Gravid
Hejsan jag är en tjej på snart 20 år som är gravid i 7 månaden och jag har precis flyttat till Dalarna och idag var jag på soc och hade möte om ekonomiskt bistånd osv o vad soc sa så sa hon att dom hade ingen skyldighet till att hjälpa mej med ekonomiskt bistånd och lägenhet de va ett klart nej för henne och som min förra soc sa så sa hon att det är deras plikt att hjälpa en gravid kvinna men tydligen så var det inte så enligt denna soc.. Någon som vet hur lagen lyder? vore tacksam för svar :)
Tror inte de har skyldighet ge dig en lägenhet ifall du har möjlighet till boende hos släktingar eller pappan till barnet (man har inte rätt få egen bostad trots man är vuxen, de brukar utreda ens familjeförhållanden först). +Om du sagt upp en lägenhet för att flytta till en ort där du inte har varken bostad eller jobb så tror jag inte de har skyldighet till nått för då har du ju valt det själv. Men som sagt är inte helt säker, går ju att överklaga beslut, men bara för man får barn har man ju inte rätt att få en massa saker.
Vill man ha bostad mm. brukar man behöva jobba för att kunna bli godkänd hos en ev. hyresvärd, detta är ju något man borde sett till att ordna innan man bestämmer sig för att bli förälder, om man inte kan försörja sig själv och ta hand om sig själv, hur ska man då kunna ta hand om nån annans liv?
Ja har inte sagt upp en lägenhet innan .. Ja bodde hos en person då som inte va lämplig o bo hos så ja flyttade till mammas kille o de va bara tillfälligt.. o ja läste lagen förut o då stod de att soc e skyldig o hjälpa en om man varken har pengar eller bostad o som sagt detta e ju bara tillfälligt att ja bor hos mammas kille. Men han skulle ta ett snack med dom te veckan o han sa att om han vill så skulle han kunna göra denna soc som ja pratade med arbetslös.. eftersom hon sa att ja inte skulle få någon hjälp osv…
Varför väljer du att bli gravid om du inte har någon fast grund någonstans, varken arbete eller bostad? Jag är bara rent allmänt Väldigt nyfiken!

Så länge du har tak över huvudet så kommer dem inte hjälpa dig. För då är dina behov tillgodosedda. Det du får göra är att leta efter en lägenhet eller något att hyra i andra hand om du inte får tag på något fast. Jag har haft precis samma problem för ett år sedan. Bodde hos två av mina systrar i sammanlagt 4 månader innan jag fick tag på en lägenhet i andra hand. Soc hjälpte inte till i första taget. Och det är inte säkert att de ger en en lägenhet heller. Är det riktigt akut med boende kan man hamna på vandrarhem. För på gatan får man inte bo. Men ekonomiskt bistånd måste du väl ha rätt till? Det har jag aldig blivit nekad. Men du kanske har pengar sparade? Då måste du i så fall göra slut på dem först.
# 3 de va inte planerat att ja skulle bli gravid o eftersom att min mens kunde uppehålla flera mån o sen komma tbx så hade ja ingen tanke på att ja kunde va gravid utan ja tänkte väll inte så mycket på det, Ja mådde ju inte illa eller nånting ja märkte inte någon skillnad alls tills min kompis började tycka att ja hade blivit lite tjock men ja tog det inte så allvarligt.
Sen efter ettag så började ja känna att magen hade blivit hård och jag visste ju inte alls vad de kunde vara för fel på mej.
Ja frågade min kompis och hon sa att ja borde kolla graviditets test o ja gick till barnmorskan o de visade att jag va gravido jag blev riktigt glad för då hade jag ju allt man behöver när man är gravid typ.. ett hem en pappa till barnet och pengar osv, o hon frågade när senast jag hade mens osv men jag hade ju ingen aning de mindes ju inte jag. Sen fick jag komma till ulltraljud och då sa hon att jag va i v 21 + 1 o ja skulle aldrig kunna tänka mej göra abort jag anser det som mord och man kan riskera att bli steril vilket ja absolut inte vill.. o dessutom så fick jag reda på att man kunde inte göra abort när man hade gått så långt i graviditeten.
# 4 min kompis fick barn för 4 månader sen och lägenhet i första hand fast hon fick bo hos sin mamma..
nej jag har inte ett öre sparat hon sa bara att vi har inte skyldighet till att ge mej ekonomiskt stöd eller lägenhet men igår när ja kollade lagen så stod de att om någon inte har pengar alls så är socialen skyldig till att hjälpa till..
Men den socialen ja pratade med kanske hade missat den lagen.
Ni som är så snabba med att ifrågasätta andras livsval, gör ni det med alla, eller bara såhär på nätet där ni kan vara anonyma?
Tjejen skriver här för att hon vill be om hjälp, vad tror ni det hjälper henne att bli ifrågasatt istället. Det är inte precis så att hon kan göra graviditeten ogjord. Och det går alltid att hitta en lösning!
