Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7822 ggr
Faweye
2013-02-16 23:28
0

Höftproblem

Tjo!

Jag har i hela mitt liv haft knäppande höfter. Är 19 år nu. Det variererar från dag till dag hur mycket det knäpper, och ibland kanske 2 gånger per halvår så kan jag få lite ont när jag går på ena höften.

Knäppningarna märks alltid av när jag gör t.ex övingar (som på bilden) https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTq_le8491OS1X8V8ND4O9tc1AwexKO_fb9e82hAzEzsiA0It2zoQ

Jag kan inte göra detta för att det knäpper och hoppar så fruktansvärt mycket i höfterna. Och om jag gör det länge så får jag såklart ont.

Har i hela mitt liv varit aktiv i träning, och dans fungerar bra eftersom knäppandet inte alltid gör ont.

Har bestämt mig att gå till läkare för att kolla upp. Men tror inte det finns så mycket man kan göra åt det.

Jag har googlat runt och misstänker snapping hip syndrome. Trodde förut att det kunde vara t.ex höftledsdysplasi eller något. Men det knäpper inte på höftkulan, utan det känns mer som att det är musklerna/senor som knäpper.

Någon som känner igen sig?

ettlitetalias
2013-02-17 00:12
0

Jag känner igen mig! Här knäpper bröstbenet, ryggen och knäna också. Låter som man knäpper bubbelplast när jag gör situps och liknande. Får även problem med senor som lägger sig fel om jag t.ex. går ner i spagat ibland. Har aldrig ens tänkt att man kan åtgärda det på något vis. Men det kanske man kan?

hulahulla
2013-02-17 17:10
0

Hej!

Jag tror jag vet va det kan vara, baserat på mina erfarenheter. Knäppte i många år säker 10-15 i höfterna, då o då låste sig ena höften och det gjorde mkt ont, kunde knappt gå då. Tog upp det här med en läkare som viftade bort det. Till slut gick jag till en kiropraktor för ryggsmärta o jag var tydligen sned i hela kroppen! Beror på om man ex. sitter med korsade ben, skräddarställning, halvligger i soffan mm. Har också träffat sjukgymn. som sa att mitt bäcken är snett! Det åker liksom ner på ena sidan o detta ger smärta o knäppningar. Jag tycker du ska söka kontakt med sjukgymn. för att få övningar att göra. Efter jag börjat med denna övning har detta fenomen försvunnit :) Dock måste jag hålla på med det hela livet ut, märker direkt om jag fuskat… Lycka till!

ettlitetalias
2013-02-17 18:19
0

Hmmm, det kan sakert ligga nagot i det! Sitter ofta med korsade ben och halvligger i soffa.. Har du nagra exempel pa ovningar man kan gora? Har borjat pa gym sa tankte att jag kanske kan prova att gora nagra dar :)

viktoria91
2013-02-18 15:16
0

Att det knäpper är ingen fara alls!

hulahulla
2013-02-19 18:55
0

#3 Nu vet jag ju inte om du är "sned" i höften så jag bör kanske inte rekommendera den övning jag fått.. Det jag Kan rekommendera är att sitta rakt upp och ner i soffan, på stolar osv. Sitt inte i kors, halvligg inte, stå inte och "väg" på ett ben i taget. Sov gärna på rygg. Tyvärr är detta rätt svårt att sluta med, kan jag lova, det är ju det som är så bekvämt! :)

Kiropraktorn sa också att det är bra att sträcka ut sig, så jag brukar ligga raklång med armarna upp i en minut, sen böjer jag benen och låter dem falla åt sidan först åt ena, sen andra hållet. En minut max/sida.

Gymträning har jag tyvärr inga goda råd att komma med, jag tränar hellre bålen med pilatesboll hemma :)