var absolut inte hispig på nåt sätt, utan stabil och tillitsfull ♥
Kluring om Ryssland
Han får inte det
Han tycker inte att man ska träna med en massa preparat och skit utan det ska vara så "naturligt" som möjligt - och han är en av mina syskons partners kompisar - så jag är lite bekant med honom innan jag började träna under honom s.a.s
Det han rekommenderade nu var för att det innehåller minst skit (som många prepaprat gärna gör) men samtidigt så var det ett bra pris på märket så att jag fick en ganska stor mängd - det jag köpte nu räcker i minst 150 dagar!
Sen så skulle jag börja ta omega-3 som tillskott just för att jag inte äter fisk
Mjo, precis! Han är väldigt noga med att det jag gör ska passa mig och att jag får i mig tillräckligt; det kommer bli en helomställning för mig som annars äter som en mus
Han är väldigt omsorgsfull och snäll och jag litar väldigt mycket på honom! Han är också den som kommer kontrollera träningen så att jag inte fuskar eller så - så att jag når mitt resultat som jag vill nå
Tänk om man var så engagerad! Hur listar man ut vad som innehåller en massa "skit" och inte? Jag är riktigt kass på det!
Simning är riktigt skönt! Jag gjorde det förut jag med; tills jag tröttnade på tanterna som söndagssimmade VARENDA dag
var så jäkla svårt att simma om dom när de simmade 2 st på bredd liksom.. Haha meditera, ja! Jag minns att jag bara räknade varv och klocka för att kunna gå upp så snabbt som möjligt från vattnet, hehe!
Åh.. Men det är så de bästa hästarna är i psyket! Det är så sällan man träffar på någon häst med det psyket nu - alla ska vara på tårna och ha ordentligt pump vid minsta hjälp för att kunna hoppa så högt som möjligt, springa så fort osv 
http://www.fairing.se/produkt/omega-3/ Här är den jag köpt hem och äter from. idag 
Jamen vad bra. De där verkar inte innehålla något konstigt
Han verkar ha en sund inställning. Har hört skräckhistorier om de som rekommenderar det ena preparatet efter det andra och massa pulver istället för riktig mat.
Haha… vill du byta? Jag önskar ibland att jag också åt "som en mus". Men det har jag väl aldrig gjort… tycker alldeles för mycket om mat och matstunder för det
Hur ofta och hur länge (per pass) kommer du träna då?
_Hur listar man ut vad som innehåller en massa "skit" och inte?
_En grundregel kan ju vara att ju färre ingredienser något har, desto renare är produkten. I matvaror brukar det vara rätt mycket såvida man inte köper rena råvaror typ kött, grönsaker, frukt, ost etc..
När man börjar få svårt att uttala ingredienserna kan man fråga sig om man kommer må bra av det
haha.
När jag åt LCHF så var jag väldigt strikt med vad jag handlade och inget som innehöll något socker eller spannmål slank med i korgen. Nu är jag inte alls lika strikt men jag väljer bort en del. Främst all glutamat. Brukar ofta vara mononatriumglutamat E621, men det är alla E621-E625.
All form av sötningsmedel undviker jag också, särskilt arpartam och acesulfam-K (de används ofta tillsammans). Hellre socker! De flesta sötningsmedel, sockeralkoholer, brukar sluta på -ol.
För det mesta så är det så att ju högre E-nummer en produkt har, desto mer onaturlig är den, och risk för att den är skadlig etc.
När det gäller hudvårdsprodukter så undviker jag silikoner och alkoholer så gott det går, fast det finns visst alkoholer som inte är uttorkande också.
Ska vi starta ett stuteri tillsammans?
Med riktiga hästar som klarar av att titta på en plastbit utan att få slag. Haha… åh jag tycker sånt är så löjligt. Men det bästa är att det går ju faktiskt att träna varenda häst om man har rätt tålamod och inställning. Människan gör hästen till den den är…
Kluring om Ryssland
#76. Ja, han är jättebra!
Under tiden jag pratade med honom efter ett pass ringde ju en sån där gymsnubbe som skulle köpa tillskott och då sa han bara "släpp burken och gå ut ur affären!"
Ja, kära nån.. Jag fick ju min diet jag ska gå efter idag och tänkte först "shiiit! Det är ju pluttlite mat!" men sen när jag väl gjorde en av de rekommenderade grejena (nu gjorde jag paprika med fylld köttfärs) så orkade jag bara hälften.. Dvs en halv paprika med cirka 75 g köttfärs
Jag önskar att jag tyckte om mat så mycket och njöt av stunden - jag känner bara att det är ett ont måste som avbryter allt annat jag måste göra, hehe! Det enda jag längtar efter är min kvarg med bär och nötter ^.^
Träningen kommer ligga på 4 dagar i veckan och just nu ser det ut så här:
Måndag - överkropp.
