Fula ben
Jag är så trött på att mina ben jämt är så fula! Och jag vet verkligen inte varför!
Jag har olika färgskiftningar på benen, de varierar lite mellan vanlig ljus hud-ton, till lite röda och lila-aktiga färger. Dessutom har jag som små röd-aktiga irriterade "prickar", som jag gissar skulle kunna vara inåtväxta hårstrån, men jag är inte säker.
Så här har mina ben sett ut så länge jag kan minnas. Förut brukade jag raka benen, och var alltid nogrann med att använda rakgel och rakningen i sig verkade inte vara några problem. För även om jag inte rakade benen på flera månader så var benen lika fula. Nu har jag nyligen börjat epilera benen (för att jag har tröttnat på att behöva raka dem så ofta), och har inte märkt någon skillnad.
Är det någon som vet varför mina ben sr ut som de gör och framför allt - vad kan jag göra åt det?
Brukar du vara kall om fötterna?
Prickarna är nog som Du säger efter rakning.
Undrar också som # 1 om Du har dålig cirkulation kanske?
Ben ser lite olika ut. Man har blodådror, nerver, ärr, kanske åderbråck osv.
Har Du provat brun utan sol till sommaren? Det kanske jämnar ut färgen lite om Du vill ha kjol eller shorts?
Använder inte den produkten själv, kanske någon som läser här gör?
Mina ben är likbleka och har ett litet ärr efter brännskada. Resten av mig, inkl fötterna kan bli bruna och fräscha på sommaren - men benen - likbleka. :) Fast jag skiter i det! :P
#2 Har också helt likbleka ben, armar och fötter blir jättebruna :P
Jag har också ben som lätt blir röda/lila för jag så lätt blir kall. Känslig hud har jag också och får utslag av fel salvor eller vax. Men jag älskar mina ben. :D hah
Skönt å höra att jag inte är ensam! Känner mig lite mindre konstig nu ;)
Jag brukar inte vara specifikt kall om fötterna, men ja, jag fryser lätt och har troligtvis rätt lågt blodtryck och lite dålig cirkulation.
#2: Har inte testat att ta brun-utan-sol, men kan göra det!
Annars är jag ju inte så blek i hyn att jag knappt kan få färg alls, det tar lite tid bara. Men om jag helt enkelt solar lite mer och försöker få lite mer färg, tror ni att det kan bli bättre då? :)
# 5
Det skadar inte att prova. Lägg dig inte i ett solarium bara, men var ute när det är dags. Chansen är nog stor att "sol-pigmenten" kommer fram då och suddar ut det bleka med. Har man vita ben som jag, så syns alla blodådror m.m mycket mer. :)
Jag har en son som hatar sina knän och vägrar ha shorts som går ovanför. Jag har frågat om honom om han sett snygga knän, någon gång? Fast det hjälper inte. :P

Jag kan få lite prickar på ben och armar om jag inte torrskrubbar och är noga att smörja in. Testa det, annars tror jag att en del ligger i att arbeta med självförtroendet. Alla ser olika ut och alla är fina på sitt sätt :)
Mina ben har alltid varit en svår sak för mig också. Jag vet att jag inte borde bry mig men bag var många ytliga blodkärl och det stör jag mig mycket på. Jag är ingen människa som ligger och pressar i solen, men jag blir brun på benen så de gånger solen kommer åt låren ser det bättre ut men jag gillar det fortfarande inte..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7: Torrskrubbar du med en sån torrskrubbsborste då? Och hur ofta, när och med vad smörjer du benen? :)

Jag har en bit lava som jag hittade på Reunion att skrubba med :) som en platt sten. Helst borde jag skrubba 1 gång om dagen typ och innan duschen men jag är lite slarvig. Jag har jättetorr hud och jag tror att det är ett av problemen och jag borde smörja in mig morgon och kväll för att inte vara torr, men det slarvar jag också med :( Använder vanlig bodylotion för torr hud och gärna barnolja i duschen som jag inte duschar av helt.
#10: Okej, tack för tipsen, jag ska testa! :)

Som med resten av kroppen kan det vara bra att massera och smörja in benen, samt skrubba bort döda hudceller så nya friska kan komma "upp". Jag brukar använda balsam på benen när jag rakar, eller nån riktigt löddrig och god duchcreme :P
Jag känner samma sak, mina ben är verkligen hemska. I sommar ska jag testa att vaxa benen så hoppas jag det hjälper. Annars tycker jag lite hederlig träning gör mycket, för så känns de i alla fall bra.