Jennifer,
som redan sagts, om du själv har tillgångar i form av pengar, fonder, bil etc. så måste du först använda dessa. Sedan kan du ansöka om försörjningsstöd, och den ansökan kan de aldrig neka dig!
Sambos har försörjningsplikt, men jag vet inte hur det ser ut om du bor hos din mammas kille.. hur de tänker där kring familj och så. Men som "vanlig" inneboende så bryr de sig inte om vem du bor med, då ser de endast till din egen ekonomi.
Bostad är nog inget de ordnar i första taget heller, men det är ju inte omöjligt. Man kan alltid fråga.
Jag vet inte var i Dalarna du bor nu, men jag är själv uppvuxen där och vet att det finns hyggligt med bostäder på de flesta ställen.. kanske de har kontrakt som de kan använda och hjälpa dig.
Det som avgör om de hjälper dig är dina tillgångar (du bör inte ha några).
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
En av mina vänner som har en son på 6 månader fick nyligen en lägenhet via soc och bvc, men då jobbar hennes sambo/barnets pappa också. De bodde med hans familj hela första halvåret, men det var väldigt trångbott. Så ibland kan det hjälpa att skapa en kontakt på bvc först, så kan de kanske hjälpa dig. Men är du ensamstående och/eller utan jobb och har möjlighet att bo hos bekanta eller släkt så är det såklart mycket svårare.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Problemet är väl TS unga ålder antar jag. Föräldrar ha ju någon sorts försörjningsansvar ända till 21, så då tittar kanske soc på TS föräldrars ekonomi också? Och deras bostad om det finns plats?
20 år är ingen chockerande låg ålder för föräldraskap. Jag är rätt säker på att det är 18 år som är myndighetsåldern i Sverige och då borde de inte titta på hennes föräldrars ekonomi. Men det kan ju såklart vara att de tycker hon ska bo hos dem….
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
9# Försörjningsplikten gäller väl tills man är 21 OCH går i grundskolan?
Annars tror jag inte föräldrar har någon skyldighet till att försörja. DÄremot tror jag att soc kollar på hur föräldrarna har det tidigt, då det ju är en enkel lösning.
#9 Föräldrar är bara försörjningsskyldiga upp till 18 år. Som ovan skrivet så har jag en vän som precis fått lägenhet via soc och bvc, och hon är precis 19 år fyllda. Är du myndig så har inte åldern någon betydelse.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Upp till 21 om man är gymnasieelev är det väl?
#11 Kollade och det verkar som du har rätt. försörjningsplikten upp till 21 gäller bara om "barnet" går utbildning på gymnasienivå fortfarande. (visste att det gällde mig och min dotter, hon är 19, men går ju faktiskt fortfarande i gymnasiet!)
#7 Jag har inga fonder eller bil eller nånting liknande de enda ja äger är typ kläder o barnsaker o de e ju lixom inget ja kan sälja ja bor utanför vansbro i världens minsta tråkigaste by.. ja ska in på ett nytt möte med en annan soc nu på onsdag o tydligen så va inte den förra soc ja pratade med ekonomi ansvarig men hon nekade mej på en gång men den här som ja har pratat med nu hon verka jätte trevligt så ja ska dit nu igen så får vi se vad som händer o sker då o mammas kille kommer va med på mötet o stötta mej eftersom ja är väldigt dålig på o säga ifrån om de e nått ja tycker e fel osv o då kommer han va där o stötta mej :) Min förra soc som ja hade för ca 2 mån sen gjorde allt för o försöka hitta en lägenhet åt mej osv o hon sa att hon tyckte att de va väldigt viktigt att ja fick lära mej o bo ensam o ta hand om ett barn osv. O ja hoppas att dom här har samma inställning som min soc :)
#9 Jag får inte bo hos min mamma pga att min syrra bor där o vi bråkade mycket för nåra år sedan o hennes soc som hon har som också är min första soc ja hade litar inte på mej o tror att de skulle bli lika dant om ja bodde där igen.
O hos min pappa finns inte plats dom bor i ett litet hus o är 5 stycken o + att jag får inte bo där för pappas fru.
#11 vad jag har hört så har föräldrarna rätt att försörja sitt barn tills man är 21 om man går i skolan då men jag har inte gått i skolan sen första ring förutom 2012 när ja gick från september till december men det va ju bara en motiverings kurs.

Pappan till ungen då? Kan du inte bo med han?
#18 Vi är inte tillsammans längre men vi är vänner o han boor i en lägenhet med 23kv meter o han bor i kramfors i norrland o jag bor här i dalarna ja tror de e 40-50 mil härifrån o så långt vill jag inte bo ifrån min familj ja bodde där i ca 2-3 mån när vi va tillsammans o varje da längtade jag hem.
Jag var 20 år och i 8e månaden då jag flyttade till hemifrån för andra ggn (bodde borta under gymnasiet). Och jag fick inte ta en lägenhet förrens efter 12 v in i graviditeten pga missfalls-risken. Men sedan ändrade de sig, och det blev då jag varhöggravid!