Tisdag - underkropp.
Onsdag - vila.
Torsdag - överkropp.
Fredag - underkropp.
Lör-sön - vila.
Passen ska ligga på max 1 timme
Men det lät ju inte alltför svårt att se då vad för produkter man ska köpa! Det ska jag nog börja gå efter också nu när jag ändå ska ställa om allt och så där. Jag har ju rekommenderade produkter nu så det blev ju väldigt lätt - en massa saker som bara är just den produkten naturell liksom
Haha, vi får göra det! Så kanske man kan få till några rediga hästar som man faktiskt vågar släppa ut i skogen med ryttare utan att behöva bereda sig på en explosion
MEN, update om spiralen också:
So far so good! Två veckor har den suttit i nu utan något strul
Gymmat, jobbat och gjort allt man kan utan att det hänt något speciellt! Idag när jag passerat 14-dagars gränsen så tänker jag ta mitt första, vällängtade, bad på jättelänge! I badet tänker jag vara så fräck och äta mitt mellis, min kvarg med bär och nötter ♥
Paprika med fylld köttfärs lät inte dumt alls!! Tackar för inspirationen
Fylld squash är också riktigt gott. Eller svamp… åhhh!
Det låter som hårdträning! Och du verkar ju gilla det, så det blir säkert bra. Kom ihåg att äta och dricka ordentligt bara.
Vad händer om du tänker på mat som absolut livsnödvändigt då? Gör det någon skillnad? För det är ju precis vad det är. Vatten och mat klarar vi oss inte utan. Varenda cell och varenda funktion i vår hjärna och kropp behöver näring. Så utan näring/mat kunde du inte göra alla de där andra viktiga sakerna. Det är ditt bränsle. Och du kan välja god och välgörande mat och tillaga och servera det snyggt dessutom.. äta med ögonen. 
Sedan finns det ju en syn, bland annat inom mindfulness och ayurveda, att vara medveten om varenda tugga, och stanna upp och känna alla smaker och konsistenser.. verkligen njuta av maten. Dels så förhöjer de ju upplevelsen något enormt, och sen så sägs det göra att blodet koncentreras till att hjälpa till med matsmältningen. Om du sitter och läser tidning och pysslar med annat samtidigt som du äter, så går blodet istället ut till muskler och andra kroppsdelar.
Tja.. några tips och förslag bara, haha…. för mer njutning i vardagen 
Kvarg-beroende?
Låter skönt iaf! Bad och gott mellis.
Kluring om Ryssland
Jag tänkte testa kopparspiral men dem är inte alls så säkra som p-piller, så bytte till mini-piller, där det inte är östrogen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#78. Det smakade faktiskt bättre än vad jag hade trott! Tillochmed sambon tyckte att det smakade och han HATAR annars allt vat nyttig mat heter
Vad sjutton är squash?
Oh ja, det blir riktigt hård träning! Igår hade jag ju som sagt underkroppspass och idag kan jag INTE gå för fem öre
har sån träningsvärk att jag knappt kan ställa mig och sätta mig ner på egen hand, haha!
Yep, jag ska dricka ett glas vatten vid varje måltid (förutom frukost, då får jag dricke té!) och under träning ska jag ha med mig flaska och dricka efter behov
Jag har även fått tipset att ha en vattenflaska vid sängen så att jag kan börja dagen med att dricka och släcka törsten! Han har grundligt förklarat för mig hur viktigt det är med bl.a. vatten som hjälper till att transportera runt allt i kroppen och rätt näringsämnen för att kroppen ska kunna fungera som den ska
Jag tänker på mat som ett måste men absolut livsnödvändigt så jag äter ju och jag MÅSTE verkligen äta när jag blir hungrig annars blir jag som ett vandrande monster
Man kanske kan säga att det mer är hungern jag tycker är onödigt eftersom den "stör"? Jag tycker nämligen inte heller att så mycket smakar gott, det mesta är blaha eller neutralt av det jag "tycker om" att äta 
Jag skulle vilja ha som andra, bl.a. dig då, att jag tycker om mat och att äta, att det liksom blir en njutning och något man längtar till istället för att se som något drygt moment mitt i vardagen!
Ett exempel på hur jag tänker:
"Åh, jag börjar jobba om 2 timmar.. Jag MÅSTE äta NÅNTING innan jag åker så att jag inte blir hungrig innan jag måste äta igen..".
#79. "Kopparspiral säkerhet är mycket hög. Pearl Index för kopparspiral är 0,7-1,0.
Det kan jämföras med p-piller som har ett Pearl Index på 0,5-1,5, och minipiller som har ett Pearl Index på 2-6." länk.
Men i "vanlig folkmun" säger man väl alltsom oftast att kopparspiralen skyddar 92-96%.
Jag var som sagt (och är) ute efter ett hormonfritt alternativ då jag inte vill påverka min kropp på något sätt
På senare tid har jag blivit mycket mer mån om min kropp, vad jag stoppar i mig och vad det får för följder och därför har jag nu valt kopparspiralen och hoppas på att det är ett bra skydd för mig 
Jag har ju ätit p-piller i 6 år så det kommer nog ta ett tag innan allt går ur kroppen och min livmoder är nog ganska "kraschad" av det tror jag 
Men minipiller som du har, är det inte det man måste ta exakt samma tid varje dag? Eller är jag ute och cyklar då? 
#80 Sa dem inte till mig på ungdomsmottagningen… De sa att pillrena är säkrare än kopparspiralen.
Nej inte exakt samma tid men på ett ungefär, och man får max missa med 12 timmar, står det i alla fall :)
Men ska testa om detta fungerar bättre annars funderar jag på kopparspiral. Gör den ont att sätta i osv?
#82 Ok tack! :) Får läsa där :D
#81. Nä, jag har märkt att dom säger väldigt olika! Jag har därför kollat runt massor på nätet innan så att jag var helt säker innan
Aha, men det lät ju inte så himla farligt! Jag hade Neovletta innan där det får gå 24 timmar om man missar, så det kändes ju inte så himla lite med 12 timmar heller
Mja.. Alltså ont.. Det var en väldigt myskokänsla! Det gjorde liksom inte ONT ont utan självaste isättningen kändes som en ilning (det var ju ingen direkt behaglig känsla men den gick över blixtfort) i kroppen med lite molande mensvärk - men direkt när jag rest mig upp så kände jag ingenting
Och har vart helt problemfri hittills! *pepparpeppar*
#84 Ja det är nog inte så ovanligt :) Men ska testa dessa mini-pillrena nu och se hur jag mår, annars kommer jag testa sådan kopparspiral tror jag :)
Jag hade med neovletta 28 först, och det var det med rekommenderar att det ej skulle gå mer än 12 timmar över tiden så att säga sedan jag skulle tagit pillret, samma med Yaz som jag hade nu :)
Hehe okej :) Vad bra! :D
#85. Jäklar vad snabbt du svarar!
Ja gör det, du får gärna uppdatera om hur det funkar för dig med dom!
Men vad skumt! Jag hade också Neovletta 28 men jag fick höra 24 timmar, dåligt egentligen hur de kan skilja så mycket i sin information 
Är Yaz ett av dom p-piller med mer östrogen?
#86 Är bara inne här haha har inget att göra xD
Ja jag tycker med det är kasst att dem gör det. Dåligt.
Vet inte, tror inte det är så stor skillnad mot neovletta, men jag ska inte ha dem längre nu så :)
Har gått på min diet nu i några dagar och känner redan en REJÄL skillnad och mår mycket bättre - och lite piggare.
Ett litet minus är att jag tror att mensen är på väg eller en sån där "mellanblödning"
Det är dock 3 veckor sen min p-pillermens startade (och 2 veckor sen + ngn dag sen kopparspiralen sattes in) så jag vet inte riktigt hur jag ska räkna dagarna.
Någon som har tips på hur man räknar dagar och har bättre koll på när mensen ska komma? Har som sagt inte gjort det på 6 år och har ingen koll alls!
MiniW,
Squash = zucchini 
Mycket användbart. Man kan hyvla med osthyvel och fräsa och ha som spaghetti. Med smör, vitlök, salt och peppar blir det yummy! En skvätt grädde i om man vill ha det såsigt.
Eller så kan man göra lasagne av det. Men kom ihåg att dra ur vätskan först.
Vad gäller mensen. Då kroppen har varit kontrollerad av hormoner under x antal år så kan det dröja olika länge innan den hittar rytmen naturligt. Vissa kanske får helt regelbunden mens på en gång och andra kanske mer oregelbunden… eller kortare eller längre cykler.
När mensen ska komma kan nog ingen säga. Men om du inte redan gör det så skriv ner i en almanacka så att du kan hålla koll. Eller använda någon app i telefonen. Jag använder WomanLog. Vet att det finns fler
Jag vet inte exakt hur din diet ser ut nu… men om det är vad jag tror, att du utesluter exempelvis socker? Så regleras hormonerna bättre och det brukar också hjälpa till vad gäller att få regelbunden mens.
Kluring om Ryssland
Åh, men det låter ju jättegott
Jag har börjat skriva ner men jag blir inte klok av det, hehe!
Jag har gått med trosskydd sen insättandet av kopparspiralen för att jag har absolut nollkoll på NÄR den kommer!