Nu är jag 34 år, och vad jag vet är att de kanske kan säga nej till dig, men då du har barnet i famnen - så kan de inte neka. För de ska alltid se ur barnperspektiv. Du kommer få ta ut föräldrapenning först och främst, oavsett hur liten den är - och så får du barnbidrag och underhåll (om pappan inte är med i bilden).
Du får också söka möbelbidrag + ett slags barnbidrag som ska räcka till lite baby-saker från second hand. T ex spjälsäng, vagn, första blöjorna, lite kläder osv.
Har inte läst kommentarerna ovan, enbart TS första inlägg.
#20 okej :) Pappan kommer va med i bilden men inte hos oss han bor ju i kramfors o ja i dalarna :)
De har ingen skyldighet att hjälpa med lägenhet. Vissa kommuner väljer istället att göra det, och då får man se det som en förmån, ingen självklarhet. Om man har en väldigt låg lön, eller ingen alls, så kan man ansöka om bostadsbidrag på ca 1900 kr, men att hitta lägenhet blir ditt eget uppdrag, och att betala resterande delen av hyran efter det. Självklart finns det ju andra bidrag med, men nu menade jag det som rör just bostad.
#22 Ja har hittat en lägenhet men för att ja ska kunna tacka ja så måste ja få hjälp från soc eftersom ja inte har nån annanstans o bo för här är ju bara tillfälligt.
23# Ja, jag förstår precis, men det är ingen skyldighet i alla kommuner tyvärr. I min kommun är det inte heller en skyldighet, men jag vet att i grannkommunen hjälper de unga gravida. Det är väldigt orättvist, och kommer säkert förändras i framtiden, men det är så det ser ut just nu.
#24 Okej, Alla mina annhöriga som släkt o vänner osv säger att dom e skyldig o hjälpa mej om jag inte har nånstans att bo för jag kan ju lixom inte bo på en parkbänk.
25# nej, det är klart. Men du har ju ändå pappan, och det räknar de med.
#26 va menar du då? Pappan o ja e inte tillsammans o vi kan inte bo ihop för vi bråkar 24/7 o + att sen ja stack ifrån honom så började han knarka o supa vilket inte är lämpligt i en barns miljö o ja vill inte att hon ska få växa upp som ja gjorde ja vill att hon ska få en bra uppväxt utan ungdomshem o barnhem o familjehem o allt o bor ja med honom så tar soc barnet ifrån mej på en gång.
27# Har du berättat allt detta på soc? För då har du ju anledning nog tycker i alla fall jag. Och om de inte lyssnar då så får du anmäla dem, annars får du väl tyvärr flytta, om du vill det bästa för barnet.
#28 ne jag har inte berättat för soc att pappan knarkar osv för ja fick veta de för kanske en v sen för ja pratade med hans syrra o ja hoppas han åker in på behandling o ska han få träffa sitt barn sen så kommer ja kräva att pisse prov tas 1 gång i v o vi bor ju inte ihop nu o tur e väll de , Ja ska till soc nu på onsdag o då ska jag berätta för dom.
Vet inte om det är en skyldighet för Soc att hjälpa folk. Jag lever själv på försörjningstöd vid Soc förtillfället och har alltid fått väldigt bra hjälp från Soc. Jag tror att dom åtminstone måste försöka hjälpa folk i den mån dom kan, man får inga miljoner från dom och dom hjälper inte till med att KÖPA lägenheter osv men jag tror absolut att dom kan hjälpa till med att hitta en lämplig hyresrätt till ett lämpligt pris och därefter hjälpa till med typ boendekostnader i en vis mån.
Jag är inte helt hundra på hur deras jobb funkar etc, men jag har fått den uppfattningen att dom inte kan neka folk till hjälp om personen är i din sits. Jag var själv gravid när jag började söka hjälp från dom och har alltid fått god hjälp. Har även blivit erbjuden hjälp för att hitta en lägenhet. :)
Så var envis! Dom bör hjälpa dig!
• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •
#30 ne inte hjälper dom nån o köpa en lägenhet va ja vet iallafall men ja vill ju inte köpa bara hyra :)
Socialtjänsten hjälper som regel ej till med att finna en lägenhet, däremot kan de ibland garantera hyran jämtemothyresvärden på en lägenhet som den sökande funnit. Det finns vidare möjlighet att söka bidrag för att klara hyran om detta ej görs.
Dock finns det ingen absolut rätt för ungdomar att få flytta hemifrån förens man kan klara egen försörjning. Källa Socialstyrelsen Att du är gravid kan vara en parameter som talar både för och emot en flytt.
Varför har du ingen inkomst TS? Är du studerande, arbetslös? Söker du arbete?
nu har ja fått hjälp från soc iallafall med lgh o ekonomiskt stöd osv :) så de ordnade sej tillslut :)