Det mest roliga här tycker ju jag att det stod att man oftast får värre mensvärk (när jag åt p-piller hade jag sån mensvärk att jag domnade i benen så jag har ju verkligen vart beredd på det värsta och tänkt att jag kommer KÄNNA när det är på G) men nu känner jag inte ens av den (om jag tänker på blödningen nu), mensen bara kom!
Eller om det är en sån där mellanblödning, jag antar att jag lär märka det på dess längd.
Jag ska ladda ner WomanLog, tack för tipset
Precis, inget socker - onaturligt socker iallafall. Det är mest protein, sen äter jag ju kvarg med bär och nötter, quinoa m.m. Men jag får inte tillsätta något i produkterna utan de ska vara naturliga. Hoppas att det hjälper till min kropp nu då och gör den regelbunden 
Menscykler brukar man ju räkna från mensens första dag till nästa gång den kommer. Om jag inte missuppfattat det totalt
För mig brukar det känns när den kommer, det liksom svider och känns "torrt", lite udda men det slår nästan aldrig fel. Jag brukar ha en binda med mig i handväskan, det känns tryggt.
Jag hoppas att du inte äter bara protein, eftersom kroppen ju inte kan ta hand om en för stor andel protein då levern och njurarna tar skada av det. Nötter är ju en bra fettkälla iaf
och bär är ju super!
Kluring om Ryssland
#91. Ah, jag försökte räkna men det gick inget vidare 
Aldrig hört talas om någon som det känns så för, det var en liten udda känsla!
Nejnej, långt ifrån bara protein! Men mestadels protein
Keso, kvarg, nötter, bär, frukt, kyckling, köttfärs, vatten, te osv!
Har du pratat med många om hur det känns när mensen är på g?
Hihi jaja, det är säkert lugnt! Det verkar vara riktig mat du får i dig, och det låter som att du mår bra av det 
Kluring om Ryssland
#93. Näe, men de flesta brukar ju säga att de får ont i magen eller känningar vid äggledaren (?)
Måste känna efter noga till nästa gång och se vad jag känner!
Ja men precis
Jag har fuskat lite i två dagar nu; jag har haft en liiiiten tesked honung i mitt te på morgonen, jag tycker det är så svårt att dricka det som det är, hehe!
Hihi! Ja oki. Det brukar jag känna mer under mensen, innan känner jag oftast inget fysiskt mer än det jag skrev innan. Brukar dock märkas genom att jag blir mer eller mindre premOnstruell
Honung är ju inte det sämsta direkt. Själv har jag honung i te endast när jag är ordentligt förkyld.. gillar inte smaken. Så jag använder det på ansiktet istället 
Men honung, åtminstone Manuka-honung, har ju tusentals mikronutirenter eller vad det nu heter, det är antibakteriellt, antiseptiskt och läkande för huden… har säkert fina egenskaper även vid förtäring 
Det där är en vanesak också. Tills för 9 år sedan hade jag alltid socker i mitt te, men numera tycker jag det blir blaskigt. Smakar mest te när det är naturellt. Socker har jag om jag gör chai-te 
Kluring om Ryssland
#95. Hahaha, vilket bra ord för det! Jag är så jämn i humöret (var i alla fall) så jag vet inte riktigt, jag kanske blir en riktig pest dagarna innan!
Nä, honung i sig är ju ganska bra. Fick dock veta att när man har i honung i te så omvandlas det från bra till något onyttigt (ptja, onyttigare än jättenyttigt i alla fall). Vart kan man få tag i Manuka-honung?
Så tänker jag så här: honung är bättre än socker! Och via det tillåtit mig att ta pyttelite i teét så att jag inte behöver tycka att det smakar alldeles för äckligt, hehe.
Nu verkar jag helt bakom här, men vad är chai-te och vad är skillnaden på det och vanligt te? 
Slänger in en spiral-fråga här istället för att skapa ny tråd!
Någon som ibland får känningar av att en arm "letar sig upp" i en äggledare? Funderar på om jag borde gå och kolla upp så att den sitter ok då jag ibland får krampaktiga känningar, som om spiralens ena arm liksom åkt upp i ledaren en liten bit..
#97. Jag har inte känt av något sånt - men för tre veckor sen så gjorde min kompis det, det började som mensvärk tyckte hon och sen sa hon att hon upplevde en strålande smärta mot ena sidan, fyra timmar senare åkte hon in på akuten och fick dra ut den. Den hade hamnat fel och de sa att den då kunde skada livmodern..
#98 Aha… Det lät ju inge vidare! Får nog boka in en koll hos farbror doktorn då..
#99. Ja, gör det! Tala gärna om hur det gick och vad det var!